Konijn veel te klein hok..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn veel te klein hok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:49

Hoi hoi,

Ik heb een vriendin met een konijn.
Het is een middelgroot konijn, maar -ik vind- zit in een veel te klein hok.
1 meter bij 40 cm...

Is dit niet veeeel te klein?!
Verder nooit in de ren, helemaal home alone...

Dus mijn vraag:
Is dat konijn niet dood ongelukkig?!

Groetjes!

P.S.

Dit is niet bedoelt van: 'ze mishandeld dat dier'
maar meer als: 'is dit nou wel of niet vervelend voor dit dier'

Ik heb er absoluut niks van gezegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:50

Verder krijgt het konijn wel gewoon te eten!!
En drinken; altijd!

kohtje

Re: Konijn veel te klein hok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:53

Tja, ik vind een konijn in zo'n bakkie in huis echt helemaal niets. Op zijn moet die toch kunnen rondlopen. Lekker naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:58

Bedankt voor je reactie :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:05

1 m bij 40 cm is niet zo groot nee. Het zielige vind ik dat het konijntje alleen zit en niet zn beentjes kan strekken, een konijn wil ook wel eens wat meer ruimte om rond te lopen. Maarja, wat doe je hieraan? Heel veel mensen hebben een konijn, alleen en in een klein hokje zonder veel aandacht te geven. Konijnen zijn erg nieuwsgierig en sociaal!

Lekker met zn tweeen en in ieder geval 1x per dag rond kunnen lopen vind ik een vereiste :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:10

Nee, dat vond ik ook :'(

Hij kreeg wel eten enzo, maar zag er uiterst ongelukkig uit :(
Ik ben heel blij dat ik 2 konijnen heb, dan hoef ik ze de aandacht van een ander konijn niet te geven! :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:17

Dat is wel zielig ja. Als groepsdier helemaal alleen in je te kleine hokkie, nooit eens de pootjes kunnen strekken, grasjes proeven.

Nee, dat is geen leven. :).

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:20

ik vind het ook veel te klein,
en al helemaal alleen!
onze konijnen zitten met zijn 3en in:
3 bij 1.5m hok, met bovenverdieping van 1 bij 1.5
met een buitenren van 4 bij 4 met een grote bult zand
waar ze een heel gangenstelsel in hebben gegraafd!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:42

tsja.. sommigen vinden het de normaalste zaak van de wereld om een konijn in zo'n klein hok te stoppen.
maar ik vind het echt belachelijk, een konijn moet een konijn kunnen zijn . ik merk ook ( ondanks dat hij een mega hok heeft me twee verdiepingen en ren etc ) dat mijn konijn veeeel gelukkiger is als hij in de tuin mag crossen, graven en springen etc..

Ja, de mijne is alleen maar anders krijg je uitbreiding & ruzie xD en ik vind castreren geen optie opt moment..
Maar aandacht krijgt ie genoeg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:59

ahh, fijn dat ik niet de enige ben :D
Ik vind het geen doen voor dat beesie.

Het hok is zelfs kleiner dan voor mijn 2 cnaafjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:20

ElinaSK schreef:
tsja.. sommigen vinden het de normaalste zaak van de wereld om een konijn in zo'n klein hok te stoppen.
maar ik vind het echt belachelijk, een konijn moet een konijn kunnen zijn . ik merk ook ( ondanks dat hij een mega hok heeft me twee verdiepingen en ren etc ) dat mijn konijn veeeel gelukkiger is als hij in de tuin mag crossen, graven en springen etc..

Ja, de mijne is alleen maar anders krijg je uitbreiding & ruzie xD en ik vind castreren geen optie opt moment..

Maar waarom is castratie geen optie? :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:40

passieAppel schreef:
ElinaSK schreef:

nahh hijs al wat ouder . en de dierenarts is zó histerisch. tis ook nog eens prijzig en voor zo'n beest vind ik het sneu om hem nog zoveel stress mee te laten maken vanwege zn leeftijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:41

ElinaSK schreef:
ElinaSK schreef:

nahh hijs al wat ouder . en de dierenarts is zó histerisch. tis ook nog eens prijzig en voor zo'n beest vind ik het sneu om hem nog zoveel stress mee te laten maken vanwege zn leeftijd ;)[/quote]

Ik weet een goedkope DA voor 30-40 euro... :)
Maar ja... Ik snap het wel!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:47

ja, achja t beest is zo gelukkig als wat . met soortgenoot is áltijd beter ,maar we hebben hem gekocht als vrouwtje bleek het een mannetje te zijn.. maar hij kan zich ook prima vermaken met de hond van de buren rondvliegende vogels of loslopende katten haha .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:06

ElinaSK schreef:
ja, achja t beest is zo gelukkig als wat . met soortgenoot is áltijd beter ,maar we hebben hem gekocht als vrouwtje bleek het een mannetje te zijn.. maar hij kan zich ook prima vermaken met de hond van de buren rondvliegende vogels of loslopende katten haha .

Haha :D waar een beest zich allemaal mee vermaakt :')

Weet je wat ook goed werkt?

Hooiballetjes!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:41

Ga met haar praten ipv het op internet zetten.. Zijn genoeg sites waarop staat hoe je een konijn hoort te huisvestten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:56

passieAppel schreef:
ElinaSK schreef:

Hooiballetjes!!

Ja, of stukjes mos vindt hij ook geweldig op de een of andere manier :')
gaat ie mee gooien xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:30

ElinaSK schreef:
[quote="ElinaSK schreef:

Hooiballetjes!!

