hond vertoont appart gedrag sinds hij ouder word

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

hond vertoont appart gedrag sinds hij ouder word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:48

hallo allemaal!

ik heb even wat vraagjes wat betreft onze hond, wie weet kunnen jullie mij helpen!

we hebben een pyrenese berghond van inmiddels 9 jaar oud, voor zo'n grote hond natuurlijk al een redelijke leeftijd.
toen hij nog in zijn jonge jaren was gedroeg hij zich nogal al anders dan normaal als er een loopse hond in de buurt was(het is een reu).
logisch natuurlijk! hij was dan naar ons toe erg aanhankelijk en onrustig, je werd gek van hem want hij bleef achter je aan lopen, maarja dat hoort er bij..

nu hij wat ouder word worden zijn spieren slappen waardoor hij af en toe een beetje trilt in zijn achterbenen, dit is gewoon verslapping en niet schrikbarend erg..
maar de laatste tijd gaat te pas en te onpas zich gedragen zoals hij zich gedroeg toen er loopse honden waren, dit is meestal voor een uurtje en dan is het weer over, hij gaat daarbij ook wel heel erg trillen, hijgen het lijkt of hij gek word en blijft achter je aan gaan en je aandacht vragen en je aanraken etc. als je hem wegstuurd komt hij zo weer terug..

daarnaast doet hij ook heel erg dromen, vroeg wel eens een keer maar tegen woordig is het elke avond dat hij echt ligt te shaken op de grond, je kunt hem dan gewoon wakker maken en dan houd het ook wel op..

heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? weet iemand wat het is en of het normaal is? wij hebben dit namelijk nooit gehad bij onze honden.

we zijn er nog niet mee bij de DA geweest omdat ik denk dat die er weinig aan kan doen, het is natuurlijk ook lang niet de heledag door zo.
maar we zijn toch wel erg benieuwd of iemand dit herkent!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:54

ja de hond van mijn ouders droomt nu ook veel meer en begint ook ineens de vuilnisbakken te plunderen. hij is nu 16.
hij vraagt ook veel aandacht als ik er ben.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 01:05

Trillen, hijgen, onrustig gedrag kunnen ook wijzen op vocht achter de longen/hartproblematiek. En daar is wel wat aan te doen dus een bezoekje aan de DA is misschien wel raadzaam. Zeker omdat het al een hond op leeftijd is.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 01:10

oke bedankt voor jullie reacties!
wat zou de dan aan die problemen kunnen doen?

het is overigens niet zo dat hij erg veel hijgt, alleen op de momenten dat hij dus onrustig is, verder helemaal niet eigenlijk

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 01:23

Met medicatie kan de functie van het hart en/of longen ondersteund worden. b.v met fortecor en/of furosemide.
Als je hond dat nodig heeft zal je zien hoe hij opknapt.

Ojajoh

Re: hond vertoont appart gedrag sinds hij ouder word

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:06

hijgen trillen en dergelijke kan ook wijzen op angst

onze oude JR (12) doet het ook.......beginnende dementie.....
wel even voor de zekerheid na laten kijken bij de DA
maar als het dementerende angstaanvallen zijn kan je er weinig aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:26

Ik heb minimaal verstand;
maar ik zeg dat hij 'gewoon' dement aan het worden is! :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:41

je kunt het inderdaad het beste na laten kijken bij de dierenarts. wij moeten bijna voor de enting langs en dan vraag ik er ook na maar hij is al 16 dus weet niet of we er nog veel aan kunnen doen, we doen hem zoiezo niet meer onder narcose want ik ben bang dat hij daar niet meer uitkomt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:26

ik zou ook even naar de DA gaan het klinkt alsof hij inderdaad last van zn ouderdom heeft, hij weet misschien even niet meer zo goed waar hij is en raakt daarvan wat ik paniek en gaat stressen. Maar ook van hart kloppingen kunnen ze erg gestresst worden.
Stress kun je enkel verhelpen als je weet waar hij door gestresst raakt ik zou zelf eerst willen weten of dit door een medische rede is, is dit het niet kun je andere dingen gaan bekijken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:31

9 jaar is toch neit zo oud voor een pyreneese? Aleja, de levensverwachting is toch 9 tot 11 jaar...
Onze is nu 9,5 en heeft nog nergens last van...

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:33

Dat trillen is een neurologische afwijking waar recent bij duitse doggen een onderzoek naar is gedaan; http://www.nddc.nl/index.php?option=com ... Itemid=293

Voor de zekerheid zou ik hem toch door de dierenarts even na laten kijken, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 21:27

ik zal het allemaal eens even aan mijn ouders laten lezen!
ik denk persoonlijk niet dat het angst is, hij is zelf namelijk helemaaal niet angstig aangelegd en zijn gedag lijkt op die momenten ook geen angst.
dat het idd natuurlijk medisch is, dementie of juist hart, longen.. kan natuurlijk! dan is DA niet gek natuurlijk! bedankt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:33

Ik heb een JR van 16 en die liep nóóit weg. Sinds we verhuisd zijn echter wel. En dan echt gewoon aanlopen en niet meer stoppen. Zo is ze al eens 5 km weg gekomen van huis en néé, niet naar haar oude huisje. Ben wel tig keer gaan kijken daar die dag. Gewoon gaan lopen en almaar rechtdoor. :D Gelukkig is ze toen gevonden en nu mag ze alleen nog mee aan een touwtje en verder blijft ze binnen. Zo dement als een deur! Ze loopt ook 100 rondjes om de salontafel nu. Ze is gestopt met blaffen.

Honden gaan rare dingen doen bij ouderdom. In jouw schoenen zou ik wel even bij de DA langsgaan om zeker te zijn dat het geen hartkwaal is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:37

Herkenbaar, onze oude hond doet dit ook veel meer en lijkt wel of hij steeds iets 'gekker' wordt! Ook dat trillen met die achterpoten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:39

honden kunnen inderdaad dement worden....heeft hij ook een verstoord slaap/waak ritme?
s'nachts niet slapen maar onrustig zijn?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 22:31

mambo beach en idefix, bedankt voor de reactie! idd die ouderdom brengt kwalen mee!

geerke, zijn ritme is niet echt verstoord, 's nachts is hij absoluut niet onrustig, pyrenese berghonden zijn van nature nacht dieren, dus af en toe blaffen deed hij altijd wel.. als hij overdag slaapt is het dus wel het dromen maar verder geen ander gedrag zoals meer/minder slapen, op andere plekken slapen of iets dergelijks