Hondenshows

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:51

Sinds de laatste hondenshow die ik heb gelopen (europese show in leeuwarden 5 september 2011) zijn mijn ogen (eindelijk) open gegaan als het gaat om showen. Ik moet even mijn verhaal kwijt, en ik vraag me af of er meer bokkers zo over denken..

Zo'n 2,5 jaar geleden heb voor het eerst een show gelopen. Ik vond het leuk, de hond ook en het ging ons vanaf toen ook voor de wind. Ze was al snel Nederlands kampioen.

Nederlands kampioen, wat klonk dat stoer.
Omdat ze nu Nederlands kampioen is, ben ik gaan showen met een nieuwe hond. Wantula, de hond die Nederlands kampioen is, voldoet zo goed als prefect aan de rasstandaart. Maar de hond die ik nu show heeft een paar puntjes die niet helemaal perfect zijn, dit hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar te verbeteren is als je ermee gaat fokken.
Nou zit deze hond nog in de jeugdklas, deze honden kunnen nog geen Nederlands kampioen worden. Ze kunnen wel BOB worden, maar omdat het een jeugdhond is, gebeurd dit zelden (tenminste bij het ras dat ik show) Aangezien Wantula nu Nederlands kampioen is, is de uitgeshowd, ze hoeft niet meer mee. De honden die altijd onder wantula eindigden, zijn honden die naar mijn idee niet zo aan de rasstandaard voldoen dat het te verbeteren valt door ermee te fokken. Deze honden verdienen naar mijns inzien dus ook een U en al helemaal niet het Nederlands kampioenschap.
Nou ben ik vaak genoeg tegen gekomen dat ik een hond de ring in zag komen die totaal niet aan de rasstandaard voldoet. Maar heeft de eigenaar die zo opgekamt, geknipt, neus zwart gemaakt enz enz om de hond mooi te laten lijken. En deze won ook nog. Dan vraag ik me af, wie hou je dan voor de gek.. Net als mensen die een pupje hebben gekocht en gaan showen om te kijken of ze een goede pup hebben gekocht. Dan zie ik een hond staan die weer niet aan de rasstandaard voldoet, en dan niet kleine schoonheidsfoutjes, nee een totaal andere hond dan de rasstandaard omschrijft. En dan krijgen ze nog een U ook. Dus denken deze mensen dat ze een goede hond hebben om mee te fokken, er wordt mee gefokt en komen er weer honden van die nog steeds niet aan de rasstandaard voldoen.
Ik dacht altijd dat keurmeesters verstand hebben van de rassen die ze keuren, maar ik begin er hard over te twijfelen..
Dus Nederlands kampioen zegt mij allang niet meer zoveel..

Nog even voor de duidelijkheid, de honden die gefokt worden door de fokker van de honden die ik voorbreng, let niet alleen op het uiterlijk van de hond, maar ook op de gezondheid. Dat staat nog altijd op nummer 1.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:45

Nee je hebt helemaal gelijk.
Er zijn keurmeesters die zich echt in een paar rassen hebben verdiept en dus ook echt goed op raskenmerken letten.. maar er zijn ook heel veel keurmeesters die alle rassen mogen keuren en zich maar een klein beetje hebben ingelezen in bepaalde rassen, en dan wordt er puur op smaak en op het oog gekeurd. Er wordt vaak niet eens goed gevoeld bij flink behaarde rassen. En zo wordt bijvoorbeeld een verende gang al snel als mooi beoordeeld terwijl dat soms gewoon totaal niet bij het ras hoort, van dat soort dingen. Sommige keurmeesters kunnen de honden niet eens echt goed uit elkaar houden heb ik soms het idee, en gaan dan maar keuren op de honden die eruit springen met overdreven kenmerken zoals inderdaad wat je zegt, een extra zwarte neus..
Een kennis van me is aan t leren voor keurmeester en loopt nu stage bij veel keuringen.. maar hij zegt dat er keurmeesters zijn die echt alleen naar het gezicht van een hond kijken, en wat zij mooi vinden dat wint.. Het zou niet mogen kunnen..
Ook is er trouwens veel vriendjespolitiek. Honden die winnen terwijl ze niet zo perfect zijn, en heel toevallig kent de keurmeester de fokker goed.. Schijnt ook regelmatig te gebeuren.
De fokkers waar ik mijn hond ga halen die gaan ook eigenlijk alleen naar keuringen waar keurmeesters komen waarvan ze weten dat die echt het goede type hond kunnen herkennen en die geen bekenden hoger beoordelen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:05

dierenfan

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:19

tja shows vond ik altijd geweldig om naar toe te gaan. Maar dan wel om te shoppen. Inmiddels blijf ik er liever weg en shop wel via internet.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 23:47

Anoniem

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:28

Tja..
Volgens mij willen mensen zoo graag een goede hond...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:32

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat de minder mooie hond niet geschikt is om mee te fokken.
Als je 100% zeker er van bent dat de neus zwart gemaakt is kan je dat op de show melden bij iemand van de rvb.