caviastallen, hoe werkt dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

caviastallen, hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:02

Ik ben op zoek naar een paar cavia zeugjes. Ik heb ruimte (buiten), kan ze een goed leven bieden zonder grijpende kinderhandjes en in gezelschap van soortgenoten. Ze mogen gewoon caaf zijn zal maar zeggen :D . Ze kunnen gratis gebracht worden, zodat de mensen kunnen zien dat ze op een vertrouwd adres terecht komen.

Nou heb ik een advertentie op marktplaats staan en wat mij nu zo opvalt is dat ik bijna uitsluitend reactie krijgt van caviastallen die fokdieren willen dumpen die uitgerangeerd zijn.
Ik vind het sneu voor die dieren maar het stuit mij tegen de borst om die dieren over te nemen. Ik ga er vanuit dat die weer ruimte moeten maken voor nieuwe cavia's die weer voor de fok worden ingezet. Alsof er niet al genoeg knaagdieren zijn >;) . Wie kan mij eens uitleggen, waarom deze caviastallen die op hun wegsites toch erg het beste met hun dieren voor lijken te hebben :? , de oudjes massaal lijken te dumpen?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:02

Tja ik ben het met je eens hoor, kijk maar eens op de cavia-fora. Als iemand n pretnestje heeft van 2 leuke bonte gezonde caafjes waarvoor alles is geregeld (1 naar buurmeisje 2 zelf houden etc) breek de hel los, als iemand elke maand een nest heeft van een bijzonder kleurtje dan is het ahhh en ohhh... Ook al zitten er nog zulke leuke beestjes tussen, ik hoef hun 'afdankers' ook niet. Omdat voor elke caaf die je weghaalt er weer 3 nieuwe gefokt worden..
Als er af en toe met beleid een ras nestje word gefokt en er word netjes voor gezorgd dat elk jong een huisje krijgt (vooraf) en ze evt een mooie zeug of beer voor een later nestje houden ok, maar dan nog.. De opvang zit al vol. Ik vind dat als je besluit een nestje te fokken je ook in staat moet zijn om eventueel alle diertjes een leven lang te houden, als er geen liefhebbers voor zijn. Niet dat ze weg moeten omdat je weer n ander wil..
Daarbij vind ik het al helemaal geen stijl om je oude fok caafjes weg te doen. Arme beestjes, hebben ze hun leven lang hun best gedaan voor je fokkerij en dan mogen ze ophoepelen..
Ik heb nu 4 opvangcaven en het zijn werkelijk prachtige diertjes. Niks mis mee. 2 ervan hadden een beetje een trauma omdat ze met 150 caven tegelijk in 4 kooien :o binnen gebracht waren. Ze hadden altijd krap gezeten en hun reflex als ze schrokken was dan ook: spring op of onder een andere cavia..
Ze zijn nu, een jaar of 2 (of is het al 3 ;) ) later gewoon weer happy en niet zo gestresst. Ik zou als ik jou was dus ook gewoon een kijkje nemen bij een opvang, meer keus kun je niet krijgen :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 13:13

Punt is dat de opvang weer geld wil hebben voor die dieren. Ik ben geen penny(hoe noem je zoiets bij caafs eigenlijk :D ) die graag een caafje wil, maar ik bied gewoon plek voor mensen die door omstandigheden dieren kwijt willen/moeten. Om dan zelf bij de opvang er weer geld, en soms ook belachelijk veel ook nog, voor te geven dat gaat mij ook te ver. Ik ben eigenlijk gewoon zelf de opvang geworden in de loop van de tijd en dan ook nog eens een opvang waar ze niet wéér weg hoeven maar de rest van hun dagen kunnen slijten. Mooi, lief, lelijk, maakt mij eigenlijk ook verder helemaal niets uit.
Ik verbaas me er trouwens toch over dat met zo'n overschot aan knagers, mensen er nog geld voor durven vragen. Volgens mij moet je blij zijn als je er vanaf kan komen?

