Trainingsband voor honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Trainingsband voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:21

Hallo bokkers *\o/* ,

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn over een trainingsband voor honden. Maar dan niet als de hond blaft, maar meer voor dat die zich buiten gedraagt. Bijvoorbeeld als die weg loopt, of wil vechten met een andere hond (zowel aan de riem, als los).

Deze kan bij niveau 1 piepen, niveau 2 piepen en klein schokje, wat je overigens in kan stellen enz.
Nu heb ik het dan niet over een band voor een klein hondje.

Wat zijn de voordelen en nadelen volgens jullie?
Ik hoop dat ik niet heel bokt nu over me heen krijg, maar bokt zo bokt niet zijn, zonder discussie.
Maar hou het aub vriendelijk!! :j

Isabonny

Re: Trainingsband voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:27

Toevallig dat ik vandaag iemand tijdens de smulrit zag met een halsband met stroom.

Hij kan de hond via die halsband een commando geven in de vorm van een piepje.
Luisterde de hond niet, dan kreeg hij een stroomstootje.
Geen idee hoe hard zo'n schok is, maar prettig zal het niet zijn...net zo min als aan de schrikdraad blijven hangen denk ik dan.

De man gebruikte dat ding vrijwel niet, was misschien niet meer nodig. De hond liep dus achter de koets aan en bleef er ook netjes achter. En diezelfde man heb ik ook vaker met zijn oude hond gezien; die liep ook altijd netjes achter de koets aan. Ook wel eens ernaast...maar op commando weer netjes erachter.

Tja, het werkt dus wel, maar ik vraag me af of dat misschien ook aan het type hond ligt. Deze man werkte met herdershonden en die zijn toch al meer van het opdrijven en er dus achteraan hollen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:28

ik heb zelf ook een trainingsband voor mijn hond en het werkt super goed mits je hem goed gebruikt.
als je zo'n band neemt laat je dan heel goed voorlichten en ga op een hondenclub kijken en laat je adviseren met je hond en band hoe je de band moet gebruiken.

ik gebruik hem omdat ik een XXL pitbull teef heb die nog net geen jaar is en super sterk om haar te bij me te roepen als ze los loopt.
ze krijgt dan een soort van klein schokje in haar nek en op het moment dat ik haar roep en ze reageert niet direct krijgt ze een schokje waardoor ze dan gaat leren dat ze gelijk terug moet komen..
zo'n band is erg duur rond de 150 euro maar het werkt zeer goed.
ook gebruik ik de band voor de trainingen die ik met haar volg.

ik wil dat mijn hond zeer goed en alleen op mij gericht is als ik met haar wandel los of aan de lijn.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 29-08-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:29

Isabonny schreef:
Toevallig dat ik vandaag iemand tijdens de smulrit zag met een halsband met stroom.

Hij kan de hond via die halsband een commando geven in de vorm van een piepje.
Luisterde de hond niet, dan kreeg hij een stroomstootje.
Geen idee hoe hard zo'n schok is, maar prettig zal het niet zijn...net zo min als aan de schrikdraad blijven hangen denk ik dan.

De man gebruikte dat ding vrijwel niet, was misschien niet meer nodig. De hond liep dus achter de koets aan en bleef er ook netjes achter. En diezelfde man heb ik ook vaker met zijn oude hond gezien; die liep ook altijd netjes achter de koets aan. Ook wel eens ernaast...maar op commando weer netjes erachter.

Tja, het werkt dus wel, maar ik vraag me af of dat misschien ook aan het type hond ligt. Deze man werkte met herdershonden en die zijn toch al meer van het opdrijven en er dus achteraan hollen.

het klopt wat je zegt, het is natuurlijk wel zo dat je op een gegeven moment zo'n band niet meer hoeft te gebruiken als je het allemaal goed doet.
het is ook echt aan te raden dit met een ervaren persoon te doen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:31

