Wij hebben een poes die overspannen is. Sinds de komst van onze jongste telg (jong katje) is onze poes zo zwaar beledigt dat ze weigerd om in de woonkamer te komen, ze is de grootste en oudste van het stel maar ze laat zich letterlijk het kaas van het brood eten. We proberen van alles om te zorgen dat ze de rest gaat accepteren en ze s'avonds weer lekker bij ons op de bank komt liggen, maar poeslief vertikt het. Ze slaapt overigens wel bij ons op bed samen met de hond en dat doet ze nog wel steeds, maar dat komt meer dat de rest van de poezenbende ("nog) niet naar boven mogen. We zijn met haar naar de DA geweest omdat ze ook slecht at (ze krijgen allemaal uit een aparte bak eten). Nu heeft de DA ons voorgesteld om naar een kattenfluisteraar te gaan, dit hebben we gedaan ondanks dat wij hier niet in geloven maar er kwam uit dat Poes overspannen is en zich te kort gedaan voeld.
Heeft iemand tips en trucks om te zorgen dat onze poes de rest gaat accepteren?
Geen tips hier, heb zelf een kat die andere katten vermoord als ze de kans krijgt. Wel wil ik je heel veel succes wensen met het beteren van het gedrag van je kat.
Geplaatst: 09-09-11 12:55
Hoeveel katten zijn er nu in het huis? 1 of 2? Want ik begrijp dat je 1 kitten hebt en dat grote Poes hem/haar niet accepteert?
Wat zou kunnen helpen maar misschien is dat al te laat; zorg er voor dat je wat wangslijm van Poes op je vingers krijgt en smeer dit over het nieuwe katje. Dat klinkt vies en raar maar als een kat je kopjes geeft schuren ze ook vaak met hun mondhoeken langs je; je ruikt dus naar hen. Als je het katje hiermee insmeert ruikt het kleine katje vertrouwd en naar Poes.
Geloof me; dit is echt nog niet het ergste dat je kunt hebben als het gaat om een beledigde kat. Veel katten gaan spontaan sproeien/plassen of meubels kapot krabben omdat ze het er niet mee eens zijn dat er een nieuw katje bij is gekomen.
bij mij is het gelukkig ook altijd goed gedaan. Vooral veel aandacht blijven geven denk ik. Misschien even meer juist als aan de andere zodat zij wel de oudere wijze poes blijft.
jackyline
Geplaatst: 09-09-11 12:59
Hoelang heb je ze al samen dan. Het kan soms even duren voor ze het accepteren laat haar zelf maar kiezen waar ze wil zijn. Gooi de andere af en toe naar buiten zodat zij de beneden boel kan verkennen.
K_H
Geplaatst: 09-09-11 13:01
lor1_1984 schreef:
Geen tips hier, heb zelf een kat die andere katten vermoord als ze de kans krijgt. Wel wil ik je heel veel succes wensen met het beteren van het gedrag van je kat.
wow.. ik wist niet dat dat kon?? En ik die dacht dat als ons kat een cavia vangt ze al een reuzebeest heeft gedood !!
we hebben er 5, 3 kittens en 2 volwassen. Poes is onze eerste trouwe mauwende 4 voeter, 2 maand terug ongeveer is kitten 2 erbij gekomen omdat we nu vrijstaand wonen met de paarden aan huis en de muizen, molletjes enzo. Je zag Poes helemaal gek worden van alle muizen en mollen, ze wist van gekkigheid niet meer waar ze moest kijken. Door een "fout" van manlief zijn er 2 week geleden nog 3 bijgekomen een moeder met haar 2 jongen. na de komst van mutti en haar 2 jongen is Poes niet erger geworden, buiten juist veel aanhankelijker. We kunnen eigenlijk niet buiten zitten of Poes zit bovenop je. Het naar buiten gooien van het andere jonge grut kan nog niet, daarvoor zijn mutti en haar jongen er nog niet lang genoeg en wil niet dat ze weglopen. extra aandacht geven werkt ook niet, van mij moet ze vrijwel niks meer weten terwijl ze normaal niet van me weg te slaan was (dit is als ze binnen is buiten ben ik weer haar beste vriendje).
Wangslijm kan ik inderdaad wel eens proberen. We hebben het jonge spul vaak genoeg "opgesloten" in een kamer dat poes kon zien dat het nog steeds "haar" domein is. we houden haar soms ook wel eens noodgedwongen beneden, dan moet ze de andere katten zien en we hadden gehoopt dat ze ze ook zou gaan accepteren. Dan ligt ze overigens wel bij/ op ons maar wil niet lekker gekriebeld worden daar is ze te nerveus voor dan terwijl het normaal gesproken s'werelds luiste poes is als ze in huis is.
Naar vreemde katten (er lopen hier vaak genoeg katten van anderen) is ze wel ontzettend pinnig en laat er dan ook geen gras over groeien om ze heel duidelijk te maken dat ze hier niet horen, dit gedrag vertoond ze niet naar de andere katten.
nee helaas niet. we hebben ook maar 1 malig een sessie gehad, ze zit iets te ver weg voor ons om meerdere malen per week naar haar toe te gaan (bijna 2 uur rijden en moet dan minimaal 2 maal per week komen). Ben gek op ons poesebeest maar als ik dat doe kom ik thuis nergens meer aan toe.
Ik heb wel eens zo'n foto reading laten doen bij me paard. Was heel leuk en leerzaam. Sommige dingen klopten ook. Ik weet niet of je voor dat soort dingen open staan anders kan je je wat gegevens pb'en