Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:03

In 1988 alweer heeft het Min.v.Landbouw een aanklacht tegen de rashonden-fokkerij gepubliceerd.

http://www.boekned.nl/BoekDetail.aspx?bid=1549

Het boekje is doodgezwegen en dat was het dan.

Waarom is dit door niemand en geen uitgever opgepakt?
Het is allemaal alleen maar veel erger geworden sindsdien.
Het is gewoon een regelrecht heet onderwerp voor de consumentenbond.
Kopers van menig rashond krijgen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een inferieur product geleverd!

Waarom blijven 23 jaar na dato alle rashondengidsjes dit boekje en de aanklacht daarin gewoon negeren? Goed bedoelende leken die zich door het lezen van een rashondengids willen informeren, wordt vitale info onthouden en de op het verkeerde been de verkeerde kant op gestuurd.

De BBC heeft er een docu over gemaakt. Idem vorig jaar een NL actualiteitenrubriek:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... &tx_ttnews[tt_news]=35939

Waarom blijven dat weer allemaal effectloze toevoegingen aan ´het best bewaarde geheim over rashonden´???
Geen kamervragen. Niets.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:38

Het is mij ook opgevallen dat het doodgezwegen is. Om een indruk van het boekje te geven (eigen reactie uit het zembla topic, boekje had ik geleend en is ondertussen niet meer in eigen bezit)

Citaat:
NAAM. Ik heb op dit moment een boekje van 1988.

Mooi, Mooier, Mooist? Schadelijke kenmerken bij honden - Ministerie van Landbouw en Visserij

Toen al werd de engelse bulldog als het ongezondste ras genoemd en met zeer dringende oproepen tot het aanpassen van zeer veel kenmerken in de rasstandaard.

Even de scores (op volgorde van het boekje): Als ik 2 bij elkaar trek neem ik alleen degene die bij beide staan.

Gedrag: - (agressie en nervositeit)
HD: -
Probleem gebruik: - (hondengevechten)
Geboorteproblemen bij schedelopvang: Boxer, Franse Bulldog, Engelse Bulldog, Bull terrier.
Problemen bij wenkbruawen: -
Benauwdheid, neusplooiontsteking en beschedigingen van de oogbol als problemen bij stop en voorsnuit: Engelse Bulldog, Franse Bulldog, Pekingees
Benauwdheid als problemen bij neus en neusgaten: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Boxer, Pekingees.
Problemen bij slechte sluiting lippen: Boxer, St.Bernard, En.Bulldog
Problemen met het gebit door smalle snuiten: -
Problemen met het gebit door kortschedeligheid: Boxer, En.Bulldog
Problemen door plaatsing snijtanden met het verwijderen van vruchtvliezen: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Pekingees
Problemen door onregelmatige plaatsing tanden en kiezen: Boxer, En.Bulldog, Yorkshire Terrier.
Problemen met ver uit elkaar gelegen ogen: En.Bulldog, Fr.Bulldog, Griffon Bruxellois, Petit Brabancon, Pekingees.
Problemen met grote, kleine of bolle ogen: - (hoort bij bovenstaand)
Problemen door uitdrukking: -
Problemen door de vorm van het oog:
- Ruitvormig: -
- Entropion en ectropion door te ruime oogspleet: -
- Gestoorde traanafvoer door te ronde en te ruime oogspleet: Pekingees, Shih Tzu, Am.Cocker Spaniel, En.Bulldog
- Geirriteerd bindvlies: -
- Tussen zeer veel plooien gecomb. met entropion, extropion en trichisasis: -
Problemen door dracht, grootte en vorm oren: -
Problemen bij de hals:
- Beperkte bewegingsmogelijkheden: En. Bulldog
- Halshernia: -
Problemen door bouw rug:
- Rughernia: -
- Geboorteproblemen door smalle achterhand: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen met geboorte door te brede borstkas: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen met stukslaan staart: -
Problemen door staartdracht en kromming:
- Kaalheid en schuurplekken
- Huidonsteking in de staartplooi: Mopshond, En.Bulldog, Boston terrier, Franse Bulldog, Shar-pei
- Ingroei van staartpunt in de rughuid: Fr.Bulldog, En.Bulldog
Problemen door losse ellebogen: -
Problemen met steile hakken: -
Problemen met verhoudingen: - (teckelverlammingen)
Huidproblemen door plooien
- de voorsnuit: Pekingees, En.Bulldog, Fr.Bulldog, Mopshond
- de lippen: -
- De staart: Mopshond, En.Bulldog, Boston Terrier
- het voorhoofd: -
- de hals: -
Problemen door beharing:
- Te geringe beharing: -
- Te dichte vacht: -
- Te veel haar in de gehoorgang: -
Problemen of extra aandacht vereist bij:
- Veel vachtverzorging: -
- Voor de ogen hangend haar hinderd bij zien: -
- Voortdurende irritatie van de oogbol door harde haren op de neusplooien: - (Pekingees)
En in de problemen gerelateerd aan kleur staat hij ook niet.

