Zoveel jonge honden op marktplaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Zoveel jonge honden op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 09:35

Omdat onze hond onlangs is ingeslapen zijn wij ons langzaam weer aan het oriënteren op een nieuwe hond.
Onze voorkeur gaat uit voor een hond tussen de 1 en 3 jaar. Onze vorige hond kwam ook uit het asiel en dat beviel erg goed dus ook nu weer houden we de asiels in de gaten.
Omdat er op marktplaats ook veel honden te koop staan kijk ik daar nu ook dagelijks op. En elke keer valt mijn mond weer open van verbazing. Er staan niet alleen gigantisch veel nestjes op. Maar ontzettend veel jonge honden die schijnbaar pas een paar weken bij hun nieuwe eigenaar zijn en die nu al weer verkocht worden.

En het zijn telkens bijna dezelfde redenen waarom de hond online staat, te weinig tijd, kinderen zijn bang, wegens ziekte van de baas. Of gewoon wegens omstandigheden.
Ik kan mij voorstellen dat je financiële situatie veranderd doordat je je baan verliest. Of dat je wegens ziekte niet meer voor je hond kan zorgen. Maar het kan toch bijna niet zo zijn, of het moet echt toeval zijn. Dat je net twee maanden een hond hebt en dat je er dan achterkomt dat je kinderen er toch wel heel bang voor zijn. Of dat je eigenlijk te weinig tijd hebt voor een pup.

Ben ik nou de enige die zich zo verbaasd hierover? Als fokker let je toch ook goed op aan wie je de pup verkoopt. Of zijn dit allemaal producten van broodfok of oeps nestjes? En werkt marktplaats dit soort problemen eigenlijk niet in de hand, iedereen kan zo een hondje kopen zonder eigenlijk te weten wat de consequenties zijn en als je hem zat bent zet je hem gewoon weer op marktplaats.

linnnh

Re: Zoveel jonge honden op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:37

Na 2 maand is het schattige puppyachtige eraf en dan zijn ze niet meer leuk.
Hopla, Marktplaats.nl ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 09:46

Ja maar je zou toch denken dat mensen beseffen dat dat hartstikke slecht is voor de hond.

En dan nog die advertenties in gebrekkig Nederlands, zonder leestekens en geheel in caps lock. Ik ben dan echt geneigd om er niet naar te kijken terwijl het misschien wel een hond is die een tweede kans verdiend.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:49

Ik denk bij al die advertenties altijd maar liever op marktplaats dan bij een onverantwoordelijke baas blijven, want dat ben je als je naar enkele maanden besluit de hond toch niet te kunnen houden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:50

Mensen denken niet na voordat ze een dier aanschaffen, dat is het probleem..
Leuk, een puppy voor de kids.. Maar als puppylief iets groter wordt en dingen uit gaat proberen is het ineens niet meer zo koetsjiekoetsjie en moet hij weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:51

Lynn_x schreef:
Na 2 maand is het schattige puppyachtige eraf en dan zijn ze niet meer leuk.
Hopla, Marktplaats.nl ;)

klopt helaas... en dit geldt niet alleen voor puppy's, ook voor kittens, jonge cavia's, jonge konijntjes etc. etc....

|(

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:08

Ik snap dat ook niet inderdaad. En het is ook inderdaad niet alleen met honden zo, maar met allerlei huisdieren. Meestal zijn de redenen allergie, wegensomstandigheden niet meer kunnen zorgen, nieuw werk en dan denk ik euhm.... zoek dat uit voordat je eraan begint....

