Trainen met jonge hond,begint te rennen bij moeilijke dingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Trainen met jonge hond,begint te rennen bij moeilijke dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:31

Ik heb een labrador mix van 5 maand oud.
Spelenderwijs ben ik wat met hem aan het trainen.
Zoals af leggen, 20 meter verder lopen en hond bij me laten komen.
Hij is erg braaf en kan goed blijven liggen, loopt keurig naast enz.
Het is een hond die niet zo werkwillig en gedreven is als bijvoorbeeld een herder.
Dus probeer ik het leuk te houden.
Echter als ik wat moeilijkers probeer krijgt hij het op z'n heupen en rent keihard in de rondte.
Ik train op de weg, super rustige weg naast mijn huis, omdat ik niet veel ruimte bij huis heb.
Maar ondanks dat het een rustige weg is, is het natuurlijk wel gevaarlijk dat hij zo wegrent.
Ik heb echt moeten schreeuwen om hem uit z'n dolle bui weer bij zijn positieven te krijgen.
Als ik hem aan de riem of een touw doe en dat touw sleept achter hem aan, denkt hij dat hij achtervolgt word en begint dus ook te rennen.
Ik heb helaas op het moment geen geld om echt een cursus met hem te volgen.
Mischien hebben jullie ideeën?

Neej

Re: Trainen met jonge hond,begint te rennen bij moeilijke dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:38

20 meter verder lopen bij 5 maanden? Dan vraag ik me af of jij zo snel gaat, of dat de meeste cursussen zo traag gaan :P Zelfs bij de EG die ik pas afgelegd heb werd het blijven op een meter of 10 gedaan. En dan heb ik het over allemaal honden van een jaar of ouder :=

Maargoed, daar gaat het niet om. Wat zijn 'moeilijkere' dingen?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:42

Wij deden een longeerlijn eraan en uit eind houd je vast gaat hij toch rennen dan haal je hem gewoon naar je touw door het touw in te halen. zo leer je hem ook niet om weg te rennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:44

Het niet te moeilijk maken. Alsh ij het doet omdat hij het niet snapt moet je dus wat gas terug geven. af en zit en blijf heb je dus gehad. Hier komen ook. Wat wil je leren als moeilijkers?

Zou wel overigens totdat je hem helemaal onder controle heb aan een lange lijn doen. Duidelijk laten merken dat die riem niet gek is maar eraan hoort hier went hij wel aan als jij maar duidelijk bent dat hij die lange lijn moet negeren. Lijkt me toch veiliger. Al is het bijv. maar een dun koort aan een tuig wat hij aan heeft.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:46

Ja zo'n 15 tot 20 stappen, ik heb maar korte pootjes, ben 1,60m dus het zal misschien ook 10 meter zijn.
Maar dat hebben we ook niet binnen een week bereikt hoor.
Zijn een paar maandjes tijd over heen gegaan.
Ik ben meteen rustig aan begonnen met kleine dingetjes te oefenen toen hij als 10 weken oude pup bij ons kwam.
Moeilijke dingen vind hij achteruit lopen en naast me komen zitten in plaats van voor me.

Edit: ik wil hem nu inderdaad eerst aan een lange lijn houden.
En gas terug nemen is natuurlijk ook een idee.
Maar omdat hij de rest allemaal zo goed doet leek het me tijd om wat nieuws te leren, zodat het ook uitdagend blijft.
Misschien hebben jullie wat makkelijke oefeningen voor ons?
Hij kan dus af, zit, blijf, staan, dood liggen, poot en andere poot geven.
Laatst bijgewerkt door KayC op 29-08-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:49

Neej schreef:
20 meter verder lopen bij 5 maanden? Dan vraag ik me af of jij zo snel gaat, of dat de meeste cursussen zo traag gaan :P Zelfs bij de EG die ik pas afgelegd heb werd het blijven op een meter of 10 gedaan. En dan heb ik het over allemaal honden van een jaar of ouder :=

Maargoed, daar gaat het niet om. Wat zijn 'moeilijkere' dingen?

Mijn hond deed 20 meter ook al makkelijk met 5 maanden. Waarom niet? Als een commando onder de knie is dan maakt het de hond niet uit of je 10 of 20 meter verderop staat. De ene hond is er ook sneller mee als de andere hond. Mijn eigen hond heeft altijd af en zit heel goed gedaan op afstand. Overigens net als 'staan" op commando. Met 10 maanden deed hij al makkelijk een minuut staan op commando terwijl ik heen en weer liep. Op zich totaal niet moelijk aan te leren als ze jong zijn. Echter veel mensen denken dat is GG 3 (volgens mij?) werk dus waarom zou ik het nu al leren en dan wordt het moeilijker om te leren.
Toen mijn hond kon zitten, liggen en staan op commando ben ik ook al rustig begonnen om vanuit zit te gaan staan en vanuit af te gaan staan enz. Hij was nog maar 8 maanden toen hij dit al vlekkeloos kon en hij vond het heel normaal om te doen en nu nog steeds (3 jaar). Echter appel op afstand vind hij vreselijk moeilijk maar dat komt o.a. omdat ik hier nooit wat aan gedaan had en nu hij ouder is leert hij het wat moeilijker. Geeft niet zo blijven we wat hebben qua trainen maar zo zie ik duidelijk dat als je al vroeg leert dat sommige dingen heel normaal zijn dat je daar veel profijt van kan hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:53

DjunDjun schreef:
Ja zo'n 15 tot 20 stappen, ik heb maar korte pootjes, ben 1,60m dus het zal misschien ook 10 meter zijn.
Maar dat hebben we ook niet binnen een week bereikt hoor.
Zijn een paar maandjes tijd over heen gegaan.
Ik ben meteen rustig aan begonnen met kleine dingetjes te oefenen toen hij als 10 weken oude pup bij ons kwam.
Moeilijke dingen vind hij achteruit lopen en naast me komen zitten in plaats van voor me.

