Welk kant en klaar vlees is beste voor hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Welk kant en klaar vlees is beste voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:42

Ik voer nu al een paar jaar Carnibest natuur afgewisseld met Lam/rijst.
Ik heb niet echt een andere keus of ik moet al 20 km gaan rijden elke 2 weken (want ik heb geen grotere vriezer en ook geen plek voor een grotere vriezer).
Onze hond heeft een combi van huisstofmijtallergie en voedselallergie, dus ik kan eigenlijk niks met granen voeren. Alleen is het zo moeilijk te bepalen waar nu granen in zitten en waar niet. Het staat niet echt duidelijk omschreven vind ik.

Ik heb een keer via de dierenarts Energique besteld, maar buiten het feit dat de levering alleen maar op bestelling ging en ik dan direct moest komen ophalen ivm dat ze zelf geen plek in vriezer hadden, wat dus niet echt handig was....ging de hond er ook van stinken en kreeg een vettige vacht.

Ik vond ook het uiterlijk van Energique (wat toch ook vers vlees moet voorstellen) heel anders als Carnibest.
Carnibest ziet echt uit als gehakt, met bloed en al, als het ontdooit. Het valt ook mooi als gehakt uit elkaar.
Energique ziet er uit als hamburgers, grijzig/beige van kleur. Helemaal geen vleeskleur. Alsof het al een keer gekookt is of alsof er heel veel andere dingen doorheen gemalen zijn (zoals granen?) . Als het ontdooit is en je het in stukken prakt, blijft het ook zo aan elkaar plakken; het is dus een kleverig goedje.

Nu liep ik dus gisteren door Aveve en zie ik daar ineens een vriezer met Duck staan. Heb meteen een kilo Lam/rijst meegenomen om te proberen. Nu ziet dit dus precies zo uit als de Energique, ook zo'n grijzig/beige hamburgers.

Zijn Duck en energique nu eigenlijk echt van vers, ongekookt vlees of hoe zit dat?
Welke variant van Duck zou ik het beste kunnen proberen, liefst meerdere zodat ik eens kan afwisselen zoals ik nu ook doe.

Het is nl. veel handiger voor mij om het bij Aveve te halen, want bij de DA sta ik vaak een kwartier te wachten eer ik aan de beurt ben en als de tel. gaat wordt die gewoon opgenomen }:0 en kun je weer wachten.
Bij Aveve moet ik zowieso vaak zijn i.v.m. het voer voor de paarden/kippen en konijnen, dus dan hoef ik niet meer apart langs de DA.
Tevens spaar ik bij Aveve automatisch voor korting en dat loopt met die kilo's die ik koop dan toch lekker op :+ .

zonnebloem18

Re: Welk kant en klaar vlees is beste voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:46

Alle carnibest diabetes varianten zit dacht ik ook geen graan in.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:49

en smuldier? Of ben je van belgisch limburg? wat is aveve?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:33

Smuldier is bij ons in de supermarkt zeer beperkt verkrijgbaar. De duurdere varianten zijn hier niet te koop, alleen die vol met gluten zitten.
Heb ik geprobeerd, maar helaas kreeg die arme Babe ...jeuk jeuk jeuk.

Nee ik kom uit NL's Limburg.

Aveve is een soort Boerenbond....volgens mij overgewaaid uit Belgie :+ .

Alle varianten van Carnibest zijn, volgens hun website, vrij van gluten, dus nergens zitten granen in.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:38

Volgens mij is het vlees van Renske ook glutenvrij, zou dat een optie zijn?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:48

Renske heb ik ook geprobeerd op vakantie. Was handig omdat het niet in de vriezer bewaard hoeft te worden.
Maar....het is geen vers vlees in de zin van rauw; Renske is licht gestoomd en doet daardoor weer min of meer denken aan blikvoer.

