spelletjes voor slimme honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

spelletjes voor slimme honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:21

Onze hond vraagt veel uitdaging, vooral geestelijk. Op zich lukt prima, maar ik ben op zoek naar nieuwe spelletjes/ oefeningen om met haar te doen.

Wat we sowieso doen, los van de lange wandeling (met gehoorzaamheidsoefeningen) zijn dingen als
- Balletjes gooien, op het veld, in het hoge gras, in water en in het donker.
- Verder heeft ze een moeilijke puzzel (moeilijkste die ik kon vinden).
- Een grote tennisbal die ze niet kan vastpakken (formaat voetbal XL) om mee te drijven.
- Naast de fiets lopen doet ze regelmatig.
- Ze speelt meerdere keren per week met andere honden.
- Gaat ze mee naar de markt, nieuwe routes lopen etc.
- Bal zoeken, zowel op de grond als begraven ballen
- Voer/ snoepjes verstoppen die ze moet zoeken.

Ik ben vast niet de enige met een hond die veel uitdaging nodig heeft dus misschien kunnen we met z'n allen een lijstje maken met ideeen waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.

Nog een die niet voor mij van toepassing is, maar hondensport zou natuurlijk ook al goed in dit lijstje passen.

Dus alle ideeen zijn welkom!

Neej

Re: spelletjes voor slimme honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:42

Handig, ik lees even mee. Mijn reu heeft ook nogal wat geestelijke uitdaging nodig :P

Wij doen momenteel veel aan jachttraining (verloren apportjes, stukjes revieren, apport in en over water) met verschillende dummies. Ik merk dat dat 'm wel lekker geestelijk uitput. Ik heb natuurlijk ook een jachthond, dus voor mij is het ook erg leuk om met 'm te doen waar ie voor gemaakt is :D Zoekspelletjes, appèloefeningetjes en gewoon 'kunstjes' oefenen werken ook :)

Die grote tennisbal hebben we hier trouwens ook, maar das geen succes. Ollie presteert t om 'm toch aan kleine pluisjes in z'n bek te nemen _O-

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:15

Doe je iets aan jacht? Of snoepjes nóg beter verstoppen?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:31

Ik doe niet echt iets aan jacht, ik heb een drijfhond. Maar daar zou ik idd eens naar kunnen kijken.

Ik ben vooral op zoek naar spelletjes die ik zelf thuis/ buiten kan doen.

Die puzzels zijn echt onwijs leuk! Ik heb er pas 1 gekocht voor d'r, die vind ze helemaal leuk!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:19

Behendigheid (ik heb zelf sprongen en palen, dus kan ik ook thuis doen), fietsen, clickertraining..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:41

Met mijn overdreven actieve hond doe ik elke dag meerdere meters speuren, hij moet zich zo geestelijk in zetten en wordt hier ook goed moe van hij kan zn ei dr goed in kwijt en kan samen werken met de baas wat hij geweldig vind.

De spelletjes van nina zijn ook heel leuk en geestelijk kunnen ze er echt van afgemat worden :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:24

Ik doe inderdaad behendigheid misschien kun je thuis iets uitzetten? Met bezemstelen/stoelen en banken kom je een eeind ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:37

ik wil geen spelbreker zijn maar koop liever wat echte hindernissen voor de hond dan met bezums etc in de weer te gaan. als de hond nog niet genoeg is bevestigd in t springen kunnen ze zich goed bezeren als ze aan een bezum blijven hangen. De speciale hindernissen zijn gemaakt van veel lichter materiaal om blessures te verkomen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:43

De honden van mijn ouders zijn dol op van die denkspelletjes!

Ik heb zelf toevallig net de DogMaze van het merk Buster binnen gekregen [EA-CO] Fuzzylicious, hippe spullen voor hond & kat!

En ik ben ook gek op de spellen van Dog Activity van Trixie. Moet je maar eens op Google kijken, ze hebben erg leuke spellen die vaak aan 2 kanten te gebruiken zijn met meerdere levels, zodat je het steeds moeilijker kunt maken voor je hond en je dus lange tijd van 1 spel gebruik kunt maken zonder dat je hond er snel op uitgekeken raakt!

Wat ik zelf ook vaak doe, zijn zoekspelletjes in de tuin en in huis. Ik pak dan een speeltje, leg Gaya af op haar plaats, ga dan veel rondjes lopen en ergens tussendoor verstop ik snel het speeltje. Dat mat haar helemaal af!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:50

Als je het echt vaker zou gaan doen het behendigheid kun je inderdaad een paar echte kopen maar voor die ene keer gebruik ik gewoon een plastic bezemsteel hihi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:19

NienkeNiels schreef:
Als je het echt vaker zou gaan doen het behendigheid kun je inderdaad een paar echte kopen maar voor die ene keer gebruik ik gewoon een plastic bezemsteel hihi...

Daar dacht ik ook aan :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:55

Snoepje(s) in een doosje, in een doosje, in een doosjes, in een doos, in een bak, mét ballen/andere doosjes enzovoort.
Steeds moeilijker maken. Snoepje in papier in doosjes, in wc rollen enzovoort.
Elke dag afwisselen.

