Nagelsknippen bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Nagelsknippen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:44

Omdat onze hond niet meer op asfalt komt en zijn nagels dus niet meer slijt, moeten wij zelf zijn nagels knippen. Helaas hebben wij dit dus nooit van pup af aan gedaan en is het voor hem niet gewoon.
Echter is nagels knippen een ramp, je mag alles bij hem doen. Overal aan zitten, echt werkelijk waar alles laat hij toe. Ook gewoon aan zijn poten en nagels mag je komen, zonder dat ie ook maar opkijkt. Alleen op het moment dat hij de nageltang ziet, mag je niet meer in de buurt van zijn nagels komen.

We weten 100% zeker dat hij nooit iets naars mee gemaakt heeft met nagels knippen, ook nog nooit in het leven geknipt.

Hij wordt echt heel erg boos op de nageltang en we hebben al een hoop dingen uit geprobeerd en nemen er echt alle tijd voor. Helaas is het niet een klein hondje die je even vast of tegen houdt met zijn 30 kg.

Wie weet een manier om op een goede positieve manier zijn nagels te knippen, zodat hij het in de toekomst gewoon goed toelaat.

Met de pup zijn we al braaf aan het oefenen en hij laat het gelukkig erg goed toe.

zoofje

Re: Nagelsknippen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:49

ik kan je helaas geen tips geven (mijn hond doet bijna t zelfde) maar mischien eerst een bot geven ofzo, of probeer ze te vijlen met een sterke grote vijl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:51

nou hier vinden onze honden het niet leuk maar ze weten dat ze na zo iets STOMS haha iets lekkers krijgen.

ga oefenen met je hond,zet hem neer pak zijn poot en het nageltangetje,maar doe niks zet poot neer doe blij en geef hem wat lekkers,doe dit paar keer.

na die paar keer pak je hem weer nageltangetje er bij en knip gewoon digt bij zijn tenen maar niet echt dus gewoon dat hij het geluid hoort,zet poten neer klaar en doe blij en geef hem wat.dit doe je weer paar keer.

dan ga je na het knippen pak hem en zijn poot pak de tang en knip een poot/of als het goed gaat allemaal.en de weer blij en geef hem wat.

hoop dat het werkt

ben je bang dat hij je bijt maak dan een snuitje om zijn neus dit kan ook met een stuk lint/of een muilkorfje krijgje bij de dierenwinkel

ik kan alls doen met mijn honden alles wat stom of belagelijk is omdat ze weten als ik het doe krijg ik erna wat lekkers

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:54

Ik vind het advies van vijlen helemaal niet zo verkeerd. Of je brengt hem naar een hondentrimsalon, daar doen ze het voor je.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:57

Op dezelfde manier opbouwen als wat je met een paard en een scheerapparaat zou doen. Tang eng? Eerst tang laten zien en belonen als je in de buurt mag komen. Dan iets knippen bij hem in de buurt (satestokje of zo, iets duns wat wel 'knap' zegt), dan hetzelfde bij z'n poot in de buurt, dan tang om een nagel en niet knippen. En dan pas een keer een stukje nagel knippen. Als je clickert, kan dat helpen om het hele gebeuren een positieve lading te geven, anders werken met veel snoepjes.

Mijn honden vinden het trouwens heel fijn, die gaan demonstratief op een nagel liggen kluiven als ze vinden dat er een scheurtje/ophaal/haakje aan zit of als-ie te lang is en ze liggen gewoon te wachten tot ik de tang pak.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:02

Ik ben niet bang dat hij echt zal bijten, hij hapt wel in de tang. Zijn poot pakken kan inderdaad zonder enig probleem, maar als hij de tang gezien heeft mag ik zijn poot nog wel pakken, maar als hij dan de tang ziet trekt hij erg hard terug. Vasthouden lukt echt echt niet.

Dus ik loop daar eigenlijk al vast. Inderdaad blij doen en lekkers geven dat doen we ook zeker, maar we komen gewoon niet met de tang bij zijn poot in de buurt.

