dierenarts ?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

dierenarts ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:39

hoi bokkers !

ik kom net thuis en zie mn konijn opeens languit in zn hok liggen
normaal zou ik daar niet raar van opkijken als hij ffies ligt
maar het is niet echt warm.
ik kom naar hem toe en meestal gaat hij dan gelijk zitten en nieuwsgierig wezen.
nu tilde hij enkel zn kopje op en toen ik hem wilde aaien rende hij weg.
normaal blijft hij áltijd zitten !
en ik heb het idee dat hij heel erg trilt met zn hoofdje
en hij ademt heel erg snel....
ook wil hij geen eten meer van me aannemen..
mijn ouders zeggen dat hij wel vanzelf weer beter wordt
omdat hij vorig jaar rond de tijd dat hij in de rui zat ook een paar dagen "niet lekker" was
maar dit is toch anders naar mijn idee..

moet ik nu echt met hem naar de dierenarts gaan of het toch maar even aanzien zoals mijn ouders zeggen..

Peerke_

Re: dierenarts ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:42

Ik zou even aankijken,
Hij tilt zijn kopje op, en dat is toch een teken dat hij niet helemaal aanwezig is.
Het snel ademen zou wel langzaam minder moeten worden.
Hij kan ergens van geschrokken zijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:48

Ja, naar de DA :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:54

Op naar de DA en verder! +:)+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:59

Verliest hij veel haren? En hoe is zijn ontlasting?

Ik denk dat je konijn las heeft van ophopingen van haren in z'n maagdarmkanaal.
Hierdoor heeft je konijn erg las van z'n buik en gaat gestrekt liggen of probeert ergens steun op te vinden met de voorpoten.
Hierbij moet je niet te lang wachten om naar de DA te gaan!!

Als je naar de DA gaat krijg je soort laxeer middel die je hem moet geven, en waarvan de ophoping weg kan.
Als het volgend jaar weer gebeurt kan je zelf ook verhelpen door met een spuitje in z'n bekje annanas-sap te geven.
Dat werkt ook laxeerend en kan de haarbal in z'n buikje weg. Dat scheelt een hoop geld vergeleken het laxeermiddel wat je van de DA krijgt.
Maar omdat hij het nu voor het eerst heeft kan je het beste nu niet zelf aan de slag gaan!

Dus ik adviseer je om snel naar de DA te gaan of desnoods nu te bellen! Dat kan nooit kwaad!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:03

Als een konijn niet eet moet je gelijk naar de DA
Een konijn kan geen 24u zonder eten, dan is het einde verhaal...

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:05

iig DA bellen... dan zullen ze wel vertellen of je wel of niet moet komen...
Succes

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 19:47

hoihoi .

inmiddels zijn we alweer wat verder. zn ademhaling is nu weer goed en hij trilt ook niet meer . maar hij verliest iid heel erg veel haar. vorig jaar heeft hij hier rond deze periode ook veel last van gehad . toen was het na een dag weer over . hij beweegt nog wel wat door zn hok maar gaat wel steeds liggen... als het morgen nog steeds zo is ga ik zeker zelf wel naar de DA. Mn ouders willen het niet betalen namelijk, maarja als hij ziek is speelt geld geen rol en dan betaal ik het zelf wel !!! En idd dat van dat annanassap had ik ook ergens gelezen. zn ontlasting heb ik verder nog niet naar gekeken , omdat mn ouders vinden dat ik hem met rust moet laten . Gelijk hebben ze maar ik maak me wel zorgen om mn mannetje .

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:49

Heeft ie vandaag nog wel gegeten ? en heeft ie altijd hooi tot zn beschikking ?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:50

Een konijn dat niet eet is een spoedje Da! Een konijn gaat heel snel en heel hard achteruit als deze niet eet. Als paraveterinair zie ik helaas te vaak konijnen die te laat komen en het dus einde verhaal is.
Dus snel naar een da!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:14

WinSel schreef:
Heeft ie vandaag nog wel gegeten ? en heeft ie altijd hooi tot zn beschikking ?

Ja, vannochtend hupte hij nog vrolijk door de tuin heen at zn voer etc. hij heeft altijd hooi ..
ik denk dat hij of te veel haar binnen heeft gekregen (wat hij vorig jaar ook een x heeft gehad of dat hij iets verkeerds heeft gegeten... )

Amrah schreef:
Een konijn dat niet eet is een spoedje Da! Een konijn gaat heel snel en heel hard achteruit als deze niet eet. Als paraveterinair zie ik helaas te vaak konijnen die te laat komen en het dus einde verhaal is.
Dus snel naar een da!

