Waterschildpad erg onrustig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MevrouwtJ

Waterschildpad erg onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:17

Hallo!

Ik heb mijn waterschildpadden ongeveer 6 jaar. Het zijn geelwangen. De laatste week/2 weken eten ze wat minder, dit deden ze vorig jaar ook, heeft vaak te maken met de aankomende winter? De ene is nog redelijk rustig, maar de ander is zo verschrikkelijk onrustig en het word alsmaar erger. Vanmorgen lag ik nog lekker in bed en ik hoorde keihard ketsen tegen het raam en hij drukte zich eigenlijk tussen zijn rotsje en het glas en het leek wel of die door het glas wilde. Hij bleef maar drukken en duwen en dan viel hij weer achter over en dit bleef hij gewoon herhalen. Ik heb toen de lamp aangedaan (doe ik altijd als ik opsta) en toen bleef die doorgaan, uiteindelijk is die rustig op ze rotsje gaan liggen en gaan zonnen. Hij zont nu bijna de heeele dag. Eerst deed hij dat nooit. Hij duwt ook vaak tijdens het rusten op de rots zijn hele neus tegen het raam.

Het zint me niet dat hij zo blijft bonken, ik heb het gevoel dat hij soms door het raam komt. Dit gebeurd wel vaak als de lamp nog niet aan 's ochtends en als die aan is blijft hij nog even doorgaan. Hoe zou dit komen? Ik heb ze laatst wel verplaatst, want ik had een grotere bak gekocht. Zou het daar aan liggen? Het zijn sterke dieren, maar vind dit sneu.

Hopelijk zijn er wat tips.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:19

ik weet het......hij wil een whirpool :+

nee hoor was maar een grapje.
Wel apart dat hij zo doet, misschien moet hij iets opladen voor de winterslaap?

Ragdollcat

Re: Waterschildpad erg onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:22

Vraag het eens aan iemand die er verstand van heeft, bijvoorbeeld reptielenopvang of dierentuin, kan makkelijk via google opzoeken en gaan mailen met je vraag.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:28

Dat schildpadden wat minder gaan eten kan inderdaad te maken hebben met de aankomende winter. Als ze gewoon in het wild leven houden ze een simpele winterrust (winterslaap is alleen door de wat meer tropische soorten), maar zolang ze te eten krijgen, de bak op temperatuur is en licht (zon) krijgen horen ze niet helemaal in winterrust te gaan. Je kan het natuurlijk wel zelf opwekken (temperatuur verlagen, lamp nog maar zo'n 7-8 uur aan op een dag, minder voeren ed).

Hoe warm heb je je bak? Is je verwarmingselement groot genoeg voor je bak?

Weet je verder zeker dat je schildpad een mannetje is? Als een vrouwtje eitjes heeft wil ze wel eens op zoek gaan naar een stuk met zand en dan zijn ze niet heel handig met ramen :+ Nou moet ik zeggen dat een van mijn landschildpadjes ook een tijd heeft lopen 'bonken' die schoof ook alles aan de kant maar waar het door kwam ben ik nooit achter gekomen. Na een tijdje is het weer verdwenen...

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:33

Ja ik maak me bak niet kouder, dus daar zal het niet aan moeten liggen. Mijn verwarmingselement staat op 25 graden ingesteld. Ik weet niet of het verwarmingselement groot genoeg is. Ik heb wel een nieuwe gekregen bij deze bak, maar ze zeiden dat de oude ook nog goed was. Dus ik ging er vanuit dat het juist was. Ja ik weet niet zeker of het een mannetje is. Ze zeggen lange nagels en staart toch? Dat hebben ze allebei wel. Hoe kan ik dat zien? En moet ik daarvoor misschien naar de DA?

@Quartel, een whirlpool haha. Komisch! Ja geen idee, de bak is niet kouder gemaakt.
@Ragdollcat, ja kan wel, maar dan ga ik misschien liever langs een DA. Ik dacht misschien is dit een voorkomend kwaaltje of iets dergeljiks

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:37

Trouwens! Hij bonkt altijd op dezelfde plek.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:45

Lange staart en nagels inderdaad. Volgens mij moeten er ook wel plaatjes op internet van te vinden zijn, ik zal even voor je googlen.

http://www.dierenforum.nl/forum/viewtopic.php?t=33393

Dat-ie altijd op dezelfde plek bonkt is wel vreemd. Ik weet niet of je dierenarts ervaring heeft met schildpadden? Over het algemeen weten ze niet gek veel van reptielen en amfibiën. Zo wilde ik ooit een afspraak maken om met een Axolotl te komen waarna ik de vraag van de dierenarts kreeg wat het in vredesnaam was :+ Toen heb ik hem dus zelf maar in de koelkast gelegd, los je gelukkig bij die beestjes zowat alles mee op.

Er zijn ook wel speciale waterschildpaddenverenigingen/fora. Misschien weten zij er meer van.. (Fora zoals schildpadnet, reptielenforum ed)

Edit: Je kan ook kijken of je temperatuur 1 of 2 graden verlagen misschien helpt, soms vinden schildpadjes het ook te warm (zou wel vreemd zijn als hij vervolgens stopt als de lamp aan gaat - ik zou dan eerder denken aan dat-ie het te frisjes vindt). Als je er in elk geval maar voor zorgt dat het boven de 18 blijft :))

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 10:21

Sorry voor de late reactie. Was zeer druk, heb de beestjes wel in de gaten gehouden natuurlijk;)!
Het zijn idd 2 mannetjes. hele lange nagels en grote dikke staart. Hij bonkt nu overigens niet meer zo, maar ze slapen veel en eten amper. Ik ga vandaag even de bak van de temperatuur op meten. Als die gewoon goed is, is het een beetje.raar, als ze een winterslaap zouden houden..

Oh lekker dan haha. Aan een da heb je op dit soort gebieden dus ook niks:p..