welke soort vlinder is dit, iemand die dat weet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

welke soort vlinder is dit, iemand die dat weet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:47

Hallo,

Ik was daarnet het hok van mijn konijn aan het schoonmaken, toen mijn oog op 2 parende vlinders viel.
ik heb geprobeerd foto te maken maar dat lukte niet zo goed, dus toen heb ik ze voorzichtig in een vrij spinnenbakje gezet.
toen papier erachter gehouden en toen lukte het wel.
iemand enig idee wat voor een soort vlinder dat dit is?

Afbeelding

ze zitten bij ons altijd in de heg, maar nu kan ik ze eens goed bekijken... :wink:
als ik misschien te weten kom wat voor een soort dit is kan ik opzoeken wat ze eten enzo om misschien nog meer dieren te bewonderen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:56

Ik denk gewone nachtvlinder, motten. Cayenne heeft een zwak voor deze dingen dacht ik. :D

Anoniem

Re: welke soort vlinder is dit, iemand die dat weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:00

Een motvlinder idd.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:15

Mindim schreef:
Een motvlinder idd.

Een "mot" is een verzamelnaam die gebruikt wordt voor alle mogelijke nachtvlinders, dit is echter een gigantische en diverse groep vlinders. Met "een motvlinder" kunnen dus duizenden soorten vlinders bedoeld worden. In dit geval gaat het om een uil (familie: noctuidae), op deze foto is het moeilijk te identificeren wat voor soort uil precies, want er zijn nog steeds tientallen soorten uilen.
Lokken is het makkelijkst met een felle lichtbron laat 's avonds of eventueel met stroop (bv. rode wijn met suiker).

Met dank aan papa de entomoloog.

silvericathy

Re: welke soort vlinder is dit, iemand die dat weet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:21

Hallo,

Ik weet inmiddels welke soort het is namelijk: een koppeltje Volgeling (Noctua comes)! :)