Duif gevonden! Zonder ringetje? Welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Duif gevonden! Zonder ringetje? Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:34

Sinds vandaag zit er een duif in onze achtertuin, hij vliegt niet, is redelijk tam, heeft niet echt angst voor mensen.
We hebben 'm wat broodkruimels gegeven en een bakje water, wat hij ons zeker in dank afnam. Moet zeggen dat hij er niet echt ondervoed uitziet.
Maar ik vind hem eigenlijk te mooi, om te geloven dat 't gewoon een wilde duif is, daarnaast vind ik 'm ook veel te tam, zo loopt hij bij regen zo ons huis binnen.
Heb geprobeert naar zn poten te kijken of er een ringetje om zat, maar ik zie er echt geen, hij heeft ook veren op z'n poten dus misschien dat hij wel een ringetje heeft maar dat je die niet ziet. Of is dat alleen bij postduiven?

Hier een foto, misschien dat een duivenkenner weet wat het voor een duif is. Denk namelijk dat hij wel een eigenaar heeft, en zo weet ik hoe ik verder kan zoeken.
Afbeelding

Michelle_

Re: Duif gevonden! Zonder ringetje? Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:36

dat is een mooie sierduif.
die worden meestal vrijgelaten met bruiloften

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:41

En dan aan hun lot overgelaten?

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:43

nee die horen terug te vliegen waar ze vandaan komen
net zoals postduiven , maar misschien wat gebeurd onderweg of uitgehongerd.

of die ook ringen hebben normaal weet ik allen niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:44

Maar zijn bruidsduiven niet spierwit?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:45

Meestal zijn het geheel witte sierduiven die vrij worden gelaten op bruiloften. Die beestjes vliegen dan gewoon weer naar huis.
Deze duif is waarschijnlijk een kruising.
Misschien is hij ergens tegenaan gevlogen oid en kan nu niet meer terug naar huis vliegen.
Het lijkt me niet gezond als hij niet meer vliegt, hij zit er op de foto ook mar een beetje zielig bij.
Overigens ringen niet alle mensen hun duiven, maar het kan ook een stads duif zijn.
Als hij niet zelf wegvliegt zou ik de dierenambu. bellen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 06:11

Dat is idd een sierduif, of een kruising tussen een sierduif en een patatduif :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:23

Ziet er idd uit als een (kruising) sierduif,heeft wat weg van een Persische roller.Misschien even via google kijken of je een vereneging kunt vinden om de eigenaar te achterhalen.

Op de foto zit hij er wat treurig bij,kan best zijn dat hij uitgeput is,weer is natuurlijk niet geweldig.Je kunt aan zijn borst voelen of hij daar vlees heeft zitten.Als er een duivenmelker bij je in de buurt zit kun je natuurlijk daar wat info inwinnen.

Het beste kun je hem even in een hokje/kooi zetten op een rustige plek zodat hij wat bij kan komen.
Brood kun je beter niet geven,haal wat duivenvoer en grit voor hem.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:27

Als ik naar de noppen boven de neus kijk heb ik het idee dat dit een vrij jonge duif is. Ik zou hem een paar dagen goed voeren en dan weer loslaten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:29

Dit lijkt mij een Takla :) Zijn turkse sierduiven:

Afbeelding
Afbeelding

In principe worden bij veel mensen de duiven geringd enkel om te weten in welk
jaar ze geboren zijn.

Takla's zijn tuimelaars. Als ze vliegen stijgen ze op en vliegen heel hoog en laten zich
dan in koprolletjes omlaag tuimelen... helaas zijn er veel nogal lomp en vallen ze ook
weleens te pletter :+

Misschien is hij achter anderse duiven aangevlogen en is hij de weg zoekgeraakt.. of
hij heeft zich met tuimelen bezeerd.. hij lijkt me vrij jong.. dus zou hem gewoon een
paar daagjes bijvoeren en daarna kijken of hij vliegen wil.

Idd bij zijn borst voelen of er vlees op zit. Als je alleen borstbeen voelt is hij erg mager (die kunje dan met duim en wijsvinger vastpakken)

Zijn vleugels lijken erg kort, misschien is hij of heel jong of hij is gewiekt (doen ze ook wel vaker als ze dieren net gekocht hebben zodat ze de eerste tijd dicht bij het ok blijven)

uiteraard kan het een kruising zijn met turke invloeden.. En dat hij als balletje zit kan zijn omdat hij moe is maar kan ook zijn omdat hij ziek is (wel een beetje oppassen dus)

Als je hem veel hoort niesen heeft hij waarschijnlijk luchtpijpmijt.

Het beste is misschien toch een dierenambu te bellen. Die hebben veel ervaring.