Muisje gevonden, hoe verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Muisje gevonden, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:20

Ik heb al even zitten zoeken, maar ik heb of de verkeerde zoektermen gebruikt, of de zoekmachine hapert... Want ik vindt welgeteld 3 topics op BB en BB ITP. :=

Ik heb gistermiddag een (voor zover ik kan beoordelen) spitsmuisje gevonden. Een jonkie, zwaar in shock, midden op de stoep. Opgepakt, mee naar binnen genomen en een beschadiging aan de zijkant van z'n buik ontdekt. Geen bloed oid. In een bakje gezet, vervolgens moeten redden van mijn eigen kat die me net te snel af was. Ik heb 'm wat babyvoeding gegeven, banaan/appel/biscuit, daar heeft ie een heel klein beetje van binnen gekregen. Gisteravond in een wat betere balk gezet met zaagsel, parkietenvoer en konijnenvoer. En water uiteraard. Op de verwarming neergezet. Rond middernacht begon Muis zelfstandig te eten! *\o/*

Hij zat vanochtend ook weer enthousiast te knagen. Ik ben nu bij mijn vriend (zonder katten) en Muis staat beneden. Hij is - imo - nog steeds veel te rustig voor een muis, hoewel hij daarstraks in de auto gedurende een paar minuten geprobeerd heeft om te ontsnappen. Af en toe doet ie een poging om uit de bak te komen, maar over het algemeen scharrelt ie rustig door de bak, eet wat, drinkt wat, en is druk met zichzelf wassen.

Ik zit nu een beetje in dubio. Ik durf het nog niet helemaal aan om 'm vandaag uit te zetten, daar is hij echt nog te rustig voor. Ik kan 'm zo uit zijn bak pakken... Maar als ik het morgen of overmorgen zou doen, kán 't dan überhaupt nog? Ook omdat ik 'm gisteren heel veel in de hand gehad heb. Of kan ik beter een permanente oplossing zoeken in de vorm van grotere kooi of een aquarium en er 1 of 2 muisjes bij gaan zetten? En in dat geval, ik weet dat het niet goed is om tamme muizen bij wilde muizen te zetten vanwege bacteriën etc, maar hoe uit zich dat? En vooral, hoe groot is dat risico?

vuurneon

Re: Muisje gevonden, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:25

Ik zou het dier toch uitzetten uiteindelijk. Maar om diertje te helpen aan te sterken zou ik het met rust laten en insecten geven; de meeste spitsmuizen zijn daar wel gek op.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:23

Ik denk dat je hem wel weeruit kunt zetten hoor. Alleen een plekje zoeken waar hij kan verstoppen voor katten. Waarschijnlijk was hij in shock toen je hem vond en is ie nu weer aardig opgeknapt!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:24

We gaan morgen in Lelystad wat stallen kijken, veel weides en ik geloof dat er ook bos bij ligt. Ik wil 'm iig uitzetten bij een bos, als het nog kan wel te verstaan. Want als ie over 2 dagen dood is omdat ik 'm teveel in de hand gehad heb etc dan hou ik 'm liever gewoon hier. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:30

Onder een bosje uitzetten inderdaad, kan die schuilen :)
Zelf houden zou ik zeker niet doen, spitmuizen hebben al een achtelijk hoge hartslag en als mens kun je een behoorlijk hoge stressfactor zijn voor zo'n diertje en dat doet het hart ook niet echt wonderen... Denk dat je toch in het belang van het dier moet denken en het moet uitzetten. Je hebt het beestje al laten aansterken en de rest is aan de muis zelf :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:12

Hoogst waarschijlijk is hij door een kat te pakken genomen en hij moet dan zo snel mogelijk Antibiotica hebben om te kunnen overleven. Anders zal hij zichzelf vergiftigen. Kan ook de reden zijn waarom hij zo rustig is. Wilde muizen pak je niet zomaar en hebben alleen maar stress.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:29

Maar hij heeft geen wondje, alleen een plekje zonder haar... En hij wordt met het uur drukker. Inmiddels liggen er 2 wc-rolletjes in de bak waar ie enthousiast op en af springt. := Ik heb 'm net heel even vast gehad en dan moet ik 'm toch stevig vast houden. En hij probeerde er net tussenuit te naaien toen ik z'n water verving. :) Dus dat is op zich wel een goed teken, toch?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:35

mocht je hem uiteindelijk houden dan zal ik hem wel van het zaagsel af halen,muizen kunnen erg slecht tegen zaagsel omdat dat te stoffig is.

maar als hij drukker en alert word dan zou ik hem gaan uitzetten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:20

Heel goed teken! Kun je het diertje mooi uitzetten morgen :j Wel even een beschut plekje opzoeken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:51

Ik denk dat dit de goede kant op gaat! :j

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 12:42

We hebben 'm vanochtend uitgezet in een natuurgebied. Hij moest ff snuffelen vanuit zijn toiletrolletje, maar was daarna zo verdwenen... :D Gelukkig maar. Muis blij, ik blij, goede daad weer gedaan voor vandaag. :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:45

geeft een goed gevoel he?

ik heb een tijdje geleden een jonge zwaluw gevonden die in de regen zeiknat op de weg zat.
was nog te vroeg met uitvliegen denk ik.
heb hem toen naar de dierenkliniek gebracht die hem samen met 2 anderen naar een ervaren persoon heeft gebracht.
vandaaruit zijn ze uiteindelijk weer vrijgelaten toen ze echt konden vliegen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:53

Top zeg! :j
Goede daad verricht! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:42

inowa schreef:
geeft een goed gevoel he?

ik heb een tijdje geleden een jonge zwaluw gevonden die in de regen zeiknat op de weg zat.
was nog te vroeg met uitvliegen denk ik.
heb hem toen naar de dierenkliniek gebracht die hem samen met 2 anderen naar een ervaren persoon heeft gebracht.
vandaaruit zijn ze uiteindelijk weer vrijgelaten toen ze echt konden vliegen

:j

Voel je je nuttig :D