Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:NAAM. Ik heb op dit moment een boekje van 1988.
Mooi, Mooier, Mooist? Schadelijke kenmerken bij honden - Ministerie van Landbouw en Visserij
Toen al werd de engelse bulldog als het ongezondste ras genoemd en met zeer dringende oproepen tot het aanpassen van zeer veel kenmerken in de rasstandaard.
Even de scores (op volgorde van het boekje): Als ik 2 bij elkaar trek neem ik alleen degene die bij beide staan.
Gedrag: - (agressie en nervositeit)
HD: -
Probleem gebruik: - (hondengevechten)
Geboorteproblemen bij schedelopvang: Boxer, Franse Bulldog, Engelse Bulldog, Bull terrier.
Problemen bij wenkbruawen: -
Benauwdheid, neusplooiontsteking en beschedigingen van de oogbol als problemen bij stop en voorsnuit: Engelse Bulldog, Franse Bulldog, Pekingees
Benauwdheid als problemen bij neus en neusgaten: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Boxer, Pekingees.
Problemen bij slechte sluiting lippen: Boxer, St.Bernard, En.Bulldog
Problemen met het gebit door smalle snuiten: -
Problemen met het gebit door kortschedeligheid: Boxer, En.Bulldog
Problemen door plaatsing snijtanden met het verwijderen van vruchtvliezen: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Pekingees
Problemen door onregelmatige plaatsing tanden en kiezen: Boxer, En.Bulldog, Yorkshire Terrier.
Problemen met ver uit elkaar gelegen ogen: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Griffon Bruxellois, Petit Brabancon, Pekingees.
Problemen met grote, kleine of bolle ogen: - (hoort bij bovenstaand)
Problemen door uitdrukking: -
Problemen door de vorm van het oog:
- Ruitvormig: -
- Entropion en ectropion door te ruime oogspleet: -
- Gestoorde traanafvoer door te ronde en te ruime oogspleet: Pekingees, Shih Tzu, Am.Cocker Spaniel, En.Bulldog
- Geirriteerd bindvlies: -
- Tussen zeer veel plooien gecomb. met entropion, extropion en trichisasis: -
Problemen door dracht, grootte en vorm oren: -
Problemen bij de hals:
- Beperkte bewegingsmogelijkheden: En. Bulldog
- Halshernia: -
Problemen door bouw rug:
- Rughernia: -
- Geboorteproblemen door smalle achterhand: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen met geboorte door te brede borstkas: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen met stukslaan staart: -
Problemen door staartdracht en kromming:
- Kaalheid en schuurplekken
- Huidonsteking in de staartplooi: Mopshond, En.Bulldog, Boston terrier, Franse Bulldog, Shar-pei
- Ingroei van staartpunt in de rughuid: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen door losse ellebogen: -
Problemen met steile hakken: -
Problemen met verhoudingen: - (teckelverlammingen)
Huidproblemen door plooien
- de voorsnuit: Pekingees, En.Bulldog, Fr.Bulldog, Mopshond
- de lippen: -
- De staart: Mopshond, En.Bulldog, Boston Terrier
- het voorhoofd: -
- de hals: -
Problemen door beharing:
- Te geringe beharing: -
- Te dichte vacht: -
- Te veel haar in de gehoorgang: -
Problemen of extra aandacht vereist bij:
- Veel vachtverzorging: -
- Voor de ogen hangend haar hinderd bij zien: -
- Voortdurende irritatie van de oogbol door harde haren op de neusplooien: - (Pekingees)
En in de problemen gerelateerd aan kleur staat hij ook niet.
Dit is dus meer dan 20 jaar geleden, veel is er toch niet veranderd.
Mizora schreef:Het is mij ook opgevallen dat het doodgezwegen is. Om een indruk van het boekje te geven (eigen reactie uit het zembla topic, boekje had ik geleend en is ondertussen niet meer in eigen bezit)
De discussie ging op dat moment over de kortsnuitigen. Waar streepjes staan zijn dus wel rassen, maar geen kortsnuitigen.
gabyfedde schreef:Iedereen met een beetje verstand kan zien dat veel rassen (waaronder de Engelse Bulldog) niet gezond in elkaar zitten. Helaas hebben we te maken met een F.C.I. die dit soort dieren blijft erkennen.
Valt me mee dat de grootste schreeuwlelijken daar zich hier niet melden. Yamcha schreef:Maar niet het ras verklöten, zodat je er nú wel een aankunt, dat is pathetic.
Mizora schreef:Op zich is het niet zo vreselijk raar de moderne mens iets niet accepteert zoals iets is, zo zijn rassen namelijk al aan het begin ontstaan.
