Hoe mijn achtergrond aquarium leuk inrichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe mijn achtergrond aquarium leuk inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:18

Hai,

ik heb nu al een langere tijd een Juwel Rekord 60 met wat tropische visjes erin en het draait goed. In het midden heb ik wat hout, kokosnoot en een lavasteen en op de voorgrond wat plantjes.
Ik heb alleen een hele karige achtergrond: staan wat pierige plantjes in en that's it... Want ik heb de gave om bijna elke plant om zeep te helpen := Ik wil graag iets leuks en wat natuurlijks hebben op de achtergrond, maar ben echt volledig inspiratieloos...
Dus wie geeft mij inspiratie? Wie weet er nog (hogere) planten die wel mij-proof zijn?

Anoniem

Re: Hoe mijn achtergrond aquarium leuk inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:55

Planten niet...
Maar zo'n kasteeltje vind ik altijd leuk :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 11:34

haha, ik heb altijd zo'n kasteel gehad bij mijn goudvissen. Paste ook helemaal haha, steentjes op de bodem waren toen ook groen en stond leuk bij die feloranje vissen (had nog wel meer van die gekke gebouwen erin haha :P)
Maar ik zoek nu wat natuurlijkers, want mijn bak is nu ook natuurlijk (zit zand in etc.) :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:31

Ik had in mijn aquarium rechtopstaande stenen als achtergrond. Nu was mijn aquarium ingericht door de dierenspeciaalzaak aangezien ik zelf zo creatief als een baksteen ben, maar die had het dan ook prachtig ingericht.
Van laag naar hoog (van achter naar voor dus), eerst de stenen met hoge planten ertussen, dan het houtblok in het midden en vooraan lage plantjes... :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:35

Dat is ook een leuk idee zeg! Waren de stenen ook opgestapeld?
(hahaha ik had het inrichten ook maar moeten overlaten aan iemand anders, want ik krijg van iedereen te horen: goh, wat een leuke vissen! Geen mens die wat zegt over mijn bak zelf hahaha.)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:36

vuurneon schreef:
Hai,

ik heb nu al een langere tijd een Juwel Rekord 60 met wat tropische visjes erin en het draait goed. In het midden heb ik wat hout, kokosnoot en een lavasteen en op de voorgrond wat plantjes.
Ik heb alleen een hele karige achtergrond: staan wat pierige plantjes in en that's it... Want ik heb de gave om bijna elke plant om zeep te helpen := Ik wil graag iets leuks en wat natuurlijks hebben op de achtergrond, maar ben echt volledig inspiratieloos...
Dus wie geeft mij inspiratie? Wie weet er nog (hogere) planten die wel mij-proof zijn?

Valisneria is erg makkelijk (lange rechte plant)...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:36

Ik heb hout tegen de achterwand aan gezet en zo'n poster op de achterkant geplakt, en dan lijkt het heel wat ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:09

vuurneon schreef:
Dat is ook een leuk idee zeg! Waren de stenen ook opgestapeld?
(hahaha ik had het inrichten ook maar moeten overlaten aan iemand anders, want ik krijg van iedereen te horen: goh, wat een leuke vissen! Geen mens die wat zegt over mijn bak zelf hahaha.)

Haha, kan er me iets bij voorstellen. _O-

Dit waren trouwens rechthoekige stenen, maar je kunt ook platte stenen nemen en stapelen. Als je creatief bent dan... ;)
Ik had dus het geluk dat in de winkel waar ik het aquarium kocht een hobbyist werkte die het juist heel leuk vond om mijn aquarium in te richten. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:12

Plantjes halen bij een particulier, wedden dat die het doen?
Waterplanten worden gekweekt in een bodempje water, als ze dan helemaal in water gaan trekken ze dat vaak niet. Wij hadden hetzelfde probleem, nu halen we bij particulieren voor weinig geld planten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:19

Pas wel op met stenen stapelen dat ze ook echt goed blijven liggen, als ze vallen heb je geen aqua meer :)