Dit is dus meer dan 20 jaar geleden, veel is er toch niet veranderd.

De discussie ging op dat moment over de kortsnuitigen. Waar streepjes staan zijn dus wel rassen, maar geen kortsnuitigen.

gabyfedde

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:50

Iedereen met een beetje verstand kan zien dat veel rassen (waaronder de Engelse Bulldog) niet gezond in elkaar zitten. Helaas hebben we te maken met een F.C.I. die dit soort dieren blijft erkennen. Koppies die steeds kleiner gefokt worden (Cavalier King Charles Spaniël, Chihuahua), neusjes steeds korter, ogen die uit de kassen ploppen wanneer het dier stress heeft, niet zelfstandig kunnen voortplanten (Engelse Bulldog) etc etc etc. Het jammere is dat de F.C.I. dit soort dingen gedoogt (of zelfs als rasstandaard hanteert) èn dat mensen struisvogelpolitiek bedrijven en de problemen niet willen zien. Want ach, het hoort bij het ras en hij is toch gelukkig? De eerste hond die kan praten en zeggen dat ie gelukkig voelt en blij is met zijn lichaam moet volgens mij nog geboren worden... Rasverenigingen stimuleren ook problemen door bijvoorbeeld kruisen van bepaalde kleuren te verbieden. Wij fokken Engelse Cocker Spaniëls en DE rasvereniging (er bestaan inmiddels meerdere rasvereningen) verbiedt het om een bonte met een èènkleurige te kruisen. Resultaat is dat de bonten steeds hyperactiever worden en bijvoorbeeld hangende oogleden hebben en dat de èènkleurigen steeds moeilijkere karakters krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:55

Mizora schreef:
Het is mij ook opgevallen dat het doodgezwegen is. Om een indruk van het boekje te geven (eigen reactie uit het zembla topic, boekje had ik geleend en is ondertussen niet meer in eigen bezit)

De discussie ging op dat moment over de kortsnuitigen. Waar streepjes staan zijn dus wel rassen, maar geen kortsnuitigen.

Het ging over meer rassen.
Ook de Saarloos bv. en het Kooikerhondje.
Kanker werd ook aangestipt en is bij verschillende rassen nu een ENORM ver(k)ankerd probleem.

Het boekje adresseerde het algemene probleem. Zo werd de standaard van de Barsoi en de te smal wordende schedels aangehaald.
Idem de huid van de SharPei.

Het algemene probleem was het duidelijkste in de kortschedeligen en daardoor léék het accent daar te liggen. Dat was niet zo; daar waren alleen de meeste voorbeelden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:03

gabyfedde schreef:
Iedereen met een beetje verstand kan zien dat veel rassen (waaronder de Engelse Bulldog) niet gezond in elkaar zitten. Helaas hebben we te maken met een F.C.I. die dit soort dieren blijft erkennen.

De FCI is het probleem niet. Ja, ze zou wel instrumenteel kunnen en MOETEN zijn voor een oplossing doch de FCI komt uit de kynologie en is demeest gevestigde orde erin met het grootste belang bij handhaving van de status quo.

De rassen zijn al heel lang rassen.
Het probleem ligt erin dat de financieel belanghebbenden geen belang hebben bij gezonde honden en dat het selectiemechanisme, de tentoonstellingen, dat dus niet belonen.