Ja, of stukjes mos vindt hij ook geweldig op de een of andere manier :')
gaat ie mee gooien xD[/quote]

Ohh.. :D
Ga ik eens proberen... de mijne doet dat met gras :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:53

De meeste mensen denken: Joh, een konijn! Dát is een makkelijk huisdier. Ze kopen een konijn, allemaal lief en leuk en koezjieboo. Dan komt konijnlief in de puberteit (jaja, óók konijnen!), kunnen ze agressief zijn, plassen en poepen ze álles onder wat buiten hun hok ligt etc etc. Dus konijn word achter in de tuin geplaatst in een hokje en dan word er binnen een mum van tijd niet meer naar ze omgekeken, of ze worden nooit meer uit hun hok gehaald om eens rond te hopsen. Daarnaast is de gemiddelde leeftijd van een konijn 1-2 jaar, terwijl een "normaal" gezond konijn véél ouder word.
Daarnaast zijn er ook heel veel dingen eigenlijk niet goed voor een konijn, zoals SLA.
En weten konijnen, in tegenstelling tot paarden, níet wanneer iets gevaarlijk is -de dombo's-
en eten ze dus gewoon sla, wat uiteindelijk niet goed is voor ze :o

Mijn zus heeft haar konijn in een hok van 1.50 bij 50 ofzo,
MAAR die loopt bijna de hele dag vrij rond in haar kamer/beneden door de huiskamer+keuken en zolang het een beetje oke weer is gaat knijn ook gewoon naar buiten. Voor dat stukje nacht is het niet zo'n probleem vind ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:56

Ligt eraan... konijn van een vriendin heeft een klein hokje maar zit er alleen in de nacht in: overdag loopt het door de kamer of buiten. Daar heb ik dan weer geen moeite mee, diertje is al ruim 8 jaar (vriendje is een tijdje terug overleden en ze kopen geen nieuwe erbij omdat deze echt oud aan het worden is en rust wil :=)!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:05

Wij hebben zo'n simpel buitenhok. Deze hebben we uitgebreid met een overdekte ren. Voorheen zat ze binnen in net zo'n hok om te wennen. Nu we haar buiten in haar nieuwe huis hebben gezet is ze ook meteen een stuk vrolijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:08

Adamootje schreef:
Wij hebben zo'n simpel buitenhok. Deze hebben we uitgebreid met een overdekte ren. Voorheen zat ze binnen in net zo'n hok om te wennen. Nu we haar buiten in haar nieuwe huis hebben gezet is ze ook meteen een stuk vrolijker!

Ja, dat ga ik ook doen! :)

een leuke ren kopen voor aan het hok :)

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:43

even wat off topic, maar in de trend van het onderwerp, een vraagje over het huisvesten van konijnen:

Wij zijn bezig met de inrichting van onze tuin van ons nieuwe huis. We hebben onlangs een garage gebouwd met daartegen een konijnenhok. Hier wordt een overdekt ren bij voorzien van ongeveer 10 à 11 meter x 5 à 6 meter.
Op dit moment hebben wij twee konijnen, een haaskonijn en een konijn dat iets kleiner is dan het haaskonijn (geen dwergkonijn), maar mijn droom is om ooit een Vlaamse reus en een Franse hangoor te vestigen in het konijnenhok met ren. Het gemetste hok is ongeveer 1 meter x 2 meter waarin een verhoogd houten binnenhok gaat geplaatst worden (zodat ze droog en warm zitten). Hoe groot moeten we het houten binnenhok voorzien voor deze twee konijnen en is de buitenruimte voldoende voor 2 konijnen van deze grootte? Op dit moment staat er nog geen omheining (we kunnen de buitenren dus nog uitbreiden) en ook de ruimte van het binnenhok kan nog aangepast worden.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:51

pingu schreef:
even wat off topic, maar in de trend van het onderwerp, een vraagje over het huisvesten van konijnen:

Wij zijn bezig met de inrichting van onze tuin van ons nieuwe huis. We hebben onlangs een garage gebouwd met daartegen een konijnenhok. Hier wordt een overdekt ren bij voorzien van ongeveer 10 à 11 meter x 5 à 6 meter.
Op dit moment hebben wij twee konijnen, een haaskonijn en een konijn dat iets kleiner is dan het haaskonijn (geen dwergkonijn), maar mijn droom is om ooit een Vlaamse reus en een Franse hangoor te vestigen in het konijnenhok met ren. Het gemetste hok is ongeveer 1 meter x 2 meter waarin een verhoogd houten binnenhok gaat geplaatst worden (zodat ze droog en warm zitten). Hoe groot moeten we het houten binnenhok voorzien voor deze twee konijnen en is de buitenruimte voldoende voor 2 konijnen van deze grootte? Op dit moment staat er nog geen omheining (we kunnen de buitenren dus nog uitbreiden) en ook de ruimte van het binnenhok kan nog aangepast worden.

In het formaat ren wat jij noemt zou je zelfs een geit kunnen houden :P

De ren is zeker groot genoeg voor 2 konijnen van dit formaat,
Dat het nachthok niet heel groot is, is dus niet zo'n groot probleem, ze zitten meestal toch allemaal in een hoekje.
1x2 meter is zeker groot genoeg voor 2 konijnen van dit formaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:52

pingu schreef:

Ga je alle konijnen houden? :P
Ik snap het niet helemaal. Als ze altijd (alle konijnen..) (4 dus) in die enorme ren kunnen
is het heeeeeel goed!