Nee je hebt helemaal gelijk.
Er zijn keurmeesters die zich echt in een paar rassen hebben verdiept en dus ook echt goed op raskenmerken letten.. maar er zijn ook heel veel keurmeesters die alle rassen mogen keuren en zich maar een klein beetje hebben ingelezen in bepaalde rassen, en dan wordt er puur op smaak en op het oog gekeurd. Er wordt vaak niet eens goed gevoeld bij flink behaarde rassen. En zo wordt bijvoorbeeld een verende gang al snel als mooi beoordeeld terwijl dat soms gewoon totaal niet bij het ras hoort, van dat soort dingen. Sommige keurmeesters kunnen de honden niet eens echt goed uit elkaar houden heb ik soms het idee, en gaan dan maar keuren op de honden die eruit springen met overdreven kenmerken zoals inderdaad wat je zegt, een extra zwarte neus..
Een kennis van me is aan t leren voor keurmeester en loopt nu stage bij veel keuringen.. maar hij zegt dat er keurmeesters zijn die echt alleen naar het gezicht van een hond kijken, en wat zij mooi vinden dat wint.. Het zou niet mogen kunnen..
Ook is er trouwens veel vriendjespolitiek. Honden die winnen terwijl ze niet zo perfect zijn, en heel toevallig kent de keurmeester de fokker goed.. Schijnt ook regelmatig te gebeuren.
De fokkers waar ik mijn hond ga halen die gaan ook eigenlijk alleen naar keuringen waar keurmeesters komen waarvan ze weten dat die echt het goede type hond kunnen herkennen en die geen bekenden hoger beoordelen.