Blijkbaar kan de sector zich niet zelfreguleren en bereikt goede voorlichting de kopers niet.
Dat laatste wordt vooral veroorzaakt en in stand gehouden doordat de rasgidsjes vrijwel zonder uitzondering vanuít de gevestigede orde van een ras geschreven zijn.
Daar zal dus geen objectieve voorlichting instaan, geen feiten over afwijkingen, geen statistische data over aantallen, noch het boekje MMM in de literatuurlijst en wel .... ga naar de rasvereniging voor gezonden pups van een erkende fokker.

Het is inmiddels gewoon een zaak voor:
- dierenbescherming
- Stichting Sophia
- consumentenbond
- Min.v.Landbouw in het kader van de dierenwelzijnswetgeving

GEEN overleg meer met de kynologie!
Die heeft nu 23 jaar de boel gewoon door laaten escaleren met enorm veel dierenleed en ongelukkige gezinnen met een genetisch zíek gefokte hond.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:10

Over de Zembla-aflevering is ooit een topic geweest:
[BB] rasfokkerij --> zembla

De geluiden uit dat topic waren onder andere dat écht goede fokkers altijd de gezondheid in acht nemen en nog wat gebagatelliseer. Misschien vond ik dat nog het ergste, er zijn nog altijd mensen die het niet willen zien. :) Valt me mee dat de grootste schreeuwlelijken daar zich hier niet melden.

Ik kende het boek niet, maar bedankt voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:26

Ik heb 2 Duitse Herders hier die voor de kynologie niet goedgekeurd zouden worden. Raphi ivm te groot en hij heeft niet een aflopende rug; voilà,dat heeft hij wel, maar niet in die mate. Mijn Dimo heeft niet de goede kleur, wel de maat, maar een wit vlekje op de borst.
Toch is dat wel vreemd, beide honden zijn kerngezond, en hebben een geweldig karakter. Volkomen eerlijk, volkomen vriendelijk, Raphi is heel sociaal, ze hebben humor, zijn scherp, goed voor de sport, en Raphi kan koeien en schapen drijven....... het idee achter de herder zou je zeggen. Dimo is super in zoekwerk en behendigheid. Ik vind het prima honden. Maar te groot en een vlekje........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:44

Tja Yamcha, dat vat het probleem mooi samen. Door op de details te letten ziet men de hond over het hoofd.

Daarbíj komt dat de overdreven hoeking van de achterhand mechanisch totáál contraproductief is; een diskwalificatie voor het type hond wat men pretendeert dat het is.

De huidige met de achterhand sluipende Duitse tentoonstellingsherder is een parodie van de hond die het hoort te zijn.

Wat je allereerst wil is een fijne, gezonde, solide gebouwde hond.

Plan twee is het merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:02

Is het niet idioot, dat een paar honden die absoluut iets toe zouden voegen niet goedgekeurd worden?
Bij Raphi werd het mij ook afgeraden om ermee te fokken omdat er weleens kleine raphi's en Beau'tjes van kunnen komen en dat zijn geen beginnershondjes...... what the........ dat waren Duitse Herders in de eerste plaats al niet.......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:12

Helaas zijn inderdaad een hoop rassen doorgefokt en zeker ook zonder naar het karakter te kijken. Dat ze echter bij het karakter liever niet Raphi's en Beau'tjes zien, om even jouw voorbeeld aan te halen, is niet zo vreselijk raar. Jammer, dat wel, maar niet raar. Het ras komt daarvoor net te weinig in zulke deskundige handen, en dan heb je gewoon gevaarlijke honden.

Overigens is het boekje inderdaad niet gefocust op platsnuitigen, excuses als de post zo leest. Op dat moment ging in dat topic het over platsnuitigen en dat daar zoveel mis mee was en dat iemand dat ontkende en dat de enkele problemen aan gewerkt werd (er waren onderzoeken ingesteld), waarna ik dit boekje dus zover heb overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:57

Maar Mizora, dat is het ras! Het ís geen ras voor ondeskundigen, nooit geweest ook.
Dat is een trend in de fokkerij, waar ik me totaal niet in kan vinden: Golden Retrievers fokken in allerlei verschillende pakken want 'mensen kijken vooral naar het uiterlijk'. Ik begrijp dat niet. Als ik een Border Collie koop, wil ik er een die kan drijven, die geschikt is als boerderijhond, niet een hond op een kleedje achter de kachel.
Ik weet ook wel dat Rottweilers niet de meest zoete honden zijn, maar als ik er één koop, wil ik er één die kan waken, die doet wat-ie zegt....... geen black and tan Labrador.......

