Stoppen met je hobby... hoe moeilijk kan het zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Stoppen met je hobby... hoe moeilijk kan het zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 02:37

Ha bokkers,
Ik moet het even van me af typen...

Zeker 5 jaar geleden kreeg ik mijn eerst aquarium en vanaf dat moment groeide mijn liefde voor vissen. Ik zat dag en nacht te lezen over vissen, melde me op veel fora aan, en deed alles om m'n vissen in top conditie te krijgen. Ondanks dat het veel werk was, vond ik het geweldig. Veel verschillende vissen heb ik verzorgd, en veel bakken zijn gekomen en gegaan.

Ben lid geworden van een vereniging en stond als 16 jarig (enige jeugdlid!)elke 2e maandag van de maand netjes voor het bejaardenhuis om met zo'n 30 mensen van in de 60 m'n liefde voor de hobby te delen. Ging mee naar de andere kant van Nederland om de mooiste en apartste vissen te vinden en gaf handen geld uit om ze ook mee naar huis te kunnen nemen.
M'n dag kon niet meer stuk toen ik zo'n 18 kweekbakken kreeg van een collega van mijn vader. Ik bouwde mijn slaapkamer helemaal vol met al mijn bakken (zo'n 25 in totaal) zodat ik kon doen wat ik zo graag deed.

Maar toen kwamen opeens mijn 2 meest geliefde vissen te overlijden... mijn koppel kogelvissen. In nog geen minuut lagen ze beide dood in hun aquarium. Mijn trotsen, mijn allesjes waar ik zoveel tijd in had gestoken en een behoorlijke band mee had opgebouwd. Ze wisten precies wie ik was, en wat het betekende als ik bij hun aquarium ging zitten. Toen ze ook nog jongen kregen was ik zo ongelofelijk trots! Iedereen kreeg het te horen, dat ik jonge kogelvissen had. ([BB-ITP] Bijzondere paring in gevangenschap...)

Ik voelde me schuldig.. had ik ze wel goed verzorgt? Was ik wel zo goed voor ze?

Langzaamaan ging de lol eraf.. ik kocht geen vissen meer, en zag alleen nog maar de nadelen. Toch wou ik doorgaan, want ik had zoveel plannen. Ik wou meerdere soorten kogelvissen kweken, want als 1 soort lukt, lukt een andere soort mischien ook wel...
Maar m'n gezondheid laat me ook behoorlijk in de steek, en het onderhouden van mijn aquaria word nou wel erg zwaar..

Ik heb met veel pijn en verdriet besloten dat ik er mee moet stoppen... vissen verzorgen kun je alleen als je 100% gemotiveerd bent en dat ben ik niet meer. Hét punt om er mee te kappen als je het mij vraagt.

Nooit gedacht dat ik zou stoppen... vind het ook wel erg moeilijk, en zou het liefst tóch doorgaan ;(

DeHP

Re: Stoppen met je hobby... hoe moeilijk kan het zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 06:56

heel veel serkte met je moeilijke beslissing.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:19

Ik herken het helemaal. Ik was ook jarenlang zeer actief aquariaan met eveneens een zwak voor kogels, maar ook voor malawi en zee-aquaria. In mijn toptijd had ik 8 bakken in huis staan en kweekte ik voor winkels e.d. Helaas ook door sterfgeval en door een algenprobleem is voor mij de lol er af gegaan. Uiteindelijk dit voorjaar is de laatste bak de deur uit gegaan en ik vond het erg moeilijk, maar achteraf ben ik nu opgelucht. En weet je wat.. misschien over een tijd komt er vanzelf weer wat als het zo moet zijn. Maar idd, je moet er 100% en met liefde mee bezig zijn, anders werkt het niet. Succes!!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:31

ik kan me je gevoel helemaal voorstellen, alleen had ik het met knagers.
ik had in totaal 20 bakken met knagers.
mijn allesjes, en ik deed er werkelijk alles voor en als ik snachts kooien moest verschonen of dieren bijvoeren of wat dan ook dan stond ik er ook .
daarnaast ook 3 dagdelen werken, een huishouden bijhouden , paarden en honden heb ik ook nog.
ook een tijd dieren opgevangen waar mensen niet meer voor konden of wilde zorgen.
ook muizen nestjes gekregen , en een hamsteropvang aan het opzetten ( maar ik ving ook caafjes op , en heb ook vissen opgevangen )
maar mijn gezondheid ging ook achteruit ( en nog steeds, zijn aan het onderzoeken wat er precies is enz ) en heb ik bijna van alle dieren afscheid moeten nemen .
hiermee is ook de muizen hobby gestopt ( en kreeg een vriend die enorme angst heeft voor muizen ) en als ik een foto zie of een kaartje met een muis doet het nog steeds pijn .
wel heb ik nog caafjes.
maar ook geen hamsters meer.
heb nu nog maar 2 bakken met caafjes.
het is moeilijk om te accepteren dat je eens zoveel kon en het ineens niet meer kan .
ik zou heel graag opnieuw beginnen met een opvang maar of dit nog ooit haalbaar is ?
ik heb daarnaast nog mijn pony's en 2 honden (bij mijn moeder, ik woon begeleid nu en mag geen honden houden daar ).
ik herken je gevoel dus helemaal .
mocht je willen praten , mijn PB box staat open voor je .

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:44

Jeetje heel veel sterkte.. Ik heb precies het zelfde gevoel met mijn 60 cm bak. De planten lukken niet, de visjes gaan dood. En het kost me teveel geld, ik ben ook van plan hem weg te doen en dan over een tijdje gewoon een kleintje met garnaaltjes te nemen. Ik weet dat een kleine ook veel werk is maar kwa stroom, plantjes kost het toch wel minder.

Maar succes, maar ik vind het wel goed dat je kiest voor het welzijn van je visjes :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:23

LZP -> BB

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:35

Jammer dat je gaat stoppen, hoe is het met je baby-kogeltjes afgelopen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:51

Meid wat jammer dat je de lol ervanaf hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:16

Jammer..
Dat soort dingen gebeurden ook bij mij, mijn guppies... de leukste dood.. :+ (raad maar :| )

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:18

Dat is jammer zeg, er kwam zoveel enthousiasme vanuit je babykogelvisjes-topic! Maar ik kan me jouw beslissing heel goed voorstellen. Ben ook erg benieuwd hoe het verder met de mini's afloopt?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:28

heel herkenbaar.. Ik had besloten te stoppen om paarden van een ander te rijden. Maar ja, een eigen paard zit er nog niet in en het paardrijden is toch echt mijn enige hobby. Ook erg lastig..

Succes.