De wanhoop nabij, Duitse Herder draait door aan de lijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

De wanhoop nabij, Duitse Herder draait door aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:38

Wij hebben sinds anderhalve maand een herplaatser, een Duitse Herder teef van 2 jaar oud. Het is de ideale hond, ook al is er nog weinig mee gedaan tot nu toe. Ze is vreselijk lief tegen mensen, is helemaal super met kinderen, leert snel, eigenlijk vindt ze alles leuk. Ze kan heel leuk spelen met andere honden, is super sociaal, maar alleen als ze los is. Zodra ze aan de lijn zit is het een hel. In het begin trok ze heel erg aan de lijn, daar zijn we mee aan de slag gegaan en zijn ook op cursus gegaan. We hebben nu 3 lessen gehad op cursus en eigenlijk gaat het heel goed. Ze kan het goed vinden met de andere honden daar, ze kan nu zitten, liggen, komen en blijven. En nog wat handige dingen die we daar leren, zoals wachten in de auto met kofferbak open, op een tafel getild worden om onderzocht te worden, haar eten aanraken enzovoorts.

Máár wat wij niet voor elkaar krijgen is het normaal doen tegen andere honden als ze aan de lijn zit. Met de honden op cursus gaat het nu goed, die kent ze nu. Ook met de hond van mijn schoonouders gaat het goed, die 2 zijn super leuk samen en de reu van schoonouders corrigeert haar als ze tekeer gaat tegen andere honden. Dus als die 2 samen uitgelaten worden, reageert ze nog amper. Maar als ze alleen uitgelaten wordt en ze ziet een andere hond, gaat ze enorm blaffen, trekken, springen, grommen, haren overeind en ze draait echt door. Ze lijkt echt staatsgevaarlijk dan, terwijl ze, als ze los is, eerder onderdanig is. Wij denken ook dat het uit angst komt aan de lijn. Dat ze de andere hond wil overbluffen. Maar de halve buurt denkt nu al dat wij een vreselijk valse hond hebben.

Wat wij op het moment doen is:
- Afleiden met snoepjes voordat zij de hond ziet en een andere kant oplopen.
- Als ze de hond al gezien heeft, gewoon doorlopen zonder er aandacht aan te besteden (wat erg lastig is, omdat ze je zowat ondersteboven trekt)
- Afleiden met een speeltje, maar waar een bal normaal echt heilig voor haar is, ziet ze hem niet eens als ze een hond ziet.

Ik weet niet of ik alles nu verteld heb, mochten jullie meer willen weten, vraag maar raak...

Wie heeft er nog een idee om hiermee aan de slag te gaan?

zonnebloem18

Re: De wanhoop nabij, Duitse Herder draait door aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:46

Heb je weleens gekeken hoe ze reageert als iemand anders haar aan de lijn heeft zonder jullie in de buurt?
Misschien kan je de trainer van de hondenschool eens vragen een keertje langs te komen, dan kan ze misschien heel gericht nog tips geven.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:46

Als ze in principe onderdanig is, alleen aan de lijn niet, dan voelt ze zich sterk en gesteund aan de lijn. Als je zeker weet dat ze de andere hond niks doet zou je kunnen proberen de lijn los te laten op het moment dat ze tekeer gaat en dus onmiddellijk geen steun meer ervaart. Zelf gewoon doorlopen en geen aandacht aan schenken. Evt zelf de andere kant op lopen. Als dat ook niet werkt zou ik haar op de grond drukken als ze begint en weer verder lopen als ze rustig is.
Succes

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:52

zonnebloem18 schreef:
Heb je weleens gekeken hoe ze reageert als iemand anders haar aan de lijn heeft zonder jullie in de buurt?
Misschien kan je de trainer van de hondenschool eens vragen een keertje langs te komen, dan kan ze misschien heel gericht nog tips geven.

