konijnenhok verbouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

konijnenhok verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:10

hai,
ik wil dus binnenkort weer beginnen aan een konijntje ( heb ze altijd gehad, maar heb de laatste aan mijn oma geschonken omdat haar konijntje was overleden)

nu is mijn konijnenhok overjaard ( zeg maar verrot en dood) :+
nu had ik het idee om hem te verbouwen met nieuw materiaal...

maar kan iemand mij vertellen welk materiaal ik het beste kan gebruiken?
hoeveel heb ik ongeveer nodig? :+
en is het duur? kan ik miss beter een nieuw hok kopen?

wie kan me helpen? :D

WinSel

Re: konijnenhok verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:22

Op marktplaats staan vaak leuke hokken tekoop voor weinig geld
Maar begin aub niet aan 1 konijn, minimaal 2, het zijn tenslotte groepsdieren
1 konijn heeft minimaal 1m2 nodig, hou daar dus rekening mee
Meer info staat op mn site, zie onderschrift

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:35

het word een jong konijn, dus de kans is groot dat er wat bij komt :)
ik was van plan het hok 1,20 m lang te maken...

de hokken die ik op marktplaats zie vind ik tot nu toe echt te klein
en ik ben niet van plan om erg ver te reizen voor een hok,
ik kan wel makkelijk aan hout komen dus ik denk dat dat iets voordeliger is dan een hok of van ver halen of een nieuwe te kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:48

Als je goedkoop hout neemt wel ja :D

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:55

Konijnen zijn groepsdieren, dus minimaal 2;)

Je kunt op MP ook naar kippenhokken of volieres(van die tuinvolieres dan he) zoeken, die zijn vaak al veel groter dan de konijnenhokken.
Zelf krijgen mijn konijnen binnenkort een voliere van ongeveer 16 m2:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:57

`1.20 is wel aan de krappe kant hoor, zeker als er nog 1 bij komt
Waarom ga je niet naar een konijnen opvang en haal je meteen een koppel ? :)
In een opvang zitten zowel jonge en oude dieren en ze zijn zeer lief
Ga aub niet naar een dierenwinkel, die dieren zijn namelijk vaak veel te jong om bij de moeder weg te mogen
En is het vaak allemaal van broodfokkers

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:20

www.dierenverblijf.com voor eventuele ideen. Hier heb ik gewoon een grote hondenkennel staan momenteel (nood verblijf) met zeil erover en konijnenhok erin zonder voorkant. De nijnen zitten hier heerlijk en heel relaxt.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:00

Ik haal het konijntje bij de fokker vandaan.
Ik ga zeker even informeren of het er misschien meteen 2 kunnen worden
Maar ik wil geen ram. Maar ik weet uit ervaring dat 2 voedsters ook niet altijd
Klikken. Maar als het 2 jonkies zijn moet het wel redelijk lukken denk ik. Dat merk
Je snel genoeg uiteraard..

Ik bedoelde 1,20 en dan ook nog uitloopmogelijkheid naar beneden.
Dat moet wel lukken toch?

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:12

Kleine konijntjes kunnen best in een dubbel hok van 1.20 m. Maar als je voor een groter ras gaat is dat wel te klein. Ik heb 2 dwerg rexjes in een dubbel hok van 1.50 m. Ik zie dat je in Krommenie woont. Bij de kinderboerderij in Rooswijk, Zaandijk verkopen ze ook regelmatig nog best nette hokken voor relatief weinig geld. Je zou hun altijd even kunnen bellen. Volgens mij kom ik ze ook weleens tegen op MP.
2 Voedsters kunnen ook ruzie gaan maken hoor. Ik heb 3 dames uit een nest en dat ging na een aantal maanden echt niet meer. Eentje zit nu noodgedwongen alleen, met m'n oude gecastreerde mannetje kon ze ook niet. De andere 2 gaan wel prima samen, al is er wel duidelijk eentje de baas. De meeste kans van slagen heb je volgens mij met een voedster en een gecastreerd mannetje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:56