Een stuk kienhout en wat plantjes eromheen, prachtig ;) wij hebben de achterwand beplakt met een poster (aqua overgenomen en de vissen gaan geen twee weken indraaien overleven als we ze in emmers moeten houden in de tussentijd, anders had ik zelf een wand gemaakt). DAarvoor staat een boel valisneria en dan wat middelhoge planten (crypto, varens en wat aanverwante artikelen die langzaam groeien). Een rotsornament en een stuk hout. Planten voer ik via CO2 en met kleitabletten (dus geen voedingsbodem).
Gaat prima zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:32

Ik heb rustige vissen gelukkig, dus stenen stapelen zou wel willen :j Stuk hout wil ik er ook nog wel bij, maar ben nog niet tegen een groot stuk aangelopen helaas!

Hmm toch maar eens kijken bij een particulier voor planten! Valisneria heb ik vaker gehoord, is dat wel een goede beginnersplant? en de crypto dan?

Ik heb al een achtergrondposter, maar wil een nieuwe: wat is een goed motiefje of het wat knusser te laten lijken? (heb nu een rots achtergrondplaatje)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:34

Uhm, ik heb ook de rots ;)
Valisneria is supersimpel, die groeit ook als kool en kan je snel stekken.
Crypto groeit hier langzaam maar doet het wel goed. Let wel op welke je neemt, want sommige worden te hoog en zijn dus niet geschikt voor elk aquarium.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:36

Kan ik de valisneria wel snoeien dan? Heb geen zin in woekeringen :P (daar ben ik wel goed in haha)
Crypto klinkt wel als mijn type plant, langzaam groeiers kan ik zeker nog gebruiken!

(voelt zo suf, ben opgegroeid met een aquarium en zelf al zo'n 4 jaar deze bak en het ziet er nog uit alsof ie er nog maar niet staat hahaha)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:40

Valisneria kan je gewoon knippen als je hem te lang vindt ja, anders was het ook geen goede plant voor ons..
Dat ding moet je wel om de week snoeien (althans, hier :o )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:45

haha, jeetje := Dat is wel heel snel groeiend! :D Zijn wel mooie achtergrondplanten :j

(op de voorgrond heb ik allemaal Anubias plantjes, die doen het wel uitstekend. Heb zelfs stekjes er al van :j)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:09

Vallisneria is een leuke. Maar let op dat je de goede soort en niet bijvoorbeeld de gigantes neemt (die wordt echt gigantisch!).

Belgisch groen is ook een makkelijke snelgroeier. Die kun je fanatiek snoeien, want als die eenmaal aanslaat gaat ie als een gek!

Anubias moet je mee uitkijken, die schijnt giftig te zijn voor bijvoorbeeld garnalen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:34

Bedankt voor de tip :) Ben gelijk even gaan googlen, maar er is nog geen bewijs ervoor gevonden al is het wel iets om in het achterhoofd te houden bij kleine bakjes natuurlijk. Maar goed, ik heb gelukkig geen garnalen, bak is mij zo al druk genoeg haha :D

Vallisneria spiralis zou wel kunnen denk ik, kreeg ook van een plantenkenner de tip van javavarens.

Weet nu ook waarom ik mijn planten het niet overleefde... ik zocht op planten die veel licht nodig hadden omdat ik dacht het het ging om de duur van het licht ipv sterkte van het licht := Dus ik heb meerdere planten gehad die veel licht nodig hadden, terwijl 1 lamp juist matig licht geeft :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:44

Ik heb nu een stuk nep-rots gezien die erg leuk in mijn bak kan staan, maar waar zet ik die neer? Moet het in het midden staan? of juist links en dan tussen de rots en mijn filter nieuwe planten? Of in het midden en dan aan beide kanten nieuwe planten?
(mijn middengrond bestaat uit; rechts lavasteen en links een kokosnoot met wat hout en is dus laag)