In een bot heeft hij op dat moment echt geen interesse in. Wat de eerste keer nog lukt was hem laten liggen, beetje op zijn zij duwen en dan wat spelen/stoeien bij zijn kop en dan kon je redelijk zijn achter poten knippen en natuurlijk helemaal belonen met lekkers. Maar dat lukte de laatste keer vrijwel niet meer en voor poten moeten ook gedaan worden natuurlijk.

Veilen kan wel. :+
Had al eens gekeken of ik met (een mensen) nagel veil bij zijn poten kan komen, dit kan zonder enig probleem. Maar ik vraag me af of dat wel zo goed is voor zijn nagels.

Honden trimsalon hebben we hier niet, dus dat is geen optie.

Hij lijkt de tang niet eng te vinden? Althans hij loopt er niet voor weg, je mag alleen niet bij zijn poten in de buurt komen. Dan wordt hij boos op de tang. Of kan dat wel een uiting zijn van angst? Normaal als hij iets eng vind zakt hij door zijn poten en gaat toch kijken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:02

tang op de grond leggen en snoepje bij leggen. Gaat hij zelf naar de tang toe.
Dan tang in je hand houden en snoepje geven.
Dan snoepje naast de tang in je hand leggen en laat het hem zelf pakken.
Dan tang in je hand, voetje tillen ( niets meer dan dat) en dan snoepje geven.
Dan tang in je hand, voetje tillen en tang naar zijn voetje brengen ( niet knippen) en dan snoepje geven.
Dan tang in je hand, voetje tillen, tnag naar voetje en in de lucht een paar keer knippen.
Dito en dan rond nagel, maar niet knippen totdat dat rustig gaat en dan pas knippen.
Altijd belonen. Honden zijn erg voedsel ingesteld en het is vaak een questie van langzaam, beetje bij beetje.
Dit hoeft niet allemaal in 1 dag.
Misschien heb je zijn nageltjes eens te kort geknipt, maar kan ook gewoon een reactie zijn. Ik moest bij mn maltezer altijd knippen en die gilde als een klein meisje, terwijl ik NOOIT in het levende had geknipt. Dus kon haar geen pijn hebben gedaan, maar het gevoel dat er iets met het nageltje gebeurd is genoeg voor ze om het eng te vinden.
Heel rustig blijven en stapje voor stapje doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:08

LecyTinker schreef:
tang op de grond leggen en snoepje bij leggen. Gaat hij zelf naar de tang toe.
Dan tang in je hand houden en snoepje geven.
Dan snoepje naast de tang in je hand leggen en laat het hem zelf pakken.
Dan tang in je hand, voetje tillen ( niets meer dan dat) en dan snoepje geven.
Dan tang in je hand, voetje tillen en tang naar zijn voetje brengen ( niet knippen) en dan snoepje geven.
Dan tang in je hand, voetje tillen, tnag naar voetje en in de lucht een paar keer knippen.
Dito en dan rond nagel, maar niet knippen totdat dat rustig gaat en dan pas knippen.
Altijd belonen. Honden zijn erg voedsel ingesteld en het is vaak een questie van langzaam, beetje bij beetje.
Dit hoeft niet allemaal in 1 dag.
Misschien heb je zijn nageltjes eens te kort geknipt, maar kan ook gewoon een reactie zijn. Ik moest bij mn maltezer altijd knippen en die gilde als een klein meisje, terwijl ik NOOIT in het levende had geknipt. Dus kon haar geen pijn hebben gedaan, maar het gevoel dat er iets met het nageltje gebeurd is genoeg voor ze om het eng te vinden.
Heel rustig blijven en stapje voor stapje doen.

Hmm dat eerste stukje is wel een goede! Dat hij zelf een snoepje pakt bij de tang.
Echter is hij niet enorm voedsel ingesteld.

Weet zeker dat de nageltje niet te kort geknipt zijn en hij heeft het eigenlijk van begin af aan wel al gedaan. Terwijl we dus 100% zeker van zijn dat hij er geen pijn van gehad heeft, misschien dat hij het een rot gevoel vind en het daarom niet toe laat?

Het hoeft inderdaad ook allemaal niet in 1 dag of in 1 keer, als hij 1 pootje heel goed toe laat is het dan ook klaar en wordt hij uitbundig beloont en gespeeld.

