hoe kan ik zorgen dat het slopen stopt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

hoe kan ik zorgen dat het slopen stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 11:27

Wij hebben 2 honden, een van bijna 9 maanden en een van ruim een jaar.
Onze oudste (naala), heeft tot we onze Tyson kregen, altijd alleen los in de kamer gelegen als wij weg waren en dit ging altijd erg goed. Ze sloeg niet aan, maakte niks kapot, deed niks binnen... Tot we onze Tyson erbij kregen, alles bleef goed gaan behalve dat ze begon te slopen, maar niet constant...

De bank heeft nog maar 1 leuning en we hebben er nu maar een grand-foullard overheen gegooid, ziet er leuk uit dus dat is niet zon heel groot probleem. Overigens, komt ze er nu ook niet meer aan.
Ze heeft een gat in de muur boven de bank gekrabt/gebeten. Nu is dat een kalkmuur met een laag stucwerk erover, dus is dat prima te repareren zonder dat je er nog wat van ziet (alleen wij weten waar het zit dus zullen wij er best nog wat van zien).
Ook heeft ze bij diezelfde muur onderaan op het hoekje, in de hoek zitten bijten waardoor het stucwerk er ook vanaf is.
We hebben toen besloten de grootste bench die er is te kopen en ze daar samen in te laten en dat gaat heel goed. Ze hebben voldoende ruimte (zijn maar heel klein) en we hebben hem zo neergezet dat ze de in de bench en de keuken kunnen als we wat langer wegzijn. Nu kwam ik vanochtend thuis vanaf mijn paard, en heeft ze in de keuken de hoek van het keukenkastje te grazen genomen. Ook dit is te vervangen/repareren, maar ik baalde natuurlijk wel!
Ik vraag me vooral af hoe het komt en hoe ik haar kan helpen. Ik neem aan dat ze het doet omdat ze zich niet fijn voelt.

Overigens zit er tussen de slooppogingen steeds een aantal maanden, gemiddeld 2 a 3.
Ik heb nog gedacht dat het misschien met loopsheid te maken kon hebben, maar daar is geen patroon in te vinden.
Ze hebben altijd runderhuid botjes om op te kouwen, sokken en 2 flossen om aan te trekken of op te bijten, en wat piepspeeltjes, maar met dat laatste doen ze niet veel mee. De rest wel, heel fanatiek zelfs!

Even over thuis/niet thuis: Maandag tm donderdag: rond 6 uur gaan ze mee uit, ik ga rond half 7 weg, mijn vriend rond 7 uur. Tussen de middag worden ze uitgelaten en krijgen ze even aandacht (spelen, knuffelen). Rond 5/half 6 komen we weer thuis, dan gaan ze lang mee en vervolgens zijn wij eigenlijk altijd de hele avond thuis (of in ieder geval mijn vriend, ik zorg savonds voor mijn paard, ben dan 1 tot 2 uur weg). savonds laat gaan ze nog een keer mee. Ze slapen met ons mee boven en vinden dat heerlijk. Grofweg zitten ze dus 4 dagen van half 7 tot 5 in de keuken met openstaande bench en komen er tussen de middag uit.

Vrijdag tm zondag ben ik de hele dag thuis, met uitzondering van de tijd die ik op stal ben (zon 2 uurtjes), dat is dan sochtends meestal, maar soms ook savonds en dan is mijn vriend thuis.
We spelen met ze, gaan ermee naar het bos, hebben zon stok met bal die zeer regelmatig meegaat zodat ze zich lekker kunnen uitleven.

Nu vraag ik me af: kan ik nog iets doen om ervoor te zorgen dat ze niet meer de muren sloopt? Ze doet het altijd als we niet thuis zijn, dus ik straf haar er niet voor als ik thuiskom, dat vind ik niet eerlijk.
Mist ze iets in voer (dan denk ik even aan de kalkmuur), moeten we ze nog meer/intensiever entertainen? Moeten we toch proberen om meer thuis te zijn (overigens werk ik van die dagen ook weleens thuis), hebben jullie nog tips?

