Draagbare reistas/-doos voor huisdieren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Draagbare reistas/-doos voor huisdieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:20

Er bestaan in principe drie hoofgroepen waarmee in principe de kat/hond als handbagage mee mag in het vliegtuig:
- een echt tas-model, met een rits aan de bovenzijde en een opening aan een bovenhoek waar het dier de kop uit kan steken

Afbeelding

- een rechthoekig doos-model van een zacht materiaal

Afbeelding

- een harde doos/kist, ook wel ´bench´genoemd

Afbeelding

Dit dus niet:

Afbeelding

Wie heeft wat, waarom en wat kost het.
Wat is (niet) handig en waarom.
Ik kan me zelf voorstellen dat je ze, tasmodel dan ook als rugzak draagbaar, alle drie wil :roll:

Kwam net een grappige specificatie tegen:

Sleepypod Air
Gewicht Carrier 1,8 kg
Max. gewicht kat 8 kg
Max. gewicht hond 7 kg

Wegen katten van 8 kilo minder dan een hond van 7 :?

Anoniem

Re: Draagbare reistas/-doos voor huisdieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:16

Ik vind die laatste foto zielig!

Ikzelf zou gaan voor de 3e.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:37

passieAppel schreef:
Ik vind die laatste foto zielig!

Ikzelf zou gaan voor de 3e.

Waarom en waarom?

Het heeft allemaal aan de oplossing inherente voor- en nadelen.

Optie 2. heeft de voordelen van 1. en 3. met als enige nadeel dat het geen harde schaal als bescherming biedt. Of dat een punt is voor handbagage is een tweede.
Het voordeel van geen harde schaal is groter comfort; geen harde wanden/bovenkant. Dat geldt zowel voor de hond als voor degene die de bak op schoot meeneemt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:42

Als ik voor zo iets zou gaan even los van evt vliegtuig reis zou ik voor nr 2 gaan, die is zacht ook voor de hond comfortabeller en is door het meshgaas luchtig :))

Denk dat onze kleinste hond zoiets wel fijn zou vinden voor in de auto :)) of bijv mee naar vakantie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:01

Draagtassen voor honden/katten zijn een noodzakelijk kwaad en dus alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

De eerste:
Hond kan wel om zich heen kijken en hij kan zijn warmte goed kwijt.

De 2e:
Meer handig voor de eigenaar omdat zo'n tas makkelijk is vast te houden en op te bergen.Voor treinreizen denk ik dat deze wel te doen is,alhoewel de hond op de foto te groot is voor de tas.Hij moet er dus tussendoor wel uitkunnen om zijn benen en kop te strekken.

De 3e:
Ook deze hond is te groot voor de kennel en dus enkel geschikt voor even snel heen en weer.Zijn ondingen met de plastic deurtjes,ze gaan erg makkelijk open omdat de sluiting verre van optimaal is.Het is verstandig om dit type kennel geheel met tie-raps te zekeren.

De laatste vind ik meer neigen naar mishandeling,buiten dat het dier een beetje sneu rond hangt denk ik dat er teveel druk komt op zijn vitale delen.
Hij zal zijn longen niet optimaal kunnen gebruiken omdat er teveel druk zit op zijn diafragma,ook zal het niet fijn zijn voor zijn darmen.Eventjes zal nog wel lukken maar als de hond er langer dan 10/20 minuten inhangt zal het al minder zijn.

Nu mis ik nog wel 2 typen namelijk deze 2

Afbeelding

Op zich zijn deze prima voor in huis of tijdelijk elders (bv tentoonstelling).Voor transport moeten deze niet gebruikt worden (tenzij je ze bv in de auto hebt staan zodat de hond veilig zit tijdens de rit.Deze kennels moeten dus niet getild worden met dier erin.Dat geeft teveel stress)

Afbeelding

Dit type kennel is het enige type dat geschikt is voor veilig en langdurig transport met vliegtuig/vrachtwagen/trein/auto.
Stevig,voldoende ventilatie gaten,en een goed sluitende deur.
Deze kennel is ook geschikt voor in huis zodat de hond een veilig hol heeft waar hij zich lekker in kan terugtrekken.

Bij alle kennels is het van belang dat het dier kan staan,zitten en liggen.Voor honden/katten met een stompe neus is een maat groter dan normaal gewenst omdat ze bij stress problemen kunnen krijgen met ademhalen.(Met draagtassen waarbij de kop uitsteekt hoeft dit dus niet.)

Voor handbagage in het vliegtuig zou ik dus ook voor de laatste gaan in het kleinste model,mits het dier er natuurlijk inpast ;) .

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:05

Een dier mag toch niet mee in de passagiersruimte van een vliegtuig?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:08

minka schreef:

Dat is afhankelijk van de maatschappij en moet van te voren ook worden aangevraagd ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:11

Tinky12 schreef:
Nu mis ik nog wel 2 typen namelijk deze 2

De eerste is zoals je al zegt niet geschikt als handbagage op vliegreis en de tweede is type 3. ...