@ my_precious, Dit is precies de reden waarom ik hier aan zit te denken. Nu zijn ze wel te koop voor veel goedkoper (maargoed kwaliteit lik me visje??). En vraag me dan af, schrikt de hond dan niet zo erg, dat hij bv juist weg rent? En schiet z'n band nog op bij een hond die al 2 jaar is? (wel pas volwassen bij 3/3,5 jaar)

Al ben je nooit te oud om te leren..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:39

briitje schreef:
@ my_precious, Dit is precies de reden waarom ik hier aan zit te denken. Nu zijn ze wel te koop voor veel goedkoper (maargoed kwaliteit lik me visje??). En vraag me dan af, schrikt de hond dan niet zo erg, dat hij bv juist weg rent? En schiet z'n band nog op bij een hond die al 2 jaar is? (wel pas volwassen bij 3/3,5 jaar)

Al ben je nooit te oud om te leren..

je kan de band bij elke leeftijd gebruiken een hond is nooit te oud om te leren en sommige hondenrassen zijn nu eenmaal moeilijker.. ik heb echt alles geprobeerd van slipkettingen en tuigjes en ook zelfs slipkettingen met pinnen wat ik zelf erg zielig vond maar zelfs dat hielp niet.. nu met de band als ze trekt aan de riem omdat ze een andere hond ziet en op der achterpoten wil gaan staan krijgt ze een schokje en ik zeg foei of naast of een andere commando is net wat je je hond aanleert en het werkt gelijk.. als ik dan weer iemand tegen kom dan kijkt ze alleen nog en kijkt direct mij aan. ze krijgt dan gelijk een uitbundige beloning omdat ze niet springt en gek word.
bij het los lopen ze mag los valt geen andere honden aan maar wil graag spelen ook met kleine hondjes en niet alle honden zijn daarvan gediend aangezien mijn hond lekker eigenwijs is kon ik wel 80 keer roepen maar kwam gewoon niet met wat voor manier ik ook probeerde.
met de band roep ik haar naam en commando ze krijgt een schokje en ze komt gelijk.
soms moet ik hem bij de 2de keer nog gebruiken maar ze hebben het heel snel door.
het is niet pijnlijk ik heb hem zelf om mijn bovenbeen gedaan omdat ik wilde voelen wat mijn hond voelde het is net zo'n soort correctieband als de antiblafband met schokjes op de keel zeg maar!
Laatst bijgewerkt door my_precious op 28-08-11 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:51

Nouja dit is dus echt exact de reden dat ik er over zit te denken. Maarja wat is een goede band, want mp staat er al vol mee. Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk, mits ik me hond er geen pijn mee doe. Maar hij heeft zowizo een hoge pijngrens met 65 kg.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:52

briitje schreef:
Nouja dit is dus echt exact de reden dat ik er over zit te denken. Maarja wat is een goede band, want mp staat er al vol mee. Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk, mits ik me hond er geen pijn mee doe. Maar hij heeft zowizo een hoge pijngrens met 65 kg.

65 kilo is idd een lekker gewicht.. ik zou er geen 1 op marktplaats kopen je weet nooit wat je koopt je kunt het beste in een goede speciaalzaak kijken.. ik zal eens mijn band pakken kijken welk merk dat is die was wel 150 euro.. je hebt ze ook van 100 euro maar die kan je zelf niet regelen en je hebt ze ook van 250 euro met verschillende standen.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:54

je kan beter een BAND met je hond opbouwen, ipv een band te kopen.
lijkt mij goedkoper en je werkt ook nog eens aan de BAND met je dier.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:59

Een band opbouwen is niet altijd genoeg om je hond in elke situatie onder controle te kunnen houden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:59

Hmm, helemaal gelijk mylene32, maar wat vind je van zo'n erfbegrenzer? Dan krijgt een hond ook een waarschuwing en uiteindelijk een stroomschokje als de hond over de grens gaat.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:02

Marit schreef:
Een band opbouwen is niet altijd genoeg om je hond in elke situatie onder controle te kunnen houden.