KarinW86

Re: caviastallen, hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:36

Ik fok zelf ook, maar al mijn caafjes die met pensioen zijn blijven hier gewoon wonen hoor ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:13

De meeste caviafokkers fokken om een bepaalde (kleur)lijn voort te zetten/te verbeteren. Daar is allemaal heel goed over nagedacht, het is niet zomaar een beer en een zeug bij elkaar zetten.. Ik snap je opnmerking 'er zijn al zoveel knaagdieren' ook niet echt. Er zijn ook al zoveel honden, katten etc. maar daar wordt toch ook mee gefokt? En als dat op de goede manier gebeurt is er nooit iemand die daar een probleem mee heeft. Waarom bij cavia's dan wel?

Al mijn cavia's (ik heb er 5) zijn 'afdankers' van een caviastal. 2 beren moesten weg omdat er al teveel beren waren, 1 beer omdat de kruintjes te hoog zaten, en m'n 2 zeugen omdat ze te oud waren. Het lijkt me logisch dat caviastallen niet alles kunnen aanhouden..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 14:23

Volgens mij is er wel degelijk een overschot aan knagers, kijk maar eens op marktplaats wat daar dagelijks aangeboden wordt. Je kunt mij niet wijsmaken dat die allemaal een heel goed huisje vinden. :n
Maar dat probleem is inderdaad niet caviagebonden daar heb je gelijk in, met meer dieren wordt op onverantwoorde wijze gefokt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 14:32

Oké, dit vind ik dus idioot.
Een knaagdieropvang moet met spoed van een groot aantal cavia's af, omdat ze overovervol zitten met in beslag genomen dieren. Daarvan zijn er veel drachtig en ze hebben geen plek meer.
Bied ik aan om er een x (bespreekbaar) aantal over te nemen, vragen ze 10 euro per stuk?
Ik snap dat oprecht niet hoor. Kunnen ze een redelijk aantal een superhuis geven.... }:0

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:40

LDRD schreef:
Oké, dit vind ik dus idioot.
Een knaagdieropvang moet met spoed van een groot aantal cavia's af, omdat ze overovervol zitten met in beslag genomen dieren. Daarvan zijn er veel drachtig en ze hebben geen plek meer.
Bied ik aan om er een x (bespreekbaar) aantal over te nemen, vragen ze 10 euro per stuk?
Ik snap dat oprecht niet hoor. Kunnen ze een redelijk aantal een superhuis geven.... }:0

Ik zou gewoon zeggen graag of niet :P
Hun vragen er geld voor, om voer voor de nieuwe dieren te kunnen betalen, opzich ook logische, maar als jij er 5 van hun in huis haalt, hoeven ze die al minder te voeren :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:40

Zo'n opvang moet toch ook rondkomen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 14:40

Ja, en 5 kunnen ze er minimaal kwijt. Alsof dat mij niks kost.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:47

Dat zeg ik niet, maar ik begrijp wel dat dat nu eenmaal het beleid is. Bovendien moeten ze jou maar op je blauwe ogen vertrouwen dan dat jij die gratis cavia's niet op MP zet voor bijvoorbeeld 5 euro p/s.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:50

ik begrijp je reactie best hoor,maar inderdaad als een opvang de dieren zo maar weg geeft hoe moeten hun dan rond komen?
als je naar een fokker gaat zal je de dieren ook moeten betalen.
denk dat iedere fokker weer apart en op een andere manier naar zijn dieren kijkt en ermee omgaat

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:52

Opvang is ook maar liefdadigheid, die mensen stoppen enorm veel eigen geld erin om de cavia's op te vangen en zo nodig op te knappen.. Als ze er niks voor vragen kunnen ze gelijk wel opdoeken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 14:57

MarcoBorsato schreef:
Dat zeg ik niet, maar ik begrijp wel dat dat nu eenmaal het beleid is. Bovendien moeten ze jou maar op je blauwe ogen vertrouwen dan dat jij die gratis cavia's niet op MP zet voor bijvoorbeeld 5 euro p/s.

