Vechtende konijntjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Vechtende konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:16

Weer even een forum voor info voor een vriendin van mij geopend;
Vorige week heeft ze haar konijntje naar haar eigen huis verhuisd en gisteren heeft ze er bij het asiel eentje gehaald zodat die ene niet zo alleen is. Haar eerste konijn is een gecastreerd mannetje van 4 jaar en het nieuwe konijntje is een vrouwtje van 1 jaar. Nu het probleem: Het vrouwtje mag niet van de ren naar binnen van het mannetje en maakt dan een stampend en kreunend geluid. Moet er gewoon worden afgewacht wanneer ze elkaar accepteren, en hoelang duurt dat ong.? Alvast bedankt namen mijn vriendin en mij :)

WinSel

Re: Vechtende konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:19

Heeft ze wel gekoppeld op neutraal terrein of ze gewoon meteen samen gezet ?
Je moet iig konijnen koppelen op neutraal terrein, en de rangorde moet bepaald worden, dus dat kost geduld

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:30

je kan ze idd beter uit het hok hallen en dan ze kennis laten maken.
Ondertussen moet je de kooi van alle geurtjes verwijderen dus helemaal schoonmaken zodat er niet meer een teritorium is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:36

Eigenlijk hadden ze daar bij het asiel voor moeten zorgen of vertellen hoe ze moeten worden gekoppeld. Bij de knaagdierenopvang hier in de buurt wordt altijd aangeraden om het konijn mee te nemen zodat ze daar op hun terrein kunnen worden gekoppeld en dan wordt bekeken of het klikt :j
Maar goed, je moet dus inderdaad op neutraal terrein beginnen. Er moet altijd een rangorde worden bepaald en dat kan er redelijk wild aan toe gaan, er wordt achter elkaar aan gerend en er kunnen flink wat plukken haar door de ren vliegen, maar zo lang er geen bloed vloeit is er niks aan de hand. Het kan dagen duren voordat die rangorde is bepaald, maar om het zo snel mogelijk te laten gebeuren is het wel belangrijk dat de konijnen gewoon bij elkaar blijven zitten, en je ze dus niet steeds weer uit elkaar haalt als je weg gaat.
En ik had de tip gekregen, als het echt lastige konijnen zijn, om een beetje deo/sterke vreemde geur op hun kont te spuiten, schijnbaar raken ze daarvan een beetje in de war en worden wat minder territoriaal en accepteren andere konijnen dan wat beter..

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:10

Dat was idd niet zo handig. Het eerste konijntje zat in zijn hok waar die altijd al heeft gezeten en het vrouwtje is er bij gekomen... Het gaat nu al wat beter, ze liggen soms naast elkaar, maar ik zal gewoon afwachten. Wat grappig over die deo! Zal ik onthouden mocht het er erg aan toe gaan ;) Allemaal heel erg bedankt :D

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:02

Kan ze misschien dan toch even een rennetje op een andere plek in de tuin waar geen konijnen zijn geweest ze even samen laten? Of wordt het dan vervelend als ze weer hun eigen hok ingaan, dat ze dan alsnog vechten?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:05

jah dat is misschien wel handig als jij dan het hok ontsmet van alle geurtjes, dus wassen :D

dan is het teritorium foetsie x]

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:14

Typisch zo'n geval van niet inlezen over wat je wilt gaan doen.

Het is heel logisch wat het eerste konijntje doet. Het koppelen wordt nu wel iets moeilijker omdat ze al geen goede eerste indruk van elkaar hebben gehad.

Het moet op een neutrale plek, dus ik zou niet de ren gebruiken, want dat herkent het eerste konijntje toch door de geuren. Gewoon iets waar ze nog nooit zijn geweest, waar geen geuren zijn en niet herkenbaar is voor het eerste konijntje. Dan gewoon 's ochtends samen zetten en afwachten. Niks doen, vechten mogen ze gewoon, pas uit elkaar halen als er echt bloed vloeit.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:38

Goed idee! Moet ik een speciaal ontsmettingsspul gebruiken?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:44

Mmm heb je het tegen mij x]

zojah, geloofik is goed afspoelen met een waterstraal voldoende (het hok he niet het konijn ^^ )

sommige gaven toch ook de tip met deo, dat zou je ook nog kunnen doen... :D