idd bij sommige honden kan je trainen wat je wil maar leren gewoon niet te luisteren.
ik ben elke dag met mijn honden bezig ik volg cursussen ik train ze ik fiets met ze maar ze blijft naar andere honden gaan electronisch aanlijnen is ideaal als je weet hoe je ermee om moet gaan.
je hebt dus eigenlijk geen riem meer nodig je kan gewoon de band omdoen je hond los laten lopen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:07

Bij mijn hond heeft het wonderen gedaan. Mensen doen altijd alsof je hond 220 krijgt maar dat is flauwe kul. als je hem goed gebruikt is er niks aan de hand. ik heb toen eerst de eerste standen op mijn eigen arm uitgeprobeerd. Valt allemaal reuze mee. voor onze jack russel hebben we nooit meer gebruikt dan standje 3 (kan tot 15) maar dit was genoeg. als je het goed gebruikt heb je hem na een paar keer niet eens meer nodig. dan is het omhebben alleen al genoeg.

Ik ben het eens met marit. wij hebben ook zon hond waarbij alleen een goede band en goede training genoeg is...

Oh ja ken je het gevoel van de cola en sinas arm dat kinderen op de basischool doen? ongeveer hetzelfde gevoel maar dan 100 x minder is het gevoel van zon schokje ;)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-08-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:08

een teletac is een instrument voor in ervaren hondenbezitters handen..

je moet nl wel weten dat het schokje door een hond begrepen wordt waarvoor je hem geeft,en als dat niet begrepen wordt dan heb je soms een heel groot probleem...

om 2 voorbeelden te geven,een hond kwam niet terug kreeg een schok correctie ,waarop dat moment een vliegtuig overvloog,hond accosieerde schok met een vliegtuig en was daarna compleet in paniek als er een vliegtuig overvloog...

ander voorbeeld,hond kwam niet terug,kreeg stroom correctie,terwijl hond vanaf gras een zandpad op rende,hond accosieerde schok met het lopen op zand en was daarna panisch voor over zand te lopen...

je kan dus ook een heel verkeerd doel ermee bereiken..

ik zou zeggen,ga naar een goede honden training,vraag bv of je appel mee mag lopen op een knpv training of ipo vereninging,denk dat je daar meer van leert als van stroombanden te gaan gebruiken..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:13

kimmie261 schreef:

je moet nl wel weten dat het schokje door een hond begrepen wordt waarvoor je hem geeft,en als dat niet begrepen wordt dan heb je soms een heel groot probleem...

om 2 voorbeelden te geven,een hond kwam niet terug kreeg een schok correctie ,waarop dat moment een vliegtuig overvloog,hond accosieerde schok met een vliegtuig en was daarna compleet in paniek als er een vliegtuig overvloog...

ander voorbeeld,hond kwam niet terug,kreeg stroom correctie,terwijl hond vanaf gras een zandpad op rende,hond accosieerde schok met het lopen op zand en was daarna panisch voor over zand te lopen...

ik zou zeggen,ga naar een goede honden training,vraag bv of je appel mee mag lopen op een knpv training of ipo vereninging,denk dat je daar meer van leert als van stroombanden te gaan gebruiken..

het klopt idd wat jij zegt over de halsbanden maar daarom is het belangrijk om zo'n band op het juiste moment te gebruiken.
overigens wat jij nu verteld staat ergens in een stuk geschreven wat er is gebeurt en wat kan gebeuren.
het kan echt geen kwaad zo'n band je moet gewoon weten hoe je hem moet gebruiken.
als ik er geen ervaring mee had dan had ik de band ook nooit gebruikt, al mijn honden van stafford, pitbull tot dobermann hebben allemaal zonder band gelopen altijd gewoon met de juiste training maar deze teef heeft hem toch echt nodig en het is een kwestie van tijd zodat de band niet meer nodig is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:18

ja ze kunnen helpen,maar ik ben zelf van mening dat consequent trainen meer zoden aan de dijk zet als stroombanden,en nee ik ben geen mietje,mijn honden krijgen best wel een fikse correctie zonodig,maar er hebben hier echt wel wat hondjes de revue gepasseerd maar nog nooit gedacht aan stroom te gebruiken...

vind dit soort banden dan ook geen aanrader voor huis tuin en keuken hondjes gebruik...

