Bestaan mini dwergkonijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Bestaan mini dwergkonijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:39

Ik en mijn vriend gaan zelf een groot konijnenhok ineen steken en nu waren we dit weekend naar een dierenwinkel gegaan, en daar hadden ze mini dwergkonijntjes.
Ze waren ontzettend schattig, maar nu vraag ik me af of dat niet gewoon jongen waren.
Moest er zo iets bestaan als mini dwerg konijnen, wil ik ze wel hebben :j
Daarom vraag ik het even hier op bokt.
Bestaan mini dwergkonijnen eigenlijk wel?

x_Rebecca

Re: Bestaan mini dwergkonijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:41

Volgens mij zijn het gewoon jonge konijnen. Sowieso worden konijnen in dierenwinkels vaak veel te jong verkocht, dus ik zou er vanuit gaan dat het jongen zijn. Ik heb nog nooit van mini-dwergen gehoord. Zou ook wel apart zijn..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:43

waarschijnlijk zijn die gewoon te jong. de meeste konijnen die verkocht wordt als dwerg zijn geen eens dwergkonijnen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:44

Je hebt dwergkonijnen in verschillende maten. De meeste konijnen die in de winkel worden aangeboden als zijnde dwergkonijn zijn eigenlijk te groot voor dwergjes.. Misschien dat ze daarom een écht dwergkonijntje gewoon een mini-dwergkonijn noemen?? Maar daarnaast denk ik toch ook dat het sowieso jonge dwergkonijnen zijn, want die kleine konijntjes zijn meestal al verkocht voordat ze de kans hebben volwassen te worden.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:45

Dat dacht ik ook al ja, maar goed mini varkens bestaan ook daarmee dat ik het even wou weten :D
Het zou inderdaad kunnen dat de andere geen dwergkonijnen waren, die leken nogal groot.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:51

Wat ze in de dierenwinkel een dwergkonijn noemen is een gewoon standaard konijn, al mijn dierenwinkel dwergen zijn veel groter dan dwergen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:51

Afbeelding

Pooltjes zijn de kleinste konijnen tussen de 800 en de 1100 gram.
Het aparte hoofdje komt door de dwergfactor die deze konijntjes hebben.
Maar dwerg x dwerg geeft een niet levensvatbaar jong.

Ik denk dat het gewoon of Pooltjes geweest zijn of jonge andere dwergjes, maar er is nog niets bekend van een nieuw ras oid.
Ze hebben jaren geprobeerd om nog kleinere konijnen te fokken maar het werkt gewoon niet (op lange termijn).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:59

Dierenwinkels kennende (ok moet ze niet allemaal over één kam scheren maar de meeste in ieder geval wel) hebben gewoon jonge konijnen zitten welke als dwerg verkocht worden. Binnen een jaar groeien die vaak uit tot een grote tot middelmaat konijn.

Wil je echt kleine konijnen (want je moet uiteraard niet 1 konijn nemen maar sowieso 2) dan kom je al uit bij het pooltje of een nederlandse hangoordwerg.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:36

Ok dank jullie wel allemaal, nu weet ik waar ik naar moet zoeken :j
Hier kan een slotje op

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:40

Beter naar een konijnenfokker op zoek gaan dan in de dierenwinkel. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:44

Iris82 schreef:

Dat zijn we ook wel van plan, dierenwinkels zijn vaak niet zo goed voor de dieren en dat wil ik niet promoten :n
Ook zijn er vaak genoeg ziektes en zijn ze erg duur.
We waren eigenlijk gaan kijken om te weten hoe duur de hokken zijn en nadien zijn we nog even naar de dieren gaan kijken.
De hokken zijn ook veel te duur, dus gaan we het zelf maken :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:48

wel ja..... vast mini dwerg konijnen die over een jaar 4 kg wegen en in het bos lopen (wat de gemiddelde dierenwinkel aangeschafte konijn overkomt of eenzaam en alleen jaren in een klein hokje zitten)........ Zo te lezen zijn jullie in elk geval al goed bezig met ruim hok en 2 nijnen, ga dan ook a.u.b. goed verder!!!!

Als je graag echt kleine nijnen wil moet je je verdiepen in de rassen en bij een GOEDE fokker nijnen kopen. Een dierenwinkel moet je met een boog omheen gaan. Naast dat ze altijd 5x zo groot worden als dat ze zeggen zijn het vaak ook nog doorgefokte nijnen en hebben ze een zwakkere maag/darm stelsel en worden ze ook lang niet zo oud.

Mocht je de grootte van een nijn niet zo uit maken ga dan gezellig een ochtend langs bij een nijnenopvang en zoek uit de vaak 100 konijnen die je kan zien een leuk stel uit. Iedereen blij dan!!!

Overigens snap ik niet waarom altijd alles zo klein mogelijk moet tegenwoordig. Je hebt al chihuahua's en dan moeten er ook nog mini chi's komen. Je hebt al kleine konijnen en dan moeten er nog kleinere komen. Als je nu een heel klein hondje wil die kattenbak zindelijk is neem dan een leuke kat, wil je een mini konijn neem dan een cavia, wil je een mini cavia kijk dan voor een rat o.i.d. maar neem nu eens een diersoort zoals het is!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:49

renatevb schreef:
Iris82 schreef:

Dat zijn we ook wel van plan, dierenwinkels zijn vaak niet zo goed voor de dieren en dat wil ik niet promoten :n
Ook zijn er vaak genoeg ziektes en zijn ze erg duur.
We waren eigenlijk gaan kijken om te weten hoe duur de hokken zijn en nadien zijn we nog even naar de dieren gaan kijken.
De hokken zijn ook veel te duur, dus gaan we het zelf maken :j

SUPERRRRR *\o/*

www.dierenverblijf.com voor betaalbare prijzen of gewoon een leuk tweedehands hok via MP of Ebay (nieuw daar ook heel goedkoop) of idd zelf maken. Hier heb ik gewoon een enorm groot hondenhok met vaste ren eraan. Gaat ook super!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:02

Ik heb mijn konijnenhok bij Zooplus gehaald. Die zijn best goedkoop en bezorgen gratis :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:39

Mini dwergkonijnen bestaan niet. Er zijn in de dwergkonijnen natuurlijk wel verschillende grooten en gewichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:42

Dwergkonijnen in de dierenwinkel zijn meestal idd gewoon jonge gewone konijnen.. Je kan het aan de oren zien, die zijn bij échte dwergjes echt heel klein. Maar mini dwergen heb ik ook nog nooit van gehoord..

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:48

De Minidwerg is de verkoopnaam van het onverkoopbare dwergkonijn :P

Dwergkonijn is een zeer breed begrip voor vele verkopers,
Alles onder de 5 kilo, kan wel door als dwergkonijn :+

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:35

Maar als je konijntjes neemt , moet je er wel altijd zowiezo 2 nemen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:16

Als je kleine konijntjes wil, haal dan een kleurdwergje of 2 op bij een fokker. Erg leuke kleurtjes, worden vaak niet groter dan 1 kg en zijn een stuk goedkoper en gezonder dan in de winkel. (stuk minder stress).

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:24

Ruby1995 schreef:
Maar als je konijntjes neemt , moet je er wel altijd zowiezo 2 nemen :)

Was ik ook van plan hoor :j
Ik wil er voorlopig maar 2, maar later wil ik wel nog 2 vlaamse reuzen, die zijn zo fijn :D
Alleen heb ik nu niet genoeg plaats voor zo'n 2 reuzen.
We zijn aan het hok begonnen nu, het gaan 3 verdiepingen zijn.
Ik plaats wel foto's als het af is en de konijntjes er zijn.

@ zitake: Ik ben nu al wat aan het rondkijken, kleur genoeg inderdaad :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:25

Ik had vroeger marterkleurige, middenblauw, donkerblauw, middengeel,.... ook wildkleur gehad. Blauwogige pooltjes zijn ook erg mooi!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:26

zitake schreef:
Ik had vroeger marterkleurige, middenblauw, donkerblauw, middengeel,.... ook wildkleur gehad. Blauwogige pooltjes zijn ook erg mooi!

Die ben ik nog niet tegengekomen! Ga ik gelijk op zoeken :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:28

Wij hadden onze konijnen ook bij een dierenwinkel gehaald die absoluut niet goed was, en ook ons werd verteld dat het twee dwergkonijnen waren. De één is inderdaad vrij klein gebleven, maar de ander was wss een Hollander en niet bepaald klein. :P Overigens zijn ze wel oud geworden, 10 en 11. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:36

renatevb schreef:
zitake schreef:

Die ben ik nog niet tegengekomen! Ga ik gelijk op zoeken :D

Ze zijn inderdaad erg mooi! Maar ik kan er niet direct een te koop vinden in de omgeving, spijtig maar ja.

@essiebessie: Daar sta je dan met je grote dwerg he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:34

Romana01 schreef:
waarschijnlijk zijn die gewoon te jong. de meeste konijnen die verkocht wordt als dwerg zijn geen eens dwergkonijnen

:j
Meestal heel perongeluk grote konijnen :D