Ik weet niet meer precies waarom, maar ik was er niet kapot van. Misschien dat het toch meer rook dan Carnibest?
De porties zitten per 400 gram en dat zou op dit moment onhandig afmeten zijn, want ik voer 2/3 kilo per dag aan Carnibest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:52

kan je niet gewoon naar de slager en de restanten krijgen? Want ik kon iemand die dat deed, en is niet zo duur.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:53

Ik weet gewoon zelf niet meer wat ik het beste kan voeren, iedereen vertelt iets anders, zou carnibest beter zijn dan Renske omdat het rauw is ? OF is Renske prima omdat het helemaal geen toevoegingen bevat? Mijn hond lust beide graag maar Renske is inderdaad makkelijker omdat we maar een kleine vriezer hebben en Carnibest ook niet vlakbij te verkrijgen is.
Mijn hondje heeft echter altijd wel wat last van haar huid, met Carnibest, met Renske, met Smuldier met brokken maakt niet uit wat ik voer, ze heeft altijd wel wat plekken/korsten op haar rugje. Weet iemand nog een soort van voer ( geen brokken want die eet ze pertinent niet, alle merken geprobeerd) wat echt super gezond is ?
Het Duckvoer heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik er ook net als de TS niet zo smakelijk uit zien.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:06

Maartje1990 schreef:
kan je niet gewoon naar de slager en de restanten krijgen? Want ik kon iemand die dat deed, en is niet zo duur.

Pfff, daar begin ik niet meer aan. Echt barfen is veel werk.
Vlees snijden/malen, rauwe groenten pureren en dan hopen dat je alles in de goede verhoudig doet en je hond niets te kort komt.

Hier in het dorp zit ook geen slager meer. Vroeger (tot 1 jaar geleden ongeveer) was er nog een slachterij, maar die is er ook niet meer.
Ik haalde toen wel eens pens, paardenhart/wangen enz. Maar als ik de uren tel die ik kwijt was met snijden/hakken/malen en de bijbehorende spierpijn :+ + het aanschafbedrag aan groente en vlees, dan is KVV zoals Carnibest helemaal niet zo heel veel duurder. EN...ik weet tenminste zeker dat de verhoudingen vlees/groente/vitamines in goede verhouding zijn en mijn hond niets te kort komt.

Van hetgeen wat ik maakte, kwam Babe zelfs helaas aan de sch//t.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:14

maras schreef:
Ik weet gewoon zelf niet meer wat ik het beste kan voeren, iedereen vertelt iets anders, zou carnibest beter zijn dan Renske omdat het rauw is ? OF is Renske prima omdat het helemaal geen toevoegingen bevat? Mijn hond lust beide graag maar Renske is inderdaad makkelijker omdat we maar een kleine vriezer hebben en Carnibest ook niet vlakbij te verkrijgen is.
Mijn hondje heeft echter altijd wel wat last van haar huid, met Carnibest, met Renske, met Smuldier met brokken maakt niet uit wat ik voer, ze heeft altijd wel wat plekken/korsten op haar rugje. Weet iemand nog een soort van voer ( geen brokken want die eet ze pertinent niet, alle merken geprobeerd) wat echt super gezond is ?
Het Duckvoer heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik er ook net als de TS niet zo smakelijk uit zien.

Wat zegt de DA van de plekken? Heeft je hond een allergietest gehad? Onze hond wel en er kwam uit: allergisch voor 4 soorten huisstofmijt. Het hoeft dus niet alleen aan het voer te liggen.

Het gaat zich er in principe niet om of het smakelijk uitziet of niet, als de hond het er maar goed op doet.
In ons geval kan de hond ook nog eens niet tegen gluten/teveel kip/rauwe eieren/paardenvlees.
Maar ik kan me voorstellen dat een hond met een droge huid, het heel goed doet op Energique, omdat onze hond daar een vettigere huid van kreeg.
Aangezien Duck hetzelfde uitziet, kan ik me voorstellen dat dit dezelfde eigenschappen bezit en dus misschien ook niet goed is voor onze Babe.
Maar goed, dat is dus een kwestie van uitproberen.
Ik zie dat ik de verkeerde variant gekozen heb, de gewone Lam/rijst.
Ze hebben diverse glutenvrije versies, zoals Dynamiek compleet. Dat zou dan ook de enige zijn die ik wil proberen, want de andere versies zijn enkelvoudige voedingen (watever that may be) en dat moet je weer aanvullen met Duck vlokken? of Duck groenten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:16

groente??.... honden zijn vleeseeters hoor...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:19

Maartje1990 schreef:
groente??.... honden zijn vleeseeters hoor...

gemalen groente...om de inhoud van een pens na te bootsen. Ook dat wordt gegeten nl. door vleeseters in het wild ;) .
Vleeseters hebben echt niet genoeg aan alleen vlees. Dit kun je allemaal nalezen op sites zoals Barfplaats.
Uiteraard is de hoofdmoot vlees, maar er moet ook een gedeelte groente bij zitten voor andere vitamines/mineralen die de honden nodig hebben.