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:23

kimmie261 schreef:
ja ze kunnen helpen,maar ik ben zelf van mening dat consequent trainen meer zoden aan de dijk zet als stroombanden,en nee ik ben geen mietje,mijn honden krijgen best wel een fikse correctie zonodig,maar er hebben hier echt wel wat hondjes de revue gepasseerd maar nog nooit gedacht aan stroom te gebruiken...

vind dit soort banden dan ook geen aanrader voor huis tuin en keuken hondjes gebruik...

klopt ik vind het ook geen aanrader voor huis tuin en keuken hondjes gebruik.
maar voor mijn pitbull teef werkt het bijv. wel gelukkig is het niet altijd nodig.
bij mij is het anders misschien omdat ik honden train en fok e.d. en doe ook shows met honden.
ik kan me echt niet veroorloven dat ik op een show met mijn hond loop en ineens mij door alle stenten heen trekt omdat hij niet luistert.
en als je alles al geprobeerd hebt en niks werkt dan is het zeker wel aan te raden.
en geloof me ik heb een hondenschool om de hoek zitten en daar vanaf dat mijn teef een paar maanden oud was op gezeten en zelfs daar zeiden ze dat er geen beginnen aan was en dat een band misschien wel de oplossing kon zijn.
ik ben er iedergeval super blij mee.. maar zoals je al aangeeft het is zeker niet geschikt voor elke hond en je MOET echt weten hoe je zo'n corectieband moet gebruiken

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:27

Wij hebben m ook voor onze hond omdat ze achter wild aan gaat, dan is ze zo in de ban dat ze niet meer uitkijkt wat ze doet en ook niet meer luistert, terwijl ze alle cursussen goed doorlopen heeft en ook goed onder appél staat (alleen bij het wild dan niet) We hebben hem nu eigenlijk al niet meer nodig. We gebruiken hem verder ook niet op het erf alleen met uitlaten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 03:10

Plus dat honden juist extra getriggerd kunnen worden ipv dat ze met hun gedrag stoppen.

Ik zou het geld in een goede training stoppen ipv wat gaan aanklungelen met een stroomband.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 03:47

Tjah hoe lang blijf je klungelen en wanneer neem je een ander hulpmiddel om je hond te leren dat hij ook moet luisteren wanneer dat niet de hoogste prioriteit heeft bij hem?

Ik heb nog nooit zo'n band gebruikt hoor, maar ik heb wel diverse honden gehad waarbij het wellicht wel handig was geweest. Zo hadden we vroeger een herder die perfekt opgevoed was, kende alle commando's, zowel aan de riem als los, luisterde altijd. Tot je een andere hond tegen kwam, op zo'n moment vond hij dat belangrijker en kun je roepen wat je wilt, hond komt gewoon niet. Beter opvoeden heeft geen zin; op dat moment is de andere hond beloning voor hem en beter dan jij als baas, enige oplossing is dan de andere hond weghalen maar ja....
Deze hond wist ook heel goed wanneer hij uit zicht was, normaal gesproken ging het goed maar wanneer hij bv een andere hond zag op grotere afstand en hij werd geroepen dan wist hij dat je hem niet kon zien als hij achter een boom/struik/gebouw oid langs moest lopen. Dus de hond komt braaf wanneer je hem roept maar zodra hij achter een obstakel verdwijnt stopt hij en wacht tot hij je niet meer hoort. Of wanneer daar de mogelijkheid voor was sprong hij in de sloot en liep via de sloot verder of terug daar waar hij zelf heen wilde.

Tjah, hoe leer je dat een hond af? Het is ons iig niet gelukt terwijl hij altijd perfekt gehoorzaam was, zolang hij maar geen vreemde honden zag.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een hond hebt die dan ook nog dominant is, erg groot of agressief je toch zo'n stroomband pakt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 03:52

Sorry, maar een stroomband vind ik nou echt onzin. Vind ik een beetje makkelijkheid.. Wij hebben ook vaak probleemhonden gehad, mijn moeder werkte in een asiel en nam weleens honden mee naar huis, maar dat is altijd nog opgelost zonder zulke maatregelen.. Sorry, maar ik vind het een beetje drastisch, maar dat zal wel aan mij liggen.
Doe je bij je kinderen toch ook niet? Of je paard?

