Perzische langhaar gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Perzische langhaar gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:53

Hallo bokkers,

Ik heb vrijdagavond een Perzische langhaar gevonden voor onze deur. Wij wonen redelijk landelijk.
De poes liep op de aarde weg langs ons huis en ik riep erop en ze kwam zo naar mij toe gelopen.

Ze is graatmager en haar vacht is onverzorgd maar niet vuil. Er hangt geen aarde in of resten van planten (zoals kleefkruid). Ze stinkt ook niet. Daarom denken we dat ze eventueel bij ons is afgezet.

Ze is ondertussen op controle geweest bij de DA en buiten een flikse verkoudheid en het mager zijn (690gram weegt ze maar) is ze gezond. Ze heeft geen chip.

Ondertussen heb ik haar aangemeld op verschillende internet fora. Ook een aantal asiels hier in de buurt en de DA's zijn op de hoogte. Ze is nog nergens op gevraagd of als vermist opgegeven.

Ik heb zelf ook een kat en daar klikt het gelukkig wel redelijk goed mee. Als ze niet wordt opgehaald, houden we haar zelf.

Maar ik vroeg me af of iemand tips had om haar oogjes proper te houden (en te verzorgen) evenals haar vacht (eventueel eens in bad steken?) Momenteel heb ik enkel haar staart kort geknipt om de klitten eruit te halen maar voor de rest vind ik haar nog te zwak...

Ik plaats bewust geen foto's zodat de rechtmatige eigenaar zijn kat nog kan komen halen (wie claimt dat het zijn/haar kat is, zal haar moeten kunnen beschrijven ter bewijs).

Shoot :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:01

Ik heb ooit eens jarenlang dit ras gekweekt......het is wel een ras waar je veel werk aan hebt.
Als wij weer zo een kat opgevangen hadden ging gelijk de tondeuse er overheen.
Klitten doen pijn en er gaan vieze dingen en bacteriën onder huizen.
Soms was het nodig een kat hiervoor te sederen, dan haalde we wat bij de DA.
Als de ondervacht echt vervilt is dan word dat nog een hele klus.
Maar beter nu dan ovr een paar weken, het word er alleen maar kouder op nu.
Dan in bad, goed drogen, liefst met een föhn en zorgen voor een fijne droge warme en schone plek om te slapen.

De oogjes deden wij altijd iedere dag even schoonmaken met een doekje met gekookt water.
werkt perfect.

En nog even over de vacht.......
Als je ( op een droge vacht) altijd een beetje babypoeder doet dan klit het minder snel.

succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:02

Goed dat je haar opgevangen hebt en je de instanties hebt ingelicht (katje van mij is ook vermist, hoop dat iemand dat ook voor haar zal doen)

oogjes kan je schoonmaken met afgekoeld gekookt water en wattenschijfjes. Verder kan je haar inderdaad wassen en föhnen om weer schoon te krijgen

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:03

Zooo ze is dun. Zou rustig aan beginnen met een beetje voeren. En dan rustig opbouwen.
Ik heb ook 12 jaar lang een pers gehad, en die woog voor zn overlijden 2.1 kg. En die zag er al niet uit. Wil niet weten hoe dat beestje eruit ziet..

Succes met hem en super dat je dit doet +:)+

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:06

Oogjes kun je eventueel ook behandelen met afgekookte kamille thee :)

Ik heb ook heel lang een perzische langhaar gehad. Zijn vacht werg elke 2 tot 3 dagen met de hand uitgekamt. Hij had veel knubben, vooral bij zijn hals en onder zijn buik. Wassen en droogfohnen lijkt me ook een goed begin, en dan gewoon elke dag de vacht een beetje bij blijven houden, scheelt een hoop werk!

Fijn dat je haar opgevangen hebt! Succes :)

fairmaiden

Re: Perzische langhaar gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:20

Hoi!
Ik heb hier thuis ook een afgedankte pers. Ze werd indertijd bij ouders gevonden van vriend, die in de middle of nowhere wonen. We hebben haar toen op de kabelkrant gezet, op marktplaats en in de krant.. maar niemand die reageerde. :( Gewoon gedumpt!
We namen haar mee naar de dierenarts, en daar bleek ze een chip te hebben.. maar alle gegevens waren daar van verwijderd :n We weten nav de chip alleen haar geboortedatum en haar originele naam (Melissa :')). Inmiddels woont onze Chulo (jaaaa, echt stukken beter dan Melissa :P) al weer meer dan 5 jaar bij ons. Ogen, oren en neus zijn een drama: altijd prut uit de oren en ogen... en ze niest altijd groene klodders (geen niesziekte), maar ze heeft het zo naar haar zin!!! (de dierenarts zegt dat ze allergisch is voor huisstof :'))
Wij scheren haar vacht een keer in de zoveel tijd, want ookal borstelen we elke dag, op de buik en aan de pootjes komen op den duur toch klitten te zitten.
Succes met jouw opvang poes!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:20

Bedankt :)

Ik ga eens kijken naar de oogjes. Ze is gelukkig heel braaf en laat veel toe.

