roodrugparkiet of monniksparkiet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

roodrugparkiet of monniksparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 19:24

Hey allemaal.

Ik zat al langere tijd te twijfelen wat voor huisdiertje ik zou nemen.
Cavia's heb ik gehad, maar had ik niet zoveel mee. Leuk om naar te kijken en af en toe knuffelen en thats it.
Konijn heb ik geen ruimte voor (hebben toch een flink hok nodig voor met zn 2en) kat durf ik hier niet aan met het dakterras (bang dat die er af springt)
Toen dacht ik dan neem ik weer een vogeltje. Ik heb vroeger een valkparkietje gehad, maar die was te gehecht (als ik de kamer uitliep dan zette hij het net zo lang op het bleren tot ik terug kwam, en dat is in dit huis geen optie ivm huisgenoten)

Nu ben ik aan het twijfelen tussen de roodrugparkiet
http://galerij.avifaunagroningen.nl/alb ... et02kl.jpg

En de muis/monniksparkiet
http://papegaai.punt.nl/upload/monniks.jpg

Zodra ik een keuze heb kunnen maken, dan word het diertje tam gemaakt, en als hij tam genoeg is mag hij de hele dag lekker los op mn kamer. (tenzij ik er niet bij ben natuurlijk)
Laatst heb ik een kooi overgenomen van een vriendin van mij. En de plek waar hij komt te staan moet alleen nog even leeg gehaald worden.
foto:
Afbeelding
(heb hem voor de boekenkast neer gezet zodat de grootte een beetje goed te zien is)

Nu wil ik graag weten of er bokkers zijn die ervaring hebben met een van deze vogels, en een beetje meer kunnen vertellen over het karakter ed.
En welke vogel ik zou moeten kiezen, mijn eigen keuze neigt een beetje naar de monniksparkiet omdat die ook kunnen leren praten. Maar weet nog niet zeker welk vogeltje ik zou moeten kiezen. :)

Wilawander

Re: roodrugparkiet of monniksparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:28

Ik vindt als eerste de kooi veels te klein voor deze grote parkieten,. Ze zullen nauwelijks de vleugels kunnen uitslaan. Voor grasparkieten vindt ik dit al klein.

Roodruggen zijn niet echt geschikt voor het tam maken, ze zijn snel agressief. Wil je echt iets om tam te maken dan zou ik toch voor een valk of voor grasparkieten gaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:35

Ik vind ook de kooi veel te klein en persoonlijk vind ik dat parkieten nooit alleen gehouden moeten worden. Het zijn hele sociale dieren.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:52

kooi is L80xB60xH120
Die is echt niet te klein ;)
Daarnaast zal de vogel nadat deze tam is de hele dag los zijn. Ben hele dagen thuis dus dat kan gewoon :)

Deze kooi is hiervoor voor een valkparkietje gebruikt, en die kon zich helemaal uitrekken over de gehele spanwijdte. :)

edit: daarnaast is de muisparkiet iets kleiner dan een valkje 27-30 cm waarbij een valkje 30-34 cm is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:37

Ik zou ook zeker niet voor 1 gaan en voor 2 vindt ik deze kooi te klein. hadt er over heen gelezen dat je er maar 1 wilde nemen. Daar worden ze niet gelukkig van.