KVV voor kittens, hoe vaak per dag voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

KVV voor kittens, hoe vaak per dag voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 22:08

Sinds een weekje heb ik 2 ontzettend lieve kittens waarvan er 1 behoorlijk dun werd hoewel ze wel goed at. Ik heb toen besloten om ze KVV te geven, Carnibest. Ze is hier enorm van opgeknapt en ze eet het graag. Sinds gisteren schranst haar zus er ook vrolijk van mee dus ik voer voortaan gewoon Carnibest :)

Ik vraag me alleen af, ik heb altijd gehoord dat katten altijd iets moeten kunnen eten? Dus dat er overdag brokjes beschikbaar zijn zodat ze geen honger hebben zegmaar. Ik voer nu 4x per dag Carnibest en 's avonds doe ik nog een beetje brokjes in hun bakje omdat ik me dus zorgen maak dat ze 's nachts honger krijgen (ze spelen natuurlijk flink met hun 11 weken). Ik wil eigenlijk naar 3x per dag voeren, wanneer kan ik dat het beste doen?

:)

zonnebloem18

Re: KVV voor kittens, hoe vaak per dag voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:12

Ik zou vanaf een maand of 4 a 5 kijken of je het kunt afbouwen naar minder vaak.
Je zou ook de porties iets groter kunnen maken en op het moment dat het net niet op komt die hoeveelheid aanhouden.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:08

Katten hoeven echt niet constant te eten hoor.
Volwassen katten kunnen prima toe met 2 x per dag. Kittens gaf ik 4-5 keer en bouwde dat langzaam af.
Kijk gewoon even aan hoeveel ze eten per keer, KVV is niet zo handig om (vooral met warm weer) de hele dag te laten staan (dus wat zonnebloem18 zegt).

Je zou 's avonds ook nog wat kauwspul kunnen geven zoals een sucadelap of kippennekjes. Mijn opvangkittens van 7 weken kregen dat al met gemak weg. Ook kuikens kun je geven, dat is ook geestelijk leuk eten :)

Enne... brokjes kun je weglaten hoor ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:10

Dat wilde ik niet zeggen hoor maar i.p.v. 4 3 porties doen en die iets meer om te kijken hoe zo'n grote portie ze in 1 keer op kunnen.
KVV laten staan is echt niet fris en ook al zullen katten heel goed weten of het nog goed te eten is niet een heel fijn idee.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 01:41

Misschien kan je iets grotere porties geven en dan KVV geven om bijv 8.00, 16.00 en 22.00 uur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:53

Ik denk dat 3-4 porties per dag prima is! :)

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:30

Ik ga uit van 8-10% van het lichaamsgewicht, dat betekent dat ze ieder ongeveer 120 gram per dag moeten hebben. Ik heb dat nu verdeeld over 4 tijden: 9:00, 13:00, 17:00 en 22:00. Ze laten me nu al een uur weten dat ze best wel honger hebben... De eten hun porties altijd gelijk op, misschien moet ik toch meer geven dan de richtlijnen?

Kippennekjes is inderdaad ook een goed idee, kunnen ze er daar ieder 1 van per dag hebben ofzo? Of is dat meer iets op een paar keer in de week te geven?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:36

Ik zou de kippennekjes dan wel in stukjes krijgen omdat daar ook kraakbeen/spiervlees inzit, dat krijgen ze ook al in hun normale voeding. ik zou dan persoonlijk 2x of 3x in de week een halve nek geven.
Je zou ze iets meer kunnen voeren en kijken wat het met ze doet. Worden ze dikker terwijl het niet moet? Doe je gewoon weer een stapje terug.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:37

In KVV zit vaak al (te) veel orgaan. Een nekje maakt niet uit hoor 3x per week. Je zou ook een vleugeltje kunnen proberen. Hier deden de kittens een moord voor konijnenkarkas en paardenvlees. Ze kregen flinke botten echt makkelijk weg toen ze wisten wat de bedoeling was :)
Eendagskuikens kun je per kilo halen in de meeste dierenwinkels. Kost zo'n 2 euro. Ze mogen wel 2 kuikens per week :) dat was hier echt een feest voor ze!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:41

Wij geven de katten 3x per dag eten. Om 06:00 ontbijt, dan om 16:00 middageten en dan om 23:00 avondeten, een paar kleine brokjes. Ik zou ze overigens ook heel graag carnibest willen geven maar dat willen mijn ouders niet :)