Raphi is een échte Duitser. Sociaal, vriendelijk, eerlijk, humorvol, maar ook zeer temperamentvol, keihard, een ontzettend goede werkhond, en héél pittig....... als jij niet weet wat je wil, híj weet het wel, en hij pakt het zonder mankeren van je over. Maar dat is wel het karakter wat bij een Duitse Herder past, en als je dat niet aankunt (en voilà, dat hoeft niet in de mate van Raphi of Beau, maar bv wel Dimo, en ook Dimo is geen beginnershond) moet je misschien geen Duitse Herder nemen. Maar niet het ras verklöten, zodat je er nú wel een aankunt, dat is pathetic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:17

Yamcha schreef:
Maar niet het ras verklöten, zodat je er nú wel een aankunt, dat is pathetic.

Tja maar dat is niet wat de moderne mens wil; accepteren dat iets gewoon is zoals het is :D
Sterker nog; ze willen bv een Rottweiler vanwege de stoere reputatie en uiterlijk maar het mag het niet zíjn 8)7
Dat is gewoon net als een nep Rolex met chinees quartz uurwerk.
Net hier op Bokt iemand die een Podenco gekocht heeft en dan verwacht dat het die niet fors uit hoeft en vij makkelijk los kan.
Als dat zo zou zijn is het geen Podenco maar vermomde Golden Retriever.
Het kernmerkende karakte wt de essentie is van het gebruiksdoel wegfokken is het ergste wat je kan doen. Onvergelijkbaar veel erger dan een herder met een vlekje.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:08

Daarom wilde ik graag een herdersras dat nog niet al te veel problemen kent, en anders een kruizing.
Ik heb liever een gezonde hond dan een waarbij ik kan zeggen: kijk ik heb een dure.... (waarbij het dier giga doorgefokt is).
Uiteindelijk op een belg uitgekomen, helaas zit je dan wel weer met nerveusiteit, maar dat heb ik veel liever dan een met een grote (bekende) kans op lichamelijke problemen (en ik weet hoe om te gaan met nerveusiteit).
En dit is ook omdat ik heeeeele slechte ervaringen heb met honden met fcipapier. Was bij mij altijd duurkoop is heel erg duurkoop(da kosten).

Vind het jammer dat dit zo moet. Tuurlijk is goedkoop niet altijd goedkoop, maar als je zelf een beetje nadenkt waar je je hond gaat kopen dan doet dat al een hoop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:17

Op zich is het niet zo vreselijk raar de moderne mens iets niet accepteert zoals iets is, zo zijn rassen namelijk al aan het begin ontstaan. En een Dimo is prima, het zal nog steeds een baas nodig hebben die stevig in zijn schoenen staat, maar net met wat meer speelruimte.

Een voorbeeld van mijn kant is dat ik heel graag een kortharige windhond wil (sommige ruwharen zijn iets makkelijker) maar ik heb zelf cavia's en ik wil een hond die goed luistert en veel los kan. Ondanks dat de rest van de eigenschappen perfect passen ben ik toch gaan twijfelen om een windhond te nemen, i.i.g. nu. Het wordt nu eerder of een kruising gezelschapshond of een poedel-achtige.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:58

Mizora schreef:
Op zich is het niet zo vreselijk raar de moderne mens iets niet accepteert zoals iets is, zo zijn rassen namelijk al aan het begin ontstaan.

Goed punt +:)+

In feite is de mens dus nu die rassen aan het heruitvinden tot Golden Retrievers met andere vormgeving.

Defacto komen er dus twee rasgroepen; huishond en werkhond.
De huishond groep is een ´verbeterde´ rashond en de werkhond is het ras zoals dat werkt. ´Werkt´ is de zijn van een hond die het doet en dan met specialiteit het oorspronkelijke gebruiksdoel.

Citaat:
Een voorbeeld van mijn kant is dat ik heel graag een kortharige windhond wil (sommige ruwharen zijn iets makkelijker) maar ik heb zelf cavia's en ik wil een hond die goed luistert en veel los kan. Ondanks dat de rest van de eigenschappen perfect passen ben ik toch gaan twijfelen om een windhond te nemen.

