Waarom maakt kat zoveel herrie bij prooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom maakt kat zoveel herrie bij prooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:15

;)
Die smiley geeft aan dat het een luchtig topic is ;)

Ik heb 2 katten, 1 HTK, een rover, komt met complete konijnen thuis, en een halve siamees, die goed zn best doet, maar een stuk minder handig is dan de HTK.
De HTK vangt zijn prooi, en eet m buiten (of binnen.....) op..
De siamees vangt zijn prooi, het liefst midden in de nacht... Komt onder luid kabaal binnen (mauw mauw maaaauuuuuwwwwww), springt op t bed (mauw mauw), maakt mij wakker (fijn!), springt van bed, en wacht bij de deuropening (mauwmauwmauw!!)
De eerste keer dat dit gebeurde dacht ik op zn minst dat er heel wat aan de hand was, tot hij me keurig naar de keuken bracht waar "zijn" vogeltje lag <3
Tja, das dan toch wel weer lief, maar waarom moet dit in vredesnaam midden in de nacht?!?! ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:17

Bekend verhaal, doet onze HTK/boerderijkat ook :') Denk iets van trots, kijk eens baasje, een echte voooogel :D

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:18

Ja hallooo waarom ben je s nachts dan ook niet wakker? Mensen zijn toch ook nachtdieren? _O-

Ze zeggen dat het een bedankje is voor de goede zorgen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:19

Hihi. Onze kat laat ze juist heel stiekem achter bij het keukenraam of bij de voordeur.
Meestal muisjes waarvan kop en lichaam netjes zijn gescheiden.
Heerlijk als je 's ochtends vroeg het huis uit stapt xD

LadyMadonna

Re: Waarom maakt kat zoveel herrie bij prooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:20

Oh, das nog niet zo erg Eefsje, die van mij gooit ze weleens naast t bed neer.... Dan kom je uit bed, blote voeren... enfin, je snapt de rest van t verhaal wel denk ik ;)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:21

Hier doen ze het zonder lawaai.
En ze leggen ze niet in huis maar in de paardenstal.

Ik kwam eens op een morgen de paarden voeren en daar lagen 7 muisjes op een rij!
Met een slapende kat op het stro.

Ik dacht ook wat lief. Maar later eens gehoord dat een kat daar iets anders over ´denkt´...
Hij gaat er van uit dat wij te dom zijn om muizen ed te vangen. Dus hij vangt ze maar zodat wij niet verhongeren....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:22

das dan toch nog steeds lief?

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:22

Ik heb 2 van die rovers, die zo ongeveer elke nacht wel wat vangen en dit luidkeels komen mededelen voor de slaapkamerdeur. Varieert van mollen tot vogels, muizen, vogeleieren en alles waar ze hun pootjes op kunnen leggen. Het allerleukste is nog een levende muis en die door het halletje jagen tot bazin midden in de nacht de zielige muis komt ontzetten ;( Mijn katten zijn vast erg dol op me als het telt als bedankje :D en nee, ze hebben geen honger, ze krijgen zat kattebrokjes

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:24

Omdat jij dan moet zeggen dat ie dat toch even mooi goed gedaan heeft! KIJK KIJKKK!!! BAAAAAAAAAAASSSS ik heb prooi! PROOI! KIJK! HIERR!
daarom dus :P

Die van ons laten het ook altijd duidelijk weten als er ergens een vliegje vliegt.. (Mieuw! Mieuwiewiew! doet de poes dan)
of een vogel langs vliegt.. (kk-kk-kkkk-k zegt de kater dan) doen ze dan (ook met sneeuwvlokjes..).
De kater doet t ook met zn lievelingsspeeltjes, dan komt ie krijsend met een bont muis aan (en die moet ik dan weggooien zodat ie m nog een keer kan 'vangen').
Tjaa.. Hoe meer jij 'mauwt' hoe meer ze gaan terug mauwen he...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:24

een van die van ons doet dat ook, maar gelukkig voor mij is het een beessie van de AH, die hebben we in elke kleur (oranje, rood, wit en blauw) en elke keer is de vangst ervan weer een genot kennelijk dus dan komt ze kermend en schreeuwend met een slachtoffer de trap af _/-\o_ :j

en natuurlijk zeggen wij dan -- goh KNAP HOOR ...
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-09-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:28