2 voedsters gaan vanaf de puberteit ook niet altijd goed, ik zou het risico niet nemen...
Idd de beste kans van slagen is een gecastreerde ram met voedster

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:17

Waarom wil je geen ram? Juist rammen zijn vaak veel vriendelijker dan voedsters naar mensen toe, omdat ze niet schijnzwanger worden, geen nest te verbergen hebben dus wat brutaler zijn. En als je er dan 2 hebt een ram en een voedster, helemaal leuk toch?
In de opvang zitten onwijs leuke konijnen en dan weet je het karakter ook al en dat weet je bij een konijn bij de fokker niet. Een jong konijn kan namelijk ook nooit naar mensen toe trekken hoeveel aandacht je ook geeft, zo heb ik hupsels zitten die van jongs af aan in pleeggezin zaten en super veel mee gedaan is, maar nog niks van mensen moeten weten en hupsels die gek op mensen zijn. Karakters zijn zo moeilijk te bekijken als ze jong zijn.

Betreft het hok zou ik kijken tussen kippenhokken, zelf bouwen kan, maar dan ben je meestal meer kwijt dan tweedehands aanschaffen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:18

Ik denk niet dat ik het ras ga vinden in een opvang.
Ik kan desnoods even neuzen voor een ram, maar ik weet niet of hij dit heeft.
Ook vraag ik me af hoe duur dan een castratie kost, want volgens mij is dit zeer divers per DA.
Die in ons dorp wilde daar 80 euro voor hebben, en dat vind ik echt belachelijk veel geld voor
Een paar balletjes verwijderen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:21

De rammen in een opvang zijn al gecastreerd, nog een voordeell om naar een opvang te gaan toch ?
Als je dan persee een ras wil, kun je de voedster bij de fokker weg halen en een gecastreerde ram bij een opvang, ze worden daar voor je gekoppeld

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:24

WinSel schreef:
De rammen in een opvang zijn al gecastreerd, nog een voordeell om naar een opvang te gaan toch ?
Als je dan persee een ras wil, kun je de voedster bij de fokker weg halen en een gecastreerde ram bij een opvang, ze worden daar voor je gekoppeld

Lijkt me een prima oplossing. :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:38

Dat zou kunnen ja :j
Dat zal ik zeker overwegen.
Maarja om maar terug te komen op het hok...
Iemand nog tips?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:47

Het beste is een gecastreerd rammetje met een vrouwtje.
Heel leuk zijn dwerghangoorkonijntjes. Lekker handzaam, hoeven dus ook geen giga-hok.
Wij hebben iets wat hier op lijkt:
http://www.dierenverblijf.com/konijnenh ... k-kt1.html
En dat is voor 2 dwerghangoren echt groot genoeg.
Voordeel is dat het nachthok niet op de grond staat en dus minder koud in de winter.
O, ja zelf hok opknappen kan, maar houd er rekening mee dat materialen duur zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:48

Heb je een foto van jouw oude hok? Dan kunnen we wellicht gerichtere tips geven. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:18

Marie111 schreef:
Heel leuk zijn dwerghangoorkonijntjes. Lekker handzaam, hoeven dus ook geen giga-hok.
Voordeel is dat het nachthok niet op de grond staat en dus minder koud in de winter.
O, ja zelf hok opknappen kan, maar houd er rekening mee dat materialen duur zijn.