Dat lijkt me :)*
Een windhond zal de cavia negeren, tót die een keer losloopt en dan niet :D
Tenzij het geen windhond is maar een GoldenRetriever met een ander uiterlijk.

Terug naar het topic is het probleem dat het ´veneteren´ door schokkend kortzichtige lijnteelt gaat waardoor de genetische variatie wordt gelimiteerd tot één iggeteelde familie.
Bij ´veredelen´ hoort ´uitval´. Er MOETEN dan pups worden afgemaakt en anderen gesteriliseerd, opdat alleen de gezonde exemplaren met de gewenste eigenschappen overblijven.
Dat lijkt cru maar alles verkopen en mee verder fokken is pas écht gemeen, want leidt tot een raspopulatie zielige honden met een gehandicapte levenskwaliteit.

Het is een behoorlijk zielig wereldje wat dit doet.
Het wordt geïllustreerd door ´De Pharao Hond´.
Dat is gewoon een middenslag Podenco van Malta. Een ras wat je van Portugal tot Italië terugvindt en waarvan er hier in Andalucía duizenden zijn.
Britse kynologen echte zitten in de gevestigde orde en hebben er een fraaie draai aan gegeven. Het stamboek is gesloten met een heel smalle genetische basis en de identieke honden in andalucía worden niet ´erkend´....
Alleen al de keuze van de naam zegt alles.
Het ís een midddenslag gladhaar Podenco van een oergezonde ras wat rond de hele Middellandse Zee voorkwam en bijna overal nog voorkomt, maar nee het is nu een fragiel ras.

Je kan zo´n hond hier voor heel weinig kopen; van bejaagde ouders en met niet FCI erkend afstammingspapier of via de rasvereniging een ´erkende´ Pharao Hond van een erkende fokker; uiteraard voor meer geld.
Het kunstmatig creëren van een ´ras´ geeft een illusie van exclusiviteit en levert geld op.
De honden van een dergelijk genetisch geïsoleerd ras zullen heel snel in gezondheid achteruit gaan omdat de kynologen niet aan uitval doen; dat is als geld verbranden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:10

Huertecilla schreef:
[Net hier op Bokt iemand die een Podenco gekocht heeft en dan verwacht dat het die niet fors uit hoeft en vij makkelijk los kan.

Haha omdat je even op je plek gezet wordt in mijn topic ([BB] Ohh ik kan niet wachtten.. Podenco pups zijn geboren!!) ga je hier maar verder? Ik heb nu geen tijd om op je onzin te reageren, zal ik vanavond wel doen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 13:16

Mariska_28 schreef:
Huertecilla schreef:
[Net hier op Bokt iemand die een Podenco gekocht heeft en dan verwacht dat het die niet fors uit hoeft en vij makkelijk los kan.

Haha omdat je even op je plek gezet wordt in mijn topic ([BB] Ohh ik kan niet wachtten.. Podenco pups zijn geboren!!) ga je hier maar verder? Ik heb nu geen tijd om op je onzin te reageren, zal ik vanavond wel doen...

en ik had geen zin om op de tunnelvisie kynologen-onzin op het podenco-pup topic te reageren.
Doe je voordeel met de rasinfo die ik daar gedeeld heb. Of niet.

Hier ben je off topic. Heb je wat toe te voegen over waarom het boekje ´geheim´ is? Ah, dat doe je al :)*
Bedankt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:09

Ik zou nog even reageren... Nou ja, de fokker van mijn pup in dit geval.. Zij heeft zich meer verdiept in de podencorassen en fokkerij in het algemeen dan menig ander..

Het zijn niet de britten die er pharaoh hound van hebben gemaakt maar enkele duitsers die het ras op Malta hebben ontdekt, de pharoh hond is inderdaad een podenco ras, maar specifiek onstaan op malta en hebben een geheel andere jachttechniek dan de andere podencorassen. Overigens is het GEEN fragiel ras maar zijn er wel lijnen die puur op exterieur gefokt worden, overigens jagen deze honden ook nog steeds als ze de kans krijgen.

Wist je trouwens dat die middenslag uit andalusie waar jij het over hebt , de podenco andaluz mediana is? een erkent ras in spanje, een ras waar veel serieuze mensen voor hebben gestreden om het erkent te krijgen zodat het niet ten onder ging in de mengelmoes van podenco achtige jachtkruisinkjes die de laatste jaren helemaal "hip"zijn onder vele spaanse jagers, een ras overigens met een totaal andere bouw en jachttechniek dan de pharaohhond.

