Kat plast in huis...Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Kat plast in huis...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:01

Ten eerste ben ik helemaal weg van mijn katten, en wil ik er alles aan doen om haar te helpen, ook als me dit heel vele centjes zouden kosten!

Eind dit jaar worden mijn 2 beide katten 3 jaar. Het zijn 2 zusjes kruising noorse boskat. Al vanaf t begin vertoonde Myra apart gedrag. Ze lijkt geopsedeerd door aandacht en zodra ze die niet krijgt word ze boos.

In het begin waren dit kleine dingen die we makkelijk konden oplossen. Zodra er namelijk oppas dieren werden gebracht en ik was te druk met die dieren begon ze in de bakken voer te pissen. Of plaste ze al hun andere spullen onder. Dit ging over toen ik haar bewust aandacht gaf als ik met mensen stond te praten en ze er bij kwam staan.

Nu heb ik sinds een goed half jaar een golden retriever in huis lopen ( inmiddels is hij ruim 1 jaar). Hardstikke lieve hond die geen vlieg kwaad doet. Hij laat de katten met rust. Sterker nog als myra hem aan kijkt en blaas gaat hij in zijn mand liggen. Sinds een goede 3 weken lijkt ze jaloers te zijn op hem. Dit heeft tot gevolg dat ze zijn kussen en speelgoed onder plast. De arme hond heeft dus alleen nog rubber speelgoed. En ligt op de houten vloer. Zodra zijn kussen uit de was komt pist ze hem binnen 3 uur weer nat.

Nu ben ik goed gaan opletten en in mijn ogen krijgt ze genoeg aandacht. Ze mag altijd een eeuwig bij iemand op schoot liggen. En daarnaast mag ze mee in bed :o Ze licht vaak naast mijn toetsenbord en krijgt dan genoeg kriebels en aaitjes.

Maar inmiddels weet ik niet zo goed meer hoe ik dit op moet lossen. Ze lijkt duidelijk niet lekker in haar velletje te zitten. Nu doe ik verwoede pogingen haar urine op te vangen maar wil dat tot heden nog niet lukken. Maandag wil ik haar opsluiten in de hoop dat het dan wel lukt en ij de urine naar de dierenarts kan brengen.

Ik hoop dat jullie nog iets van me warrige verhaal kunnen begrijpen. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn ( naast een blaas ontsteking of blaas gruis) en hoe ik haar t beste kan helpen...

Anoniem

Re: Kat plast in huis...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:35

Tja, ik denk dat ze nogsteeds jaloers is...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:21

Eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is, maar dat ga je al doen.

Daarna kan je overwegen er een kattengedragstherapeut bij te halen. Die kan je vast wel tips geven, op deze site kan je ze vinden: http://www.kattengedragstherapeuten.nl/index.html

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:18

Tot op heden nog steeds niet gelukt het op te vangen, ze doet t echt alleen op zijn kleed... laatst deed ze het zaterdag avond in zijn speelgoed bak, maar toen kwam ik er pas later achter en in t weekend kan ik geen urine weg brengen... :(

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:21

bij de DA hebben ze ook plastic korrels die lijken op kattengrit, maar nemen niets op. als je dat als kattenbakvulling gebruikt kan je de urine er met een pipetje zo tussenuit zuigen.
zojuist gebruikt voor de ex-kater hier (bleek blaasgruis te hebben)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:17

ben wel bereid t te proberen, probleem is alleen dat mevrouw muts dus gewoon uren lang haar urine op houd, en ik haar dan moet scheiden van de zus en ze dan dus sirieus de hele toko afbreekt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:35

ik zeg, nachtje in de bijkeuken met haar bakje :Y) maar, wel onhandig zo'n portret :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:38

idd uitsluiten of het medisch is en anders als je het beste voor je kat over hebt. Hoe rot het ook klinkt. Herplaatsen naar een rustig thuis waar geen andere dieren zijn of komen.
Of als het alleen richting de hond is (die kwam het laatst) dan voor het welzijn van je kat de hond herplaatsen.

Ook al eens geprobeerd het kleed op een totaal andere plaats te leggen? Of een nieuw kleed leggen op een andere plaats?

Medisch lijkt me onwaarschijnlijk maar zou het wel idd laten checken. Waarom onwaarschijnlijk? Omdat ze het dus uren op kan houden zonder problemen en het altijd op dezelfde plaats doet. Overigens als ze al uren neit geplast heeft dan kan de DA heel makkelijk de blaas leeg knijpen hoor. Misschien ook een optie?

Niet altijd is het op te lossen met allerlei aanpassingen. Wil je in dat geval toch voor het welzijn van je dieren gaan dan zou ik echt gaan voor herplaatsing hoe rot dit ook is!!!! Echter zelf zou ik ook alles proberen dus medisch checken en eventueel een aparte kattenkamer maken voor als je niet op kan letten waar de katten dan in kunnen en als je er bent de katten los en kleed weg o.i.d. samen met rustgevend middel.

Succes!!!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:53

Maar weet je wat t maffen is....

Honden beest heeft nu al sinds de aanmaak van dit topic geen kussen meer, en zij plast ook niet meer. En dat is gewoon wat ik niet begrijp, waarom precies dat kussen...Gek genoeg is ze sinds ze is begonnen met plassen wel weer liever tegen hem.

Ik zie het echt niet zitten om een van 2e weg te doen. Maar ik heb er inmiddels wel over zitten denken om zodra ik t huis uit ga, alleen de hond mee te nemen. En de katten thuis te laten....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:20

en een geheel nieuw kussen op nieuwe plaats? Of wat je ook kan doen (misschien omslachtig) hondenkussen in grote bench. Kan de kat er niet bij (deur dicht dus) hond gaat echt wel snappen dat als hij lekker zacht wil liggen dat hij dan aan moet geven dat hij in de bench wil. Een bench kan ook handig zijn i.p.v. hem misbruiken ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:24

Klopt ben ik met je eens hoor,

maar beessie heeft bij zijn vorige eigenaren 23 uur per dag in de bench gezeten...zodra hij hem ziet word hij al depri, t gaat redelijk... maar vind t sneu hem daar in op te sluiten als ik naar me werk ben...dan kan ik hem misschien beter zonder kussen neer leggen... of zie ik nu iets vreemds ?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:27

heel herkenbaar. Ik heb een maine coon poes deed eerder ook nooit plassen in huis tot er een hond bij kwam met heerlijke splinter nieuwe kussen in een dag had ze erin geplast. Nou ja kan gebeuren kussen in de was en idd binnen een paar uur deed ze het weer. Ik heb het na 6x opgegeven en de kussen weg gehaald hond ligt nu dus ook op de grond! Paar maanden later hadden we een kleed gekocht voor op de plavuizen leuk dachten we voor onze dochter en hond kunnen ze toch nog zacht op de grond spelen/liggen (onze dochter speeld graag op de grond). Na een week rook ik wat draaide het kleed om en ja hoor onder gepiest! daaaaaaag 200,- kleed stonk zo erg dat we het maar bij grof vuil hebben gezet. Nu hebben we niks meer geen manden en geen kleedjes en er word ook niet meer gepiest! Ik weet ook zeker dat het onze poes was heb haar een aantal keer betrapt.

Ik denk ook dat je beter niks meer kan neerleggen