Demente poes snapt kattebak niet meer....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Demente poes snapt kattebak niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 03:18

Hey Bokkers!

Ik denk dat er weinig aan te doen is, maar mischien ook wel...

Wij hebben een schat van een poes;
Afbeelding
Die helemaal rechts ;)

Mijn ouders hebben haar vroeger gratis opgehaald, omdat de eigenaar (een jongetje) moest kiezen tussen zijn konijn en de poes... nouja dat zeiden ze. Eigenlijk waren ze haar gewoon zat omdat ze blaasgruis had. Toen mijn ouders daar achter kwamen was het plan om haar te laten inslapen, omdat ook met speciale brok niet normaal te leven was voor haar. Op de dag dat ze ingeslapen zou worden, kwam dé tip; vers vlees.
Ze moesten het 2 weken proberen en dan de dierenarts terugbellen, en 2 weken later konden ze bellen met de mededeling dat ze NERGENS meer last van had!

Liever dan deze poes zijn ze er niet... en we zijn dan ook KNETTERGEK met haar!

Maar ze is dement geworden en snapt de kattenbak niet meer... :z
Pas kwam ik in de keuken en toen zag ik her er bovenop zitten, ze zat gewoon te plassen, zich van geen kwaad bewust..

En soms kom je de keuken in en dan heb je opeens een natte sok... dan heeft ze er dus wel in gezeten, maar met haar bips over de rand :')

Is er iets te doen, waardoor ze weer gebruik gaat maken van de kattenbak?

We houden ontzettend veel van haar, en als er niks aan te doen is, dan gaan we gewoon door zoals we nu doen... schoonmaken, schoonmaken en nogeens schoonmaken :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 04:34

hebben jullie een kap over de bak? zoja deze er misschien af halen zodat het een duidelijkere plaats is?

kraakte

Re: Demente poes snapt kattebak niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 05:52

dat was ook mijn idee idd.. misschien kun je ook een hogere bak pakken, waar je een instap in maakt? een iets hogere eventueel met een opstapje ervoor, zodat ze wanneer ze in de bak zit niet over de rand heen kan plassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:01

is ze echt dement?
en tot hoever wil je gaan? :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:18

stuift het grit niet gewoon? vinden heel veel katten smerig en worden onzindelijk.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:37

eerst proberen de kap eraf te halen, daar je aangeeft dat ze het wel op of rondom de bak doet zo het goed kunnen dat dan het probleem weg is.
ze kan een nare ervaring hebben gehad op de kattenbak dat ze nu haastplasjes doet en dus buiten de bak, onze poes werd altijd geslagen door onze andere poes als ze in de bak zat want dan kon zij geen kant op.
ook even de urine na laten kijken, het kan zijn dat het weer een medisch probleem is, weet niet hoe oud ze is?? dementie is niet alleen kattenbak gericht, zulke katten laten meer vreemd gedrag zien.
is je nog iets anders opgevallen waardoor je ni denkt dat het dementie is?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:42

kan ook dat ze niet meer goed door haar achterbeentjes kan buigen door artrose of pijn, moet je eens een pijnstiller geve zodat ze dat niet voelt kan je zien of het daar aan ligt wij hadden dat ook zon situatie en ze is tot het uiterste eind gebleven , tot ze zelf ging.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:44

btw katten die dement worden gaan vaak ook huilen in huis s'nachts en zomaar overdag heel hard jammeren mauwen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 01:46

Ze laat ook zat ander vreemd gedrag zien hoor, ze doet niet anders meer :Y)
Medisch is ze verder gewoon in orde. Is pas nog nagekeken, maar voor een poes van 16 jaar is ze in top conditie.

We gebruiken al haar hele leven dezelfde kattenbakvulling, en ze gaat er ook vaak genoeg wel in, gewoon zitten of liggen. Denk dus niet dat het daar aan ligt, maar we kunnen het proberen :)
En tja hoever willen we gaan. Zover als het moet/kan, zolang het diervriendelijk is :j

Franka; Dat zou idd ook kunnen... alhoewel, ze springt nog soepeltjes op de schutting om een wandelingetje te gaan maken :')

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:12

haha, dat in de kattenbak gaan liggen is wel echt een dementie tic inderdaad, drang om naar de bak te gaan maar geeeeen idee wat ze er eigelijk ging doen.
mijn pers van 18 deed dat ook, en als ze moest plassen ging ze dan over de rand zitten zo van dat moet ik niet doen op de plek waar ik slaap, zo snugger zijn ze dan nog wel.
mijn pers gng echt weer naar haar kittentijd, ( net als wij dus eigelijk als mens) ze vond het heerlijk om in 1 arm gedragen te worden met haar achterpootjes bungelend, dan was ze ook altijd meteen stil en rustig. net als wat moeder poes doet een kitten in haar bek mee sjouwen.
verder kon ik hier geen kast meer open laten staan want dan zat ze erin, ze ging altijd achter de deur liggen als je weg ging dus als je de deur opendeed dan beukte je haar opzij als je er niet aan dacht.
wat zij ook deed was altijd als haar bakje voer leeg was erin plassen, heel gek

ze kunnen gekke dingen doen met dementie, maar ik heb wel lol om haar gehad tot het eind, ze bleef wel lekker zichzelf met een gek randje erom

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:15

Vaak hebben oudere katetn erge last van arthrose en kunnen ze de draai niet meer krijgen in de kattenbak. Dus de kap eraf!! Of Metacam/novacam ophalen bij je da!

Evt een blaasontsteking uitsluiten en anders helpt de metacam daar ook wel voor. (is vaak een steriel ontsteking dus geen ab nodig)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:27

Ach gut. Ik ken dat wel. Wij hadden een kat, werd 24 jaar oud, die was gegeven moment ook dement. Ging naar de kattebak, maar wist niet meer wat hij moest doen. Deed het net buiten de kattebak. Ging midden in de nacht blerren op zolder en als je ging kijken wat er aan de hand was, stond hij je zo dom aan te kijken.
Vervelend maar ook heel schattig.
Hij kon ook in een keer als een idioot met iets spelen, waar hij tijden niet meer mee gespeeld had, alsof hij een jonge kitten was.
Hij werd 24 jaar oud, stierf met Hemelvaartsdag aan een hartstilstand. Heel mooi en heel rustig.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:35

Wij hebben thuis een loge-poes, en die gaat ook netjes op de bak zitten plassen, maar dan net met haar billen erbuiten. En dan plast ze weer buiten de bak. Zij is niet dement (hoop ik), maar gewoon erg netjes. Want ze wil niet met haar billen in de korrels. Ook het poepen doet ze met haar billen hoog, zodat er wel eens iets naast de bak valt. We hebben ook een kattenbak staan met een extra rand, maar dat helpt niets. het gaat ook regelmatig wel goed, maar ook heel vaak niet. Ik geloof niet dat ze zich van enig kwaad bewust is.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:02

TS: ondertussen al geprobeerd met de kap eraf?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:19

We hebben de kap eraf gehaald en ze lag er vanmiddag wel even in ( toen hij net schoongemaakt was ) Maar heb haar er nu nog niet op gezien. Wel is ze vanmiddag van de rugleuning van de stoel gevallen. eerst van de stoel op de vensterbank, op de vloer en tot overmaat van ramp viel er nog een bloemvas om en kreeg ze water en de plant over zich heen. Ze zat heel verdwaast op de vloer te kijken. Ze is waarschijnlijk ook doof want ze schrok zch een ongeluk omdat mijn vader vlak achter haar stond en ze naar ons aan het kijken was, ze hoorde hem net aankomen. Ook als ze slaapt en je raakt haar aanm, dan krijg je meteen een tik.... Maar dit komt vaak omdat ze denkt dat onze andere kat aan haar zit.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:23

Hehe das wel sneu! en wat zegt de dierenarts ervan (sorry als ik erover heen heb gelezen)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 07:39

Het gaat nu heel goed, ze gaat braaf op de bak als we hem maar open houden. Vannacht was hij dicht en toen was het weer mis. Maar zodra hij open staat gaat ze op de bak.

De dierenarts zegt at ze in goede conditie is. Van de blaasgruis heeft ze nu helemaal geen last. ze is verder gezond. Hij denkt ook dat het wat lichte ouderdoms kwaaltjes zijn ( ze is in april 16 geworden )

Ze is nu ook eindelijk op goed gewicht. Ze is eigenlijk altijd veel te dik geweest ( rond 8 kg ) en langzaam aan is ze afgevallen naar 4,5 en het doet haar duidelijk goed.