Onze kat kotst (dagelijks)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Onze kat kotst (dagelijks)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:46

Wij zijn een beetje radeloos, we hebben sinds 3/4 jaar een kat, Rocky. Rocky hebben we te vroeg gekregen (me zus wou persee een kat....) en het was zo'n gratis ophaal katje wat verkocht werd als een poes en toen we hem ziek na de dierenarts brachten met een oogonsteking bleek onze poes een kater te zijn. Maar Rocky kotst, soms gaat het een hele tijd goed en soms is het meerdere malen per dag. We hebben alle soorten voer geprobeerd en hij krijgt nu royal canin sensitive 33 en speciale pasta malt. Maar Rocky blijft kotsen en wij zijn een beetje radeloos, hij stond net op de koelkast en de hele bende kwam naar beneden vallen. De banken het kleed het is een ramp! We geven hem heel vaak per dag eten en dan kleine beetjes en we hebben een ding in zijn bakje zodat hij zijn eten niet te snel kan opeten. Zij kotst is meestal brokjes die nauwlijks gekauwt zijn.

Wat kan dit wezen? Mijn moeder wil Rocky niet meer hebben want dit heeft al heel wat kleden gekost en meubels. Maar ze is zo gek op hem....

Zooist

Re: Onze kat kotst (dagelijks)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:48

Misschien nog eens langs de DA en hem daar laten tot ze weten wat het is?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:48

stinkt hij ook uit zijn bekkie?
Misschien heeft hij een ontstoken kies en kauwt hij daarom zijn voer niet goed genoeg?
Dan komen er te grote stukken in zijn maag die het er vervolgens weer uit wil hebben?

het is maar een idee

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:50

Naar de dierenarts! Maar die van mij kots ook regelmatig hele brokjes uit, erg vervelend maar ja... Hij krijgt wel regelmatig Katalax, dit is glijmiddel zodat de haren beter naar buiten komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:50

Ik denk dat quartel mss wel een punt heeft. Maar sowieso even een DA bezoekje :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:57

kotst hij alleen droge brokjes of ook natte? anders zou je eens vers vlees kunnen proberen, maar zou idd eerst uitsluiten dat het een medisch probleem is :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:07

Even bij de dierenarts tanden nalaten kijken. Als het geen medisch probleem is kan ik je vers vlees echt aanraden. Mijn kat spuugde ook dagelijks en had vaak diarree. Alle medische oorzaken uitgesloten (parasieten, tanden, wormen) en allerlei soorten brok geprobeerd, maar het probleem bleef (en werd eigenlijk alleen maar groter). Toen ben ik overgestapt op Carnibest en hij spuugt nu hooguit 1x per maand een haarbal :) Ook geen diarree meer.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:20

Jade, hij kotst hele brokjes soms half verteerd met wat spuug erbij. Vers vlees zijn dat van die bakjes? Hij kotst ook omdat hij gras en bloemen eet.

Marieke, over DA denken we na maar het punt is iedereen zegt hetzelfde als jij zegt (op het kattenforum) ''alle medische redenen uitgesloten''

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:26

Carnibest is bevroren rollen vlees. Die laat je een beetje ontdooien, dan snij je ze in stukjes en die vries je los in (althans, zo doe ik het). Ik haal iedere dag een potje met stukjes uit de vriezer, zet die in de koelkast en voer 2/3 x per dag wat vlees.

Mijn kat had precies hetzelfde. Brokjes gingen er in, en kwamen er helemaal compleet uit. En als het binnen bleef dan kwam er diarree uit (en zo erg dat hij soms de bak niet haalde). Zijn darmen/maag kunnen niet met brokjes om gaan om de een of andere manier. Ze gaan gras eten omdat ze buikpijn hebben.

Ik kan het je aanraden, en het is het proberen waard. Het is niet extreem duur. Ik doe ongeveer 4 dagen met een rol van 2,55 euro.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:43

Oja nu je het zegt die ken ik wel (van stage in de dierenwinkel) gaan we zeker proberen bedankt voor de tip! Ga ik het nu zo direcht kopen! Voer jij het direcht uit de koelkast? Want dat is erg koud?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:52

je kan het ook 10-20sec in de magnetron doen, is het niet zo koud :)
edit; ik heb dus een kat gehad die moeite had met droge brokjes, blikvoer ging wel goed, maar daar zitten relatief weinig voedingsstoffen in, vers vlees bedoel ik zoals hierboven idd genoemd ingevroren rollen van o.a. carnibest :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:56

Ik heb er ook 1 die dat deed..

Nu ik ze kleine porties geef verdeeld over de dag gaat het een stuk beter: ze kotst niet meer.
Waarschijnlijk at ze gewoon te gulzig..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:05

Ik vind die conserveringsmiddelen die in blikvoer zitten ook storend. Ik voer het direct uit de koelkast, gaat bij die van mij prima. Maar even in de magnetron kan ook :) Fijne er van vind ik ook dat het niet stinkt, plakt of op een andere manier ranzig is :') vind dat van blikvoer vaak wel.

Je kan ook proberen kleine porties brok te voeren, maar bij die van mij werkte dat ook niet. Was echt een reactie op het droog voer.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:13

Zit er niet wat dwars in zijn slokdarm?
Hij zou de eerste kat niet zijn die naald en garen door heeft geslikt,of iets anders geks.
Kauwt hij niet aan giftige planten of bloemen?

Ik zou het echt wel laten controleren.Het is niet normaal.

Vers vlees zou ik ook eens proberen.Als hij dat wil eten tenminste.Gezonder kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:25

Wij hebben ook een poes die veel kotst (even afklopen kotste).

