Sproeiende kater maakt zichzelf onmogelijk....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Sproeiende kater maakt zichzelf onmogelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:15

maar het asiel wil hem niet hebben en de dierenartsen willen hem niet laten inslapen.

Ligt het aan mij of zit je dan gewoon met een "kastje-muur" verhaal??
Onze oudste kater heeft een blaasgruis probleem (krijgt speciaal voer en dat is onder controle) maar daarnaast ook een territorium/dominantie issue.
Sinds onze jongste kater volwassen is geworden en wij een kindje hebben sproeit onze oudste kater (zo'n 2,5 jaar nu al).
Tassen van visite, jassen die van de kapstok zijn gevallen, dekens/kussens, knuffels van onze kleine etc etc etc hij voorziet alles wat hem 'triggert' er waar hij bij kan van een prachtige plas (dus geen kleine plasjes die wijzen op plasproblemen oid)

We hadden gehoopt dat hij in onze nieuwe/ruimere woning genoeg privé ruimte zou hebben waardoor het gedrag zou verdwijnen, maar helaas hij doet het nog steeds... Alle tips/trucs al geprobeert, maar hij verzint dan gewoon weer wat anders. Ook valt hij steeds onze andere 2 katten lastig, dus die lopen ook op eieren.
Raar genoeg heeft hij zich tijdens onze vakantie wel keurig gedragen, maar toen we weer thuis kwamen begon hij weer.
Wederom dus de conclusie dat hij niet happy is met/bij ons.

Niemand die wij kennen willen hem hebben, advertentie op MP gaf ook geen enkele reactie.
Asiel wil hem alleen hebben met verklaring van gezondheid (maar ja bluisgruis, dus dat gaat niet lukken). Daarbij wil mijn vriend hem ook liever niet naar het asiel brengen omdat hij daar toch nooit meer wegkomt.

Het liefste zou ik zien dat hij gewoon humaan een spuitje krijgt bij de DA. Dan hoef ik niet bang te zijn dat hij nog onnodig lijdt.... maar ja geen DA die dat wil doen. Tenminste niet hier in de buurt.

Ik ben opgevoed met de normen en waarden dat je een beest verzorgt tot het eind, maar moet eerlijk zeggen dat ik dit toch wel helemaal zat ben nu. Hij is ongelukkig bij ons, maar ik zou nu echt niet meer weten hoe ik het leven voor hem aangenamer kan maken. Hij heeft alle ruimte in huis, kan naar buiten wanneer hij wil, krijgt liefde en aandacht maar het is blijkbaar niet goed genoeg. Daarbij is hij ook 1/4 oosters en het schijnt dat Oosterse katten gevoeliger/dominanter zijn dan de gemiddelde kat.
Ik heb er aan gedacht om hem dan maar alleen buiten te laten en een plekje in de schuur voor hem te maken, maar dat wil meneer ook niet. Dan gaat hij voor de deur zitten gillen tot hij weer naar binnen mag.

Iedereen in onze omgeving zegt dat we hem maar het beste ergens kunnen dumpen, maar dat kan ik ook niet over mn hart verkrijgen. Maar ik moet er ook niet aan denken dat dit nog jaren gaat duren........

Tja..... iemand nog een idee????

edit; er zijn voldoende katten bakken in huis, ook op meerder verdiepingen met verschillende ondergrond.
Laatst bijgewerkt door Cynderella81 op 31-08-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:17

Kan hij niet ergens alleen geplaatst worden? Grote kans dat het probleem dan is opgelost.
Jullie jongste kater is zonde problemen? Dan zou het namelijk de kortste klap zijn om voor hem een nieuw huis te vinden. Oude kater blij, jonge kater blij (die wordt natuurlijk niet gelukkig van constante territoriumstrijd) en jullie blij.

Wazig trouwens dat het asiel hem niet wil. Wat doen zij dan me katten die in een mandje voor de deur worden gezet? Wat triest genoeg vaak gebeurt..
Laatst bijgewerkt door troi op 31-08-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:17

Ik ga maar even niet in op al je negatieve gedachten etc... (inslapen, dumpen, asiel etc)

Wat ik wel wil weten is of je katers allemaal nog echte katers zijn?
Want dan blijf je sproeiproblemen houden en zou ik zeggen: castreer ze eerst maar eens allemaal.
Echte katers sproeien nou eenmaal om hun domein af te bakenen....
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 31-08-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:18

Is hij wel gecastreert?

zap

Andere dierenartsen bellen :j. Jaaaren geleden is onze kater ook om die reden ingeslapen (ik was toen pas 2 jaar, don't shoot me) en dat ging zonder problemen en de dierenarts was het er zelfs mee eens. Ik zou dus verder zoeken naar een dierenarts die het wel wilt doen. Ik kan me helemaal vinden in je situatie :j