Naar mijn weten ligt het echt aan (nieuwe) opvoeding en consequent zijn. Als je hond vreemde honden aanvalt, dan hou je hem toch aan de riem en ben je daar toch op voorbereid?
Dat is de manier om je hond onder controle te houden buiten en eventueel later pas los te laten.

Ik ben niet geen natural of wat dan ook, maar om stroom erbij te gaan betrekken, vind ik serieus te ver gaan..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 04:10

EN ik vergeet te melden dat je van sommige hondenrassen gewoon geen perfecte gehoorzaamheid MAG verwachten. Sommige rassen zijn gefokt van origine om zelfstandige beslissingen te maken, en die wachten niet slaafs totdat ze een opdracht krijgen.

Dan heb je heel simpel een verkeerd ras gekozen.

Voor hondagressie geldt overigens hetzelfde. Je mag geen Labrador karakter verwachten van een Rottweiler, bijvoorbeeld.
Sommige honden kun je leren andere honden te negeren, en dat is het dan ook. Niet elke hond dult andere honden om zich heen, en een stroomband gaat daar niets aan veranderen. Echt niet.
Los laten lopen tussen andere honden gaat dan ook niet lukken - ook niet met een stroomband.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 08:58

mylene32 schreef:
je kan beter een BAND met je hond opbouwen, ipv een band te kopen.
lijkt mij goedkoper en je werkt ook nog eens aan de BAND met je dier.

Ik heb een geweldige band met mijn hond, maar dat betekent niet dat ik hem onder controle kan houden, als er wel wat gebeurd. En daarom zit ik te denken aan een trainingsband (denken!). Nu komt heel bokt, met dan heb je hem niet onder controle, hij kan idd wel eens uitvliegen, en als er een hond passeert heb ik hem aan de riem. Maar nogmaals hij is 65 kg en ik 60 kg.. Je kan natuurlijk wel invullen wie er sterker is :').

setteke schreef:
Hmm, helemaal gelijk mylene32, maar wat vind je van zo'n erfbegrenzer? Dan krijgt een hond ook een waarschuwing en uiteindelijk een stroomschokje als de hond over de grens gaat.

Ik woon in een flat, dus dat gaat niet werken. En daarvoor is het ook niet bedoeld.

kimmie261 schreef:

Dit kan inderdaad een risico zijn, daarom ben ik er ook niet helemaal over uit. Maar mijn hond weet dondersgoed, dat als hij ervan door gaat en dan een schokje krijg, dat hij dat dus niet mag. Hij is slim zat. Maargoed je kan je ook vergissen natuurlijk :+. En consequent trainen word echt zeker gedaan, maar hij is nu al zovaak gepakt, dat hij het niet langer pikt. Dus het is moeilijk afleren, dat hij niet met elke reu de klins in kan gaan.

my_precious schreef:
kimmie261 schreef:

Ik kan mijn hond geen huis, tuin en keuken hond noemen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:53

Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.

Als mijn paard te fel is, hang ik er toch ook geen extra ijzerwerk in. Dat gaat rijtechnisch dmw beter gehoorzamen en beter aan de hulpen. Bij honden hetzelfde.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:13

Thirty schreef:
Als je de hond niet aankan, dan had je wellicht beter een ander soort hond kunnen nemen. De hond is er nu de dupe van. Leer de hond andere honden negeren en klaar is kees.

Als mijn paard te fel is, hang ik er toch ook geen extra ijzerwerk in. Dat gaat rijtechnisch dmw beter gehoorzamen en beter aan de hulpen. Bij honden hetzelfde.

Uhm.. het is niet zo simpel als het lijkt en ook zo makkelijk gezegd als je situatie niet weet. maargoed, daar gaat geloof ik me topic ook niet over. De hond is nergens de dupe van.