Ik hoop dat ik ervoor kan zorgen dat het slopen overgaat (en niet zozeer wat betreft mijn spullen, want die zijn vervangbaar, maar puur voor mijn hond).

edit: typfout & verduidelijkt

Wennii

Re: hoe kan ik zorgen dat het slopen stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 08:18

Is er helemaal niemand die toevallig een tip heeft voor ons?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:39

Slopen bij jonge honden gebeurd meestal uit verveling.

Ik vind van 7 tot 5 best lang voor 2 redelijk jonge honden. Maar toch moet er de dagen dat er gesloopt is iets anders zijn geweest. Het zou kunnen helpen om ze met wandelen mentaal veel meer bezig te houden. Zeker als ze maar 2x eventjes kort uit kunnen, en voor de rest alleen thuis zijn, moeten ze mentaal gewoon moe zijn.

Snoepjes verstoppen voor je weggaat zorgt ervoor dat ze nog even bezig zijn én dat ze hun neus gebruiken, waar ze rustiger van worden.

Maar wat was er die dagen anders dan anders? (aangezien je zegt dat het dus maar heel af en toe gebeurd)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:14

Ja, helaas is het lang (vind ik ook hoor!!!), maar het kan nu even niet anders (hoop volgend jaar wat minder uren of wat meer thuisuren te kunnen gaan werken, als het goed is, is dat geen probleem, maar dat kan pas vanaf januari). En ze gaan niet zo heel kort uit hoor, een half uur zeker, ook tussendoor, mijn moeder is daarna nog een ongeveer een uurtje in huis altijd.

Snoep verstoppen is misschien wel een hele goede, alleen is daar in de keuken natuurlijk iets minder mogelijkheid voor. Ik heb wel wat kongspeelgoed, maar ookal weten ze dat er snoep uitkomt, ze doen daar niet zoveel mee, ze laten dat al snel voor wat het is, ook al zit er nog snoep in... Ze zijn vooral gek op hun kauwstaven en flossen.

Ik kan dus echt niet bedenken wat er anders is. Het enige wat me nu net te binnen schiet is dat onze buurman altijd thuis is en die overdag nog weleens wil klussen in zijn huis, misschien dat hij daarmee bezig is geweest op die dagen? Boren enzo? Zou het kunnen dat ze van dat geluid last hebben> Als wij thuis zijn en hij is bezig reageren ze er wel op..

Misshcien dat eens navragen... thnx voor je reactie in ieder geval

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:19

Kan je ze niet meenemen naar stal? Dan hebben ze weer eens een andere omgeving en kunnen ze ook lekker spelen. Of zou dat niet goed gaan met Jimmy en Charlie? Fleur die nam haar hond toch ook wel vaak mee.
Ik zou ook zeggen dat ze wat uitdaging missen, fysiek of mentaal. Idd zo'n kong, jammer dat ze daar weinig mee doen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:29

Nou ik denk wel dat het goed zou gaan met jimmy en charlie hoor, maar ik moet ze constant in de gaten houden, want ze luisteren nou nog niet echt geweldig hihi... Wes zou wel mee kunnen komen dan, maar dan moeten ze toch aan de riem blijven, want als ze daar de weg op schieten en je ziet hoe hard ze daar rijden, dat vind ik toch wel eng... We zijn wel aan het oefenen met komen en in de buurt blijven, maar gaat nog niet altijd vlekkeloos dus durf ik ze eigenlijk alleen los te laten smiddags in het bos... En wes ook :)

Ik vind het alleen dus moeilijk wat ik ze kan geven aan extra uitdaging, ik heb weleens zitten denken aan van die puzzels, maar ik vraag me ook af of ze daar iets mee doen... En ik denk, zeker de oudste, dat als die doorheeft hoe het werkt, ze er in no-time mee klaar is en de kleinste al snel niks meer heeft...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:34