Overigens met in de tang happen, wat moet je daar mee doen? Ik wil het absoluut niet afstraffen, omdat hij het dan straks helemaal niet meer toe wil laten. Hij hapt/bijt verder echt nooit.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:31

Wij hadden vroeger ook een hond die een hekel had aan nagels knippen.
Hoefde niet zo heel vaak bij hem, dus mijn oplossing was om hem 'af' te leggen en vervolgens een handdoek of sjaal over zijn kop te leggen.

Dan zag hij niet waar ik mee bezig was en was het helemaal geen probleem meer. Voor hem het principe: wat je niet ziet, dat is er niet. :=

Maar mooier zal zijn als hij inderdaad niet meer zo eng gaat vinden :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:37

het gaat om het gevoel, het is eng en dus is dat genoeg om zich te gedragen alsof ze pijn hebben.
Ik doe alles altijd stapje voor stapje. Neem er goed de tijd voor, dagen, weken, soms maanden. Maar er is niets wat ik niet mag doen bij mn honden. Gewoon omdat ik altijd stapje voor stapje alles leer.
Hij moet de link leggen dat de tang iets lekkers betekend. Frikandel in stukjes of knakworst of zo. iets dat een flinke geur heeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:17

Frikandellen hebben we hier niet en knakworstjes lust ie niet, ruikt kaas voldoende? Daar doet hij namelijk een moord voor! Hij is er echt enorm gek op

We hebben ook altijd alles stapje voor stapje gedaan, maar misschien dat we hier te snel te veel wilden en hij het dus niet als prettig ervaart. Overigens kan je verder alles met hem uithalen, nergens kijkt hij op of om.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:01

Als hij een moord doet voor kaas lijkt mij dat wel geschikt ja :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:05

GaelleS schreef:
Als hij een moord doet voor kaas lijkt mij dat wel geschikt ja :P

Haha, bewijzen van hé! :D
Maar als je kaas voor hem hebt en je bent niet snel genoeg, komt ie het zelf wel even halen of even vertellen dat ie dat wel erg graag zou willen hebben hoor. :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:09

Hehehe
Ben net van dierenarts want hond heeft zijn nagel afgebroken. Ziet er niet zo mooi uit ..
Moet het ontsmetten en hem ervan afleiden het er niet af te lekken 'pensje hebben? :D' beest vergeet meteen wat er aan het gebeuren is :P
Mss is kaas voorhouden al genoeg :P

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:12

Gewoon vijlen dat kan prima.Er bestaan zelfs hondennagelvijlen.Ik vijl de nagels van mijn hond ook net zo makkelijk je bent wel iets langer bezig

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:13

knippen is echt moeilijk omdat je bij zwarte nagels moeilijk het leven kunt zien

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:18

appiesjappie schreef:
knippen is echt moeilijk omdat je bij zwarte nagels moeilijk het leven kunt zien

Dat klopt, maar het is toch vrij eenvoudig te bepalen hoe kort je de nagels kunt af knippen.
Verder beter iets te lang en vaker knippen, dan 1 keer te kort. Dat doet erg pijn voor ze.

Pens zijn ze ook erg gek op, maar als hij pens heeft blijf ik liever uit de buurt! :D

Misschien iets zoeken om te veilen, al vind ik knippen wel makkelijker. Ook omdat het sneller is voor de hond, maar als hij knippen niet toe laat. Je moet toch wat. :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:26

Af leggen en 1 iemand pakt de poot bij de elleboog vast zodat hij de poot niet kan buigen of terug trekken.
En jij knipt nagels :)

Wil hij opstaan, dan gaat degene die poot vast houdt erop "zitten" zodat hij niet kan opstaan.

Happen naar de baas? Dan neusbandje om.

Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Ingekrulde nagels is ook niks.

Mijn boomer werkt ook nooit mee. Met pootjes scheren doet hij al of hij mishandeld wordt. Bij nagels knippen doet hij helemaal of hij vermoord wordt. Dit mag DA dan ook doen als we er toch zijn:)
Koekje erin en hij is het weer vergeten.
Gelukkig weegt mijn boomer slechts 6 kilo. Elleboog en kop vast houden is dus voldoende :)
Zijn nagels gaan met lopen plat liggen, dus slijten niet helaas.