Help, kwartel newbie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Help, kwartel newbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:34

Ik zoek me suf maar heb nog te weinig info om een ingang te vinden.

Ik heb twee kwartels gekregen, weet niet hoe oud, type en man-vrouw.
Het schijnen wel een mannetje en vrouwtje te zijn.
Nou word er gezegd dat ze niet kunnen vliegen maar de grijze stuiterde net richtig de 1.80m.
Ze zitten nu in bij cavia´s en konijnen en kunnen via gat naar het buitenverblijf. Dat heb ik na fladderincident maar even afgesloten.

Mijn vraag, vliegen ze echt of doen ze alleen paniekfladderen? Dat ze omhoog stuiteren maar niet kunnen 'wegvliegen'.
Is dat paniekfladderen nu omdat ze aan alles moeten wennen of zijn ze erg stressgevoelig?
Weet iemand adhv foto's iets meer te vertellen?
Alle info is welkom :D

Ze zijn echt heeeel klein, zie hier verhouding cavia´s, de grijze zit helemaal rechtsachterin op de stenen tegen de muur *zoekplaatje*
Afbeelding

Afbeelding

http://i137.photobucket.com/albums/q203/soepje/k2.jpg

Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:35

bovenste is een zilver dwergkwartel-haantje. onderste is een wildkleur dwerg-kwartel hennetje.
en nee, vliegen kunnen ze niet, ze fladderen-van schrik/angst- recht de lucht in, en laten zich dan weer vallen.
en ja, ze zijn erg stress gevoelig, en vinden het echt niet leuk bij cavia's.
ze kunnen beter (samen) apart zitten.

mltex

Re: Help, kwartel newbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:40

Hoi, bedankt !
Ze hebben straks wel een enorme uitloop naar buiten dus wel ruimte genoeg om elkaar te ontlopen zeg maar.
Cavia s en konijnen kijken er niet naar om, we hebben ook veel aanvliegmusjes nl.
Kunnen ze daar ook niet tegen? andere vogeltjes?
Zal zo stenen weghalen, niet handig als ze zich idd weer neer laten storten.
Ik heb ook het idee dat ze ergens op willen zitten, terwijl het grondkwartels zijn????

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:45

Ik denk zelf dat een kwartel dat helemaal niet fijn vindt, in zo'n grote ruimte met z'n 2tjes en dan ook nog andere vreemde dieren erbij.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:11

Ik heb ook dit soort kwartels gehad. Als het moet kunnen ze wel een stukje vliegen, ik spreek helaas uit ervaring. In een winter met sneeuw is onze witte kwartel ontsnapt en 2 tuinen verderop gevlogen. Hij ging vervolgens rennend en fladderend verder. Het is maar hoe je het noemt, fladderen of vliegen, maar ze kunnen zich dus wel meerdere meters door de lucht verplaatsen. Mijn ervaring is dat het wel stressbeesten zijn, zeker als ze nog niet goed gewend zijn. Je kan voorkomen dat ze zich bezeren door bubbeltjesplastic aan het dak van je kooi te bevestigen. Dan stoten ze hun kop niet zo hard, want mijn andere ervaring is dat het spreekwoord niet klopt. Het is niet "zo doof als een kwartel", maar "zo dom als een kwartel". Onze kwartels reageerden niet eens op de katten, ook niet op andere vogels en mensen e.d. Ze wennen er wel aan.

Wel een leuk stelletje trouwens, ik wil zelf ook weer kwartels (hokje is aanwezig, maar door tijdgebrek is het er dit jaar niet van gekomen).

Edit: het kan wel handig zijn om bij een haantje meerdere hennetjes te nemen. Dit omdat het haantje soms nogal enthousiast kan zijn en het hennetje dan te vaak ehm..... "bestijgt". We hebben 1 haantje gehad dat erg fanatiek was en de ander was erg rustig en kon je gerust met 1 hennetje laten zitten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:32

Uit ervaring weet ik ook dat kwartels een stukje kunnen vliegen/fladderen, net als een kip.
Chinese kwartels zijn veel stressgevoeliger dan bv de Japanse kwartels.
Chineesje gaan rechtstandig omhoog als moet. Helaas zat bij mij boven in de nok van de voliere 1 niet weg gewerkt spijkertje, waar mijn gestreste haantje zich aan spieste.
Ik denk dat ze best met de cavia's kunnen wonen als ze maar de ruimte hebben. Zorg voor voldoende schuilplaatsen zodat ze zich rustig kunnen verstoppen.
En wat Bergje hierboven ook al zegt, zorg voor een paar extra hennen, zodat dat ene hennetje wat rust krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:43

Ik weet er niet zo heel veel van.. :o
maar bij de cnaafs zal het niet zo leuk zijn...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:21

Citaat:
Helaas zat bij mij boven in de nok van de voliere 1 niet weg gewerkt spijkertje, waar mijn gestreste haantje zich aan spieste.

Dat is nou een typisch geval van zo stom als een kwartel..... wel heel zielig voor hem. Ze kunnen behoorlijk tekeer gaan als ze gestresst raken. Hoewel ik ook een setje kwartels heb gehad die heel rustig waren en uit je hand kwamen eten e.d.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:22

kwartels hebben graag een holletje/nestje/hokje waar ze in kunnen zitten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:32

Bergje schreef:
Citaat:
Helaas zat bij mij boven in de nok van de voliere 1 niet weg gewerkt spijkertje, waar mijn gestreste haantje zich aan spieste.

Dat is nou een typisch geval van zo stom als een kwartel..... wel heel zielig voor hem. Ze kunnen behoorlijk tekeer gaan als ze gestresst raken. Hoewel ik ook een setje kwartels heb gehad die heel rustig waren en uit je hand kwamen eten e.d.

Deze kwartelhaan was door ons uitgebroed in de broedmachine en kwam heel veel in de handen.
Maar het bleef net als de hennetjes een vreselijk stressbeest.
Zo'n verschil met de Japanse kwartels die ik nu heb. Die lopen over je heen als je binnenkomt.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:12

Je zou zeggen dat hij dan wel wat minder gespannen had moeten zijn. Dat hij dan net tegen dat ene spijkertje aanvliegt...... Blijft toch bijzonder. Japanse kwartels heb ik eigenlijk nooit kennis mee gemaakt, wel eens gezien, meer niet. We hebben niet zo´n groot hok, dus de chinese hebben de voorkeur (al was de laatste serie wel héél snel dood).

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:14

Even offtopic maar wat hebben je cavia's een prachtig verblijf!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:17

Wel heel apart idd dat zo'n diertje zich spietst aan dat ene spijkertje := Maar goed, onze kip presteerde het al om haar poot te breken door van een zitstok af te vliegen :+ Zat op nog geen meter hoogte....

Hier nog een handige link:
http://www.dfkp.nl/kwartels.html

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:08

Wat leuk dat ik nog iemand op bokt tegenkom met chinese dwergkwartels!
Ik heb zelf een zilver haantje en twee wildkleur vrouwtjes. En heb twee maanden geleden mijn eerste nestje gehad!

In het begin waren ze ook heel erg gestrest (hadden altijd kale kopjes omdat ze overal tegenaan vlogen uit paniek), maar dat is wel een stuk minder geworden hoor!
Het is het wel handig om ze een beetje tam te maken, dan zijn ze een stuk minder gestrest als je binnenkomt.
Die van mij voer ik nu meelwormen en daar zijn ze zo gek op dat ze niet meer wegvliegen als ik binnenkom. (nu vliegen ze juist op me af :+)
En sindsdien hebben ze nooit meer hun kopjes kapot. :)

Als je vragen hebt mag je me altijd een PB sturen. :D