Dan reageert ze hetzelfde :j Het maakt haar niet uit wie de lijn vast heeft zodra ze een hond ziet. Ze doet op de cursus precies hetzelfde als een een vreemde hond langsloopt, afgelopen zaterdag zijn we ene half uur bezig geweest met de trainer, maar dan blijft ze steeds afgeleid. Maar ga zaterdag nog een keer vragen of ze wil helpen en misschien thuis langskomen :j

tarek schreef:
Als ze in principe onderdanig is, alleen aan de lijn niet, dan voelt ze zich sterk en gesteund aan de lijn. Als je zeker weet dat ze de andere hond niks doet zou je kunnen proberen de lijn los te laten op het moment dat ze tekeer gaat en dus onmiddellijk geen steun meer ervaart. Zelf gewoon doorlopen en geen aandacht aan schenken. Evt zelf de andere kant op lopen. Als dat ook niet werkt zou ik haar op de grond drukken als ze begint en weer verder lopen als ze rustig is.
Succes

Ze is wel eens losgeschoten, ze gaat er als een gek op af en gaat dan snuffelen en als ze afgesnauwd wordt, ligt ze meteen op haar rug. Alleen loopt ze niet mee als wij weglopen, want spelen is veel leuker... (daar zijn we op cursus ook heel hard mee aan de slag, naar ons toe komen, ookal is de omgeving nog zo leuk, gaat langzaam aan beter.)

Ik probeer 2 keer in de week met groep honden mee te gaan, waarmee ze los kan spelen. Alleen lopen daar ook aangelijnde honden langs en daar vliegt ze ook zo opaf. Niet erg leuk voor die mensen dus :n Verder nemen we ook zo'n 3 keer per week de hond van schoonouders mee, dan kan hij helpen corrigeren :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:56

A la Cesar Milan? Kop opzij trekken en hak in de zij? Zodat ze uit balans is en op jou focused?

Ik zeg het nu wel heel droog.. maar zelf zou ik het niet proberen als ik niet zeker weet dat de hond
MIJ dan niet zal grijpen. Dat is weer een afweging die je zou moeten maken.. Want het zijn hele sterke
honden...

Denk eerder dat iemand haar heeft opgejut aan de lijn "ATTACK of PAK MAAR! JAAAAA" en dat ze niet
weet hoe ze anders moet reageren...? (komt vaak voor dat zulke mensen dat doen met honden..
zie het ook weleens met staffords en bull terriers.. en dan hoor je iedereen dat ze van nature vals zijn..
terwijl onze am. stafford geen vlieg kwaad zal doen en altijd op haar rug gaat liggen, wel of geen lijn)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:07

Hoi. Lastig probleem maar wel op te lossen maar met veel geduld en herhalen van de oefeningen.
Wij hebben een mechelse herder van nu 4 uit het asiel gehaald. Wij zijn nu al 2 jaar bezig met haar om dit probleem te verminderen. Echter is zij erg hardleers, zelfs trainer vind haar een bikkel zo eigenwijs is ze.
Wij zijn na veel gedoe van gedragstherapeut, trainer, clicker, snoepjes, etc terrecht gekomen bij trainer die o.a. politie en legerhonden traint en ook gedrag corrigeert. Dit kan zijn van overmatig blaffen tot aanvallen, uitvallen aan lijn, kippen jagen etc. Mss moet je even op de site kijken http://www.dogcenterholland.com
Wij hebben er veel aan gehad, al gaf hij meteen toe dat die van ons wss het nooit zou opgeven.
Vrienden van ons hadden precies hetzelfde probleem met hun Visla zoals jou.
Bleek idd soort van angst te zijn, ga alvast maar blaffen want dan komt hij mss niet naar mij.
Bij losbreken ging die hond ook heel onderdanig doen etc. Zij hebben 1x training gedaan met met zijn tips is het probleem binnen 4 weken opgelost. dier is nu super lief aan de lijn.