Gelukkig is het maar heel af en toe, het is nog maar 4 keer geweest in totaal, en het is ook allemaal te repareren/vervangbaar. Over het algemeen slopen ze dus eigenlijk ook niks, het is maar heel sporadisch. Ze spelen wel veel want alle speeltjes liggen op een andere plek als we thuiskomen en de kauwstaven gaan er ook goed doorheen, dus ik denk wel dat ze over het algemeen elkaar goed bezig kunnen houden. Ze hebben in de keuken ook plek genoeg om te spelen, omdat ze zo klein zijn kunnen ze er makkelijk stoeien. Ik denk dat als het echte slopers waren we ook kussens en dekens (die in de bench liggen) om de week konden vervangen, maar dat is dus niet zo. Dus dagelijks zichzelf vervelen zullen ze niet doen denk ik.
Heb overigens van het weekend een nieuwe liefde van onze kleinste ontdekt: sokken :) en dan het liefst die ik aan heb gehad naar de paarden... die bietst hij uit de wasmand en speelt er nu al een volle dag mee... Dus kong eruit, sok erin :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:48

Ik denk dat je het in de soort beweging moet zoeken. Alleen wandelen is geen echte uitdaging voor een jonge hond. Je moet hem prikkelen met activiteiten die hij leuk vindt, waar hij zich voor moet concentreren en waar hij zijn energie in kwijt kan. En dat verschilt per ras. per leeftijd en per hond.

Ik heb 2 Labradors; de ene vindt het geweldig om lange sporen uit te werken en kan zijn energie kwijt in het speuren. De andere kan zich daar niet op concentreren. Die vindt het veel uitdagender om een 'slachtoffer' op te sporen door te "rivieren": zelfstandig een stuk bos afzoeken naar een "slachtoffer".
De eerste hond vindt het zalig om ballen te apporteren, liefst over het water dat hij flink kan zwemmen, terwijl de ander juist het veel fijner vindt om met de frisbee bezig te zijn op het veld.
Dus goed zoeken wat jouw honden aan het werk zet en flink moe maakt (afhankelijk van de mogelijkheden van hun leeftijd), dan zijn ze in de uurtjes alleen "lekker moe" en vervelen ze zich minder. Dan wordt het slopen door verveling ook veel minder.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:57

Dat is wel een idee, ze zijn allebei gek op de stok met tennisbal erin, waarmee je echt heel ver kunt gooien (nou ja, mijn vriend dan, ik ben een beetje een kluns daarmee haha). Die nemen we echt heel vaak mee naar het bos of we gaan naar het veld. Gooien met stokken vinden ze ook super, en die liggen altijd overal wel hier in het park.

Speuren heb ik eigenlijk nog nooit echt geprobeerd, omdat ik én ervan uitging dat ze er niet zoveel aan zouden vinden omdat ze het hele gedoe met die kong ook niet echt cool vinden :) Ze zijn inderdaad allebei snel hun concentratie kwijt, én ik weet niet zo heel goed hoe ik daarmee te werk moet gaan, hoe ik het ze zo moet leren dat ze er echt goed in worden en het leuk vinden. Maar ik vind het wel het proberen waard. Ze halen overigens allebei hun neus op voor water, maar we hebben het ook nog niet echt met ze gedaan, omdat er niet echt veel fijne en in ons geval veilige plekken in de buurt zijn waar je in het water mag komen met de hond. Of ik moet ze niet kennen :)

edit: overigens had ik al wel aangegeven dat ze dus eigenlijk maar 4 keer gesloopt hebben in al die tijd... Dus of dat echt uit verveling is weet ik dan ook weer niet, want verder slopen ze nooit iets van spullen oid... Alleen de bank toen 1 keer, maar toen waren ze ook nog wel echt heel klein, en de muur, en nu dan laatst het kastdeurtje...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:01

Wat voor honden zijn het eigenlijk? Of heb ik daar overheen gelezen :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:05

janouk schreef:
Ik denk dat je het in de soort beweging moet zoeken. Alleen wandelen is geen echte uitdaging voor een jonge hond. Je moet hem prikkelen met activiteiten die hij leuk vindt, waar hij zich voor moet concentreren en waar hij zijn energie in kwijt kan. En dat verschilt per ras. per leeftijd en per hond.