Van de DA heeft ze een vitaminen spuit gekregen om er snel weer boven op te komen. Als ze vrijdag nog niet weg is, ga ik terug naar de DA voor inentingen en verdere verzorging. Momenteel doe ik er nog niet te veel (DA) kosten aan omdat ze dus niet van mij is (en ik helaas ook geen boom heb staan waar geld aan groeit). Maar als ze blijft krijgt ze uiteraard alle verzorging die nodig is.

We hebben ze tijdelijk UB genoemd (Ugly Betty :D :') ) k vind eigenlijk wel triest dat ze zo'n platte smoel heeft. Als ze drinkt is geheel haar smoeleke nat... En ze kijkt altijd boos met zo'n gezicht :P rare beest eigenlijk.
Hoewel het dus een 'dure' (geen idee wat zo'n beest kost) raskat is, vind ik mijn eigen straatkat wel knapper :P
Maar is wel liever dan mijn straatkat en heeft meer manieren (de bourgeoisie :P )

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:23

@ fairmaiden, oei, zo zielig! Ik dacht al dat die ogen en neus niet zo'n kado kwa onderhoud zouden zijn. Maar ja, 't beest kan er niet aan doen natuurlijk. Wat jammer dat mensen zo'n dure raspoes op straat zetten, ik snap dat eigenlijk niet?!

Mijn DA dacht ook dat ze afgezet zou zijn, ik sta er nogal voor bekend hier in de streek dat ik ongeveer alle dieren opvang die dat nodig hebben :+ mensen maken daar dan (mis)bruik van precies... Maar k vind het niet erg, zolang ze hun olifanten, giraffen of tijgers hier niet komen dumpen kan ik onderdak bieden ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:24

ach...zonder papieren zijn ze niet zo duur hoor :)
Wel fijn voor haar dat je haar opvangt +:)+
Zo een dier is vaak sneller gevoelig voor kou en nattigheid.
Ze worden ook vaak afgedankt omdat je er meer werk aan hebt dan aan een huis tuin en keuken kat.
Maar het karakter is haast altijd wel erg prettig.
Ik ben wel benieuw naar een foto als ik eerlijk moet zijn.
Zoals jij haar koppie omschrijft zou het nog wel eens een mooie van dat ras kunnen zijn.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:36

SofieHavan schreef:
@ fairmaiden, oei, zo zielig! Ik dacht al dat die ogen en neus niet zo'n kado kwa onderhoud zouden zijn. Maar ja, 't beest kan er niet aan doen natuurlijk. Wat jammer dat mensen zo'n dure raspoes op straat zetten, ik snap dat eigenlijk niet?!

Mijn DA dacht ook dat ze afgezet zou zijn, ik sta er nogal voor bekend hier in de streek dat ik ongeveer alle dieren opvang die dat nodig hebben :+ mensen maken daar dan (mis)bruik van precies... Maar k vind het niet erg, zolang ze hun olifanten, giraffen of tijgers hier niet komen dumpen kan ik onderdak bieden ;)

Tsja, ik snap ook niet hoe mensen dat in hun hoofd halen :S En ergens toch ook triest dat ze dat dan precies bij u voor de deur doen!
De kat zal u dankbaar zijn toch :) :j

Ik maak trouwens de neus en ogen schoon met een watje en lauwwarm water. En de oren spuit ik zelf uit (van de dierenarts geleerd :) ) eenmaal in de zoveel tijd.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:00

UB (Ugly Betty zoals wij haar noemen) heeft gisteren een stevige hoest/nies aanval gehad. Daarna ging haar ademhaling fel achteruit. We zijn meteen naar de DA gegaan en vandaag maakt ze het gelukkig beter. Ze staat nu onder antibiotica en zou er snel weer bovenop moeten zijn...

Arm beest!

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:04

heb je haar opgegeven bij amivedi?
das de landelijke plek voor vermiste en gevonden dieren.
wij hebben nl ook een aanloopkat. (na 10 jaar nog steeds hier :) )

hoop dat alles goed komt met UB ( wat een naam := )

edit: zie nu pas dat je uit belgie komt, amivedi is nederlands.. dus weet niet hoe ver je van de grens woont?
Laatst bijgewerkt door eline1991 op 30-08-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:05

Ik heb een kruising Pers x Exotic shorthair (Een Pers maar dan met korte, dichte vacht).

Hoe meer je kamt en schoonmaakt, hoe meer je dat moet blijven doen. Als ik elke dag kam gaat dat haar juist weer krullen van het kammen en komen er nog meer klitten.