Truucjes in huis: slof uitdoen, sok uittrekken, afstand bediening pakken.
Truucjes als voeten vegen op de mat enz enz enz enzovoort.

Je kunt alles in het dagelijkse leven gebruiken. Binnenshuis en buitenshuis.
Buiten om een boom lopen bijvoorbeeld (jij niet, alleen de hond eromheen sturen), stoep volgen/stoep niet volgen, op de stoep/op de straat, bankje op, bankje af.

Mocht je een aus, een bc, of wat dan ook hebben: succes verzekerd.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 21:22

Super ideeen Hannanas!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:16

Mijn hond loopt bijvoorbeeld slalom tussen de fietspaaltjes door. :D Komen we een bankje tegen: hop erop. Heuveltje: erover.

Waar je wel heel goed voor moet waken is dat je ook een commando voor 'vrij' kan geven en een hond die dat accepteert. Mijne wordt zo rete enthousiast dat haar will to please ongekende hoogtes aanneemt en ze enkel nog aan mijn been geplakt zit om vol focus naar me te staren wat de volgende oefening zal zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:56

Herkenbaar Iris! Die van ons heeft pas sinds kort geleerd dat klaar echt klaar is en dat ze bij vrij ook echt vrij mag. Op een gegeven moment leek de bal (of wat we dan ook bij ons hadden met wandelen) wel een obsessie! Maar ook dat is leuk om aan te werken, zorgen dat je hond de knop om leert zetten, daar moeten ze ook bij nadenken.

En wat je zegt, op dingen springen en over dingen heen, dat doet onze hond ook graag! Laatst waren we bij het Goois Hondenfestijn (zwemmen met de hond in een buitenzwembad) en daar stond ook een houten speeltoestel acht iets, mevrouw vond het prachtig om op commando op dat ding te springen en over een soort van houten loopplank te gaan. En in het bos zoeken we vaak boomstammen op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:52

Klopt, wij hebben ook een commando voor vrij. Als ik een balletje bij heb dan is 'klaar' genoeg en dat heeft ze heel snel opgepakt, maar dan heeft ze nog steeds dat ze 10 meter vooruit loopt, stopt omkijkt en wacht tot ik weer bij haar ben. Om zo goed in de gaten te kunnen houden wat het vrouwtje zegt. ;) Maar dat wilde ik ook niet meer. Dus nu heb ik het commando 'snuffelen' geintroduceerd, en dat werkt vooralsnog goed. De eerste 10 meter loopt ze verplicht te snuffelen :D maar daarna is ze een stuk losser. Steeds verder opbouwen.

Ik doe regelmatig het trimparcours met de hond en dan bij iedere hindernis iets verzinnen wat ze ermee kan. Vind ze prachtig. :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:45

wat ik ben beginnen doen met mijn springerspaniel/cocker:

Naar de hondenschool gaan! Haar allerlei nieuwe dingen aanleren, moeilijkere volgoefeningen, los volgen, verloren apport,...! En dat kan je thuis ook oefenen! Heeft haar veel voldoening. Verder doe ik ook agility met haar op hondenschool. Vind ze ook super!

Thuis doe ik dus ook oefeningen van op de hondenschool. Vb ik zet haar in de badkamer en ik ga naar de slaapkamer en ik roep haar in zit voor! Vind ze heel leuk. Verder maakt ze haarzelf ook heel moe met een kong uit te likken, een bal waar snoepjes uitkomen als ze ze verrolt!

En ik ga ook vaak naar weiden waar ik weet dat er wild is en dan mag ze vrij snuffelen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:50

cursus schapendrijven volgen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:26

Iris82 schreef:
Klopt, wij hebben ook een commando voor vrij. Als ik een balletje bij heb dan is 'klaar' genoeg en dat heeft ze heel snel opgepakt, maar dan heeft ze nog steeds dat ze 10 meter vooruit loopt, stopt omkijkt en wacht tot ik weer bij haar ben. Om zo goed in de gaten te kunnen houden wat het vrouwtje zegt. ;) Maar dat wilde ik ook niet meer. Dus nu heb ik het commando 'snuffelen' geintroduceerd, en dat werkt vooralsnog goed. De eerste 10 meter loopt ze verplicht te snuffelen :D maar daarna is ze een stuk losser. Steeds verder opbouwen.

Ik doe regelmatig het trimparcours met de hond en dan bij iedere hindernis iets verzinnen wat ze ermee kan. Vind ze prachtig. :D

Dat is hier idd ook een bekend probleem, maar bij ons is klaar ook echt klaar! Dat begint ze ook langzaam te accepteren. Grappig is wel dat ze met een voetbal ook echt zelf iets anders gaat doen, maar met de tennisbal vind ze dat een stuk moeilijker.

Er zijn wel veel leuke ideeen langsgekomen al! Ga volgende week maar eens wat dingetjes uitproberen.