Vergeet niet dat al deze rassen in een ander gebied minder goede jagers zijn dan in het gebied waarvoor ze zo gefokt zijn, is toch nogal wiedes nietwaar? Dat heeft niets met het niet kunnen van de hond zelf te maken maar puur met het niet uit de voeten kunnen op een ander terrein.
Maar goed als je je echt zou verdiepen in de podencorassen, hun standaarden, jachttechnieken maar bovenal hun geschiedenis, dan had je dit allemaal wel geweten, blijkbaar interesseert het je geen biet terwijl je anders pretendeert, maar dan had je wel open gestaan voor de waarheid ipv als een gefrustreerd jongetje overal tegen aan te schoppen en geen weerwoord verwacht of wil horen.

En hoe moet men "voordeel doen met de rasinfo die jij daar gedeeld hebt"? als het de verkeerde info betreft?

Hoe kom je erbij dat dat boekje geheim is? Dat boekje heb ik trouwens, en het is van de zotte dat je alle rassen over 1 kam aan het scheren bent. in diverse discussies over het wel en wee van bepaalde rashonden komt dit boekje regelmatig naar voren binnen de kynologie , het is dus niet geheim, het is alleen erg moeilijk aan te komen omdat het niet meer uitgegeven wordt.

Wist je trouwens niet dat de werkhonden ,ook in spanje, dmv nauwe inteelt zijn onstaan en nog steeds zo gefokt worden? dat geldt overigens voor alle rassen en ook geen ras indien het een bepaalde werkhonden kruising betreft.( denk aan politiehonden of de kruisingen in rehalas )
De juiste selectie is de sleutel tot succes van gezonde ( ras ) honden en dat veel fokkers van bv duitse herders, bulldoggen e.d. daar de mist in zijn gegaan betekent niet dat dat voor alle rassen zo is. inteelt of outcross doet er niet eens toe, als je maar weet waar je mee bezig bent. Er zijn ook zat ongezonde kruisingen want bepaalde erfelijke afwijkingen zijn gewoon erfelijk en niet specifiek rasgebonden.

je intentie is goed, maar je hebt er niet voldoende verstand van om daadwerkelijk te weten waar je het over hebt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:02

Mariska_28 schreef:
De juiste selectie is de sleutel tot succes van gezonde ( ras ) honden en dat veel fokkers van bv duitse herders, bulldoggen e.d. daar de mist in zijn gegaan betekent niet dat dat voor alle rassen zo is. inteelt of outcross doet er niet eens toe, als je maar weet waar je mee bezig bent. Er zijn ook zat ongezonde kruisingen want bepaalde erfelijke afwijkingen zijn gewoon erfelijk en niet specifiek rasgebonden.

Selectie alleen is zwaar onvoldoende. Dat is nu wel ruimschoots bewezen.

Outcross en veredelen is de methode.
Dat gebeurt niet. Geen van twee.

De outcross is verboden door allerlei fancy rasjes* en kleurslagen te scheiden = versmalling van de genetisch variatie.
Bij veredelen hoort uitval. Hetzij door afmaken hetzij anderzijds uitsluiten van de fok. Dat gebeurt ook niet.
Het resultaat is verankeren van genetisch afwijkingen in het ras.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord wat goed uitlegt waarom het niets gaat worden met de kynologen aan het roer.
Informeren is als stenen in het drijfzand gooien. Met negeert gewoon alles wat niet in het straatje past; wíl niet weten wat men niet weet en waar geen wil is, is geen weg.

