king charles spaniel cavalier, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petraa14

king charles spaniel cavalier, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:05

Ik ben nog steeds heel druk aan het kijken voor een nieuwe pup, nu kwam ik dit ras tegen :D En ik vroeg me af wat hun karakter, gezondheid is en of ze veel verharen? :)
Alvast bedankt :D

Urbanus

Re: king charles spaniel cavalier, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:07

Dat zijn die inteelthondjes met chronische hoofdpijn...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:07

Mijn schoonouders hebben er een, dit is hu tweede CKC spaniel. Het zijn knuffelbeestjes, dat sowieso.Ze liggen graag op schoot! Je moet wel opletten of je een gezonde hebt, veel van dit soort hondjes zijn doorgefokt en hebben daardoor hartproblemen en uitpuilende oogjes.
Verharen doet elke hond, ze zijn niet zo groot en hebben niet zoveel haar als een herder bijvoorbeeld, maar stofzuigen zul je toch moeten doen ;-)!

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:10

Okee bedankt :) Ik heb ook een x gehoord dat er bij dit ras voorkomt dat het schedeltje kleiner word en dan de hersenen dan gaan knellen.. ;(

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:10

Ja klopt, daardoor krijg je ook die uitpuilende oogjes.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:12

een goede fokker is noodzakelijk!

Zeker nooit in een winkel kopen of een "fokker" met meer dan 3 rassen!

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:12

Volgens mij heeft de KCS niet zo'n hele goede gezondheid, daar zou ik erg mee oppassen. Die van mijn oma heeft nog geen 7 jaar mogen worden - en die kwam van een goede fokker!

Kijk hier anders even naar: http://animal.discovery.com/breedselect ... do?id=2150
En naar dit filmpje, ik vind dat in dit programma alle rassen erg duidelijk worden uitgelegd, het is alleen wel in het engels: http://www.youtube.com/watch?v=rd5dR7YR2ig

Ps: laat je niet afleiden door de superschattige pups :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:14

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:17

Heb meer dan 30 jaar Cavaliers gefokt. Als je een goed fokker zoekt kan je me een pb sturen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:19

Ik heb een KC!
Geweldige hondjes, maar inderdaad een goede fokker is gewenst!
Heb zelf een goede fokker gehad, die de hondjes allemaal heeft laten scannen.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:56

Zijn super leuke hondjes!!! En inderdaad een goede fokker zoeken want is wel een behoorlijk door gefokt ras. Wij hadden er een die is 14 geworden en super gezond en actief geweest. Was ook super waaks en beschermend voor ons (het hele gezin) maar ook speels en slim. De onze had ook best veel beweging ging ook mee als ik ging buiten rijden en zo. Zie er op straat ook genoeg met uitpuilende ogen of hele kleine schedels of oorproblemen lopen. Ik ben nog steeds weg van dit ras maar een goede fokker er van vinden is best lastig vind ik.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:04

Lekker voor een ander ras kiezen. Er zijn meer rassen die een stuk gezonder zijn.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:52

Ik zit inderdaad wel met de gezondheid van deze leuke hondjes.. ;(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:57

Dit is een zeer ongezond ras. Natuurlijk kun je dan gaan zoeken naar een goede fokker, maar de vraag is of je op die manier het ras in stand wilt houden.

Ik zelf zou zeggen; ga kijken naar andere rassen, en zijn er nog zoveel die een stuk gezonder zijn. Kijk door het uiterlijk heen, want uiterlijk zegt niet alles...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:03

weet niet of je dat vind en of ze er een beetje zijn. maar een kruising met een ckc spaniel zou dat niet wat zijn. deze zijn vaak net wat sterker en vaak lijken ze er ook nog veel op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:07

floorsil schreef:
weet niet of je dat vind en of ze er een beetje zijn. maar een kruising met een ckc spaniel zou dat niet wat zijn. deze zijn vaak net wat sterker en vaak lijken ze er ook nog veel op.

Juist en dan niet een ras dat bekent staat om een appelvormig hoofd net als de ckc, maar eentje met wat meer ruimte. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:11

Dit ras is mij onbekent, de cavalier king charles spaniel ken ik wel :D

Bij veel mensen die hier gepost hebben is het een gevalletje klepel en klok merk ik alweer.. :+

De cavalier is inderdaad niet het meest gezonde hondenras, true. Er zitten tussen de fokkers ook zeker slechte fokkers die je beter kunt mijden, maar er zijn er een aantal (waarvan ik je de namen kan PB'en) die WEL bezig zijn de gezondheid van deze geweldige hondjes te verbeteren. Fokken met een hond die niet getest is op syring (die ziekte waar hier over gesproken wordt) of die zelfs een mindere uitslag erop heeft vind ik onverantwoord, sommige fokkers niet en dat vind ik dus een slechte fokker.