Ja, klopt, zullen ze toch moeten vertrouwen. Je kunt nou eenmaal niet alleen maar zekerheden hebben in het leven.
Ik ben zeker niet van plan om handen vol met geld uit te geven aan andermans afdankertjes. Ze kosten de knaagdieropvang geld, maar mij net zoveel. Als ze morgen ziek zijn sta ik er óók mee bij de dierenarts.
En het gaat hier niet om een caafje voor de kids, nee, ze krijgen hier de beschikken over 2 villa's met uitloop en een grote groep soortgenoten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:02

Misschien moet je maar helemaal geen cavia's nemen. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:05

LDRD schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ja, klopt, zullen ze toch moeten vertrouwen. Je kunt nou eenmaal niet alleen maar zekerheden hebben in het leven.
Ik ben zeker niet van plan om handen vol met geld uit te geven aan andermans afdankertjes. Ze kosten de knaagdieropvang geld, maar mij net zoveel. Als ze morgen ziek zijn sta ik er óók mee bij de dierenarts.
En het gaat hier niet om een caafje voor de kids, nee, ze krijgen hier de beschikken over 2 villa's met uitloop en een grote groep soortgenoten.

Begrijp je dan echt niet dat ze die cavia's niet zomaar aan Jan en alleman meegeven?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:06

MissAnnemijn schreef:
Opvang is ook maar liefdadigheid, die mensen stoppen enorm veel eigen geld erin om de cavia's op te vangen en zo nodig op te knappen.. Als ze er niks voor vragen kunnen ze gelijk wel opdoeken.

Ook ik steek enorm veel geld in afdankertjes van anderen, meer dan genoeg hoor.
En als opvangen zó ermee omgaan moeten ze ook niet zeuren dat ze vol zitten. Ik kan me goed voorstellen dat je wat vraagt aan mensen die een caaf voor de kindjes zoeken, maar iemand die een hele zwik ellende en kosten van je overneemt, dat je daar geld aan durft te vragen vind ik absurd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:07

LDRD schreef:
MissAnnemijn schreef:

Ook ik steek enorm veel geld in afdankertjes van anderen, meer dan genoeg hoor.
En als opvangen zó ermee omgaan moeten ze ook niet zeuren dat ze vol zitten. Ik kan me goed voorstellen dat je wat vraagt aan mensen die een caaf voor de kindjes zoeken, maar iemand die een hele zwik ellende en kosten van je overneemt, dat je daar geld aan durft te vragen vind ik absurd.

Ik vind het absurd dat je jezelf zo presenteert als een wereldverbeteraar, maar weigert de opvang te sponsoren. Klop jezelf niet zo op de borst...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:07

Ik val niet onder de categorie Jan en alleman. :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:07

LDRD schreef:
Ik val niet onder de categorie Jan en alleman. :n

Dat vind jíj. Voor mij ben je net zo veel als iedereen die ik niet ken.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:08

als je een dier uit het asiel haalt moet je ook geld betalern,dus bij de opvang ook,lijkt me vrij logisch!
beetje jammer dat je ander mans caafjes afdankers noemt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:09

Ik bén de opvang, dus ik hoef niet te sponsoren. De afdankers kosten mij al veel geld en hebben mij in de loop der jaren ook al zeer veel gekost. Ik vind dat ook geen enkel probleem, doe het met liefde en plezier, maar ik weiger geld voor afdankers te betalen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:10

erg slecht dat je ze afdankers noemt :(
als je echt van de diertjes houd noem je toch geen afdankers..................

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:10

Je bent geen opvang. Kom op...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:11

Dat ze er geld voor vragen is om tegen te gaan dat ze als slangenvoer worden gebruikt. Cavia's voor slangenvoer zijn namelijk veel goedkoper en dus kopen slangeneigenaren ze niet voor die prijs.