Hond met Verlatingsangst (Tips)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbaie

Hond met Verlatingsangst (Tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:07

Sinds februari hebben wij een hondje. Toen nog pup, maar inmiddels hond van bijna 10 maanden. Het is echt een lieverd. Waardoor we de tekenen van verlatingsangst niet direct herkende. Het heel lief achter je aan blijven lopen en bij je voeten liggen, zagen we beide niet als waarschuwing.

Ik heb veel honden gehad, maar nog nooit eentje die hier last van had.

In het begin zijn we het alleen laten op gaan bouwen. Hierin bleken geen problemen. Alleen thuisblijven was geen enkel probleem. Er is echter ergens een knop om gegaan dat hij het niet meer kan. Hij is volledig in de stress als we weggaan, hij sloopt zijn bench en blaft knoerthard. Ik ben op internet opzoek gegaan wat we hiermee kunnen doen:
- De hond laten we ivm het trainen tegen verlatingsangst niet meer alleen;
- We doen regelmatig alsof we de deur uit lopen, als hij dan ontspannen blijft (wat nog nauwelijks heeft plaatsgevonden) dan geven we hem een beloning. De volgende stap zal zijn, dat we even naar buiten stappen.
- We laten de bench open. Hij lijkt hier iets rustiger bij te zijn. Hij sloopt verder geen meubels of iets dergelijks
- Hij heeft speeltjes en botjes om zich te vermaken;
- We sturen hem weg als hij achter ons aan loopt en hij mag ook niet meer bij onze voeten liggen;
- Hij krijgt alleen nog aandacht als wij hem roepen, niet meer andersom
- We informeren ook bezoek erover om de bovenste twee regels op te volgen
- Uitlaten: eerst rustig laten liggen op plek, vervolgens riem om in de woonkamer, rustig richting deur lopen, ook hier weer zorgen dat hij rustig blijft, door hem regelmatig te laten liggen, ook bij het openzetten van de deur. Altijd eigenaar eerst eruit dan hond. Hij blijft nog wel opgewonden en dat zal nog wel even tijd kosten.

Het maakt overigens niet uit of hij met een andere hond is. Hij doet het dan ook. Hij luistert overigens als één van de beste, het is een echte slimmerik en we hebben verder geen problemen met hem.

Heeft iemand anders nog tips die we kunnen gebruiken? Ik weet dat het een kwestie van tijd is.

Caira

Re: Hond met Verlatingsangst (Tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:04

Negeer je hem de eerste 5 min. wanneer je weer binnen komt?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:11

Ik vraag mij af of het echt verlatingsangst is, of dat de hond denkt dat hij de roedelleider is.

Het achterna lopen, op/aan je voeten liggen doen mij meer denken aan het in de gaten houden van zijn roedel naar mijn mening. Ik heb een golden die redelijk dominant is en doet precies hetzelfde als het aan hem ligt. Maar hij kan wel alleen blijven, maar gaat het allerliefste hele dagen met mij mee.

Ooit een goed geval gezien bij Cesar Milan.
Mensen konden ook het huis niet uit zonder hoop lawaai, geblaf en onrust in de bench. Hond bleek te denken leider van de roedel te zijn en de mensen gingen te gehaast weg.

Ik zal kijken of ik het filmpje voor je kan vinden.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:51

@ Caira: Ja, hij wordt genegeerd als wij thuiskomen

@NAIWHL: Ik ben groot fan van Cesar Milan. Ik denk echt dat het angst is vooral omdat hij enorm kwijlt als we wegzijn, en zijn bench sloopt. Ik probeer hem daarom om elke keer in de ontspannen status te krijgen bij het weggaan, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik neem er echt de tijd voor. Vandaar dat we er de hele tijd mee aan het oefenen zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:54

http://channel.nationalgeographic.com/s ... s/03214_00

helemaal achteraan bij de filmpjes staat er 1 van een hond die de auto niet in durft. Trunk training.

Door het kwijlen denk ik dan meteen weer aan dat filmpje. Pfoe... lastig hoor :j
Ik heb er niet echt een oplossing voor dan denk ik.

En ik had juist geleerd om er een feestje van te maken voor de hond als je thuis komt. Eerst heel even achter de deur en zodra hij stil/rustig is binnen komen en leuke dingen gaan doen. Spelen met de favoriete bal of wat dan ook. Zo heb ik die van ons geleerd om alleen te zijn.

Voor hem werd alleen zijn dan juist wat leukers, want aan het eind was het altijd feest. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:01

@NAIWHL
Ik heb een hele onderdanige hond en die wilt ook altijd bij mij zijn.
Zij wil constant beschermd worden. Als ik haar (volledig) ga negeren (wegsturen ed.) krijg ik een super onzekere hond.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:05

@ naiwhl; die aflevering ken ik ja, daarom herkende ik het kwijlen als een angst, maar ja... die aflevering biedt niet echt de oplossing. :?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:22

@Brainless: In jou geval zal wegsturen dan inderdaad niet helpen. Ik baseer mijn idee op de eerst gegeven beschrijving en de ervaring met mijn (dominante) hond :) (en de hond van mijn broer; die kan dus slecht alleen zijn omdat hij denkt dat hij de roedel moet bewaken en denkt dat hij thuis de baas is. Die hond kwijlt dan ook niet, maar blaft wel de hele boel bij elkaar en gaat ook slopen)

Ik kan TS alleen maar succes wensen verder omdat mijn ervaringen verder niet helpen.
Wie weet is het een idee om een gedragstherapeut erbij te halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:30

Ik heb ook een dominante hond (ik heb er 3 lopen), maar die blaft niet als ik wegga.
Hij heeft wel de neiging om tussen mij en de visite in te gaan staan/zitten, maar wegsturen (met wat overredingskracht) is dan geen probleem.

@TS
Waarom mag je hond niet aan je voeten liggen/meelopen? Je hoeft hem dan niet continu aan te halen, maar wel accepteren dat de hond bij je is.
Onzekere honden zoeken vaak stabiliteit/zekerheid/bescherming.
Die worden daar juist (geestelijk) stabieler van, waardoor alleen zijn ook minder eng wordt.

Even vanuit de hond bekeken...
Eerst wordt hij afgewezen door de baas, op het moment dat hij zekerheid zoekt.
En dan gaat de baas ook nog eens weg.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:52

@ brainless: research op inet. Bijna alle sites geven aan de hond niet achter je aan te laten lopen en hem niet bij je voeten te laten liggen. Ik moet zeggen als ik naar CM kijkt heeft hij het er ook altijd over dat je je personal space moet claimen, dus ik vond het niet heel raar klinken. Hij mag er uiteraard liggen als ik hem daar laat liggen.

Hij heeft heel lang achter ons aan mogen lopen en dergelijke. En het heeft zeker niet geholpen om de verlatingsangst minder te laten worden.

Hij reageert overigens redelijk goed op de oefeningen. Hij sloopt zijn plek al nauwelijks, alleen blaffen doet ie nog. Althans wij horen het niet als we weggaan in de meeste gevallen, maar de buurman (2 huizen verder) wel. Ik weet niet in hoeverre de buurman overdrijft, want mijn directe buren schijnen hem ook niet te horen. :?

edit: ik wil er ook nog aan toevoegen, sinds we hem niet meer continue achter ons aan laten lopen, gaat hij ineens zichzelf meer vermaken en eet hij beter.