Ik heb verschillende vogels (Bourke, valk en grasparkieten, japanse meeuwen en zebravinken) waar ik knettergek mee ben, het zijn echt m'n vriendjes. Ik kweek een beetje met ze, en verder zitten ze er alleen maar voor de leuk zegmaar. Omdat ik dus geen serieuse plannen heb met het kweken (En de vogels waar ik wel mee kweek worden zorgvuldig uitgekozen)haal ik afentoe wat vogels uit een winkel.
Kort geleden heb ik een nieuw japans meeuwtje gekocht, met aan beide poten een ring. Een vaste pootring, en één plastick geval. Ik kon al het voorwerp al niet helemaal plaatsen, een echte ring was het niet... Zoiezo wil ik geen 2 pootringen om hebben bij een vogeltje van ongeveer 10 cm, dus ik had al gekeken of hij af kon. Maar dat kon dus niet. Nouja ik dacht; Binnenkort een ringenschaartje kopen en dan gaat hij er alsnog af.
Gisteren ging ik mijn vogels voeren en toen zat het vogeltje met 1 poot opgetrokken, duidelijk veel pijn. Ook bij het uitvangen deed het hem duidelijk pijn, maar moest toch weten wat er was... pootje hartstikke dik en rood.
Meteen de dierenarts gebeld, en een uur later konden we komen.
Die heeft gekeken en toen hij zag wat het was werd hij WOEST! Kwekers van kleine vogelssoorten willen hun vogels ringen op kleur, maar wel zo dat de ring er ooit weer af kan. En daar gebruiken ze dan STRIJKKRALEN voor!
Ik had er al wat over gelezen en idd, toen de ring eraf was bleek het om een strijkkraal te gaan.Het arme vogeltje heeft geluk dat z'n pootje er nog aan zit. De ring zat vast in z'n pootje, en het ligt rondom open. Hij kan er nogsteeds niks mee, hij ligt op de stok.
Echt, hoe kom je erop... strijkkralen om pootjes van DIEREN doen
Voor een paar cent heb je ringetjes die er makkelijk weer af kunnen, en die er ook nog eens voor zijn om om pootjes te doen 
Ik snap dat echt niet