Vraatzuchtig konijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1997

Vraatzuchtig konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:56

Heei iedereen!
Ik heb een konijn, Elmo. En hij is echt heel leuk en ik ben ook heel blij met hem! Maar er is 1 klein minpuntje :Y) . Hij is nogal vraatzuchtig en hij heeft ook gewoon áltijd honger.. als je hem een hele bak vol met eten zou geven zou hij het in 1x leegeten en daarna nogsteeds honger hebben :') dus hij eet zichzelf gewoon ziek als hij zou willen.. Ik heb ook een filmpje zodat jullie het misschien wat beter kunnen zien..

Hebben jullie misschien tips? Hij krijgt 2x per dag brokjes en hooi. En elke dag tussendoor nog groenvoer en soms een snoepje. Alvast bedankt

xx Joanne en Elmo.
Laatst bijgewerkt door Joanne1997 op 04-09-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Re: Vraatzuchtig konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:57

Dat is volgens mij wel konijnen eigen..

Mijn konijntje had het ook.
Die van jou krijgt al veel, 2x brokjes.

De mijne kreeg een klein beetje brokjes maar wel de hele dag door gras. Die ze zelf graasde. En 's avonds hooi.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:58

2x per dag brokjes is echt te veel ! en snoepjes zijn zeer slecht
Je konijn heeft 25 gram biks nodig per kilogewicht wat ie hoort te wegen dus als je konijn overgewicht heeft moet je minder geven...
Wat je kan doen is je konijn gewoon heel veel hooi geven zodat ie altijd wat te knabbelen heeft

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:00

Cchanny schreef:
Dat is volgens mij wel konijnen eigen..

Mijn konijntje had het ook.
Die van jou krijgt al veel, 2x brokjes.

De mijne kreeg een klein beetje brokjes maar wel de hele dag door gras. Die ze zelf graasde. En 's avonds hooi.

Ja hij krijgt dan ook zegmaar 2x per dag een beetje zodat het een beetje verdeelt is :)
Als ik hem het hele dag op het gras zou zetten zou hij echt de hele dag door eten :o. Want ik ken ook konijnen die krijgen een bak eten, en doen daar dan ook een week mee? Maar je hebt natuurlijk ook veel verschillende karakters..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:01

Een konijn moet de hele dag door eten want de darmen mogen niet stil liggen, daarom moet je je konijn ook heel veel hooi geven....
Biks is een bijzaak, hooi is de hoofdzaak

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:02

Sowieso mag een konijn onbeperkt hooi dus dat geeft niet. Brokjes moet wel beperkt. Als een dier weet dat hij altijd eten heeft zal hij ook rustiger gaan eten, hij hoeft namelijk niet te hamsteren, het is er altijd wel.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:06

Mizora schreef:
Sowieso mag een konijn onbeperkt hooi dus dat geeft niet. Brokjes moet wel beperkt. Als een dier weet dat hij altijd eten heeft zal hij ook rustiger gaan eten, hij hoeft namelijk niet te hamsteren, het is er altijd wel.

Dat zal ik morgen is gaan proberen! Heel erg bedankt :D! Ik hoop echt dat hij dan wat rustiger word :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:08

Geef je konijn dat stukje groente toch ook gewoon, waarom moet hij er zo naar grijpen en bedelen.
En zorg dat je konijn altijd hooi heeft, dat is heel belangrijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:09

Verwacht niet dat ie binnen 1 dag meteen anders is, het is een kwestie van wennen en afbouwen
Kzou wel stoppen met snoepjes geven.... is ongezond voor je konijn...

Jesito daar ben ik et wel mee eens, leg het groenvoer gwoon bij em neer zodat ie et kan pakken...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:11

Ik gaf mijn konijnen altijd hooi dat ik op een plek legde waar ze het liever niet hadden.
Dan waren ze het grootste deel van de dag bezig met het hooi naar boven brengen.
Verder zocht ik wilgebomen en brak daar veel takken vanaf voor de bunny`s.
Hadden ze altijd wel iets om op te knabbelen.
Ook denne appels schijnen ze lekker te vinden.
Brokjes deed ik soms ook in een voerballetje en daardoor gingen ze ook met een gewoon plastick balletje spelen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:20

joannexxsaar schreef:
Maar er is 1 klein minpuntje :Y) . Hij is nogal vraatzuchtig en hij heeft ook gewoon áltijd honger.. als je hem een hele bak vol met eten zou geven zou hij het in 1x leegeten en daarna nog steeds honger hebben .

Dit probleem heb je zelf veroorzaakt doordat jij je konijn 2 keer daags brokjes en hooi geeft. Als je het konijn gelijk toen je hem kreeg op onbeperkt hooi en stro had gezet was dit niet gebeurt. Zoals al iemand zegt konijn moet hele dag kunnen eten. Dus als jij vanaf morgen je konijn onbeperkt hooi gaat geven gaat ie de eerst week zich vol proppen. Misschien ook stro in zijn hokje leggen.

Op de plek waar hij de nacht door brengt. Hoe heb je die ingericht. Alleen zaagsel. Of zaagsel en stro?

Ik ben niet boos op jou, waarschijnlijk heb je toen je de konijn kreeg niet veel info wezen zoeken enzo.
Of wel. Ik weet het niet en wil nu ook niet met dingen komen, waarvan ik het niet 99 procent niet zeker weet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:24

Hooi idd. onbeperkt.
Konijnenkorrel, 25gr. per kg ligaamsgewicht :)
Geef hem ook eens wilgentakken, vinden ze erg lekker. Wel opbouwen :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:28

Wat ook nog een tip is, voor iedereen eigenlijk
Geef eerst hooi en een paar uur later brok
Bijv sochtends een hele bult hooi en savonds brokjes
Dan heeft je konijn de hele dag wat te knabbelen en hooi is de hoofdzaak

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:44

Voerde je trouwens bloemkool oid. in het filmpje?
Dat mogen ze ook niet te vaak hebben ivm. gasvorming ;)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:45

Zoals al aangegeven onbeperkt hooi en/of gras is de oplossing. Wij hebben anderhalve week geleden een nieuw konijntje in de kudde opgenomen. Er werd gezegd dat ze erge voedselnijd had. Hier hebben ze onbeperkt gras en hooi tot hun beschikking en krijgen 's avonds een bakje brokjes. Het nieuwe konijntje sprong de eerste dagen tegen ons op om het eten te pakken wat we op dat moment bij ons hadden. En nu anderhalve week later, rent ze niet eens gelijk naar haar etensbakje als we er eten in doen.
Dus je kunt best snel resultaat zien.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:46

Ja omdat ze de hele dag wat te knabbelen heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:06

Maar mijn konijnen eten weinig tot geen hooi?