hier ga ik in mee

je zult meer uitdaging voor de honden moeten zoeken, een hond moet ook psychisch bezig gehouden worden. :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:10

ohnee had ik er niet bijgezet :)
oudste is naala (1 jr en 3 mnd): JR black & tan, maar wel een nepperd volgens mij. Voor een JR is het nu eigenlijk wel een heel rustig hondje, geniet er intens van om heel de avond op schoot te liggen, maar een potje rennen slaat ze dus ook echt niet af. Als pup was ze wel heel (lees: HEEEEEUUUUL) druk, echt geen pup uit een boekje, wou niet slapen, beet echt constant echt hard in je vingers, niet echt standaard puppy bijten. Maar die is echt omgeslagen naar de allerliefste knuffel die je je kunt voorstellen.

jongste is tyson (ruim 8 mnd): JRx??, kopje heeft veel weg van een boomer, maar hij is wel best een rustig hondje. Hij is met spelen naar naala toe erg dominant, pakt alles af om het vervolgens gewoon ergens neer te gooien en zij vind dat allemaal prima, laat hem maar een beetje doen. Hij luistert wel het beste van de twee, naala is een beetje eigenwijs :)
Tyson kan uren met zijn kauwstaafje in de bench liggen of aan de andere kant van de bank, die is wat dat betreft wat meer op zichzelf, hij houdt wel van knuffelen, maar is daar wel sneller mee klaar :) dan is het weer tijd voor zijn stok... en nu dus sok :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:11

loulou schreef:
janouk schreef:

hier ga ik in mee

je zult meer uitdaging voor de honden moeten zoeken, een hond moet ook psychisch bezig gehouden worden. :j

dat snap ik, en we zijn vooral thuis ook veel bezig met spel, maar ik vond het dus wat moeilijk om te bedenken wat ik dan nog meer kon doen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:20

Ik volg het even..Maar inderdaad de hele dag weg is wel lang voor 2 jonge honden..

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:22

Bekend, mee eens en dat gaat ook veranderen, maar helaas kan dat nu even niet.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:24

In ieder geval vast bedankt voor de tips allemaal. Ik ga eens overleggen met mijn vriend vanavond en de komende tijd uitproberen met andere activiteiten. Ben al op internet aan het zoeken en heb al wel wat dingetjes gevonden over speuren e.d.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:35

Wen_en_Jelle schreef:
Bekend, mee eens en dat gaat ook veranderen, maar helaas kan dat nu even niet.

Dat begrijp ik hoor..Gelukkig zijn ze met zn tween dat is al veel prettiger..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:41

Als je de mogelijkheid hebt, waarom die je ze dan niet van 7-5 in een pension, waar ze met soort genootjes kunnen spelen?
Daarnaast (weet niet of je het al doet) is het verstandig om ze iets te kluiven te geven, goed voor het gebit, tegen verveling en als afleiding.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:47

ja dat is waar. Gelukkig kan ik nu ook al af en toe een dag of dagdeel thuiswerken dus zijn ze ook niet altijd meer alleen zo lang, maar soms nog wel 4 dagen. ik ben ook blij dat mijn moeder tussen de middag 1.5 uur vrij kan maken om naar ze toe te gaan, anders zou ik zeker wel een uitlaatservice oid regelen, maar heb dan we liever dat zij het doet :) En ze hebben ook genoeg ruimte.

Had ook al eerder geschreven dat ze maar heel zelden slopen en dat er zeker 2 maanden tussen zit iedere keer. Verder slopen ze nooit wat, spelen heel veel (heb een week lang een webcam gehad en dan zie je ze lekker spelen, stoeien en ook wel slapen natuurlijk) en hebben het op zich best naar hun zin.

Alleen ik zou natuurlijk wel graag straks wat meer thuis kunnen zijn en dat kan dan ook. Als het goed is zijn ze dan alleen nog 5 ochtenden alleen, tot een uur of 1, dus dat scheelt heel veel.
Dan ben ik ook wel heel blij hoor!

