Carnibest voor de kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Carnibest voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 10:56

Sinds enkele weken voer ik mijn kat Carnibest en ik moet zeggen dat ik er meer dan tevreden over ben. Voorheen voerde ik brok en mijn kat (12 jaar) kreeg last van darmproblemen, spuugde veel (zeker 1x per dag) en had diarree. Dusdanig erg dat het hele huis een paar keer per dag onder zat. Op aanraden van de DA Royal Canin gevoerd, maar dat hielp niet. Nu ik Carnibest voer heeft mijn kat geen last meer van diarree en spuugt hooguit 1x per maand een haarbal.

Maar... ik vind het lastig om te bepalen hoeveel ik moet voeren. Er zijn vast wel bokkers die ook Carnibest voeren en die misschien tips hebben :) Ik snij de worsten in porties van ongeveer 180 gram (kat weegt 6 kilo, het is een grote jongen ;) ) en ontdooi iedere dag een stuk. Ik voer dan s ochtends de helft van het portie en s avonds de andere helft. Overdag kan ik niet voeren, dan ben ik aan het werk.

Mijn probleem: mijn kat eet de ene dag meer dan de andere (lijkt het). En als het voer een dag in zijn bak heeft gelegen raakt hij het niet meer aan. Logisch, maar soms gooi ik best veel weg (en dat vind ik weer zonde). Ik ben op zoek naar de gouden tip om zo ideaal mogelijk de porties te kunnen voeren. Moet ik kleinere porties voeren? Hoe doen jullie dit?

zonnebloem18

Re: Carnibest voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:27

Kijk eens of je 's ochtends een portie kan doen, als je thuis komt van je werk en voor je naar bed gaat dus de 180 gram verdelen over 3 keer.
Bij mij aten ze 's ochtends altijd het meest en voor het slapen rond etenstijd minder daar kan je dan een beetje mee schuiven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:30

Ik voerde mijn grote kat (6,5 kilo) 200-250 per dag, verdeeld over 2 porties ('s ochtends en 's avonds).
Eventueel kun je 3 porties doen. 1 's ochtends, 1 als je thuis komt en 1 als je naar bed gaat.
Of een voerbakje waar je een koelelement onder kunt leggen zodat het langer vers blijft in zijn bakje.

Overigens, als je interesse hebt: ik heb nog 8 rollen van 500gr liggen. Ik moest noodgedwongen overstappen op blaasgruisdieet en het ligt in de weg in de vriezer :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:04

Ik voer ook carnibest. 2 keer per dag aan mijn kitten en m'n kat ben ik er nu op aan het overzetten. Die luste het eerst niet dus gaf ik blikvoer met een beetje carnibest en nu is het carnibest met een klein beetje blikvoer.

Ik doe het inderdaad hoe jij het ook doet, eerst de worsten een uur buiten de vriezer en koelkast laten liggen, dan in porties snijden en in boterhamzakjes doen en alles in de vriezer. Ik leg er 's avonds 1 zakje uit en daar zitten 2 stukjes gesneden worst in, die geef ik dan 's ochtends ieder 1 stuk(je), wel even in de magnetron 7 sec. omdat het koud uit de koelkast komt en dan leg ik gelijk weer een zakje voor 's avonds in de koelkast. Het is inderdaad zonde om het weg te gooien. Ik zou gewoon een beetje aanpassen op hoeveel je kat eet, mijnes hebben het wel binnen 2 uur op. Ik geef dan ook niet zoveel. Ik heb een rol van 1 kilo die snijd ik in 10 plakken en dan nog eens 10 keer dus heb ik 20 maaltijden. Maar ze krijgen bij mij ook elke dag of om de dag een kippenkluifje/kipfilet/runderhart, dat heb ik ook in porties en haal ik er 's avonds uit voor de volgende dag. Daarnaast geef ik nog wat brokjes voor de nacht tenzij ze dan nog carnibest over hebben. Maar dat is in jouw situatie misschien niet zo handig. Ik zou er wel wat vers vlees bij geven voor de tanden :j

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:54

Je kunt het beste op het oog voeren. Word de kat wat dikker, dan voer je minder. Is de kat aan de magere kant, geef je meer.

De kater van 6 kg krijgt hier ongeveer 150-180 g, de poes van 4,4 kg heeft meer dan genoeg aan 100-120 g en de kale kater eet 160 g.

Ik haal hier ook alles weg zodra ze weglopen. Dan gaat het weer terug de koelkast in en krijgen ze het s avonds weer. Ik gooi echt nauwelijks iets weg. De katten eten hier 2x op een dag.

Ik haal een kg rol uit de vriezer en die leg ik een kwartiertje in een bak met water. Deze rol snij ik dan met een scherp mes in 4 ongeveer gelijke delen. Drie gaan er weer terug de vriezer in, in diepvrieszakjes en het andere deel word opgevoerd. Hier eten 2 katten van, want de kale die barft. Met 1 stuk rol doe ik dus ongeveer een dag. S avonds stop ik hun portie van de dag erna in een bakje in de koelkast en de volgende dag is dat ontdooid. Als ik 1 kat zou hebben, zou ik van de rol dus 8 stukken snijden en dan proberen in te schatten hoeveel ik voor een dag moet ontdooien om zo min mogelijk weg te gooien. Blijft er iets over, dan voer je dus teveel en zou ik de porties iets omlaag brengen. Misschien heeft jouw kater wel genoeg aan 150 g.