Citaat:
Voor honden/katten met een stompe neus is een maat groter dan normaal gewenst omdat ze bij stress problemen kunnen krijgen met ademhalen.

Het advies is zelfs om daar niet mee te gaan vliegen vanwege potentiële ademhalingsproblem bij drukwijzigingen.
Dat is dus daarmee al gelijk opgelost.

Dat is verder iets wat totaal 8)7 is eigenlijk.
Zo´n dier behoor je m.i. niet te kopen; dat heeft beperking want welzijn ingefokt.
Ook dat zou het probleem oplossen. Zowel mbt het niet kunnen vliengen, grotere maar als voor hun welzijn.
Dat is echter het onderwerp niet.
Mbt het onderwerp maakt het dat je mogelijk de maximum afmetng voor handbagage gaat overschreiden met een grotere maat en dus op dat punt optie 1. overblijft in zo´n geval.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:15

Huertecilla schreef:
Mbt het onderwerp maakt het dat je mogelijk de maximum afmetng voor handbagage gaat overschreiden met een grotere maat en dus op dat punt optie 1. overblijft in zo´n geval.

Niet beknibbelen op de ruimte,optie 1 voor een reis van enkele uren in een vliegtuig is "not done" .Het dier zal in een en dezelfde houding moeten zitten,het is namelijk niet toegestaan om de dieren uit kun "kennels" te halen tijdens de reis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:19

Tinky12 schreef:
minka schreef:

Dat is afhankelijk van de maatschappij en moet van te voren ook worden aangevraagd ;)

Inderdaad.

In de regel mag het wel en zelfs kostenloos als de tas aan de voorwaardes voor handbagage voldoet mbt gewicht en afmetingen.
Die laatsten zijn meestal 50 x 40 x 30, maar ook dat is soms nét anders evenals de meestal 10 kilo limiet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:21

Tinky12 schreef:
Huertecilla schreef:

Niet beknibbelen op de ruimte,optie 1 voor een reis van enkele uren in een vliegtuig is "not done" .Het dier zal in een en dezelfde houding moeten zitten,het is namelijk niet toegestaan om de dieren uit kun "kennels" te halen tijdens de reis.

Dat maakt dan wellicht het dier als handbagage onmogelijk omdat aan de afmetingen grenzen zijn. Dat is al wat ik probeerde te schrijven.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:23

Huertecilla schreef:

Inderdaad.

In de regel mag het wel en zelfs kostenloos als de tas aan de voorwaardes voor handbagage voldoet mbt gewicht en afmetingen.
Die laatsten zijn meestal 50 x 40 x 30, maar ook dat is soms nét anders evenals de meestal 10 kilo limiet.[/quote]

Goh oke, dat wist ik niet. Neem aan dat die tas dan niet in het laadruim geplaatst hoeft te worden :+

Moet trouwens wel ineens denken aan m'n eigen kattenallergie, moet er niet aan denken om tijdens een vlucht naast een kat te zitten ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:27

Honden/katten in de cabine is eigenlijk ook enkel geschikt voor de allerkleinsten. Hoewel mensen vaak wel proberen om grotere modellen erin te proppen :\ schandalig!!

Overigens geld dit enkel voor honden en katten,alle andere dieren zijn vaak niet toegestaan ivm embargo's en/of andere regelgeving.

Alle dieren dienen in het bezit te zijn van paspoort,gezondheidsverklaring ed.Voor exacte papieren/entingen moet je contact opnemen met de maatschappij of VWA.Dit verschild namelijk per bestemming.

De cabine dieren gaan dus ook de cabine in en niet het laadruim,daar gelden weer heel andere regels wb de kennels.
De reden dat er gereserveerd moet worden om je dier in de cabine mee te nemen is ook vanwege evt allergieën,vaak zijn er maar 1 of 2 toegestaan per vlucht.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 13-09-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:29

minka schreef:
Goh oke, dat wist ik niet. Neem aan dat die tas dan niet in het laadruim geplaatst hoeft te worden :+

Dat was het uitgangspunt in de opening.

Citaat:
Moet trouwens wel ineens denken aan m'n eigen kattenallergie, moet er niet aan denken om tijdens een vlucht naast een kat te zitten

Weet je wat daar tegen helpt?
Je hand opsteken en dan zit jij of de kateigenaar zó ergens anders.
Net zoals ik mijn hand zou opsteken naast een dubbeldikkerd.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-09-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:35

Tinky12 schreef:
Honden/katten in de cabine is eigenlijk ook enkel geschikt voor de allerkleinsten. Hoewel mensen vaak wel proberen om grotere modellen erin te proppen :\ schandalig!!

