groot mysterie slak in het aquarium !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

groot mysterie slak in het aquarium !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:15

nu kunnen jullie mij voor gek verklaren. maar ik kwam toch wel een heel vreemd iets tegen in ons auqrium vanochtend.
zoals elke ochtend doe ik het licht aan in het aquarium en geeft onze 4 goudvisjes eten.
maar vanochtend zat er ineens een klein slakje aan de binnenkant van het glas !
hoe hij er komt ik heb werkelijk geen idee !
nu vind ik het niet zo heel erg dat die slak daar zit. hij eet mooi alle algen op dus scheelt heel veel schoonmaken !
maar nu is mijn vraag toch wel hoe komt hij daar ?!
het is wel een echte waterslak.
zijn huisje loopt namelijk een beetje in een puntje... ik snap er helemaal niks van hoe dat beestje daar komt !
iniedergeval mag hij wel blijven zitten haha.

wie kan dit mysterie oplossen?

zonnebloem18

Re: groot mysterie slak in het aquarium !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:16

Meegekomen met plantjes die je hebt gekocht?
Slakjes werden bij ons echt een invasie ik werd er knettergek van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:17

Wij hebben ze ook wel eens in de plantjes gehad. :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:22

we hebben er wel plantjes in maar die zitten er inmiddels al 3 maanden in... zou het dan nog kunnen?

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:24

meestal komen ze van plantjes. het kan best zijn dat ze na een tijdje pas tevoorschijn komen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:34

ik lees net dat het van ei tot slak ongeveer 10 dagen duurt... dat zou dus betekenen dat het slakje zich 2.5 maand verstopt heeft... gezien het nog een vrij kaal aquarium is en ik het regelmatig verschoon denk ik niet dat hij zich 2.5 maand heeft kunnen verstoppen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:35

Slakkensporen zitten gewoon in het water wat uit de kraan komt. Hij kan dus prima daar vandaan komen.

Overigens is de kans groot dat je er over een poosje een paar honderd hebt, die beesten vermenigvuldigen als gekken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:41

oke dat wist ik niet ! dat ze ook uit kraanwater kunnen komen. ( had dat ook liever niet gezegd haha nu drink ik het kraanwater toch met een andere smaak:P)

1 of 2 vind ik leuk maar een paar honderd word toch echt een ander verhaal ! er zit nu 1. maar die kan dan toch alleen geen bevruchte eitjes leggen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:42

idd via de plantjes, dat is wat ik toen ook dacht. maar via kraanwater? dat is wel griezelig...
Ik had nooit slakken gekocht, maar na een paar weken zat mijn hele aquarium vol, en ze worden nog best groot hoor!

het is trouwens niet goed om met verschonen je hele aquarium te verversen hoor. je kan het beste 10% vervangen. en verder gewoon zorgen dat je een algenmagneetje hebt, een algenetertje en een goed pompje. vissen zijn heel gevoelig en het is helemaal niet goed als ze steeds in schoon, vers, nieuw kraanwater komen.

maar heb je een aquarium of gewoon een vissenkom?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:43

Vjestagirl schreef:
Slakkensporen zitten gewoon in het water wat uit de kraan komt. Hij kan dus prima daar vandaan komen.

.

Slakkensporen _O- In het drinkwater nog wel...
Ehm, nee dus, waterslakken leggen óf eitjes, in gel achtige klompen, zitten vaak tegen het glas van je aquarium gekleeft, óf ze zijn levendbarend zoals de torenslakjes.
Meegelift met plantjes is de meest waarschijnlijke verklaring.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:43

Slakkensporen in het kraanwater?????
Maarre... heb ik dan slakkendelen in mijn lichaam? :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:45

Vjestagirl schreef:

Uh, daar geloof ik weinig van _O- . Water wordt hier in NL gruwelijk goed gezuiverd, daar zitten echt geen slakkensporen in :P (ziet al helemaal een spoor aan het binnenkant van haar drinkglas tevoorschijn komen :') ).
Laatst bijgewerkt door Rinske op 04-09-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:46

inderdaad grote onzin!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:46

Man, waarom verspreiden mensen zulke idiote ideeen over het internet, nogmaals slakkensporen bestaan niet, en zitten dus ook niet in het kraanwater.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:47

klopt ik haal er ook ong 10% uit 1 x in de week. maar de water en luchtpomp, huisje en dat soort dingen haal ik er ook altijd uit en maak ik dan schoon. ik heb een 80 liter aquarium.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:48

Kuggur schreef:
Man, waarom verspreiden mensen zulke idiote ideeen over het internet, nogmaals slakkensporen bestaan niet, en zitten dus ook niet in het kraanwater.

