Ik heb gistermiddag een (voor zover ik kan beoordelen) spitsmuisje gevonden. Een jonkie, zwaar in shock, midden op de stoep. Opgepakt, mee naar binnen genomen en een beschadiging aan de zijkant van z'n buik ontdekt. Geen bloed oid. In een bakje gezet, vervolgens moeten redden van mijn eigen kat die me net te snel af was. Ik heb 'm wat babyvoeding gegeven, banaan/appel/biscuit, daar heeft ie een heel klein beetje van binnen gekregen. Gisteravond in een wat betere balk gezet met zaagsel, parkietenvoer en konijnenvoer. En water uiteraard. Op de verwarming neergezet. Rond middernacht begon Muis zelfstandig te eten!
Hij zat vanochtend ook weer enthousiast te knagen. Ik ben nu bij mijn vriend (zonder katten) en Muis staat beneden. Hij is - imo - nog steeds veel te rustig voor een muis, hoewel hij daarstraks in de auto gedurende een paar minuten geprobeerd heeft om te ontsnappen. Af en toe doet ie een poging om uit de bak te komen, maar over het algemeen scharrelt ie rustig door de bak, eet wat, drinkt wat, en is druk met zichzelf wassen.
Ik zit nu een beetje in dubio. Ik durf het nog niet helemaal aan om 'm vandaag uit te zetten, daar is hij echt nog te rustig voor. Ik kan 'm zo uit zijn bak pakken... Maar als ik het morgen of overmorgen zou doen, kán 't dan überhaupt nog? Ook omdat ik 'm gisteren heel veel in de hand gehad heb. Of kan ik beter een permanente oplossing zoeken in de vorm van grotere kooi of een aquarium en er 1 of 2 muisjes bij gaan zetten? En in dat geval, ik weet dat het niet goed is om tamme muizen bij wilde muizen te zetten vanwege bacteriën etc, maar hoe uit zich dat? En vooral, hoe groot is dat risico?
Wel even een beschut plekje opzoeken natuurlijk.
Gelukkig maar. Muis blij, ik blij, goede daad weer gedaan voor vandaag.