Konijnen bij elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:22

Hooii,

Ik heb nu 2 jaar 2 konijntjes, broer en zus.
We hebben ze uit het nestjes, dus waren nog jong.
Ze zaten samen in een hok, na een tijdje sprong het mannetje steeds op het vrouwtje. Daarom hebben
we er een (ingegraven!) stuk gaas ertussen gezet tot het mannetje oud genoeg was om hem te laten helpen.
Toen we 's middags thuiskwamen van stal zagen we ineens 2 konijntje in 1 hok :+ .
Paar weken later begon het vrouwtje een nestje te maken dus hebben we ze appart gezet, en toen hadden we ineens 4 konijntjes.
Nog een mannetje en een vrouwtje.
Ze hebben een hele tijd met zijn 4tjes in het buitenhok gezeten, na een tijdje moest het jonge mannetje (pucky) er toch uit.
Dus die hebben we binnnen gezet tot dat hij geholpen kon worden.
Toen hij geholpen was probeerden we hem er weer bij te zetten, maar dat lukte dus niet.
Het mannetje heeft Pucky het hele hok achter na gezeten, dus we hebben Pucky eruit gehaald.

Een tijdje later heel het teras afgezet en alle 4 de nijntje op het teras gelaten met als gevolg dat het mannetje weer achter Pucky
aanging rennen.
Nu heeft hij hem op het teras wel geacepteerd maar Pucky moet niet in het hok komen dan jaagt hij hem er net zo hard weer uit.

Ik weet dat het misschien niet mogelijk is, maar zou het kunnen om ze toch met zijn 4tjes in het buitehok te krijgen?

WinSel

Re: Konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:25

Hoe groot is het buitenhok en ben je zeker van de geslachten ?
Verwacht niet teveel in 1 keer, heb geduld en probeer ze steeds wat langer samen te zetten op het terras.
Ontsmet je hok zodat alle geurtjes weg zijn...

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:33

WinSel schreef:
Hoe groot is het buitenhok en ben je zeker van de geslachten ?
Verwacht niet teveel in 1 keer, heb geduld en probeer ze steeds wat langer samen te zetten op het terras.
Ontsmet je hok zodat alle geurtjes weg zijn...

Ben zeker van de geslachten, me mannetje is geholpen me andere heeft een nestje gehad en Pucky is ook geholpen.
Me hok is onder 2x1 en dan nog een iets kleiner bovenhok en nog een heel gangenstelstel onder de grond.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:37

2x1 m ? en dan 4 konijnen er in ?
Dat is echt te klein hoor, 1 konijn moet 1m2 hebben....

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:39

WinSel schreef:
2x1 m ? en dan 4 konijnen er in ?
Dat is echt te klein hoor, 1 konijn moet 1m2 hebben....

Ik weet het ook niet precies, wil wel zowiezo nog een soort uitbouw aan de achterkant maken (1x1) voor gras.
Maar dan moet ik eerst me papa lief aankijken of hij stenen in wil graven.

En ze hebben nog een ruim bovenhok :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:51

ben toch even gaan meten.
hok is 2x1
bovenhok is 60x1
in het hok is nog een heel gangenstelstel

en als ik me pa zover krijg voor een uitbouw zou die +/- 60x 180 kunnen worden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:01

Ik denk dat de ruimte te klein is. Ik heb er 4 op 4 x 5 meter lopen, 3 voedsters en 1 geholpen ram.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:15

Wij hebben toevallig ook een mannetje en vrouwtje, ook broer en zus.
In het begin toen we ze gekocht hadden, gelijk naar DA, om geslacht te bepalen.
M & V dus, gelijk de vrouw laten castereren (of steriliseren :? ), wan wij wouden absoluut geen jonkies. Toen het vrouwtje geholpen was, toen een week later gingen ze nog door met rijden.
Wij weer naar DA, het hele verhaal uitgelgd, en ze zij dat die andere er ook maar aan moest geloven := .
Sinsdien rijden ze nooit meer.

Maar even over het hok, dat is te klein ;)
Hok groter maken, door dat grasmatje mag er wel komen (wij gaan het van de zomer maken) ;)

Het kan trouwens ook verveling zijn, geef ze eens wilgentakken.
Wel opbouwen :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 08:47

Jaa, ik ga nu ook tegen me pa zeggen dat het te klein is. (zeker voor 4)
Maar het was natuurlijk maar de bedoeling voor 2 erin daar is hij groot zat voor.

Edit: ik heb het aan me pa gevraagt dus die uitbouw komt binnenkort! :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:16

Soms moet je het ze ook zelf even laten uitvechten. Ik heb een groep van 10 konijnen gehad (tuin helemaal opgedragen aan konijnen). Dan zie je vaak wel enig conflict in het begin, soms vliegen de haren in het rond. Maar dan is de rangorde gesteld en dan is het goed.
Wel moet je als voorwaarde hebben dat het nieuwe konijn weg moet kunnen rennen/zich verstoppen. En daarvoor is meer ruimte nodig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:11

Pentax schreef:
Soms moet je het ze ook zelf even laten uitvechten. Ik heb een groep van 10 konijnen gehad (tuin helemaal opgedragen aan konijnen). Dan zie je vaak wel enig conflict in het begin, soms vliegen de haren in het rond. Maar dan is de rangorde gesteld en dan is het goed.
Wel moet je als voorwaarde hebben dat het nieuwe konijn weg moet kunnen rennen/zich verstoppen. En daarvoor is meer ruimte nodig.

Ik heb dezelfde ervaring met een grote groep konijnen, allemaal voedsters. Wat ik nu heb, heb ik echter nog niet eerder meegemaakt, ik heb een voedster en een gecastreerde ram die vechten op leven en dood. De stukken vliegen eraf. Jammer genoeg moet ik de ram dus wegdoen en zal de voedster alleen gaan blijven. Beide zijn kennelijk zéér dominante dieren die helemaal niets accepteren. De voedster had in het begin ook al wat moeite met de aanwezige cavia's, maar dat is nu normaal.
Ik geef het maar even aan omdat het toch niet áltijd goed gaat dus.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:16

Ik heb ze laatst ook allemaal bij elkaar gegooit, 3 knijnen en 2 kippen .

voliere van 3 bij 2 m,gewoon ineens met ze alle in een nieuw verblijf.....het was even matten .
Nu gaat het super gelukkig .