Naast je komen zitten is heel makkelijk te leren. Ga tegen een muur staan met een gangetje tussen de muur en jij waar de hond net door kan. Lok de hond voor je. Lok hem met een snoepje tussen jou en de muur door (let op, gangetje waar hij dus net door kan lopen) dus dan loopt de hond naar achteren van je. Achter je draai je je hand met het brokje en maak dat de hond het kan volgen. Dan komt hij achter het brokje aan weer tussen jou en de muur. Blijf dan met je hand naast je hangen en doe je hand wat omhoog dan zal hij gaan zitten uit reflex. En zo leer je het commando naast.

achteruit lopen deed ik door bijv een hekje te zetten of schot zodat ik een gang had tussen muur en schot. Ik lokte de hond ertussen met een brokje en als hij er tussen was dan met brokje rustig weer achteruit laten lopen en commando geven en belonen.
Mijn ene hond snapte deze methode niet. Maar een deur gaat altijd open naar een kant. Aan die kant ging ik staan met hem en deed dan de deur open die naar ons toe kwam en terwijl ik de deur open deed zei ik al: "achteruit" dat was ook het enigste wat hij kon doen en dat gelijk belonen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:56

overigens maak de oefen sessies dus neit te lang. Hij is 5 maanden dus 10 minuten maximaal oefenen en daarna met spel afsluiten. Altijd leuk afsluiten dus zodat het trainen leuk blijft. Ook altijd oefeningen herhalen die hij al kan en maar 1 nieuwe oefening toe voegen totdat hij die goed kan en niet aan 3 nieuwe oefeningen beginnen om zo verwarring te voorkomen. Verwarring geeft weer drukte in zijn kop en kan maken dat hij trainen niet meer leuk vind.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:09

Ah kijk, dan was mijn cursus gewoon langzaam :P Al moet ik zeggen dat ie met een half jaar ook prima een eind kon blijven liggen, en toen we met 15 maanden EG examen deden was ie prompt in een recalcitrante bui en deed ie het dus niet. meer. punt. :') Puberteit denk ik :') (overigens is dit mijn eerste hond en leer ik nog steeds bij ;) ik had inderdaad echt het idee dat zo ver weg (en lang) gewoon veel verder gevorderd werk was :) )

Anyhow, hou het relaxed, korte sessies, niet te moeilijk.. T is nog een erg jong hondje, hoewel dat ie het blijkbaar ontzettend goed doet al, is het makkelijk om dat feit uit het oog te verliezen :) Als je merkt dat ie het echt heel lastig vindt is ie er misschien gewoon nog niet aan toe? Aan de voet oefenen kun je trouwens ook heel makkelijk gewoon thuis in je woonkamer doen :) Nieuwe dingen leer ik mijn hond eigenlijk altijd aan thuis, in een rustige, prikkelloze omgeving. En dan gaan we het eens buiten doen, gewoon voor de deur of in de achtertuin, en daarna eens in het park, of ergens anders :) Zelfs het voorkomen heb ik in mijn 9m lange woonkamer gestart ;)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:15

Die van mij kan inderdaad ook vanaf zit weer af en staan en eigenlijke alle mogelijke variaties hierop.
Hij heeft nu alleen even een 'leerstop', hij vind nieuwe dingen nu even moeilijk.

Dierenfan: bedankt voor de uitleg, zo kan ik het ook altijd proberen.

Ik oefen nu meestal ook maar tien minuten en ik begin met de dingen die hij al kan en probeer inderdaad maar één nieuw ding per x.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:46

Mijn pup van 7 maanden vond poot geven al heel moeilijk toen ik het wilde leren.
Ze snapte er niets van, na 10 minuutjes gestopt met en even spelletje gedaan.
's Middags nog een geprobeerd, en opeens was de knop omgedraaid en snapte ze het binnen 3 minuten.
Ook heb ik toen gelijk high five aangeleerd.
Hoefde alleen mijn hand voor haar te houden, en haar poot ging er tegenaan.
Dat had ze heel snel door.

Hoe heb jij staan aangeleerd bij je hond?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:51

Ik zou zeggen laat hem thuis met een riem rondlopen. Op een gegeven moment is het niet meer eng. Dan kun je wel de riem gebruiken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:59

Eerst even gek rennen voordat je zo'n oefening vraagt?

Ik weet ook niet hoe je de oefening vraagt? Als je hond ervan probeert weg te rennen, zet je misschien toch teveel druk of is het niet positief genoeg? (Kijk baas, ik ben gek aan het rennen vind je me zo dan leuk?!)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:13

Hazira, gek is dat he soms snappen ze er helemaal niks van en dan valt in 1 x het kwartje.
Ik heb staan aangeleerd door hem eerst te laten zitten en dan een snoepje net buiten zijn bereik voor zijn neus te houden.
Dan het commando staan geven en automatisch ging hij staan omdat hij natuurlijk het snoepje wilde hebben.

Antwoord op de andere twee (kan niet echt quoten, zit op de mobiel te internetten):
touw in huis achter hem aan laten hangen is een goed idee om hem er aan te laten wennen.

Ik ga mijn best doen om nieuwe oefeningen zo leuk mogelijk van hem te vragen.
Het kan best zijn dat ik onbewust te veel druk op
hem heb gelegd.
Iedereen bedankt voor de tips tot zover!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:17

Oke ik ga het eens proberen!
Dank je wel.

En succes verder met je pupje!