Weet waar je aan begint met een siamees! :)) Hoewel ik moet zeggen dat onze HTK luidruchtiger is als onze siamees, maar onze halve siamees spant absoluut de kroon, dus wellicht licht het aan het gemengde bloed :+

En ja, het lijkt voor jou wellicht geen belangrijke zaak, maar voor de poes is het toch een gewichtige zaak hoor, het vangen van een prooi. Weet je wel hoe moeilijk! En dat allemaal speciaal voor jou :j En wakker worden is toch geen probleem? Als zij ergens iets ziet bewegen is ze ook meteen wakker, je kan altijd, ieder moment van de dag, weer gaan slapen :j

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:33

hmmm, weer in slaap komen........ ga zelf maar eens een kwartier jagen op een gillende ( en ja ze krijsen ) spitsmuis jagen, die bij voorkeur ook nog in mijn paardrijlaarzen gaan zitten en dan kan je er een boekje bijpakken om weer in slaap te komen. Ik heb er zelfs wel eens eentje geplet met mijn tenen toen ik mijn laarzen aan wilde trekken. sindsdien keer ik ze eerst om :D
Neemt niet weg dat het heel knap is van mijn poezels uiteraard, die rijke jachtbuit. Ik heb echte graafzilla's, ze graven zelfs mollen uit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:40

Spekkie: mijn katten vangen idd ook spitsmuizen en rennen dan naar binnen vanuit de tuin. Dus ik houd een van mijn katten tegen, die laat netjes de muis vallen, ik verzet mijn voet om de kat te blokkeren, loopt de muis ook net in die richting - resultaat geplette spitsmuis, BLEHHHH en erreg jammer van mijn reddingspoging :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:50

Spekkie01 schreef:
Ik heb er zelfs wel eens eentje geplet met mijn tenen toen ik mijn laarzen aan wilde trekken. sindsdien keer ik ze eerst om :D

Ja oh dat heb ik vroeger (10-12 jaar geleden) ook een keer gehad met een hockeyschoen.. zat een levende muis in.. dus toen was ik te laat op hockey, omdat ik een muis moest 'redden' haha heeft nog in het hockeykrantje gestaan toen..
Wat nog veel erger was er zat er eens een al geruime tijd aan de stress bezweken exemplaar in een paraplu (best knap dat zo'n dier zo hoog en precies weet te springen) was een leuke verrassing op een regenachtige dag..
Had ook nog eens met de kater die we toen hadden, hele snoet onder t bloed dus ik dacht van o god! Hij is gewond.. bleek ie een (kennelijk erg smakelijke) duif door het luikje te hebben gekregen (het luikje van in een muur gemetseld met een gang van ca 20 cm, dus dat is best een karwei om door te komen met grote prooi) 2 trappen opgesjouwd en voor mijn kamer gedeponeerd te hebben (die godzijdank dicht zat, anders had ie in mn bed gelegen).
Ach ja de katten van toen waren echte jagers, we hadden een klein kerkhof in de achtertuin en het vogelasiel had een goede klant aan ons.. Helaas zijn ze er nu niet meer, nu hebben we 2 asielmonsters en ze kunnen niet naar buiten, dus moeten ze eht met de bontmuizen en beessies doen.. maar flessendoppen zijn geloof ik leuker volgens de kater (die apporteert hij) en ringetjes van ijzerdraad zijn volgens de poes het einde (die apporteert zij dan weer).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:12

Joh !...ik zou er voor tekenen ! Ik heb er hier eentje die zijn kadootjes op mijn hoofdkussen legt :D Kom je frisgewassen uit de douche om naar bed te gaan, knip het slaapkamerlampje aan en ligt daar een vissekop (ok niet zelf gevangen...de laatste keer geweest dat ze ooit makreel kregen) of een muis in coma.........