Onze hond eet zowieso appels, pruimen, kersen, suikerbieten zo van de grond. Elke dag struint ze de wei af op zoek naar vers fruit :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:22

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:24

ik bestel altijd natudog,nl bezorgen kost je 5,- ziet er nog lekkerder uit als de carnibest en er zijn veel varianten te krijgen,duck is niet echt lekker is net karton maar als je niks anders hebt voor nood ook oke.ik weet niet waar in zuid limburg je woont want in beek bij de dierenarts hebben ze altijd carnibest op voorraad,ook ziet rodi er best goed uit gewoon bij jumbo/jan linders te krijgen.over smuldier ben ik niet zo tevreden eigenlijk honden gingen na verloop van tijd overgeven(en heb dit van meerdere mensen gehoord).als je mee wilt weten hoor ik het wel ik ben van stein daar wonen mijn ouders nog en zelf zit ik nu net over de grens in belgie bij maastricht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:26

Ik bestel het gewoon hier
http://www.lupa-diervoeding.nl/
komen ze gratis bij je thuis brengen. Die grijze hamburgers van duck en rodi enzo vinden mijn honden niks :r
Carnivoer vinden ze nog het lekkerst, maar het allerlekkerst vinden ze de kruidenmix van carnibest en de fytomix van bibi. Dat is de inhoud van de boekmaag van een rund of schaap of zoiets... het ruikt en ziet eruit als stront. Ik doe ze ook maar een plak ervan door het andere vleesvoer.
Carnivoer, Bibi, Tinlo, Haaksbarf, Alaska en Lupa eigen merk bevalt hier nog het beste. Ook vinden ze een biologisch kipkarkasje erg lekker.
Mijn pup van 11 weken doet het er geweldig op (die is al vanaf de fokker alleen vers vlees gewend), mijn oude hond van 13 leeft weer helemaal op en mijn 4 jarige voelt zich net een wolf met zo'n dood beest in zijn bek :Y)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:28

lotgering al eens geprobeerd? Is vers vlees,volgens mij zonder toevoegingen, maar dat zou je na kunnen vragen. Ze adviseren wel om er groenten door te mengen. (zie hun website http://www.lotgering.nl/)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:31

Maartje1990 schreef:

Die man voert dus vuile pens; pens waar dus nog de inhoud van het dier in zit...de grassen /zaden/vruchten die dat dier gegeten heeft dus.
Ik kon geen vuile pens kopen, alleen schone en dus moest ik het aanvullen door zelf groente te malen.

Ik ga er ook niet zo ver in dat ik de hond maar 2 keer per week een giga portie voorzet. Ik heb geen zin in die vieze taferelen van stukken vlees in de tuin begraven en weer opgraven en dan nog een hoop ongedierte (zoals Marters, ratten en vossen) op mijn huis aan lokken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:32

keona schreef:
ik bestel altijd natudog,nl bezorgen kost je 5,- ziet er nog lekkerder uit als de carnibest en er zijn veel varianten te krijgen,duck is niet echt lekker is net karton maar als je niks anders hebt voor nood ook oke.ik weet niet waar in zuid limburg je woont want in beek bij de dierenarts hebben ze altijd carnibest op voorraad,ook ziet rodi er best goed uit gewoon bij jumbo/jan linders te krijgen.over smuldier ben ik niet zo tevreden eigenlijk honden gingen na verloop van tijd overgeven(en heb dit van meerdere mensen gehoord).als je mee wilt weten hoor ik het wel ik ben van stein daar wonen mijn ouders nog en zelf zit ik nu net over de grens in belgie bij maastricht

Haha, ik haal het dus altijd in Beek bij de DA, maar daar sta je vaak zo lang te wachten :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:41

Isabonny: zie mijn post hierboven. Kan goed wat zijn voor je hond

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:56

riagr schreef:

Haha, ik kan zo vlug niet alle sites nalezen :+ .
Ik heb nu heel even gekeken, maar ik woon echt in het zuidelijkste puntje van Limburg, dus zullen de verzendkosten erg hoog zijn in verhouding met de hoeveelheid vlees die ik maar kan afnemen. Ik heb namelijk geen plaats voor een grote vriezer. Ik heb dus 1 extra ladevrieskast, maar daar past niet zo veel in + ik heb de ruimte ook nodig voor mijn eigen vlees.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:05

Dat is jammer, want we hebben hier wel goede ervaringen mee. Misschien iets om met meerdere mensen tegelijk in te kopen? Dat is nl wat wij doen.
( en sorry: ik dacht dat je mijn post misschien over het hoofd gezien had.... Geen idee dat je druk lezend was :o )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:10

misschien is een van de volgende merken bij jou in de buurt aan te komen?