Wij zijn er mee naar de DA geweest en we kwamen tot de volgende conclussie.
- Ze heeft last van wormen.
- Of ze heeft een geirriteerde maag/ of darmen
- Of ze is overgevoelig voor bepaald soort voedsel.
- Of ze heeft een virus of bacteriële infectie

We moesten het kots gedrag bestuderen.
Wanneer kots ze? specifiek na het eten? of juist nadat ze zich zelf wast.
En als ze kots, hoe ziet het er dan uit? is het onverteert en waterig of juist een dik breisel?
Drinkt ze genoeg? hoe ziet haar ontlasting er uit?

Het lijkt er op dat ze last had van een geirriteerde maag of darmwand.
Dit kan komen door wormen.
Onze kat kotste zowel na het eten als nadat ze zich had gewassen.
De haren irriteerden haar mag en darmen met gevolg kotsen maar eten kwam ook niet goed aan.

We hebben haar ontwormt door middel van een pipet in de nek en we geven het eten in kleine porties.
En ik borstel zo nu en dan haar vacht.
Het lijkt er op dat ze het nu niet meer doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:50

Haarballen kan een oorzaak zijn, dat kan aardig blokkeren.
Carnibest is sowieso een optie, maar hoe dan ook even langs de DA, dat moet je wel uitsluiten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:24

Mijn kat heeft dit ook gehad, echt elke dag het eten uitbraken.
Maar wel 1 keer per dag. Dierenarts heeft prikjes gegeven tegen het braken en om de maag wat tot rust te brengen. Nadat de prikjes uitgewerkt waren begon meneer weer te braken. Ik had hem ook al ontwormt, dus daar lag het ook niet aan.
Ik ben toen gestopt met brokjes geven en over gegaan op KVV (dus die verse vlees rollen, ik geef tinlo cattery, daar zit niks aan toegevoegd, carnibest wel). Het elke dag braken is verminderd naar 1 keer per week.
Vond het helaas nog teveel en ik heb bloed laten afnemen, hier was gelukkig niks mis mee.

Ik geef een combinatie KVV en NRV (= Natuurlijk Rauw Voeren, dus echt stukken vlees zoals kipfilet, organen, konijn etc.).
NRV heeft hij nog nooit uitgebraakt. Binnenkort ga ik dus volledig over op NRV.

Inmiddels braakt hij zo'n 1 keer in de 2 weken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:28

Onze kat deed het ook; bleek bij ons een geval van te snel eten te zijn. Wij hebben nogal een zenuwpees kat en die eet heel snel de brokjes en dat gaat niet altijd goed. In de tijd dat ie veel kotste heb ik de brokjes geweekt in heet water (en dan afgekoeld neer zetten) en daarna langzaam weer wat brokjes neergelegd. Maar als ze nu bv van buiten komt eet ze heel snel; dus leggen wij maar 4 brokjes neer zodat ze niet teveel in 1 keer kan eten. Na een half uur zetten wij het hele bakje weer terug en eet ze rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:30

Iney schreef:
Jade, hij kotst hele brokjes soms half verteerd met wat spuug erbij. Vers vlees zijn dat van die bakjes? Hij kotst ook omdat hij gras en bloemen eet.

Marieke, over DA denken we na maar het punt is iedereen zegt hetzelfde als jij zegt (op het kattenforum) ''alle medische redenen uitgesloten''

Hier kan ik zo slecht tegen he, 'iedereen' ziet jouw kat niet en weet niet wat er mis mee is, een DA wel. Hup er mee naar de DA, wat een raar gedoe zeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:31

Kat mankeerd duidelijk iets, hup naar de D.A waar wacht je nog op zoals al vaker gezegd is.Dieren kosten nou eenmaal geld.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:35

Heel herkenbaar. Bij mijn kat kwam het door het schrokken en kleine beetjes voeren en andere hulpmiddelen hielpen niets. Als het niets medisch is en het komt door het schrokken heb ik de volgende tip:
Een voerspeelbord. Zo kun je overal wat in doen en moeten ze echt hun best doen om het eten te pakken zodat ze minder schrokken maar ook minder ineens gaan eten.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:35

Iney schreef:

Jullie denken er over na??? Sorry maar als mijn dieren overgeven, ga ik naar een DA en vraag niet op een forum wat het kan zijn. Zelfs een goede DA kan het niet zien van achter zijn computer.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:07

Ze bedoelen warschijnlijk dat je eerst medisch alles moet uitsluiten voordat je vanalles gaat lopen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:07

Even kalm aan, dames, TS heeft nog niet gereageerd :)

Wacht even op wat zij zegt :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:41

Yamcha schreef:
Even kalm aan, dames, TS heeft nog niet gereageerd :)

Wacht even op wat zij zegt :)

Dankje :)

Het is niet mijn kat, maar die van me moeder. Zij beslist ik probeer info voor haar te vinden. Ze wil eerst dingen proberen voordat ze na de DA gaat. Onze kat ziet er heel verzorgd uit en heeft een glimmende vacht, hij eet té gulzig. Ik ben nu niet bij me moeder maar als ik er ben gaan alle tips uitproberen. Carnibest en brokjes tussen kiezel stenen doen eventueel met water wat zachter maken. Wij denken zelf dat het ook stress is daar reageerd hij op. En hij heeft een maand dat hij nooit kotst en er waren tijden van 3 keer per dag. Op dit voer doet hij het erg goed. Mochten de tips niet aanslaan denk ik dat me moeder er vast wel mee naar een DA gaat!