Wie doen hier pakwerk met hun hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Wie doen hier pakwerk met hun hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:06

Ik lees veel mee op het hondenforum, en zo nu en dan kijk ik dan ook onder het kopje knpv/ipo.
Vind het een erg mooie sport om te zien, en zou het later ook wel als hobby willen doen. (wanneer alles weer lekker loopt in mn leventje, eigen huisje etc)

Met Rayos heb ik dat ook graag willen doen, maar dat kon toen niet (veel stress gehad in dagelijks leven, en geen club kunnen vinden die me aanspreekt)

Nu zou ik graag wat meer ervaringen willen weten van mensen waaronder dus bv het verschil tussen ipo en knpv, en of het ook mogelijk is om alleen pakwerk en apel te doen (speuren spreekt me niet echt aan) hobbymatig. En hoe jullie in deze sport terecht zijn gekomen.

LecyTinker

Re: Wie doen hier pakwerk met hun hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:07

ik wilde met mn mechelaar pakwerk gaan doen. de club hier is er goed in... maar mn mechelaar is er nog niet aan toe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:11

Ben er al jaren uit, maar toendertijd... lang geleden..
was IPO wat softer dan knvp, wij bewust IPO gedaan.

Bij IPO hoort dus niet alleen manwerk en appel, maar dus ook speuren.
Ik vind speuren nou wel weer machtig mooi.

Wij zijn bij die sport terecht gekomen, omdat de plaatselijke kynologen club geen plek had
en wij net een hond uit het asiel hadden gehaald.

Maar zoals gezegd, dat is lang lang lang geleden...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:20

Ik zoek later echt iets dat ze echt spelenderwijs gek maken op de mouw (dus ook echt alleen het fixeren op die mouw, moet nog steeds een huishond blijven)
Dus lekker trekspelletjes doen, achter de mouw laten jagen die vast zit aan een touw etc.

Maar veel clubs merk dat het allemaal maar meteen serieus en hard moet. Dat wil ik niet het moet echt een spelletje voor de hond blijven vind ik.

Maar knpv is dus alleen het manwerk en het appel?

Als ik met Rayos mee zou doen bij een club waar ze de honden goed opfokken (als in lekker wild doen met het manwerk) zou hij veel te hoog in de drift komen, en daardoor waarschijnlijk slecht bereikbaar.
Nu heb ik Rayos dan niet meer, en weet natuurlijk met een volgende hond niet hoe hij zal zijn qua karakter. Maar wil wel weer iets wat op hem leek (zowel karakter als uiterlijk, hij was erg groot, maar zag eruit als een mechel. was een mechel X duitser)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:23

Heb alleen ervaring met IPO, en bij ons ging dat spelenderwijs.
Begin met jute zak, later zacht mouwtje, daarna harde mouw.
Honden waren daar allen alleen gefixeerd op de mouw (of verdwaalde mafkees na).
Commando Los, wat het belangrijkste.

Ligt denk ik ook heel erg aan waar je gaat trainen.

knvp geen idee, maar volgens mij is dat ook met speuren.

Overigens.. wij deden dus IPO met een x labrador :D :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:26

Haha dat zie je ook niet vaak :D
Foto's? O:) :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:35

Foto's van ver voor het digitale tijdperk.....
Ergens in een fotoboek, weet eigenlijk niet eens waar ie is :o

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:39

Kijk eens naar deze site van de NBG http://www.nbg-hondensport.nl/
Ik doe zelf met mijn hond geen pakwerk maar zij heeft dat bij haar vorige baas een aantal jaren wél gedaan bij de VDH (alleen voor Duitse Herders mét stamboom). Zij heeft er heel veel plezier aan beleefd, zowel het pakwerk als ook het speuren wat ontzettend geestelijk intensief is voor de hond, echt wel leuker als dat je nu mogelijk denkt ;) . Appèl lopen zit daar vanzelfsprekend ook bij. In mijn omgeving en familie zijn er meerderen die dit soort trainingen doen en ik kan je vertellen dat het stuk voor stuk (ook de mijne) lieve, vriendelijke en opgevoede huishonden zijn. Het is een misvatting dat honden "vals" worden hiervan, ze zien het echt als een uitlaatklep en spel en zijn enorm blij als er getraind gaat worden. Goede begeleiding is nodig als de hond hoog in drift komt, ze doen niet "zomaar" aan opfokken want het gaat erom dat de hond onder appèl staat en daar hoort ook loslaten op commando bij ;)

Bij de NBG zijn alle werkhonden rassen/niet rassen welkom. Maar ze moeten dus wel over een bepaalde "werkdrift" beschikken. Wat belangrijk is voor zowel jouzelf als je hond is dat jullie bij een club komen waar je je prettig voelt, er kan best verschil zitten tussen de ene of de andere vereniging v.w.b. "hard"heid. Ga gewoon eens kijken bij wat clubs in je omgeving en lees je bijvoorbeeld wat in op het Duitse Herder forum, daar hoef je geen lid van te worden maar kun je een heleboel meningen/ervaringen lezen. Dat je er zelf geen hebt mag de pret niet drukken lijkt mij ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:51

Ja, de nbg.