Mijn da is nu dicht :( en mn ouders zeggen ja je kijkt maar hoe hij morgen is... dus ik hoop hoop hoop dat hij beter wordt en anders dan maakt het me niks uit wat het kost dan ga ik echt naar de DA .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:39

Een konijn waarvan de darmen stil liggen (omdat hij bijv. niet eet of door bijv. zo'n verstopping) is bijna altijd binnen een dag dood. Dus als ik jou was zou ik de DA bellen en er een spoedje van maken, dan kan je ook nu nog komen! :)
En ik zou tegen je ouders zeggen dat wanneer ze een dier aanschaffen je ook de benodigde medische zorg moet verstrekken. En dan denk ik niet eens dat het zo'n heel duur grapje wordt (50-80 euro max?). Misschien in vergelijking met de aanschafkosten veel, maar zo moet je niet rekenen. Als levensreddende zorg is het niet duur.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:42

klopt, deze da is helaas niet zo bereikbaar... (klein dorp) vind het ook een rot da kom er dus ook liever niet .. maarja het is het konijn van mij en mn broertje... en als mn ouders het niet willen betalen doe ik het wel.. hij lijkt wel weer wat op te knappen opt moment... dus ik heb goede hoop dat hij de nacht doorkomt.. maar als hij morgen nog zo is dan maakt het me ook niks meer uit wat mn ouders zeggen dan ga ik naar de da. Maar het vreemde is dat hij vannochtend nog zo vrolijk was en nog at en alles.. het is pas vannavond echt begonnen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:44

Juist daarom moet je nu nog naar een dierenarts
Veel mensen verkijken zich er op en denken het kan nog wel, maar geloof me, een konijn kan heel snel dood zijn.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:48

Ik weet, het heb het al een keer meegemaakt , maar dat konijn was echt ernstig ziek daar kon niks meer aan gedaan worden.. waren we ookal mee heen gweest. de ander hebben we moeten laten gaan omdat ze kanker had maar die was ook binnen een week slecht..

maar hij heeft dit vorig jaar ook gehad... en het lijkt hetzelfde ik zal zo wel weer even kijken hoe het met hem gaat.. ik wil ook echt wel naar de DA maar mn ouders willen het niet hebben...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:49

Een konijn laat vaak pas merken dat ie ziek is als het al te laat is...
Jammer dat je ouders niet naar een DA willen, misschien heeft je konijn wel vreselijke pijn...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:50

Ik zie in je profiel dat je 17 bent, imo zelfstandig genoeg om dit soort beslissingen te maken. Zeg anders tegen je ouders dat de kosten voor jou zijn als ze jou even willen brengen naar de DA, misschien haalt dat ze over?

Een verstopping is gevaarlijk, en niet eten is helemaal gevaarlijk voor een dier. Het lastige is dat dwangvoeren met een verstopping ook geen goed idee is. Dus je zult dan eerst de verstopping (als het dat is) moeten laten verhelpen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:53

zou zn brokjes even weg halen en onbeperkt hooi geven.. Als hij veel last heeft van de rui, hem even plukken of borstelen.. Voelt hij verder gewoon warm? Kan je het beste voelen in het kuiltje achter zn oren, dat moet warm zijn.. Succes!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:55

ik wil hem ook super graag helpen ! en ja ik ben 17, en ik ben ook bereid om alles te betalen.. maar omdat hij dit vorig jaar dus ook had zeggen mn ouders ja hij is morgen wel weer beter...

ik heb hem vannochtend toen hij nog levendig was echt even geborsteld en plukken haar verwijderd.. hij is niet extreem warm maar achter zn oren is het ook niet ijskoud..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:59

Hij moet daar iig niet koud voelen.. Mijn nijn heeft laatst ook last gehad van de rui en heeft een week op metacam pijnstilling gehad.. Goed in de gaten houden iig.. Heeft hij al weer wat gegeten?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:01

Ik weet niet of hij alweer heeft gegeten ben er nog niet weer geweest ik ga zo weer even kijken ,maar vannochtend en vanmiddag at hij nog goed zn brokjes en zn hooi en dronk hij ook nog echt goed...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:02

Maar dit is pas vanavond begonnen, dus het gaat er om of hij nu alweer gegeten heeft
Wat voor brok krijgt ie ? Haal dat iig maar ff weg, Hooi is nu meer van belang

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:04

hij krijgt gewoon van dat zoals de dierenarts dat noemt "saaie voer" dus niet gemengt maar gewoon alle brokjes hetzelfde.. Ja het is vanavond pas begonnen .. ik schrok me rot toen ik hem zag ik dacht dat hij dood was ofzo.. maar hij hupt ook wel een beetje door zn hok nog .. maar hij ploft dan vervolgens weer neer om vervolgens roerloos te gaan liggen. Ik heb ook even zn buikje gevoelt en die voelt gewoon normaal verder..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:43

maar je moet wel weten waar en wat je moet voelen in de buik... ;) Alles bij elkaar klinkt iig als pijn. Zoals Winsel zegt en ik al gezegd heb, brokjes weg halen en onbeperkt hooi geven. Liefste nog kruidenhooi.. Eigenlijk ook even zn hok schoonmaken, dan kan je zien of hij wel poept en of dat er goed uit ziet..

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:25

hoe gaat het met nijn?