Waarschijnlijk bedoeld als "midnight snack" want deze kat slaapt altijd bij mij op mijn hoofdkussen/hoofd of onder de dekens lepeltje-lepeltje met zijn hoofd op het hoofdkussen. :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:43

Ach wat lief! Ze komt je gewoon heel trots vertellen dat ze iets gevangen heeft. waar jij dan weer (midden in de nacht) dolenthousiast op moet reageren, dat poes erg knap is dat ze zo'n monster heeft weten te vangen. En ja dat moet allemaal midden inde nacht. Onze poes komt wel trots vertellen dat ze een muis heeft, vervolgens loopt ze weer weg en gaat met de muis spelen. Poes is meestal 's nachts binnen, dus dit gebeurt gewoon overdag. Onze binnenpoes is al heel trots als ze een vlieg of een spin heeft gevangen. Onze vorige poes was een behoorlijke tijger en kwam thuis met muizen vogels en konijnen (midden in een woonwijk!). Ik heb inderdaad ook weleens gehoord dat poezen ons erg dom vinden en daarom hun prooi aan ons geven. Mij maakt het niet uit, vind het wel lief. we hebben wel eens levende vogels in huis gehad. Poes liet die in huis los en dan heb je weer een fladderende merel in de keuken en overal veertjes.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:55

Dus de katten denken dat ze ons moeten voeden := . Oké, nu begrijp ik waarom onze kat altijd van die grote prooien (hazen, eenden e.d.) vangt, hij moet een heel gezin voeden _O- .

Maar wel lastig als ze denken dat je 's nachts honger hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:57

Sharani schreef:
Maar wel lastig als ze denken dat je 's nachts honger hebt.

Toch eens ophouden met dat gepraat in mn slaap dan. :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:58

Vreselijk, als je 's ochtends beneden komt en er ligt een aangevreten muis in de keuken :')
Heb ik vaak gehad.
Gelukkig zijn mijn katten nu te oud om nog te jagen (18 jaar zijn ze)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:09

Ik heb hier ook zo'n boerderijkat die enorm veel herrie maakt met eten.
Is als verwilderd poesje bij ons in huis gekomen samen met een tamme witte kater. Voer in het bakje resulteerde echt in wild grommend eten, brokjes kan ie niet meenemen maar blikvoer en vlees trekt hij eruit en sleept het overal heen.
Als de andere kat (of wij) weg zijn is het veel minder en tegenwoordig doet hij het zowieso al minder nu hij wat meer gewend is.

Wat hij doet als hij wat vangt weet ik niet want we hebben geen luik dus gooit hij het voor de keukendeur neer maar kan me zo wat voorstellen, hij heeft al muizen, mollen en boerenzwaluwen gevangen. Hij is ook dol op spinnen, vind de andere poes een spin en gaat ermee spelen, pootje erop enzo, komt hij ineens aanrennen, duikt erop en vreet hem direkt onder luid gebrom op, andere kat vet beteuterd kijken :') De andere eet hem uiteindelijk ook wel op (als ie niet te groot is) maar hij gaat straight for the kill, hoe groter hoe liever.
Hij is ook altijd dolblij als ik hem meeneem naar boven (mogen ze normaal niet komen) om daar een spin te vangen, hij vind het wel spannend omdat hij weet dat hij er eigenlijk niet mag komen maar zet ik hem met zijn neus op de spin dan grijpt hij hem en rent ermee naar beneden.
Als ik vervolgens beneden kom staat hij luid purrend onder aan de trap op me te wachten en loopt achter me aan om kopjes te geven of op schoot te komen zitten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:12

Hihi, o wat een smerige verhalen zeg... gelukkig hebben wij geen kattenluik in de buitendeur, dus nachtelijke vangsten kunnen niet in huis gedumpt worden... en overdag laat 'ie ze meestal ook buiten achter, omdat 'ie weet dat 'ie ze anders kwijt is :o

Keerzijde daarvan is dat poeslief dus 's nachts onder het slaapkamerraam van mijn ouders gaat zitten bleren, blijkbaar in de volle overtuiging dat zij het er ook mee eens zijn dat poesje het goed gedaan heeft met zijn buit vannacht en het wel verdiend heeft dat ze midden in de nacht hun bed uit gaan om hem dan maar binnen te laten. Nee drol, check de volgende keer buienradar :(:)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:04

kon vannacht ook weer mijn lol op. Weer twee muizen gered van een gruwelijke marteldood. Poes uiteraard beledigd dat ik zo zijn kadootje naar buiten kanjerde, maar ik ben nou eenmaal niet zo dol op gepureerde muis. Iedereen baalt van de regen, maar bij mij geen probleem hoor, kan ik tenminste lekker slapen s'nachts :D Mijn poezels houden niet van water, behalve als ik in bad zit, dan is op het randje zitten en met je pootje in het water slaan wel leuk.