Ze zitten hooguit op de grond als er een naaktslak overheen heeft geglibberd _O- .

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:50

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:

.

Slakkensporen _O- In het drinkwater nog wel...
Ehm, nee dus, waterslakken leggen óf eitjes, in gel achtige klompen, zitten vaak tegen het glas van je aquarium gekleeft, óf ze zijn levendbarend zoals de torenslakjes.
Meegelift met plantjes is de meest waarschijnlijke verklaring.

dat zou wel de meest logische verklaring zijn. maar naar zeker 3 maanden? het kan hoor! maar ik heb nooit iets van slijm of dergelijke gezien in het aquarium... en ik las dat een slak meerdere eitjes legt. en dit is er echt maar 1...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:52

Als je er nu teveel krijg moet je een slaketende slak gaan kopen. Die hebben ze bij de meeste dierenwinkels waar ze vis verkopen wel. Ik heb er momenteel ook tig in mijn aquarium zitten en ga morgen maar eens zo'n slak kopen. Zijn ook nog wel leuk om te zien.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:55

op google kan ik er trouwens niets over vinden.. dat het uit kraanwater komt. wel staat er op verschillende sites dat ze inderdaad met plantjes meekomen. sommige slakkensoorten houden ook niet van daglicht en zitten overdag goed verstopt, dat kan misschien een reden zijn dat je het nooit eerder is opgevallen. Waar ik in ieder geval last van had was hun ontlasting, hoe meer slakken ik kreeg hoe sneller mijn aquarium vies werd en ze schijnen ook je planten aan te vreten.

Citaat:
Er zijn meerdere manieren om van slakken af te komen. Het beste is toch handmatig alle slakken iedere keer weer verwijderen, na verloop van tijd zal je zien dat ze minder en minder worden.

Ook zou je kunnen kiezen om slakkenetende vissen te kopen en deze bij te plaatsen in het aqaurium, tegerlijk met het handmatig verwijderen zal dit een effectieve methode zijn.

Ook zijn er chemische middelen te koop welke de slakken doden, ikzelf zou dit alleen niet doen omdat ik nooit geloof dat het goed is voor de overige vissen, planten en bacterien in het aqarium zelf.

Als laatste optie zou je ervoor kunnen kiezen het aqaurium geheel te reinigen. Dit kan met een eenvoudig aquarium redelijk gemakkelijk. Hierbij doel ik bijvoorbeeld op een aqaurium met eenvoudige vissen als guppen of goudvissen

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:03

Afbeelding
een voorbeeld foto van hoe de slak er uit ziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:16

Ik heb t ook maar via de aquarium winkel... Hele tijd met die man staan praten omdat ik ook zo gigantisch veel slakken had, terwijl ik geen nieuwe planten had of niets. Vond het wel een logische verklaring...

Edit: ik lees net op wikipedia dat bij zeeslakken de larves tot het zoöplankton behoren. Misschien is dat ook wel zo voor andere waterslakken? Dat er larves in het water zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:19

Haha :D
Nee, heb ik ook 'last' van gehad..
tot ze doodgingen (de vissen)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:26

Vjestagirl schreef:
Ik heb t ook maar via de aquarium winkel... Hele tijd met die man staan praten omdat ik ook zo gigantisch veel slakken had, terwijl ik geen nieuwe planten had of niets. Vond het wel een logische verklaring...

Edit: ik lees net op wikipedia dat bij zeeslakken de larves tot het zoöplankton behoren. Misschien is dat ook wel zo voor andere waterslakken? Dat er larves in het water zitten?

wij hebben in het begin wel zo'n flesje bacteriecultuur door het water gedaan? maar ik neem aan dat een bacterie niet onder de slakken valt?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:27

maar wat ik nu dus begrijp is het het best om meneer of mevrouw er uit te halen?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:29

slakken zijn geen meneer of mevrouw maar een het :+
als het er een is zou ik m rustig laten zitten, zodra het er meer zijn toch weghalen.