Twee moederloze kittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

Twee moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 19:36

:wave:

Afgelopen weekend kwam onze buurman aanlopen met twee jonge poesjes, of deze van ons waren??
Hij had ze gevonden op zijn land, in het stro wat hij net wou gaan wiersen. Hij wist niet wat hij er mee moest, maar we zeiden meteen dat we ze willen verzorgen.
De poesjes zijn waarschijnlijk al een paar weken oud. Ze hebben de oogjes al open en ze kruipen al wat rond.
We kwamen er zaterdagavond achter, toen alle winkels gesloten waren, dus konden niks meer voor ze in huis halen. We hebben ze regelmatig melk gegeven met een spuitje.
Vandaag heb ik weer nieuw melk gehaald en ze verkochten daar ook een flesje met een speentje erbij. Als we die voor het mondje van de poesjes houden beginnen ze er gelijk aan te sabbelen.
Ze zijn al veel beter te doen als van het weekend. Ze kruipen nu lekker rond, drinken veel en zien er beter uit. Zaterdag was dit wel anders. Toen hadden ze denk ik erg veel honger en hadden ze het koud.
Ik hoop dat het helemaal goed komt met deze poesjes.
Heeft iemand nog tips? :)

Nog even een paar foto's van zondag:
Afbeelding
Afbeelding
(Ze liggen er nu trouwens anders bij, dit was even voor een foto anders werd het te donker)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:41

Agut <3 wat een heerlijke frummels :+:

Ik denk dat ze nu rond de 2 weken oud zijn. Rond de 10 dagen gaan de ogen al open en ze zien er nog wat verfrummeld uit.

Wat voor melk geef je ze? Ik zou daar namelijk wel mee oppassen ivm de vele vetten.

Je kunt bij de meeste dierenwinkels en dierenartsenpraktijken ook van dat baby cat poeder kopen, hier zitten alle belangrijke bestanddelen in die ze nodig hebben om goed te groeien.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:46

dierenfan

Re: Twee moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:20

ik zou even wegen en 100 gram is 1 week ongeveer 200 gram 2 weken enz.

Geen gewone melk geven! Daar kunnen ze heel makkelijk van aan de diaree gaan en als ze aan de diaree gaan dan is het vaak zo gedaan bij deze kleine kittens....
Goed de buikjes masseren want wie weet poepen en plassen ze nog niet of nog niet helemaal zelfstandig.
Als ik eens (altijd alleen in nood gevallen voor het asiel) kittens op vang dan voed ik ze als ze erom roepen en voordat ik naar bed ga probeer ik ze echt zoveel mogelijk te laten drinken. Meestal hoor ik ze dan pas na 4 á 5 uur weer en dan geef ik ze weer zoveel ze willen. Om het uur is vaak heel veel en als ze goed tieren geven ze het wel zelf aan.

Heel belnagrijk is wel de moederpoes te vinden. Want die kan veel beter opvoeden en de kittens zullen het qua gedrag ook hard nodig hebben straks om een moederpoes te hebben of een surogaat moeder. In elk geval een volwassen poes/kater die hun heel duidelijk goed gedrag aan leert anders is de kans heel groot dat ze verkeerd gedrag aan gaan leren of veel te hardhandig blijven en geen goede bijtrem hebben bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:39

Wat een schatjes! <3
Ga je ze houden (overheen gelezen? :o ) of weggeven?

Veel succes!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 22:55

We geven de poesjes kattenmelk. Ik ben vandaag bij een grote dierensuper geweest, maar daar hadden ze kittenmelk poeder. Daar moet ik dus nog even verder voor zoeken. Masseren enzo doe ik ook. Zag al wel dat ze hadden geplast, alles was geel.

We hopen inderdaad de moederpoes te vinden, maar waarschijnlijk loopt deze gewoon in de buurt steeds rond en is dus (denken we) schuw.

Als het allemaal goed gaat houden we ze denk ik gewoon :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:59

Heb je ook daadwerkelijk kittenmelk gehaald? Zelf zweer ik bij Royal canin. 20 euro per bus, maar kittens doen het er goed op (konijnen trouwens ook). Masseren is erg belangrijk. Ze moeten minimaal 1x per 2 dagen poepen. Liefst dagelijks.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:26

De kittens moeten echt kittenmelk hebben, dus geen gewone kattenmelk want dit is heel slecht voor ze.
Bij de meeste dierenwinkels hebben ze wel kittenmelkpoeder van Royal Canin, Beaphar en KMR. Anders even langs een dierenarts voor kittenmelk. Inderdaad na elke voeding de buikjes masseren, het is ook belangrijk dat ze ontlasting hebben, hiervoor moet je vaak langer masseren want plassen doen ze vaak direct.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:33

Kattenmelk mogen ze geloof ik pas als ze een half jaar oud zijn. Dus ik adviseer je inderdaad gewoon de kittenmelkpoeder te kopen! En echte melk mogen ze ook niet, want daar gaan ze van aan de diarree.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:38

idd royal canin kittenmelk halen ,en na het voeden de buikjes masseren zodat ze gaan plassen.
zo te zien zijn het langhaarkittens!