Frettenvraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Easy_Pelle

Frettenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:36

Ik heb twee fretten, een grote albino man en een wat kleine wildkleur man.
Nu is het probleem dat de albino de kleine wildkleur steeds bij zijn nekvel pakt als hij wil spelen.
De kleine verdedigt zich totaal niet en gaat piepen en probeert weg te komen, dit vind ik niet zo'n leuk gezicht :o .
Meestal laat ik de kleine eerst even alleen uit zijn hok om even rustig alles te verkennen zonder dat de albino hem pakt.
Voor de rest gaat het goed tussen die twee.

Ik weet niet wat ik moet doen om het op te lossen.
Misschien moet ik de albino weg doen en er een rustigere fret bijzetten of nog een derde fret bij de albino en de kleine zetten die rustig is maar toch met de albino wilt spelen.

Misschien kunnen jullie mij helpen?

Groetjess

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:40

Misschien is 3 fretten een idee de "hoogste" fred beschermd dan de zwakste (teminnste zo gaat dat met paarden). Of koopt een fretten speeltje. Of maak er een! :D

Pluttersput

Re: Frettenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:20

Dat is heel normaal gedrag bij fretten :)
Mannetjes slepen ontzettend vaak met vrouwtjes. In dit geval is je albino de bink, en je wildkleur het kleintje, dus daar wordt mee gesleept. De ene doet het meer dan de ander, sommigen doen het helemaal niet, maar die van jou wel dus.

Veel kun je er niet aan doen, een derde resulteert er waarschijnlijk in dat je albino met beide gaat slepen, of in ieder geval nog steeds met je wildkleurtje dat je nu hebt. Dus een derde zou ik *in ieder geval niet o deze reden* niet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:46

Slepen komt idd vaker voor en volgens mij is het echt niet gewenst als je fretten als setje houd en dat er 1 veel gesleept wordt. Dat piepen geeft aan dat ze het niet fijn vinden en dit kan voor veel stress zorgen. Stress geeft bij fretten heel snel kans op helicobactor bacterie (maagzweren). Wil je antwoorden van mensen met veel ervaring over fretten dan zou ik zeker eens contact opnemen met www.fret.nl of je daar aanmelden voor het forum. Dan krijg je goede en eerlijke adviezen.
Mij is geleerd op school dat onderling slepen betekend dat het geen goed koppeltje is en de kans op ziekten aannemelijk groter maakt en de fret die gesleept wordt steeds minder plezier gaat krijgen. Maar ja of dat echt waar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:08

dierenfan schreef:
Slepen komt idd vaker voor en volgens mij is het echt niet gewenst als je fretten als setje houd en dat er 1 veel gesleept wordt. Dat piepen geeft aan dat ze het niet fijn vinden en dit kan voor veel stress zorgen. Stress geeft bij fretten heel snel kans op helicobactor bacterie (maagzweren). Wil je antwoorden van mensen met veel ervaring over fretten dan zou ik zeker eens contact opnemen met http://www.fret.nl of je daar aanmelden voor het forum. Dan krijg je goede en eerlijke adviezen.
Mij is geleerd op school dat onderling slepen betekend dat het geen goed koppeltje is en de kans op ziekten aannemelijk groter maakt en de fret die gesleept wordt steeds minder plezier gaat krijgen. Maar ja of dat echt waar is?

Volgens mij is dat niet zo.. :)
Het valt wel mee denk ik zo

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:10

Dat valt reuze mee hoor ;) Natuurlijk kunnen fretjes van veel stress maagzweren krijgen. Maar dit slepen valt niet onder de noemer veel stress te plaatsen. Het is voor fretten echt natuurlijk gedrag. Niet fijn, maar het gebeurt echt veel vaker.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:08

Bedankt voor de reacties :D

Het is ook wel dat de kleine sinds zijn maatje is overleden sterk is afgevallen.
Nu die dus al niet zo gezond is ben ik bang dat het dan met al dat gesleep derbij nog erger wordt.

Maar moet ik het dus gewoon laten gaan?

Groetjes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:12

Wat je kunt doen is je slepende fret afstraffen op het moment dat hij het doet.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:20

Als ik het zie pak ik de Albino altijd bij zijn nekvel en blaas in zijn gezicht tot hij gaapt.
Dan stopt het even, maar als de albino dan weer wilt spelen met de kleine begint het weer omdat de kleine gewoon geen zin heeft om te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:13

Pluttersput schreef:
Wat je kunt doen is je slepende fret afstraffen op het moment dat hij het doet.

Maar je bent dan toch niet de hele tijd erbij?
Of begrijp ik het nou verkeerd? :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:14

Nee, dan wordt het lastig. Maar als je erbij bent kun je het in ieder geval wel doen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:20

ik ben zeker geen fretten expert maar ik durf wel te zeggen dat slepen en zeker als de gesleepte fret steeds kenbaar maakt dat het niet leuk is echt niet gezond is voor een fret. En wat ik ook weet is dat de opvang zulke setjes altijd uit elkaar haalt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:13

Ik heb een koppel gehad, die deden dat ook. Was man-vrouw combinatie. In overleg met de opvang besloten ze gewoon bij elkaar te laten, en in de gaten houden. De fretjes zijn respectievelijk 7 en 9 jaar oud geworden, dus veel hebben ze er niet aan over gehouden ;)