Mijn hond is bij losbreken echter niet onderdanig en grijpt echt (killer mode). Zij is voor de politie getraind maar heeft een agressieve trainer gehad die haar voornamelijk met veel en hard slaan en schoppen probeerde te leren wat wel en niet moest. Dus mijn hond is immun voor correcties (lief of duidelijk).
Ze gaat op haar doel af dus helaas zijn wij nog niet zover dat het probleem opgelost is. Maar dogcentre holland helpt echt!!! openstaan voor hun idee hoe het werkt en dan is het zo opgelost!
Succes.

*edit; website adres aangepast.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:24

En als je haar aangelijnd naar de andere hond laat gaan, wat doet ze dan?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:26

heeft ze sportervaring?

mijn man traint herders voor de knpv
en honden worden daar aan de ketting gelegd en gedragen zich dan vaak zo.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 12:39

Voor zover wij weten heeft ze 2 jaar lang in een achtertuin gelegen, dus geen sportervaring :n

Aangelijnd naar andere hond blijft ze ook zo, tot ze op 2 meter is, dan gaat ze gewoon heel hard trekken en snuffelen. Dus eigenlijk de laatste 2 meter redelijk normaal, beetje druk, maar wel sociaal.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:40

Ik zou hier een gedrags therapeut voor inschakelen. Die kunnen zowel de hond als de baasjes helpen om met de situatie om te gaan. Denk dat het voor haar heel belangrijk is dat jij de andere honden eerder ziet dan zij en dan meteen beginnen met afleiden. Overigens vind ik het erg onverstandig om een andere hond mee te nemen om haar te corrigeren, dat is jouw taak en niet van een andere hond. Bovendien los je daar het probleem niet mee op. Je creeërt alleen onduidelijkheid voor beide honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:11

Ik ga hier morgen met Jou mee aan de gang :j eens kijken of ik wat kan uitrichten :j.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:14

MyWishMax schreef:
Voor zover wij weten heeft ze 2 jaar lang in een achtertuin gelegen,

Ah gosh, arm ding zeg... die weet natuurlijk niet wat de normale manier is.
Of een schop onder haar hol? Niet zodanig dat het zeer doet, maar dat ze denkt 'hee!', dat ze in elk geval op jou let. Doe ik ook weleens bij Mum, gewoon met m'n voet tegen haar staart 'opletten!'.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:28

het probleem is dat de hond op dat moment de leiding van je overneemt, en jij op dat momebt denk ik niet sterk genoeg in je schoenen staat om de leiding terug te eisen, ik ken het probleem, onze duitste herder vertoonde hetzelfde gedrag wat voorkwam uit angst voor andere honden.
probeer elke spanning in jezelf te voorkomen bij het zien van een andere hond, en zoek de confrontatie op,

vraag je trainer om ook eens buiten de cursus om met je af te spreken om de hond in zijn omegeving uit te laten met andere honden als de vertrouwde honden van de cursus.

heeft ons iig super geholpen, suc6!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:01

Heb je wel eens corrigeren geprobeerd?
Wat ik nu lees is alleen maar positieve behandeling met snoepjes e.d. wat blijkbaar niet helpt.
Zet haar nu eens gewoon op haar plek. Blijkbaar helpt dat wel, want zodra de hond van je schoonouders erbij is doet ze het niet meer. Je moet het niet moeilijker maken dan het is, er word vaak te veel bij nagedacht en te weinig gehandeld.
De manier waarop corrigeren is natuurlijk anders dan zoals een andere hond het doet, maar komt op hetzelfde neer. Even een korte ruk aan de riem en anders het zicht ontnemen aan de andere hond en haar een taak geven door haar te laten zitten. Ze hoort zich dan te concentreren op jou. Doet ze dat niet, dan corrigeer je haar weer met een kort rukje en anders een 'beet' met je hand. Dit doe je door een snavel te maken van je hand (zoals je als kind altijd deed bij een lichtstraal op de muur) en dan even een tik geven, meestal op haar schouderblad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 17:30

