Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

en dan het liefst die ik aan heb gehad naar de paarden... die bietst hij uit de wasmand en speelt er nu al een volle dag mee... Dus kong eruit, sok erin
Ze zijn inderdaad allebei snel hun concentratie kwijt, én ik weet niet zo heel goed hoe ik daarmee te werk moet gaan, hoe ik het ze zo moet leren dat ze er echt goed in worden en het leuk vinden. Maar ik vind het wel het proberen waard. Ze halen overigens allebei hun neus op voor water, maar we hebben het ook nog niet echt met ze gedaan, omdat er niet echt veel fijne en in ons geval veilige plekken in de buurt zijn waar je in het water mag komen met de hond. Of ik moet ze niet kennen 
janouk schreef:Ik denk dat je het in de soort beweging moet zoeken. Alleen wandelen is geen echte uitdaging voor een jonge hond. Je moet hem prikkelen met activiteiten die hij leuk vindt, waar hij zich voor moet concentreren en waar hij zijn energie in kwijt kan. En dat verschilt per ras. per leeftijd en per hond.

dan is het weer tijd voor zijn stok... en nu dus sok
loulou schreef:janouk schreef:Ik denk dat je het in de soort beweging moet zoeken. Alleen wandelen is geen echte uitdaging voor een jonge hond. Je moet hem prikkelen met activiteiten die hij leuk vindt, waar hij zich voor moet concentreren en waar hij zijn energie in kwijt kan. En dat verschilt per ras. per leeftijd en per hond.
hier ga ik in mee
je zult meer uitdaging voor de honden moeten zoeken, een hond moet ook psychisch bezig gehouden worden.

En ze hebben ook genoeg ruimte.
Sassol schreef:Dat klussen zou heel goed kunnen! Ze kunnen namelijk ook gaan slopen van stress. En dan zijn banken e.d. als eerste aan de beurt is mijn ervaring.
Wat extra uitdaging kan zeker geen kwaad, maar als het zo sporadisch is lijkt me het inderdaad niet dat het komt door te weinig uitdaging.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze nog redelijk wat energie hebben en dat als jullie buurman gaat klussen, ze dus ook meer energie hebben om in de stress te schieten.
Misschien even aan de buurman vragen of hij de volgende keer wilt laten weten als hij geklust heeft met herrie? Als er dan gesloopt is, is het mysterie opgelost
Pentax schreef:Hond van mijn moeder is er trouwens over heen gegroeit, die at de banken op in de puppytijd. Hij is nu 2.
Oja en insmeren met azijn wilt ook wel.
Verder kun je er wel op trainen, door het meubilair toe te eigenen met lichaamstaal, maar dat is wat moeilijk uitleggen.