Maar idd beter op marktplaats en een lief baasje krijgen (alsnog) dan ergens zitten waar er niet naar omgekeken wordt of het geen liefde krijgt... Probleem is dan voor het nieuwe baasje ook nog eens dat je er maar aan moet willen beginnen, want je weet niet wat je in huis haalt. Soms is zon dier nog veel meer werk (dingen afleren en nieuw aanleren kost meer tijd dan in 1 keer goed aanleren) dan een pup, dus ik kan me ook voorstellen dat ook niet iedereen daarop zit te wachten en dan dus toch liever voor een pup gaat die je direct 'naar je hand' kunt zetten...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:55

Wat dacht je dan van mensen die de zorg van een pup onderschat hebben
Ze stront en pis ruimen beu zijn en de pup niet luisterd
Nummer 1 oorzaak waarom zo een jong dier weg gaat alleen vertellen ze dat nooit eerlijk

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:58

in tijden van crisis is een hond ineens te duur en een nestje fokken levert ook nog wat geld op (broodfokkers van uit oostbloklanden)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:04

Ojajoh schreef:
Wat dacht je dan van mensen die de zorg van een pup onderschat hebben
Ze stront en pis ruimen beu zijn en de pup niet luisterd
Nummer 1 oorzaak waarom zo een jong dier weg gaat alleen vertellen ze dat nooit eerlijk

ja idd, ik zie nu dat ik er niet had bijgezet dat ik die redenen ook niet echt geloof die ik noemde, ik was nog een beetje: :z
Inderdaad zijn dit meestal de echte redenen en gooien ze het onder het mom van allergie....

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:05

tja vaak worden ze ook weer teruggebracht naar de fokker en zet die ze dan weer op marktplaats.
maar dit geld inderdaad niet alleen voor hondjes.
moet je kijken hoeveel veulentjes erop staan, en dan denk ik waarom in deze tijd?
laat fokken aan fokkers over(geld voor alle beestjes hoor :o)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:06

Inderdaad, ik kom ze ook wel tegen op marktplaats. En de eigenaren maken de advertenties
in Capslock er inderdaad ook niet aantrekkelijker op.
Ik vind het jammer dat er zo veel mensen zijn die een hond/kat of ander huisdier onderschatten. Leuk een jong katje, maar och zo'n beestje verhaart toch wel erg. Jammer, jammer.. En vaak als je dan al denkt van: Wat een leuk hondje, we geven hem/haar een kans. Gaat er nog erg veel tijd inzitten. Heropvoeden, zindelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:54

Ja, ik hetzelfde, maar dan met konijnen...
Zoooveel konijnen kunnen toch niet na 1 maand niet meer leuk zijn?(ja dus :+ )

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:02

echt verschrikkelijk om te zien inderdaad, en dan bedenk ik altijd.. Wat? als ze niet geplaats worden wat word er dan met ze gedaan :'(

mijn chi is ook een herplaatser hij was toen 10maanden en heeft in 1 maand tijd 4 vershcillende huizen gehad ( waarvan ik dus de laatste ) het is zo een super hond, in het begin alleen ontzettende verlatingangst en dat heeft hij nu hjelemaal niet meer!!
via via kwam ik zn eerste eigenaar tegen hetvolgende vertelde zij als verhaal:

Relatie ging uit waardoor ik niet meer voor hem kon zorgen, ging bij mn ouders weer wonen die ook een hond hebben dit ging niet goed dus hij moest overal mee naar toe, toen is die naar een vriendin gegaan met de gedachte als zij alles op een rijtje weer had dat die terug ging. zij heeft hem doorverkocht aan een fokker zonder haar medeweten (ja vast) hij wou waarschijnlijk fokken met hem * is een hele mooie reu * maar aangezien die te soft is met eten en hij er 10 heeft lopen werd die brood maar dan ook echt broodmager,
(ik ken deze man via via en zag hem ook op MP staan, hij had mn hartje gestolen en ik wou een vriendje voor mn andere chihuahua)
nu later kom ik erachter heb haar op hyves, ze heeft alweer nieuwe hondEN!! en kittens, en er staat nog een foto van haar "nu" vriend/man met paco, * iets in dit verhaal klopt niet helemaal *
heb haar hier een bericht over geplaats krijg ik terug is er iets mis dan met hem :s??
ook wil ze een keer langskomen, nou dat hoeft van mij niet! echt niet...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:08

Zo komen er dus ook dieren in het asiel.... Hondje te koop, wordt niet verkocht, dumpen maar op straat. Even radicaal gezegd. Zo ben ik ook waarschijnlijk aan mijn kitten gekomen die ik in huis genomen heb. Zwierf alleen op straat. Hond is ook gered van de dood....