@shahazai: In een pension spelen ze ook niet van 7 tot 5 buiten, maar zitten ze ook een gedeelte van de dag in een kleinere ruimte als ze nu hebben, datzelfde gedeelte van de dag... Ze zijn al met zijn tweeen, dus soortgenootjes hebben ze natuurlijk al wel. Daarnaast hebben ze altijd van alles te kluiven, dat staat ook vermeld in de op en daarna ook nog volgens mij.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:54

Je moet een hond geestelijk en/of lichamelijk werk geven. Lichamelijk werk zou ik pas doen als ze een jaar (liefst 1,5) of ouder zijn. Maar je kunt ze wel stimuleren door een hond commando's te leren.

Ik merk aan mijn eigen hond dat ze na een uur trainen (nadenken/concentreren) net zo moe is als na 3 uur stevig wandelen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:57

Dat klussen zou heel goed kunnen! Ze kunnen namelijk ook gaan slopen van stress. En dan zijn banken e.d. als eerste aan de beurt is mijn ervaring.

Wat extra uitdaging kan zeker geen kwaad, maar als het zo sporadisch is lijkt me het inderdaad niet dat het komt door te weinig uitdaging.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze nog redelijk wat energie hebben en dat als jullie buurman gaat klussen, ze dus ook meer energie hebben om in de stress te schieten.

Misschien even aan de buurman vragen of hij de volgende keer wilt laten weten als hij geklust heeft met herrie? Als er dan gesloopt is, is het mysterie opgelost :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:58

Klopt en dat doen we thuis ook heel veel. Ze kennen al best wel wat dingetjes, maar omdat ze met zijn tweeen zijn leiden ze elkaar af en duurt het soms wat langer, maar dat vinden ze wel heel leuk. Zit, af, pootje geven, rondje draaien, ik wil nu kijken of ik ze kan leren omrollen. Heb net even geprobeerd of ze echt zoeken naar een koekje leuk vinden en ze vonden het prachtig! Dus daar gaan we nu ook mee verder.

En inderdaad, fysiek moeten we nog wel een beetje mee oppassen, zeker met de jongste, dus wandelen we ook nog niet veel langer als een uurtje. Hij is dan helemaal uitgeteld en naala rent dan zoveel heen en weer dat zij ook hartstikke moe is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:00

Sassol schreef:
Dat klussen zou heel goed kunnen! Ze kunnen namelijk ook gaan slopen van stress. En dan zijn banken e.d. als eerste aan de beurt is mijn ervaring.

Wat extra uitdaging kan zeker geen kwaad, maar als het zo sporadisch is lijkt me het inderdaad niet dat het komt door te weinig uitdaging.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze nog redelijk wat energie hebben en dat als jullie buurman gaat klussen, ze dus ook meer energie hebben om in de stress te schieten.

Misschien even aan de buurman vragen of hij de volgende keer wilt laten weten als hij geklust heeft met herrie? Als er dan gesloopt is, is het mysterie opgelost :)

Dat ben ik inderdaad van plan om te gaan doen. Overigens heeft mijn vriend de bench nu zo in de keuken gezet dat ze én niet bij het hoekje van de muur kunnen, én niet bij het kastje. Hoekjes zijn dus nu gewoon buiten bereik. Nu maar hopen dat ze de volgende keer gewoon de kauwstaven te grazen nemen als hij aan het boren gaat ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:06

Hond van mijn moeder is er trouwens over heen gegroeit, die at de banken op in de puppytijd. Hij is nu 2.
Oja en insmeren met azijn wilt ook wel.

Verder kun je er wel op trainen, door het meubilair toe te eigenen met lichaamstaal, maar dat is wat moeilijk uitleggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:07

Pentax schreef:
Hond van mijn moeder is er trouwens over heen gegroeit, die at de banken op in de puppytijd. Hij is nu 2.
Oja en insmeren met azijn wilt ook wel.

Verder kun je er wel op trainen, door het meubilair toe te eigenen met lichaamstaal, maar dat is wat moeilijk uitleggen.

Dus elke dag de meubels insmeren omdat ze 1x in de paar maanden wat slopen? Wat een gedoe zeg :+