Dat is een slipketting met pinnen. Dat heeft weinig met dressuur te maken...
quartel
Geplaatst: 29-08-11 20:57
oooo wist je dat nog niet?????
Daar leer je ze een hele mooie piaffe mee hoor
Iris82
Geplaatst: 29-08-11 21:03
Een slipketting met pinnen is bedoelt om de hond te corrigeren en dient alleen gedurende de training gebruikt te worden. De ketting moet hoog genoeg om de hond zijn nek geplaatst worden om schade aan het strottenhoofd te voorkomen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is deze ketting minder blessuregevoelig dan een gewone slipketting zolang dat de ketting op de juist manier geplaatst wordt.
@iris: je zegt minder blessuregevoelig mits goed geplaatst, kun je dat wat onderbouwen. Niet als kritiek bedoeld hoor ben echt nieuwsgierig zo'n pinnenslip lijkt me namelijk minder fijn dan een gewone slip
Je gebruikt de pinnen als correctie. Dus een pijnprikkel. Bij een gewone slipketting gebruik je het 'wurgeffect' als correctiemiddel. Onderzoek (en ik hoop dat ik m nog kan vinden) heeft uitgewezen dat er bij een gewone slipketting (mits weer correcte lengte en plaatsing) meer blessures ontstaan aan de luchtpijp of de nek.
Wat ik van die banden gezien heb zijn ze enkele weken erg effectief en daarna loopt de hond door de pijn heen en is er geen land meer mee te bezeilen en gaan de bazen over op meer diervriendelijke manieren als een halti(als de hond geluk heeft).
Irma_Maandag
Geplaatst: 29-08-11 21:15
Vertaald is deze halsband een "dressuur" = dresseren- / africhtings- / trainings- band.
Van honden en bijbehorende africhtingsmethoden heb ik geen kaas gegeten. Het ziet er inderdaad venijnig uit. Maar goed, wellicht prima in de juiste handen en voor tijdelijk gebruik. Kan ik niet over oordelen.
Wilawander
Geplaatst: 29-08-11 21:21
Wij gebruiken deze halsbanden voor de honden. Ze zijn juist veel gezonder en vriendelijker als andere halsbanden.
Slipkettingen en banden geven druk op de wervels en op de luchtpijp waardoor ongemerkt enorm veel schade kan onstaan als een hond trekt. Sommige hangen er echt in.
Met deze band corrigeert de hond zichzelf waardoor deze schade niet zal onstaan.
Wij gebruiken ze zowel in de training als met een wandeling.
Het is zeker geen pijnlijke band als de hond niet trekt. Meestal wordt deze band een prikketting genoemd. Maar dat klinkt minder mooi
En de punten zijn overigens niet scherp, je hebt zelfs nog rondere varianten. Het ziet er voornamelijk vreselijk uit, maar het valt dus mee. Over het algemeen zie ik mensen hier liever mee lopen dan met een slipketting.
klopt het nou dat ze andersom bedoeld zijn? Heb nl gehoord dat vechthonden ed ze aan hadden mochten ze met een andere hond vechten dat ze niet bij de nek geraakt werden oid?
Een variant op deze band hadden honden in de bergen wel eens aan om bij wolvenaanvallen beter beschermt te zijn. Echter is dat vaak een leren band met stekels (dus naar buiten toe).
driebergen
Geplaatst: 30-08-11 11:03
Tosca2 schreef:
blessuregevoelig
In dat geval kan je dit beter een blessuur-halsband noemen
Sassol
Geplaatst: 30-08-11 11:37
Oh ja geef er een mooie naam aan en dan lijkt het minder erg.
Geen problemen met deze band mits kundig gebruikt. Jammer alleen dat iedereen hem zo in de winkel kan kopen waarvan de labrador bijv. aan de riem trekt of de baas het wel stoer vindt staan. Maar dat is idem met een gewone slipketting.
Mizora
Geplaatst: 30-08-11 16:13
driebergen schreef:
Tosca2 schreef:
blessuregevoelig
In dat geval kan je dit beter een blessuur-halsband noemen
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat deze minder blessure-gevoelig is. Dit slipketting is meer blessure-gevoelig, net als de gewone halsband.