De enige methode is uitgaan van de maximum-maat en daarin een ruim passende hond/kat.
Een kortademig dier, een stresspatient, ziek dier etcetera hoor je ook niet mee te nemen.
Ik ga daarvan uit.
Ik neem ook aan dat de papierwinkel in orde is etc.
Idem dat het bij de maatschappij is toegestaan.
Dus:
STEL dat alles; maat, diersoort, papieren, regels in orde is, en er geen allergiepatient noch dubbeldikkerd naast je zit, dán.... zie openingstopic.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:40

Huertecilla schreef:
De enige methode is uitgaan van de maximum-maat en daarin een ruim passende hond/kat.
Een kortademig dier, een stresspatient, ziek dier etcetera hoor je ook niet mee te nemen.
Ik ga daarvan uit.
Ik neem ook aan dat de papierwinkel in orde is etc.
Idem dat het bij de maatschappij is toegestaan.
Dus:
STEL dat alles; maat, diersoort, papieren, regels in orde is, en er geen allergiepatient noch dubbeldikkerd naast je zit, dán.... zie openingstopic.

Dan ga ik voor type sky-kennel,deurtjes evt extra dicht met tie-rap.Denk er wel om dat er geen urine uit de kennel mag lopen,een krantje onderop en daaroverheen krantensnippers werken uitstekend daarvoor.Zo blijft alles schoon...uiteraard wel papier gebruiken wat vocht opneemt dus geen pagina's met een waterafstotende laag ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:46

Tinky12 schreef:
Dan ga ik voor type sky-kennel,deurtjes evt extra dicht met tie-rap.Denk er wel om dat er geen urine uit de kennel mag lopen,een krantje onderop en daaroverheen krantensnippers werken uitstekend daarvoor.Zo blijft alles schoon...uiteraard wel papier gebruiken wat vocht opneemt dus geen pagina's met een waterafstotende laag ;)

Een grote lekker dikke handdoek opgevouwen onderin absorbeert VEEL meer, meer dan een mini/midi in een paar uur produceert, en is VEEL comfortabler. Op bestemming uitspoelen en met de was mee.

Een groot voordeel van een harde doos is de prijs.
Bij gelijke kwaliteit is het verreweg de goedkoopste oplossing.
De ´prijs´ is het lage comfort voor alle betrokkenen (ook de medepassagiers) en de onflexibele pasvorm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:54

De ervaring leerd dat een krant en krantensnippers de dieren schoner houden,met een beetje mazzel kan de kennel verschoont worden in de toiletten op het vliegveld.Krant met snippers haal je er makkelijk uit,plastic tasje en dichtknopen.Daarna nieuwe lading erin ;)

Handoek absorbeerd wel maar voor ontlasting is een handdoek niets waard,hele dier komt onder te zitten.Snippers gaan samenklonten,zo blijft het dier schoon ;)

Stevige kennel is beter,die kan onder de stoel voor je worden geplaatst.Door de harde buitenkant blijft het dier veilig als er iets tegenaan komt.
Flexibel is niet altijd beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:11

Tinky12 schreef:
De ervaring leerd dat een krant en krantensnippers de dieren schoner houden,met een beetje mazzel kan de kennel verschoont worden in de toiletten op het vliegveld.Krant met snippers haal je er makkelijk uit,plastic tasje en dichtknopen.Daarna nieuwe lading erin ;)

Handoek absorbeerd wel maar voor ontlasting is een handdoek niets waard,hele dier komt onder te zitten.Snippers gaan samenklonten,zo blijft het dier schoon ;)

Mijn ervaring is anders.
Jij neemt extra kranten/(snippers) mee, ik een extra handdoek.
Oude in een plastik zakje in een plastic zakje.
Piskrant MEURT, handdoek niet. Hoouit naar wasverzachter. Wel zo sociaal voor de medepassagiers.
Verder geeft kranteninkt vies af, handdoek niet.
Maar goed, dat is een invulling ín het reisding; als het maar absorbeert.

Citaat:
Stevige kennel is beter,die kan onder de stoel voor je worden geplaatst.Door de harde buitenkant blijft het dier veilig als er iets tegenaan komt.
Flexibel is niet altijd beter.

Mits er niet nét een cm. inde weg zit ergens. Dan is flexibel wel prettig en ---- flexibel ;)
Bijvoorbeeld:

http://www.winkelvoordieren.nl/media/ca ... ruik_1.jpg

http://www.winkelvoordieren.nl/media/ca ... uik2_1.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:51

Ik struikel net over een rieten draagmand.
Wat is dat eigenlijk snél veranderd met moderne materialen en - productiemethodes.
Het is helemaal niet zó lang geleden dat dit standaard was; het enige beschikbare:

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:51

Ja,voor transport de ultime nachtmerrie :\ Het hang- en sluitwerk is barslecht,al meerdere keren overal op- en onder moeten kruipen omdat de kat eruit ontsnapt was vanwege een deur die uit de hengsels brak :n
Dingen zijn leuk voor decoratie,leuk om een varen in te zetten :+

HC wat de snippers vs handdoek betreft,na jarenlange ervaring in de diertransportsector kan ik je vertellen dat (zeker op de langere vluchten) een enkele handdoek niet voldoet.Combinatie is wel aan te raden ;)

Een pishanddoek meurt minstens net zo erg als een krant :o