Het boekje van het Min.v.Landbouw is in 1988 uitgegeven omdat er een groot en breed probleem was gesignaleerd. Toen was het al erg.
Dat probleem is alleen maar groter geworden door het hokjesdenken en korte termijn gewin.
Bekijk de uitzending van Zembla eens. De link staat in dit topic

*met de Podencos als |( voorbeeld; vérreweg grootste genenpoel van een homogeen mediterraan type hond wordt buitengesloten 8)7
De FCI wil de andalusische podencos niet erkennen omdat ze hetzelfde zijn als de reeds opgenomen slagen. Terecht, want ze zíjn hetzelfde :)* +:)+
Óók echter niet opnemen omdat het de gevestigde hokjes omgooit, de zelfverzonnen exclusiviteit aantast en daarmee ontzegt ze de ´rassen´ genetische variatie |o
Het verhaal van de rashondenfokkerij.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:24

Deels heb je gelijk hoor,betreft sommige fokkers die puur fokken voor het oog en daarbij alles uit het oog verliezen met alle gevolgen van dien, maar je scheert vervolgens iedere fokker en elk ras over 1 kam ,en gaat voorbij aan de geschiedenis van diverse rassen en aan de fokkers die wel serieus bezig zijn met de rassen en op een heel goede manier. Je praat over tunnelvisie maar hebt zelf niet door in wat voor smalle tunnel je zelf bevindt met je uitspraken. Ik quote jou: "Met negeert gewoon alles wat niet in het straatje past; wíl niet weten wat men niet weet en waar geen wil is, is geen weg." Dat is erg op jezelf van toepassing

Het maakt mij niet uit hoor dat je er zo over denkt, het is alleen wel jammer dat je zelf negeert wat niet in je straatje past, niet verder kijkt dan je neus lang is en ook nog eens denkt dat wat jij pretendeert te weten het enige juiste is en dat de rest van de mensen maar sukkels zijn die het allemaal fout doen.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:33

Interessant topic HC, sinds ik in de wereld van de werkende (en dit is de crux) bordercollies ben beland houdt me dit nogal bezig. Het is al laat (en moet nog even met de honden naar buiten), dus ik zal binnenkort eens een wat uitgebreidere reactie schrijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:45

Yamcha schreef:
Is het niet idioot, dat een paar honden die absoluut iets toe zouden voegen niet goedgekeurd worden?
Bij Raphi werd het mij ook afgeraden om ermee te fokken omdat er weleens kleine raphi's en Beau'tjes van kunnen komen en dat zijn geen beginnershondjes...... what the........ dat waren Duitse Herders in de eerste plaats al niet.......

Tenslotte zitten we met z'n allen wel te wachten op een DH die zover door de poten zakt dat ze wel van rubber lijken als hij loopt. Dat is tenslotte ook veel minder erg dan een hond die 5cm te klein blijft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 01:07

Kuggur schreef:
Interessant topic HC, sinds ik in de wereld van de werkende (en dit is de crux)

Functie als selectief criterium :)*
Zelfs op maar iest langer dan korte termijn is dan genetische variatie een randvoorwaarde omdat anders de lichamelijke functionaliteit een bom onder het geheel legt.
So what als de hond een half verkeerd staand oor heeft of een te bont vlekje?!
Een herdershond die niet meer kan herderen ;) is niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 01:32

Yamcha schreef:
Als ik een Border Collie koop, wil ik er een die kan drijven, die geschikt is als boerderijhond, niet een hond op een kleedje achter de kachel.

Laat ik nou hiervan honden kennen die net zo goed een haardkleedje kunnen immiteren als 2-3000 schapen uit de heuvels kunnen halen of zich voor de international kwalificeren. Al zijn dat wel isds borders en geen NL inteelt showlijnen.
Mariska_28 schreef:
Wist je trouwens dat die middenslag uit andalusie waar jij het over hebt , de podenco andaluz mediana is? een erkent ras in spanje, een ras waar veel serieuze mensen voor hebben gestreden om het erkent te krijgen zodat het niet ten onder ging in de mengelmoes van podenco achtige jachtkruisinkjes die de laatste jaren helemaal "hip"zijn onder vele spaanse jagers, een ras overigens met een totaal andere bouw en jachttechniek dan de pharaohhond.
Gebruik bepaald dus fokwaarde. Met de goede honden fok je en de slechte schiet je achter de schuur dood. Krijg je gezonde werkhonden van, maar je moet inderdaad geen emotionele band hebben met honden die zich niet bewezen hebben of ziek blijken. Ik krijg soms van die hitler associaties bij dat strak en fanatisch vasthouden aan binnen ras/bloedlijnen en pietluttige beschrijving blijven wat bij veel rassen zo gebruikelijk is. Al het zuiver is altijd superieur en kruisingen zijn altijd minderwaardig gepraat is ronduit beangstigend en kortzichtig. Laat ajb de verschillende rassen weer geselecteerd worden op geschiktheid voor het oorspronkelijke fokdoel door bv werktesten ipv modeshows.