Overigens foto's gevonden, ben ze aan het laden.. kwaliteit om te janken.
Foto's uit '88 of zo... Toen reed ik nog geen paard.. :+

Daar is ie dan... x labrador.. tijdens manwerk.

Huidige kat, kijkt mee in antiek fotoboek....
Afbeelding

De mouw is waar het om draait.. Die vent die eraan vast zat intresseerde hem geen bal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:18

Dankje voor de link :D
Het is wel allemaal toekomst geblaat hoor :D Het zal i.i.g niet binnen de komende 2 a 3 jaar gebeuren dat ik op zoek kan naar een leuke hond. Maar ben wel al veel aan het lezen, en vind het machtig mooi om naar te kijken dat het toch wel kriebelt om zelf een keer op het veld te staan met een hond.
Vind het nog steeds jammer dat ik het met Rayos nooit door heb kunnen zetten. Maar dat is helaas niet anders :)

kippevel:
http://www.youtube.com/watch?v=43aPunFZjDU
Enige wat ik jammer vind is het stuk dat ze de hond vastbinden op die plaat, maar de rest prachtig :)

sjolvir: onddanks de qualiteit, prachtige foto's :j

edit: enige wat ik niet snap is dat ik veel zie is dat ze de hond terug trekken als hij op de mouw zit (zonder commando los te krijgen), waarvoor is dat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:29

Ik verwacht dat die hond aan het leren is die plaat te bewaken en daarom daarop vast staat omdat hij op die plaats moet blijven?

Mij lijkt speuren en reddingswerk juist heel gaaf. De hond is intensief bezig en zeker reddingswerk kan je nog mensen mee terzijde staan. Pakwerk is een leuk spel maar kan ook met een flos touw thuis en appel is eigenlijk gewoon gehoorzaamheid alleen wat strakker dan gemiddeld maar dat komt vaak ook door de manier waarop ze het aan leren.........

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:23

dierenfan schreef:
Ik verwacht dat die hond aan het leren is die plaat te bewaken en daarom daarop vast staat omdat hij op die plaats moet blijven?

Mij lijkt speuren en reddingswerk juist heel gaaf. De hond is intensief bezig en zeker reddingswerk kan je nog mensen mee terzijde staan. Pakwerk is een leuk spel maar kan ook met een flos touw thuis en appel is eigenlijk gewoon gehoorzaamheid alleen wat strakker dan gemiddeld maar dat komt vaak ook door de manier waarop ze het aan leren.........

Nop, het aan de paal (of in dit geval op de plaat) is dus voor het opjutten en leren een goede en krachtige beet te ontwikkelen ;) Niet voor alle honden geschikt, denk dat de hond waar TS het over had waarschijnlijk té opgefokt zou worden. Overigens wordt dit lang niet overal gebruikt.
Hoe bedoel je overigens met de manier waarop ze het appèl aanleren?

Citaat:
edit: enige wat ik niet snap is dat ik veel zie is dat ze de hond terug trekken als hij op de mouw zit (zonder commando los te krijgen), waarvoor is dat?

Om dezelfde reden, hond wordt niet weggetrokken maar de lijn werkt als het ware als ondersteuning. Als je een hond terugtrekt van een prooi die hij graag wil hebben zal hij met meer kracht proberen erbij te komen. Daarom werkt het ook vaak averechts in het gewone dagelijkse leven als mensen met een strak aangelijnde en onder spanning staande riem lopen om de hond bij een andere hond weg te houden=overbrengen van spanning.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:30

Ah duidelijk :)
Zoals het uitgelegd word klinkt het erg logisch, maar vond het er niet fijn uitzien toen hij op die verhoging stond :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:47

met mijn eerste rottweiler heb ik in een grijs verleden knpv getraind,was echt geweldig om te doen,maar de hond was er de hond niet voor... :D

maar goed wel een hoop geleerd in die tijd :j

en bij knpv zit ook speuren hoor,ik vind ipo inderdaad meer een spelletje happen op de mouw,maar goed de honden hebben er vaak een hoop plezier in en dat is ook heel belangrijk :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:54

Onze dober wordt momenteel getraind voor de ipo I, hij is nu 16 maand en laat een zeer goede beet zien is man vast en wil erg graag werken.

Ik heb 2 honden in de knpv gehad en dit is nu mn 2de ipo hond :))

knpv heeft speuren, waterrevieren, appelwerk, springwerk en manwerk. Wel veel uitgebreider dan de ipo zoals voorwerp bewaking voedsel weigeren man revieren etc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 01:18

Mag je met elk ras bij dergelijke trainingen meedoen?
En hebben ze eisen voor je mag meedoen? Bepaalde africhting, diploma's of soort examen weetikveel?