Ik vind dat er een (tijdelijk) fokverbod moet komen. Voor zo'n beetje alle dieren. We hebben teveel dieren (vooral in de asielen en verkoopsite's), en teveel mensen die vaak voor de leuk een nestje met hun dier willen :n Wie zijn er de dupe van?? Juist de dieren.....

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:10

ha wat een lef om dan langs te willen komen he.
mijn kat is ook een herplaatser ivm met komst van een kindje.
maar toen ik aan het zoeken was stonden er gewoon advertenties dat de katten voor het weekend weg moesten anderts kregen ze een spuitje |o
nu weet ik ook wel dat een gezonde kat niet een spuitje krijgt van de dierenarts, maar toch.
gellukig had dit katje een baasje gevonden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:30

Angeliekje schreef:
Zo komen er dus ook dieren in het asiel.... Hondje te koop, wordt niet verkocht, dumpen maar op straat. Even radicaal gezegd. Zo ben ik ook waarschijnlijk aan mijn kitten gekomen die ik in huis genomen heb. Zwierf alleen op straat. Hond is ook gered van de dood....

Ik vind dat er een (tijdelijk) fokverbod moet komen. Voor zo'n beetje alle dieren. We hebben teveel dieren (vooral in de asielen en verkoopsite's), en teveel mensen die vaak voor de leuk een nestje met hun dier willen :n Wie zijn er de dupe van?? Juist de dieren.....

Maar als je dat verbiedt, dan gaat er waarschijnlijk nog meer illegaal gebeuren als nu... Dat is natuurlijk lastig te controleren. Het verkopen gebeurt dan alleen niet meer via marktplaats, maar ik denk wel dat er dan toch nog gefokt wordt gewoon hoor...

Het is denk ik ook nog eens zo dat mensen niet allemaal perse een dier met stamboom of wat dan ook hoeven hebben, eentje zonder is net zo leuk/lief (ik neem tenminste aan dat de mensen die een diertje zonder stamboom in huis nemen er meestal zo over denken), en in het geval van een paard: op papier rij je niet...

Ik zou het op het moment niet verkeerd vinden om te doen, maar ik denk alleen dat je er zo weinig aan hebt...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:46

:= Waarom heeft iedereen het ineens voorzien op de fokkers?
Ik denk dat de gemiddelde hondenkoper eens achter zijn oren moet krabben voordat ze een hond aanschaffen.
Behalve rekening houden met fin. situatie etc etc. Misschien eens overwegen om een stamboomhond te kopen ipv een 'goedkopere' of bij iemand die met en zonder stamboom fokt.... Als het maar geld op brengt...
Wij fokken al jaren (ras)honden met stamboom, +- 1 nestje per jaar. En binnen +- 12 weken zijn alle hondjes verkocht, 'wij' als fokkers kunnen ook niet achter de voordeur kijken bij wijze van. Vaak gaat het goed, 99% gaat goed, maar je hebt er altijd wel mensen tussen zitten, die later zelf labiel(niet stabiel iig) blijken te zijn waarvan de hond het zich aantrekt. Die in een scheiding belanden en de hond niet meer aan kunnen. Die uberhaubt geen hond kunnen opvoeden (en als je dan 'hondentrainster' bent is dat best schandelijk vind ik :=)
Fokverbod moet er absoluut niet komen. Er zijn al zoveel regels opgelegt (max aantal nestjes per teef, min tijd tussen de nesten etc etc dat er al geen hobby meer aan is). DAAROM gaan 'fokkers' (ook sommige die met stamboom fokken) tussendoor een 'illegaal' nestje fokken.
Stel: Pup met stamboom kost 600,-, je krijgt 7 gezonde pups. Kosten registratie + DA kosten (entingen etc). Je houd uiteindelijk 200p/p over (zonder de kosten voor teef hele jaar houden eraf te trekken).
OF
je fokt een pup zonder stamboom. Geen registratiekosten, enkel DA kosten (als ze dat al doen).
Pup kost 300,- Hou je er ook 200,- pp aan over ;).