Als we dan ook nog de mensheid een beetje gezond verstand kunnen aanleren op school komen we misschien nog eens ergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:32

anneliesdj schreef:
Yamcha schreef:

Tenslotte zitten we met z'n allen wel te wachten op een DH die zover door de poten zakt dat ze wel van rubber lijken als hij loopt. Dat is tenslotte ook veel minder erg dan een hond die 5cm te klein blijft.

Is ook :j

Ook veel minder erg dan een hond met een vlekje :j
Helemaal super dat de karakters er totaal uitgefokt worden, dat je een herder overhoudt die niet meer kan 'herderen'.
Huertecilla schreef:
So what als de hond een half verkeerd staand oor heeft

Daar maak ik me dan wél weer druk om...... omdat een oor dat niet wil gaan staan (als het in de rest van de bloedlijn ook voorkomt) wijst op meer afwijkingen in het skelet...... en dan moet je geen oortjes gaan plakken (heb het gezien hoor, op shows, hond komt aan met een hangend oor, en even later staat het keurig rechtop, rara hoe kan dat??) maar die lijnen uitsluiten......
ik ken een lijn waarbij dat meer dan gemiddeld voorkomt, en voilà, óók HD, rugproblemen, elleboogproblemen......

Dan hoef je niet gelijk je zieke hond af te schieten (hoewel, als hij daardoor niet meer kan functioneren is het misschien nog wel zo diervriendelijk om dat te doen) maar wél eerlijk zijn: geen oortjes plakken, maar de lijn uitsluiten, uitzoeken waar het vandaan komt, en er niet meer mee fokken, zulke honden moeten geen nakomelingen krijgen en nestbroers en zussen, halfbroers en zussen ook niet.......

tamary schreef:
Ik krijg soms van die hitler associaties bij dat strak en fanatisch vasthouden aan binnen ras/bloedlijnen en pietluttige beschrijving blijven wat bij veel rassen zo gebruikelijk is.

Ik ook, en ik vind het kortzichtig ook, een ras heeft in de eerste plaats een functie, daar zijn ze voor gefokt, en daar moet je imo aan vasthouden, dát is je fokdoel. Sterke, gezonde honden, die kunnen doen wat ze moeten doen, en het graag willen ook. Een leuk uiterlijk is een plus, maar niet je eerste doel. Een goed gefokte (DH dan in mijn geval) vind ik sowieso mooi.
Vind het hele werk- en showlijnen verhaal ook grote nonsens, hou toch op met die showlijnen, fok honden waar ze voor bedoeld zijn. Een herder om te herderen, en niet een doorgefokte neuroot die alleen nog maar in een mouw wil hangen, en alleen gehouden kan worden in een kennel, omdat het beest te zot en te neurotisch is om de baas gezelschap te houden (wat óók het doel is van een herdershond) óf een hond die met de beste wil van de wereld niet meer kán herderen, omdat zijn lijf het niet toelaat, en hij zowat door z'n poten zakt, en niet eens normaal rechtuit kan lopen......

Ik chargeer, dat weet ik. Ik weet ook, dat er kynologenfokkers zijn, die heel goede, fijne, gezonde honden fokken, en guess what, die vinden het hele show/werklijnengebeuren ook grote nonsens........ :)* die willen gewoon een gezonde hond, die kan wat hij wil en wat hij moet.

En dat criterium geldt imo voor alle rassen. Wat heb je aan een Border, die niet wil drijven...... een béétje Border hoef je het niet te leren ook. Die komt op een veld met hindernissen voor behendigheid, en pist tegen een paaltje, en die tilt zijn poot op bij een hindernis bij flyball, maar die ziet een kudde schapen, en drijft ze bij elkaar, zonder dat ooit iemand hem geleerd heeft hoe dat moet...... dat zit erin, dat kan hij, en hij vindt het gewéldig, hij wil ook best flyballen, en slalommen, maar drijven is het mooiste wat er is voor een Border die voor het werk wordt gehouden.......

Soms denk ik dat we behoorlijk van het padje af zijn in de fokkerij......