Hoe kittens zelfstandig leren eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Hoe kittens zelfstandig leren eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:24

Eigenlijk een beetje een onnozele vraag omdat ik niet echt het idee heb dat er een manier is om ze te leren eten.
Ik laat ze nu zien waar het eten is door ze het te laten aanraken met hun bekje.
1 kitten snapt het al een week, maar de andere 2 hebben niet zo veel hersencelletjes van paps en mams meegekregen :Y)
Ze zijn nu een dikke 5 weken. We voeren ze al twee weken bij omdat ze niet meer groeiden, en mams dus waarschijnlijk weinig tot geen melk heeft.
Ze krijgen kittenblikvoer, een beetje geweekt met warm water zodat het door een spuitje kan.
En dat spuit ik dan in hun bekjes, 7/8x per dag ongeveer 6 tot 15ml per keer schat ik.
Ze vinden het heerlijk maar ze snappen niet dat ze het zelf ook kunnen opeten.
Het zal waarschijnlijk ook nog wat vroeg voor ze zijn, misschien snappen ze het volgende week wel, als ze wat ouder zijn.
Maar i.v.m. werk en andere drukte (lees beestenbende :') ) is het een stuk gemakkelijker als je gewoon een bakje voer kunt neerzetten en aanvallen maar. :Y)

Van

Re: Hoe kittens zelfstandig leren eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:46

met 5 weke moeten ze wel al zelfstandig wat kunnen eten
probeer eens wat rond het bekkie te smeren eventueel ook op de pootjes en blijven aanbieden in een bakje, niet meteen een spuit erin duwen
wat hier vaak werkt is kleine stukje ham in het bekkie stoppen of iets anders wat ze héél erg lekker vinden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:49

Gewoon kittenbrokjes neer zetten en laten staan.. als mams ervan eet, zullen de kleintjes dat ook gaan doen.. ;)
Zo leren ze wat 'hard' voer is.. want het is logisch dat ze dat niet kennen als het ze niet geleerd wordt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:51

Als bij ons kittens nog niet zelfstandig willen eten stop ik meestal een ieni-mini beetje blikvlees in hun bekkie, zodat ze zelf moeten kauwen en het proeven. het wordt een beetje een smeerboel en je moet even volhouden, maar uiteindelijk zullen ze zelf gaan eten. Wat ook wel eens helpt is wat pap maken van kittenmelk en daar wat blikvlees door heen roeren. Ook dat kun je in de bekkies smeren zodat ze het proeven.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:30

Kittenbrokjes op een groot plat bordje leggen.
Een klein water erbij en laten weken.

De kittens gaan vanzelf op onderzoek uit en leren ze zo eten.
Ik zou ze niet dwingen met een spuitje ;)

Succes met de kleintjes!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:00

Bedankt voor de reacties.
Ik heb ze vanmorgen een klein schoteltje met geweekte brokjes en wat blikvoer gegeven, dat ging er wel in.
Overigens dwong ik ze niet met een spuitje hoor, ze slurpten het zelf zeg maar uit het spuitje.
Ze deden hun bekjes open en ik spoot beetje bij beetje er wat voer in, zonder dwang.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:48

het is ze dnek ik iets te makkelijk gemaakt ;) waarom zelf kauwen als het ook vloeibaar uit een spuitje komt ?? niet meer bijvoeren met het spuitje, als ze honger krijgen gaan ze vanzelf op jacht naar eten en zullen ze er echt wel moeite voor gaan doen. beginnen met vlees, zelopen nu iets achter dus brokjes is meteen teveel van het goede

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:50

Na 2 nestjes 12 kittens die dit weekend weg gaan weet ik dat je ze gewoon bij de voerbak moet neerzetten paar x.op den duur doen ze het helemaal vanzelf.zelfs de sukkeltjes onder de kittens krijgen het vanzelf door

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:06

We hebben aardig wat nestjes abessijntjes gehad en er zitten er altijd een paar bij die het zo vatten en een paar die denken bij mama is gemakkelijker.
De moeilijke eters even vasthouden bekje open en klein beetje in het bekje smeren en zorgen dat ze het niet direct uitspugen. Duurt even voor het kwartje valt, maar met een paar dagen snappen ze het echt.

edit: wij starten altijd met deze pate
http://www.dewelpenhoeve.nl/index.php?m ... ts_id=4887

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:49

Ik denk dat ze 'lui' zijn geworden... :)
Alleen bekkie open en slikken is wel heel fijn :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:02

Wij weken altijd gewone kattenbrokjes in water
& doen er later wat melk bij (dat vinden ze lekkerder ;))

& als ze niet willen even het bekkie open brokje erin mondje dichthouden (niet te hard!)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:03

ze zijn al 5 weken, opjagen heeft geen zin dit moeten ze zelf gaan leren. brokje erin geeft protest en duurt het alleen maar langer. laat ze maar eens goed honger krijgen, een paar uur niks eten gaan ze niet dood aan en zeker succes want nu gebruiken ze hun neus om er zelf te komen en het te proberen, je zal versteld staan hoe vlug ze het oppakken als het niet meer voor gekauwd word ;)
djundjun denk dat ze jouw nu een beetje als mama zien en dus nog steeds bij jou willen eten, je hebt ze dagelijks meermaals in handen gehad door de pootjes dus de band is heel hecht en hechter dan naar moederpoes. neem een beetje afstand nu, even hard zijn voor ze ( qua eten)