Er zijn veel vergaderingen (geweest) binnen de cavalierclub over dit onderwerp en de cavalierclub NL is de eerste rasvereniging ter wereld die het scannen van fokdieren op syringomyelia VERPLICHT stelt. Je moet gewoon de juiste fokker uitzoeken en nogmaals, als je vragen hebt kun je me PB'en! Kohtje hier op bokt heeft met cavaliers gefokt, je kunt haar ook raadplegen :)
Laatst bijgewerkt door Aranel op 02-09-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:15

Iris82 schreef:
floorsil schreef:

Juist en dan niet een ras dat bekent staat om een appelvormig hoofd net als de ckc, maar eentje met wat meer ruimte. :)

Kruising cavalier zou ik zeker niet nemen.. Je hebt dan vaak een niet - getest dier die dus ook zeker syringomyelia kan doorvererven!! Ookal heb je een andere hond die geen appelhoofd heeft (er loopt bvb ook een kruising cavalier - beagle in Nederland met syring). Syringomyelia wordt veroorzaakt door chiari malformatie, oftewel een 'misvorming' in de schedel. Dit heeft niet te maken met een (te) klein hoofd (ook honden met grote koppen kunnen namelijk syring krijgen) maar met een klein knikje in het achterhoofd. Veel cavaliers en ook andere rassen hebben dit (de chihuahua ws nog veel erger, alleen erkent die rasvereniging het probleem niet), maar hebben er GEEN last van. Het wordt pas een probleem als die CM syringomyelia wordt en dat gebeurt als de ruggenmergvloeistof niet meer vrij kan circuleren waardoor er holtes in het ruggenmerg ontstaan, wat de typerende krabgewoonte doet ontstaan en pijn geeft.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:19

Hoi hoi,

wij hebben er eentje! bevalt ons super, erg lief, aanhankelijk en speels :D
Van de 'problemen' merken wij vrij weinig van! maar het is maar welk hondje je treft.
Een echt familie hondje ook!

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:21

kleinvosje schreef:
... Verharen doet elke hond, ...

Poedels sowieso niet, heb gehoord dat de Portugese waterhond, de Coton de Tuléar en die Labradoodles en Goldendoodles niet verharen ;)

Maar heb eens gehoord dat king charles spaniel cavalier (typ het ff van hier boven over géén idéé hoe je het spelt :') ) niet meer gefokt mag worden om die redenen (hersens te groot voor schedel enz.) ? Weet het ook niet zeker hoor.
Trouwens voor goede fokker raden ze je hier al via bokt wel aan maar ook goed even over google kijken hoe je een goede fokker herkent. Kan best eens zijn dat je er toch ingeluisd word.... Dat hadden wij namelijk ook (naja, soort van, honden waren wel in goeie conditie maar was wss niet zo verantwoord gefokt met de dieren).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:47

Aranel schreef:
Dit ras is mij onbekent, de cavalier king charles spaniel ken ik wel :D

Bij veel mensen die hier gepost hebben is het een gevalletje klepel en klok merk ik alweer.. :+

De cavalier is inderdaad niet het meest gezonde hondenras, true. Er zitten tussen de fokkers ook zeker slechte fokkers die je beter kunt mijden, maar er zijn er een aantal (waarvan ik je de namen kan PB'en) die WEL bezig zijn de gezondheid van deze geweldige hondjes te verbeteren. Fokken met een hond die niet getest is op syring (die ziekte waar hier over gesproken wordt) of die zelfs een mindere uitslag erop heeft vind ik onverantwoord, sommige fokkers niet en dat vind ik dus een slechte fokker.

Er zijn veel vergaderingen (geweest) binnen de cavalierclub over dit onderwerp en de cavalierclub NL is de eerste rasvereniging ter wereld die het scannen van fokdieren op syringomyelia VERPLICHT stelt. Je moet gewoon de juiste fokker uitzoeken en nogmaals, als je vragen hebt kun je me PB'en! Kohtje hier op bokt heeft met cavaliers gefokt, je kunt haar ook raadplegen :)

Dat de ouders getest zijn wil trouwens helaas niet zeggen dat jouw puppie gezond wordt. Syringomyelie wordt namelijk niet veroorzaakt door een fout gen waartegen je kunt selecteren, maar door de vreeemde vorm van dat koppie. Sommige honden krijgen er geen last van, de meeste wel.

Als je nog enigzins kans wil hebben op een gezonde pup, zoek dan echt verder naar een ander ras.

Iedereen die met Cavaliers fokt is imo schuldig aan ernstige dierenmishandeling. Er zijn amper gezonde Cavaliers. Tuurlijk zijn die er wel, maar dat is lekker je kop in het zand steken :7
Stel jij je eens voor dat je constant gruwelijke hoofdpijn hebt omdat je hersens in je schedel gepropt zitten en uiteindelijk uitpuilen naar je ruggegraat. En alleen omdat zo'n klein kopje zo schattig is...

Of wil je dit http://www.youtube.com/watch?v=X40Izt1WI5s

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:57

Als je op zoek bent naar een gezelschapshondje.
Die niet/weinig verhaart en wat een gezond ras is:

Bolognezer (zie mijn foto avalator en foto's in het profiel)

Dit is een vrij onbekend ras en daardoor niet doorgefokt.
Ze vallen onder de niet-verharende hondenrassen.
Mijn hondje is nu 10 jaar en is kerngezond.
Het zijn sportieve hondjes die je uren mee kunt nemen om te wandelen.
En in huis is ie rustig, speels en erg lief.
Ze zijn een slag groter dan een maltezer hondje.