Maak ik elke dag de ogen schoon, wordt er weer meer spul geproduceerd omdat je aan de ogen zit.

Dus 1x helemaal kortknippen, tijdje binnenhouden en als het even kan kvv voeren ipv brokken. (Raad Carnibest aan, ong. 20 euro per maand voor een kat). 1x per week even een grote kambeurt geven en verder van af blijven. Op het uren knuffelen na dan^^ Kam je het toch nog een beetje met je handen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:12

Hier in België zijn bijna alle mogelijke instanties op de hoogte, k heb ook briefjes gehangen.

Sassol: Wat is KVV?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:26

Kompleet Vers Vlees.
Vlees voer is vele malen beter voor roofdieren zoals honden, katten en fretten dan brok. Als je een kat dus een goeie start wilt geven, maar niet zelf een heel menu wil samen stellen, kan ik je Carnibest aanraden.

Gourmet en al dat soort blikjes vallen niet onder KVV. KVV zul je altijd in de diepvries terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:55

Ik vind dat je al een heel eind opweg bent! :)
Het klinkt als een gedumte kat, de gegevens gewist? :?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:04

Ze heeft geen chip, dus we weten nog steeds niets van haar...

Vandaag doet ze het gelukkig beter :)

Bedankt voor de tips!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:11

ik begrijp dat er vandaag nog nieumand is geweest om zich te melden als eigenaar :D
Per wanneer adopteer je haar officieel?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:14

Nee, nog niemand gemeld.
Aangezien ze gemeld is bij het dierenasiel volg ik de officiele weg.
Als ze 14 dagen bij mij is, mag ik ze officieel adopteren, maar ze kan nog tot 45 dagen na haar vondst opgeëist worden.
Dus ik wacht nog af. Nu is ze 4 dagen bij mij :)

Er hangen overal briefjes, alle asielen zijn op de hoogte, ze staat wel op meer dan 4verschillende internetsites vermeld als gevonden, dus ik heb alvast mijn best gedaan om de eigenaar terug te vinden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:07

Overigens als iemand ze op komt halen is het niet meer dan normaal dat je ze alle DA kosten terug laat betalen hoor en eventueel andere kosten. Dat moeten ze bij een dierenopvang net zo goed! Ze moeten in dat geval blij zijn dat ze terecht is en de eerste medische zorg al gehad heeft. Zou de bonnetjes e.d. dus wel bewaren.

Verder worden er helaas steeds meer langharen gedumpt. Mensen schaffen ze aan omdat ze het mooi vinden maar de vacht verzorging vind men na verloop van tijd niets meer en dan mag het dier het huis verlaten....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:21

ja sneu he?
Het is overigens geen ras wat het gaat redden op straat, tenzij ze het van kleins af aan gewent zijn om buiten te zijn.
Ze zijn niet zo sterk als de gewone huiskat jammer genoeg.
Maar ze zijn zo vreselijk leuk van karakter <3
Ik ben benieuwd hoe dit verder af gaat lopen.

TS succes met haar....en ik vind je een toppertje _/-\o_

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:01

Dank je wel.

Ik heb wel het idee dat de poes mentaal niet helemaal spoort. Lag ze net in de zetel naast mij te slapen, ineens schrikt ze op en stuift weg onder de zetel. Na 10 min begint ze te miauwen en wil ik haar er van onder halen, blijkt dat ze geplast heeft van schrik... :? Zeer vreemd want er was echt niets om van te schrikken?!

Ook nu verstopt ze zich de hele tijd, terwijl ze voorheen erg aanhankelijk en knuffelig was. Ik ben hier een hele tijd geweest en er is naar mijn idee niets gebeurd? Ook niet met mijn kat want die liep op dat moment buiten te spelen...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:03

ik moet gelijk denken of ze misschien een pijnscheut gehad heeft?

Wat vervelend zeg, wie weet wat dat dier meegemaakt heeft.
kan je haar niet lokken met wat lekkers?
Dan een aai over de bol en haar daar even over laten denken?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:06

Ik heb er net een flinke krab van gehad, dus laat haar maar even met rust zodat ze kan bekomen. Het koekje heeft ze wel dankbaar opgegeten... K vraag me echt ook af wat er met haar gebeurd is. Hoe langer ik haar heb, hoe meer ik denk dat er wel iets met haar schort.

Als ik er bij nadenk vind ik dat ze erg veel drinkt en haar urine niet echt ruikt naar 'kattepis' maar eerder naar niets... Ik hou dat maar even in de gaten en regel denk ik best opnieuw een dierenartsbezoek. Misschien iets met haar nieren?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:10

of misschien een blaasontsteking?
Jeetje, ik hoop niet dat je een hoopje ellende in huis hebt gehaald zeg.
Zou toch een beetje naar zijn als je ook nog eens flink in de kosten zou komen he?