Zilfstar

zap schreef:
Andere dierenartsen bellen :j. Jaaaren geleden is onze kater ook om die reden ingeslapen (ik was toen pas 2 jaar, don't shoot me) en dat ging zonder problemen en de dierenarts was het er zelfs mee eens. Ik zou dus verder zoeken naar een dierenarts die het wel wilt doen. Ik kan me helemaal vinden in je situatie :j

ECHT? een kater in laten slapen omdat ie sproeit??? Dus natuurlijk gedrag vertoond?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 31-08-11 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:19

Wat ontzettend vervelend...
Ik denk dat de combinatie met de andere katten het grootste probleem is.
Ik heb geen idee verder wat je eraan kan doen....
Veel succes, snap dat het een enorm probleem is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:22

Zilfstar schreef:
zap schreef:

ECHT? een kater in laten slapen omdat ie sproeit??? Dus natuurlijk gedrag vertoond?

Het is meer dan sproeien he ;). Kater was onhandelbaar door het sproeien. En ik ben van mening dat je zo'n dier (die ongelukkig is, want dat was hij zelfde verhaal als bij ts) het niet aan kan doen om hem weg te doen, zonder dat je weet dat hij het goed heeft. Ik vind een asiel verschrikkelijk voor een kat en dan is het kiezen tussen 2 kwaden en mijn keuze zou dan ook een spuitje zijn. Ik vind dat veel humaner, net zoals ts er over denkt. En natuurlijk als het anders kon, dan was het echt wel anders gedaan, maar het kon gewoon niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:24

kan je jongste kater wellicht een paar weken uit logeren om te zien of het gedrag dan verdwijnt?

is er geen mogelijkheid hem een tijd apart in een kamer te houden?

toen mijn vriend en ik onze katten samenbrachten met samenwonen, ging dat ook mis.. (3 katers van hem 1 kater en 1 poes van mij). spontaan 3 onzindelijke katten. ik werd er ook gillend gek van om al die pis op te ruimen en je hele huis gaat er naar stinken. het is gewoon ontzettend vies.

nu hebben we een schema. de katers lopen overdag los door het huis en de poes heeft dan haar eigen kamertje, rond avondeten gaan de kater richting keuken en bijkeuken en loopt de poes los rond. sindsdien zijn ze gelukkig allemaal weer zindelijk. misschien is dat het proberen waard?

als dat alles niet werkt en niemand wil hem hebben, kan ik mij dat spuitje wel voorstellen. ik zou er ook niet aan moeten denken om nog vele jaren een huis te hebben wat overal stinkt naar kattenpis :n

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:25

Een "gezond" dier in laten slapen aleen maar omdat hij vervelend gedrag vertoont zou ik echt niet over mn hart kunnen verkrijgen...

Zijn alle katten gecsastreerd? Of anders 1 van de jongere katten de deur uit? Katjelief was er tenslotte als eerst...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:26

Ik lees mee, aangezien een vriendin van me met een soortgelijk probleem zit. Haar gecastreerde kater (de rest in huis is allemaal poezen) is ook heel extreem met sproeien, hij sproeit ook alles onder tot aan de gordijnen. En hij is niet dominant. Ze heeft van de DA ook al feromonen gehad om in huis te spuiten zodat hij op zou houden, maar niks werkt. Zij zit dus ook met de handen in het haar.
Wel of niet gecastreerd is in zulke gevallen dus geen verschil. Hij is vroeg gecastreerd, en toch spuit hij alles onder.

Ik heb dus ook echt geen antwoord voor je. Maar heb mijn vriendin aangeraden eens een homeopaat te raadplegen. Mss dat die nog een wondermiddel heeft.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:26

laat hem dan castereren

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:27

Heel herkenbaar.. ik heb ook zo'n kruising siam/oosterse gehad.
Op bed plassen, tassen, stoelen enz enz...

Bij mij kwam het voort dat ik neit veel thuis was en hij alleen was.
Het is naarmate hij ouder was wel minder geworden.
Maar af en toe had hij zijn bui.

Heel jammer want ik kan je niet de oplossing geven maar kan me wel voorstellen dat je met je handen in het haar zit.. heb ik ook gezeten..

Ik ben wel ander kattengrind gaan gebruiken weet eigenlijk niet meer wanneer het over is gegaan bij hem.
Denk toe hij een jaar of 15 was...

