Twee a drie weken is gemiddeld wel de tijd, zeker voor een nieuw katje. Met katten die je al langer hebt ligt het er maar net aan. Wij hebben weleens een kat gehad die je met een dag al naar buiten kon doen, die ging ook rustig mee op vakantie en liep daar dan lekker los rond. Mijn vorige katten gingen met een week al naar buiten, maar dat was voornamelijk omdat de oudste zich het ongans verveelde en begon te bléren. En aangezien dat een wat Oosters tiepje was met bijbehorend stemvolume, tja, dan doe je de deur wel open

. Maar dat ging ook prima. Mijn huidige katje kwam uit het asiel en was wat verlegen, die heb ik een maandje binnen gehouden, voor de zekerheid.
Wat ook wel helpt is ze de eerste paar keer vlak voordat ze eten krijgen naar buiten te laten en dan gewoon de deur open houden. Veel katten zullen dan sowieso in de buurt blijven en als het ineens toch té eng is kunnen ze zo naar binnen rennen. Bij thuiskomst belonen met iets lekkers, als het geen etenstijd is, werkt ook wel. In het beste geval krijg je dan katten die netjes thuiskomen als je ze roept.