- Darf
http://www.darf.info/
- Haaksbarf

http://www.shaweca.nl/html/waar_te_koop__.html
- Shaweca
- Alaska

http://versvoer.nl/oscommerce/index.php ... igau5osbv6
- All Animal
http://www.allanimal.nl/index.php?optio ... 30&lang=nl
- Carnivoer

http://www.carnivoer.nl/
- Tinlo's Barfmenu

http://www.tinlo.nl/
- Ropadog Eko en Ropadog Natural
http://ropa-productions.com/nl/ropadog.html

ik voer zelf voornamelijk carnibest en af en toe smuldier.
ik ben wel eens overgestapt op andere merken, omdat die goedkoper waren, maar op den duur ging mijn hond dan kotsen.
nu dus gewoon volledig op carnibest. ik neem met mijn rottweiler erg veel af, dus heb bij de dierenwinkel gelukkig een erg leuke korting kunnen regelen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:39

Wij hebben ook een graan intolerante hond, ze krijgt zowiezo snel bulten jeuk en kale plekken van verschilde ingredienten.

Haaksbarf
in sommige varianten (zowiezo de vlees soort) zitten sporen van graan en onvermalen groenten die bij onze hond allergische reactisch veroorzaakte

Renske
is niet rauw maar gestoomt en gebruikt ook onvermalen groenten zoals erwten ook hier kwijt onze teef jeuk en bulten van.

Rodi en andere schijven
zitten ook veelal granen in.

wij zijn eerst over gestapt naar AHV de rund met pens versie hier heeft ze al meer dan 2 jaar jeukvrij op gedaan, nu hebben we een eigen samengestelde rollen uit de fabriek vam AHV dit bevalt ons nog beter er wordt bijv gemalen groente en vet extra aan toegevoegd.

mocht je vragen hebben over bepaalde voeren wij hebben eigenlijk alles wel geprobeerd bij onze teef om uit te vinden welk voer ze wel kon eten zonder jeuk en allergieen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:44

ik weet niet hoeveel je kwijt kunt en waar je woont misschien kan ik voor je mee bestellen bij de natudog.of je besteld zelf ik geloof dat je minimaal voor 30,- moet pakken bij bezorgen.
Isabonny schreef:
riagr schreef:

Haha, ik kan zo vlug niet alle sites nalezen :+ .
Ik heb nu heel even gekeken, maar ik woon echt in het zuidelijkste puntje van Limburg, dus zullen de verzendkosten erg hoog zijn in verhouding met de hoeveelheid vlees die ik maar kan afnemen. Ik heb namelijk geen plaats voor een grote vriezer. Ik heb dus 1 extra ladevrieskast, maar daar past niet zo veel in + ik heb de ruimte ook nodig voor mijn eigen vlees.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 09:25

@Keona: Als je nog steeds daar woont als in je profiel staat, dan wonen we ca. 30 km van elkaar vandaan. Ik woon in de Gemeente Nuth.
Dat is me toch te ver.
Ik wil ook niet in een keer een grote hoeveelheid van iets proberen, maar eens een paar kilo. Als het mij of de hond niet bevalt zit ik dan tenminste niet met een vriezer vol vlees waar ik niks meer mee kan.

Ik heb vanmorgen voor het eerst de Duck geprobeerd en er is een verschil met Energique: Duck is minder plakkerig. Het valt gemakkelijk uit elkaar.
Ik denk dat ik volgende week (als ik weer wat meer plek in de vriezer heb) eens langs de Aveve rij en kijk of ze De Duck Dynamiek hebben. Die is glutenvrij.
En ach....als dit ook niks is, dan ga ik gewoon weer verder met de Carnibest. Het is niet zo dat ik perse van de Carnibest afwil.
Ik wilde alleen voor mezelf wat meer gemak in de vorm van: snel wat halen-afrekenen-klaar, en dat in combinatie met de rest van de dierbenodigdheden.
Maar ik wilde graag weten waarom die Duck nu zo grijzig uitziet en niet, zoals Carnibest, mooi rood.

Maarrrr, alle tips en links heb ik doorgenomen en er staan beslist interessante dingen in! Die hou ik mooi in mijn achterhoofd :j