Ech balen hoor... sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:28

gecastreerde katten kunnen dit ook doen.
ik heb 7 jaar geleden een poesje gehad wat ook alles onderplaste. was pure stress doordat een oudere poes haar gewoonweg terroriseerde.. en wie wil er nu een onzindelijke poes overnemen van iemand of het asiel? haar heb ik uiteindelijk naar een boerderij kunnen brengen, altijd buiten en ze was er zielsgelukkig.
misschien is dat voor TS ook nog een optie?

picobello

Re: Sproeiende kater maakt zichzelf onmogelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:34

Castratie zal niet helpen. Het sproeigedrag is ontstaan omdat de kat waarschijnlijk onzeker is. En dus idd ongelukkig. Heb je al eens feliway geprobeerd? Kun je nog proberen anders, wel 4 weken volhouden, anders zie je geen effect.
Inslapen vind ik niet eerlijk. Kat is door omstandigheden door jullie geintroduceerd gaan sproeien, niet omdat hij het zo leuk vindt. Maar ik snap dat herplaatsen niet makkelijk zal zijn. Veel succes ermee!

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:36

ow oke

ik heb er ook geen verstand van
wij hebben alleen meisjes :P

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:37

Ik mis ook even in de post of de kat wel gecastreerd is? Ik zou eerst die optie eens proberen voordat je drastischere maatregelen gaat nemen zoals de kat wegdoen of zelfs in laten slapen?!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:38

Als hij gecastreerd is zou je een boerderij inderdaad kunnen proberen want ruimte schept vaak ook wel rust. Als de kat weg kan vluchten en zijn eigen plekje kan vinden waar geen andere katten zijn (dit kan vaak ook al het probleem geven, nieuwe katten/gezinsleden) zijn ze vaak gelukkiger.
Echter hebben veel boerderijen al het probleem dat er veel te veel katten zijn omdat alles steeds maar weer jongen krijgt. De meeste boerderij-mensen zullen dus niet zo erg zitten te wachten op ongecastreerde katers (hier in de buurt in elk geval niet).
Laatst bijgewerkt door Rox87 op 31-08-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:39

begrijp ik goed dat alle katers in huis nog echte katers zijn? dan lijkt me dit vrij
natuurlijk gedrag en zou het wellicht een optie zijn om te castreren

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:44

Op een kamer opsluiten met een kattenbak en eigen eten en drinken en van daaruit uitbreiden. Dus in de gaten houden of hij het op die kamer ook doet. En anders misschien een gedragstherapeut inschakelen? Ik snap wel hoe vervelend het is... Mag hij buiten komen? En ik neem aan dat hij gewoon gecastreerd is?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:44

Wij hebben een gecastreerde kater en die sproeit ook, gelukkig geen hele plassen zoals bij TS. Ik zorg dat ik de plekken waar hij het doet goed schoon houdt met citroenachtige middelen, is het schoon dan doet hij het toch wat minder lijkt het.
Ik heb het idee dat de onze wel minder plast als ik in huis meerdere Feliway verdampers plaats.
Dan is ook onze angstigste poes (we hebben 3 katten/ 3 poezen) veel rustiger.

Heb je Feliway verdampers al eens geprobeerd? Onze katers zijn dan onderling ook veel relaxter en minder strijdvaardig op de een of andere manier!
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-08-11 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:48

Katten plassen vaak ergens anders op door stress.
Grote plassen heeft niets met zijn eigen territorium te maken (dan sproeien ze nl).
Dit kan zijn doordat hij niet op de bak mag/kan/durft. (door bv dominantie van de andere katten).
Maar ook door (grote?) veranderingen.

Mijn kat deed dit ook toen de kids geboren werden. Hij heeft ook langere tijd op zolder gewoond. Nu zijn de kinderen ouder (en rustiger) en zowaar de kat komt weer beneden.

Nu zijn wij een jaar geleden verhuisd en hij een terugval van meer dan een half jaar gehad, nu is dat gelukkig weer over.
Trouwens, het plassen op plastikzakken/tassen is bij veel katteneigenaren een bekend fenomeen

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:49

@Fargo, ik heb ook Feliway (spuitflesje), maar de mijne plast overal overheen helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:50

bij mij hielp Feliway ook totaal niet :n

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:51

daffene schreef:
@Fargo, ik heb ook Feliway (spuitflesje), maar de mijne plast overal overheen helaas...

Spuitflesje helpt bij mij ook niet echt. Maar de verdampers wel, heb ze ook gebruikt toen we verhuisd zijn om de verhuisstress te verlichten en dat heeft echt veel geholpen. De mannetjes hadden veel minder problemen met elkaar en onze bangste poes kwam ineens op bed liggen slapen (ook in de (grote) slaapkamer had ik 1 of 2 verdampers gehangen) tussen de 5 andere poezen.
Sinds de verdampers op zijn, komt ze niet meer in de slaapkamer en al helemaal niet meer op bed... daarvoor was ze nog nooit op bed komen liggen!!!!
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-08-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt