Kooi probleem cavia's.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Kooi probleem cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:21

Mijn vorige caven woonden al jaren in de huidige kooi, tot grote tevredenheid van beide partijen. Verdieping er bovenop laten maken door mijn vader voor nog wat extra ruimte. Na het overlijden van deze twee caven, zijn er twee nieuwe pluisjes bij mij komen wonen. In dezelfde kooi. En alhoewel zij er best tevreden mee lijken te zijn, ben ik het op het moment iets minder.

Het probleem, deze twee dames piesen nogal veel en dan vooral ongecontroleerd :Y) . Kortom, het behang, de gordijnen en de kast zitten onder de piesvlekken. Nu ik ga verhuizen en tijdelijk bij mijn ouders in ga wonen, levert dit toch wel een probleem op. Mams vindt ze erg leuk en lief, maar die pies zit ze niet op te wachten. En ik kan haar geen ongelijk geven. En ook straks op mijn nieuwe stek zit ik niet te wachten op piesvlekken op mijn behang en nieuwe meubeltjes.

Ik ben nu dus op zoek naar een oplossing. De tijdelijke oplossing is al gemaakt in de vorm van constructie van kartonnen dozen aan de achterzijde van de kooi als scherm :)* . Maar dit is niet iets wat ik altijd wil hebben staan. Dus ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe kooi of een oplossing voor de huidige kooi.

De huidige kooi is een traliekooi van 1.20 bij 80 (ongeveer) en daar is een verdieping opgebouwd op de grens bak-tralies. Dit omdat ze dan extra ruimte hebben. Vooral deze verdieping zorgt voor het piesprobleem. Wie heeft een oplossing voor de huidige kooi.

Suggesties voor een nieuwe kooi zijn ook welkom. Wie weet nog iets heel moois? Minimale maten 1.20 bij 80.

Mar_Nimbus

Re: Kooi probleem cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:27

ik ken dit probleem
ik heb toen platen persplex aan de tralies gemaakt
is doorzichtig maar houd wel tegen
gaatjes erin boren met bijvoorbeeld een sluiting van een vuilniszak bevestigen
kan je ze er ook weer afhalen om schoon te maken

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:28

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:29

Kan je geen plexiglas bevestigen aan de kanten waar ze plassen? en anders zou je zo'n soort kooi kunnen aanschaffen/zelf maken : http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... IvC8qF8fD6 (wel wat prijzig, maar super handig)

Enne, 1,20 bij 0.80 is geen normale maat voor een traliekooi. Bedoel je niet 1.20 bij 0.60? (gewoon interesse hoor :) als je echt een 1.20 bij 0.80 kooi hebt heb je dan een foto? Ben wel benieuwd)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:31

aan plexiglas dacht ik ook meteen... oeohhh Spphie, die kooi ziet er mooit uit zeg!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:32

plexiglas dacht ik ook al als eerste aan
alleen zo vastmaken dat je het ook makkelijk kan schoonvegen, anders bijt de urine misschien uit

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:51

Plexiglas heb ik idd ook al aan lopen denken, maar wil me eerst goed orienteren om te kijken of het niet handiger is om een nieuwe kooi aan te schaffen. Deze kooi is al op leeftijd en niet heel erg goed meer schoon te krijgen. En aangezien dit stel echt slopers zijn hebben ze de spijltjes van de verdieping al opgegeten. Een plastic verdieping waar ze hun tanden in kunnen zetten is geen optie. Lijkt me niet zo gezond. (en ja, dit zijn waarschijnlijk de meest verwende cavia's van Noord-Holland).

De kooi Spphie vind ik echt super! Vraag me af waar je die kunt halen. Ik zie wel heel mooie kooien met verdieping waarbij de verdieping een bak is, maar die trappetjes vind ik zo eng stijl.

@Shilady, die is ook gaaf!!!! Helaas geen tuin....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:42

Die kooi van sofie heet een caviaflat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:45

Ik had hem al gevonden, en ik ben verliefd <3 . Financieel wel even een kleine uitdaging. Ga vanavond eens vragen aan de klusjesman des huizes of ik dit onder zijn leiding zelf zou kunnen maken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:37

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:33

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:48

ik zou je inderdaad ook een caviaflat willen aaraden,ik heb er ook 1 en vind het echt ideaal,en ook geen lastmeer van piesvlekken buiten de kooi

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:29

Het wordt een caviaflat, dat heb ik al besloten. De dames zullen alleen nog wel lang moeten wachten. Ik kan op dit moment even het geld niet missen om hem nieuw te kopen en zelf maken gaat hem ook niet worden het komende jaar aangezien de garage tot opslag is gebombardeerd. De dames zullen het tot volgend jaar met hun kooi moeten doen met karton er achter ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:48

Of eentje van MP? :)
Je hebt je keus toch al gemaakt :Y)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 17:00

Op marktplaats zijn ze ook niet goedkoper dan 100 euro te vinden en zijn ze veelal van MDF gemaakt hetgeen niet zo goed tegen water kan :D . Dan heb ik straks een caviaflat die zo is opgezwollen dat deze twee keer zo groot is ;). De dames en vooral ik zullen denk ik nog even geduld moeten hebben ;).