Je konijnen zitten met zn 2en in dit hok zonder ren ? Dat is echt veel te klein hoor
2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig en grotere konijnen dus meer
Jou konijnen hebben dus minimaal 2m2 nodig en dat is dit hok echt niet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:52

Onze zelfgebouwde konijnenvilla :) De hangoortjes Raf en Emma zijn er zeer blij mee.
Afbeelding
Er zit behoorlijk wat materiaal in. Vloer van het nachthok en de verdieping buiten is van betonplex, het gaas is aan de binnenkant van de balken gemonteerd. Afmetingen zijn 1.20 breed, 3 meter lang en 1.50 hoog. Ik kan er ook inzitten en de konijntjes aaien ;) (al wordt ik dan wel beetje vreemd aangekeken door de buren, maar ja daar moet nog even een heg tussen). Als je meer info wil over het bouwen zal ik even aan mijn man vragen, ik heb alleen maar gezegd hoe ik het ongeveer wilde hebben hij heeft hem gebouwd.
O ja... het kattenluikje als toegang naar nachthok is echt ideaal. Geen tocht in nachthok en de konijntjes hadden het heel snel door (veel sneller dan mijn katten).

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:59

Als je zelf gaat bouwen, kun je het best tuinhout gebruiken. dit rot niet zo snel weg.
Als plaatmateriaal geef ik de voorkeur aan betonplex, dit is zeer stevig en rot zeker niet weg.
Je geeft al aan goedkoop aan hout te kunnen komen.
Bouw zoiets als de post voor me, doe je jou konijntjes veel meer plezier mee dan een eenvoudig hokje.

Een 2e konijn erbij, geeft natuurlijk de voorkeur.
De grootste kans van slagen is een voedster met een ram. Prijzen van het castreren verschillen behoorlijk.
80 euro is veel geld, maar vergeet niet dat het dier onder narcose moet worden gebracht, snijwerk hechtwerk. Dierenarts is er al snel een uur aan bezig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:16

iloonaa__ schreef:
Ik denk niet dat ik het ras ga vinden in een opvang.
Ik kan desnoods even neuzen voor een ram, maar ik weet niet of hij dit heeft.
Ook vraag ik me af hoe duur dan een castratie kost, want volgens mij is dit zeer divers per DA.
Die in ons dorp wilde daar 80 euro voor hebben, en dat vind ik echt belachelijk veel geld voor
Een paar balletjes verwijderen.

Ik ben heel benieuwd welk ras je anar aan het kijken bent :D Je wil niet weten wat voor rassen er bij mij in de opvang komen laatst zelfs het zeer zeldzame ras Luchs..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:43

Het betreft een belgische haas
Ik ga zeker kijken voor een uitloopmogelijkheid maar ik kan helaas geen hok nemen als hierboven. Dan is de helft van de tuin weg. Ik kies de middenweg en neem een iets kleiner hok.

Ik ben bij de fokker geweest en die had enkel nog een ram dus het word een ram uit maart :)
Ik ben er helemaal blij me! Het vriendje gaat nog komen, maar nu nog even niet aangezien hij nog gecastreerd moet worden.
Ik ga gelijk even betonplex googlen :p

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:46

WinSel schreef:
Marie111 schreef:

Je konijnen zitten met zn 2en in dit hok zonder ren ? Dat is echt veel te klein hoor
2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig en grotere konijnen dus meer
Jou konijnen hebben dus minimaal 2m2 nodig en dat is dit hok echt niet

Ons hok is groter hoor ! Breder, dieper en wat hoger. Het ging me alleen om het model.
En de ren onder is echt groot genoeg hoor. Konijnen doen het prima. Verder hebben we nog een losse ren, waar ze in de zomer geregeld in zitten. Verder worden ze vaak uitgelaten door de kinderen met een tuigje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:53

Pas aub op met dat tuigje, je konijn kan heel gemakkelijk zn rug breken en dat wil je niet mee maken !
Ik ben benieuwd hoe groot jou hok dan is ? Konijnen hebben echt veel ruimte nodig hoor

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:02

mijn konijn leeft op de onder verdieping gewoon alleen hoor? De 2 cavia's zitten wel bij elkaar maar ze zeggen dat een konijn makkelijk alleen kan leven. Hij heeft het enorm naar zijn zin en mag dag en nacht elke dag buiten in de tuin lopen met 5 katten en 1 hond die zitten vaak met hem te spelen en hij slaapt ook vaak..