Wat is een diersoort?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Wat is een diersoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:51

Met diersoort bedoel ik: hond, paard, kikker, kat, zwaan etc. Wat ik niet bedoel zijn subcatergorien als: chihuahua en labrador.

Mij is op school geleerd, dat een soort alleen met zijn eigen soort vruchtbare kinderen kan krijgen. Je kunt best een veulen uit een zebra en een paard fokken, maar die zal nooit vruchtbaar zijn.

Wat ik mij dan afvraag is waarom je een wolf en een hond (wolfhond) wel kunt kruizen, en dat de pups wel vruchtbaar zullen zijn.
Of een serval en een kat (Savannah kat).

Klopt dat wat ik geleerd heb dan niet, of klopt het niet dat een wolven en honden aparte soorten zijn? Is een wolf dan een wilde hond? Of een hond een tamme wolf?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:58

Je hebt verschillende manieren om tegen soortvorming aan te kijken, maar dieren van dezelfde soort produceren fertiele nakomelingen, veel kruisingen tussen diersoorten (tijger en leeuw bv) lukken wel, maar de nakomelingen kunnen zich niet voortplanten, ze zijn dus een aparte soort. Ook draait het om 'herkenning' (dit kan ver gaan, elkaar herkennen als dier van dezelfde soort, of gameten die elkaar 'herkennen'). Op deze manier kunnen verschillende soorten (die oorspronkelijk 1 soort waren) ook tot stand komen door bv seizoenale verschillen of verschillen in paargedrag. Doordat ze ander paardgedrag hebben, herkennen man en vrouw elkaar niet meer als van dezelfde soort, en gaan de twee steeds verder uit elkaar evolueren, wat uiteindelijk nieuwe soorten kan opleveren (maar hoeft niet! als je ze gedwongen laat paren kan het zijn dat ze nog steeds fertiele nakomelingen voortbrengen). Doordat ze bronstig worden in een ander seizoen, kunnen ze elkaar opnieuw niet 'herkennen' als van dezelfde soort.

Ik heb het nu heel simplistisch gebracht maar het zit dus inderdaad wat ingewikkelder in elkaar :)

liedje89

Re: Wat is een diersoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:00

Het is inderdaad nog best ingewikkeld. Ik heb voor een vak eens het voorbeeld gehad van4 soorten meeuwen. A, B, C en D, A kon met B en C maar Niet met D, D kon ook met C paren geloof ik dat was iig erg verwarrend waar nu de grens lag tussen die soorten.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:03

Even kijken hoe het ook alweer zat hoor.. De hond (canis lupus familiaris) is een gedomesticeerde ondersoort van de wolf (canis lupus). En de wolf is weer een soort binnen het geslacht canidae geloof ik.. Hoe dat verder precies ook alweer zat wil me even niet helemaal te binnen schieten.

Bij paarden en zebra's zat dat weer anders. Dat zijn allemaal soorten binnen het geslacht equidae maar dan weer náást elkaar ipv onder elkaar. Ofzoiets :P

Erg duidelijk is het geloof ik niet he :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:00

Wanneer twee populaties aapjes of papegaaien gescheiden van elkaar door wat voor omstandigheden ook een ander paar´ritueel´ontwikkelen, zelfs maar een andere lokroep, dan is er al sprake van minimaal andere ondersoorten die niet zullen paren als ze ineens wél in contact komen.
Het onderling niet paren van populaties leidt vanzelf tot meer verschillen.

SanderD

Re: Wat is een diersoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:12

De definitie van 'soort' is wat genuanceerder volgens mij, het moet ook 'op natuurlijke wijze' kunnen, dan is het dezelfde soort. Op niet-natuurlijke wijze zijn meer combi's mogelijk, maar in de natuur komt dat niet voor, zoals tijger-leeuw is volgens mij ook mogelijk onder sommige omstandigheden.