Nu spreek ik helaas geen boks, dus ik hoop dat er mensen zijn die deze brief aan Sik voor me kunnen vertalen.

Lieve Sik,
Al bijna 2 jaar sta ik nu met Jim bij jou op stal. Jij in je eigen weitje, bij de kippen en je mooie hok (dat je wel vaak sloopt).
Jim in zijn wei, bij shetlander Meis, naast jouw stukje grond.
Ik weet dat je heel bang bent voor auto's en als er dan een auto voorbij komt spring je over het hek naar de pony's.
Heel gezellig natuurlijk. Maar ik zou het fijn vinden als je even erg hebt in onderstaande punten.
1. De manen en staart van Jim zijn geen voer voor bokken. Je hebt gras, hooi, brokjes, af en toe een wilgentak. Maar staart en manen staan niet op het menu. Ik zou het op prijs stellen als je deze ook niet opeet.
2. Als ik aankom vind ik het heel gezellig als je steeds achter me aan loopt, je grote lijf tegen me aan duwt. Alleen dat schuren met die je kop en hoorns tegen mijn billen en rug aan is niet zo heel prettig.
3. Bovenstaande geldt ook voor Jim. Hij vindt het ook niet zo fijn als je tegen zijn buik, hals, hoofd en benen schuurt. Hij doet dan zijn oren in zijn nek en dat betekent dat hij het niet leuk vindt.
4. Mijn zadel is een duur zadel. Als je dan op de poetsplaats staat omdat je niet alleen wil staan zou ik het fijn vinden als je mijn zadel gewoon op het hek laat hangen en er niet tegen loopt te schuren of het zelfs van het hek af duwt.
5. Ditzelfde geldt voor het hoofdstel. Laat het hangen aan het hek.
6. Paardenbrokjes zijn niet voor bokken. Deze zitten ook in Jim zijn voerbak en het is niet de bedoeling dat jij je kop met hoorns daar insteekt en mee eet.
7. En als ik een keer boos wordt omdat je me dure spullen vernielt zou ik het fijn vinden als je niet loopt te dreigen door op je achterbenen te gaan staan en met je hoorns naar mij te stoten. Dan moet ik weer wegrennen en achter het hek gaan staan omdat je zo erg imponerend bent.

Kortom Sik, ik vind je een heel gezellige bok, maar je moet wel wat aan je manieren doen.
Bij voorbaat dank voor de medewerking

Amanda en Jim
Verklaring: Sik is een bok die naast de wei van mijn pony staat. Nou ja, hij staat ook wel eens bij de pony's in de wei. Sik is een grote bok (schofthoogte 90cm ofzo) en zeker als hij dus op zijn achterpoten staat en dreigt met zijn hoorns erg imponerend.
Het is een lief dier, maar loopt nogal in de weg. Ik spreek werkelijk geen boks en kan hem dus ook niet duidelijk maken dat hij in de weg loopt

Iemand die me de bokkentaal uit kan leggen?

Edit: meet Sik

Mijn boks is ook niet bijster goed, maar ik denk dat als je zijn hoorns met watten inpakt hij al een heel stuk minder imponerend over komt

volt schock