Tja en de huidige consument koopt vaak liever een van 300 dan van 600.... Want 'met dat papiertje' doen ze toch niks..... Daar zit de fout denk ik ;)

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:51

Mensen zouden eens wat beter moeten nadenken voor ze aan een dier beginnen....zucht.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:51

Meeste honden komen idd bij de broodfok vandaan.... Mensen halen impulsief een hondje, want de foto op marktplaats van al die puppies was zoooo lief!
Moet wel bekennen dat mn vorige hondje achteraf ook niet bij de allerbeste fokker weg komt, mja, das al bijna 13 jaar geleden, wat wisten we er toen van. Vandaag een Spaanse herplaatser opgehaald, zeer weloverwogen keus geweest :)

Maar mensen denken er gewoon niet bij na denk ik... ze doen maar wat zonder zich te verdiepen in wat ze in huis halen. Ik weet nog dat toen ik, als 9-jarig meisje, Nouz kreeg, ik de volgende dag naar de bieb ben gegaan en boekjes heb gehaald met informatie over honden. Nu ben ik een geval apart en wisten mn ouders sowieso heel goed wat ze in huis haalden, maar ik bedoel maar... Mensen moeten zich er eerst in verdiepen.. Soms zie ik hier wel eens een topic verschijnen van een meisje dat een hondje wil (maar mn ouders willen niet blablabla) en die schrikken dan soms toch wel van wat er allemaal bij komt kijken :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:03

het is niet alleen MP hoor....ik zie het op hyves en FB ook.......mensen die hun dier niet laten helpen en niet onder controle houde,oeps! daar is WEER een nest! :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:04

colette_007 schreef:
Stel: Pup met stamboom kost 600,-, je krijgt 7 gezonde pups. Kosten registratie + DA kosten (entingen etc). Je houd uiteindelijk 200p/p over (zonder de kosten voor teef hele jaar houden eraf te trekken).
OF
je fokt een pup zonder stamboom. Geen registratiekosten, enkel DA kosten (als ze dat al doen).

In dat rekensommetje kosten pups met papieren 400 euro om te fokken en zonder 100.
Registratie en afstammingspapier kosten 300 Euro :?

Als ík dat uitreken houdt de fokker aan de geregistreerde pups 200 euro méér over en 600,- is een héél schappelijke prijs voor menig rashond.
Deze megawinst op rashonden-pups verklaart gelijk die sector = zwartgeld-drukkerij.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:09

NoaC schreef:
Mensen zouden eens wat beter moeten nadenken voor ze aan een dier beginnen....zucht.

idd. Ik zie ook altijd dat de kinderen "spontaan" allergisch zijn geworden voor de hond..
(volgens mijn allergie arts is dit zeer zeldzaam...)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:06

Huertecilla schreef:
colette_007 schreef:
OF

In dat rekensommetje kosten pups met papieren 400 euro om te fokken en zonder 100.
Registratie en afstammingspapier kosten 300 Euro :?

Als ík dat uitreken houdt de fokker aan de geregistreerde pups 200 euro méér over en 600,- is een héél schappelijke prijs voor menig rashond.
Deze megawinst op rashonden-pups verklaart gelijk die sector = zwartgeld-drukkerij.

je vergeet de kosten voor gezondheidsonderzoeken, shows, rontgenfoto's, chippen, etc. En als die fokker er dan zoveel moeite voor heeft gedaan om alles volgens de regels te doen, mag die er dan alsjeblieft eens wat aan overhouden >;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:12

Zo haalde een kenis van mij na 1 dag een hondje op van 6 maanden om vervolgens de volgende dag weerterug te brengen naar omdat ze toch dachten dat hij te groot zou worden op ten duur..

OOOHH wat ben ik boos geweest.