sunny_l0ve schreef:
Heb je wel eens corrigeren geprobeerd?
Wat ik nu lees is alleen maar positieve behandeling met snoepjes e.d. wat blijkbaar niet helpt.
Zet haar nu eens gewoon op haar plek. Blijkbaar helpt dat wel, want zodra de hond van je schoonouders erbij is doet ze het niet meer. Je moet het niet moeilijker maken dan het is, er word vaak te veel bij nagedacht en te weinig gehandeld.
De manier waarop corrigeren is natuurlijk anders dan zoals een andere hond het doet, maar komt op hetzelfde neer. Even een korte ruk aan de riem en anders het zicht ontnemen aan de andere hond en haar een taak geven door haar te laten zitten. Ze hoort zich dan te concentreren op jou. Doet ze dat niet, dan corrigeer je haar weer met een kort rukje en anders een 'beet' met je hand. Dit doe je door een snavel te maken van je hand (zoals je als kind altijd deed bij een lichtstraal op de muur) en dan even een tik geven, meestal op haar schouderblad.

Oh, dus toch vergeten. Dat hebben we gedaan, maar werd afgeraden door de trainer. Ze concentreert zich dan niet op ons idd. Ze springt gewoon om je heen om die andere hond te zien en als je zo'n beet nadoet krijg je een combinatie van doorblaffen en piepen :+ Maar trainer raadde het af, omdat ze dus niet reageerde erop. Als ze binnen in huis gaat blaffen naar een andere hond en je verheft je stem kruipt ze met haar staart tussen haar poten naar je toe. Ze wordt er nogal bang van, maar buiten dus niet, alleen trainer is bang dat we de angst dan versterken.

Ga morgen aan de slag met Yamcha :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:32

Volgens mij denkt ze dat ze stertker heeft omdat ze jou 'achter' je heeft.
Sorry dat ik het zeg, maar een keer een tak erbij, een harde tik geven,
als het zich herhaalt nog een keer...
Dan weet ze dat je haar niet steunt :)

Als je het hier niet mee eens bent;
doe er niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:24

@ PassieAppel: komt wel goed morgen :)

Ik wil de hond haar reactie toch eerst zien op één van mijn honden, dan weet ik ook wat ze doet, en waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:21

Ik zie absoluut geen agressie bij deze hond, ook geen angst, trouwens. Zij is erg enthousiast, en vindt de andere hond erg interessant. Zij houdt op met blaffen als de andere hond dichtbij is, omdat ze er dan bij kan. Ik zie het blaffen als een uiting van frustratie, omdat ze ontzettend graag naar de andere hond toe wil, en de lijn haar tegenhoudt.
We zijn ermee aan de slag gegaan, om als bassje erg leuk en lief te zijn, en haar te belonen voor elk moment van aandacht.

Ik heb MWM aangeraden met haar te gaan sporten, om zo ook een band op te bouwen en de concentratieboog van de hond te verbeteren, zodat de hond geleidelijk meer baasgericht zal worden, en andere honden dus ook minder interessant.
Daar wordt ze niet minder sociaal van, masr wel kalmer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:43

Het fijne gisteren was ook om te horen dat ik op de goede weg ben. :j De reden dat het op de cursus ook niet geweldig gaat is waarschijnlijk omdat het té simpel is en ze zich dus niet hoeft te concentreren. Want het is geen uitdaging.

Ze ziet er op zo'n moment gevaarlijk uit, maar hoe ze gisteren na verloop van tijd ging reageren was super. Ze is, wat we al wisten, super slim, maar daardoor ook snel verveeld en dan wordt ze 'vervelend.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:55

dat was het ook hoor, gisteren gedroeg ze zich geweldig :j

ze had ook uitdaging zat, natuurlijk :D erg veel te doen, maar ze gedroeg zich echt keurig :j