Citaat:Een voorbeeld van mijn kant is dat ik heel graag een kortharige windhond wil (sommige ruwharen zijn iets makkelijker) maar ik heb zelf cavia's en ik wil een hond die goed luistert en veel los kan. Ondanks dat de rest van de eigenschappen perfect passen ben ik toch gaan twijfelen om een windhond te nemen.
Huertecilla schreef:[Net hier op Bokt iemand die een Podenco gekocht heeft en dan verwacht dat het die niet fors uit hoeft en vij makkelijk los kan.
Mariska_28 schreef:Huertecilla schreef:[Net hier op Bokt iemand die een Podenco gekocht heeft en dan verwacht dat het die niet fors uit hoeft en vij makkelijk los kan.
Haha omdat je even op je plek gezet wordt in mijn topic ([BB] Ohh ik kan niet wachtten.. Podenco pups zijn geboren!!) ga je hier maar verder? Ik heb nu geen tijd om op je onzin te reageren, zal ik vanavond wel doen...
Mariska_28 schreef:De juiste selectie is de sleutel tot succes van gezonde ( ras ) honden en dat veel fokkers van bv duitse herders, bulldoggen e.d. daar de mist in zijn gegaan betekent niet dat dat voor alle rassen zo is. inteelt of outcross doet er niet eens toe, als je maar weet waar je mee bezig bent. Er zijn ook zat ongezonde kruisingen want bepaalde erfelijke afwijkingen zijn gewoon erfelijk en niet specifiek rasgebonden.
voorbeeld; vérreweg grootste genenpoel van een homogeen mediterraan type hond wordt buitengesloten 
Yamcha schreef:Is het niet idioot, dat een paar honden die absoluut iets toe zouden voegen niet goedgekeurd worden?
Bij Raphi werd het mij ook afgeraden om ermee te fokken omdat er weleens kleine raphi's en Beau'tjes van kunnen komen en dat zijn geen beginnershondjes...... what the........ dat waren Duitse Herders in de eerste plaats al niet.......
Kuggur schreef:Interessant topic HC, sinds ik in de wereld van de werkende (en dit is de crux)
is niet. Yamcha schreef:Als ik een Border Collie koop, wil ik er een die kan drijven, die geschikt is als boerderijhond, niet een hond op een kleedje achter de kachel.
Mariska_28 schreef:Gebruik bepaald dus fokwaarde. Met de goede honden fok je en de slechte schiet je achter de schuur dood. Krijg je gezonde werkhonden van, maar je moet inderdaad geen emotionele band hebben met honden die zich niet bewezen hebben of ziek blijken. Ik krijg soms van die hitler associaties bij dat strak en fanatisch vasthouden aan binnen ras/bloedlijnen en pietluttige beschrijving blijven wat bij veel rassen zo gebruikelijk is. Al het zuiver is altijd superieur en kruisingen zijn altijd minderwaardig gepraat is ronduit beangstigend en kortzichtig. Laat ajb de verschillende rassen weer geselecteerd worden op geschiktheid voor het oorspronkelijke fokdoel door bv werktesten ipv modeshows.Wist je trouwens dat die middenslag uit andalusie waar jij het over hebt , de podenco andaluz mediana is? een erkent ras in spanje, een ras waar veel serieuze mensen voor hebben gestreden om het erkent te krijgen zodat het niet ten onder ging in de mengelmoes van podenco achtige jachtkruisinkjes die de laatste jaren helemaal "hip"zijn onder vele spaanse jagers, een ras overigens met een totaal andere bouw en jachttechniek dan de pharaohhond.
anneliesdj schreef:Yamcha schreef:Is het niet idioot, dat een paar honden die absoluut iets toe zouden voegen niet goedgekeurd worden?
Bij Raphi werd het mij ook afgeraden om ermee te fokken omdat er weleens kleine raphi's en Beau'tjes van kunnen komen en dat zijn geen beginnershondjes...... what the........ dat waren Duitse Herders in de eerste plaats al niet.......
Tenslotte zitten we met z'n allen wel te wachten op een DH die zover door de poten zakt dat ze wel van rubber lijken als hij loopt. Dat is tenslotte ook veel minder erg dan een hond die 5cm te klein blijft.

Huertecilla schreef:So what als de hond een half verkeerd staand oor heeft
tamary schreef:Ik krijg soms van die hitler associaties bij dat strak en fanatisch vasthouden aan binnen ras/bloedlijnen en pietluttige beschrijving blijven wat bij veel rassen zo gebruikelijk is.
die willen gewoon een gezonde hond, die kan wat hij wil en wat hij moet.